Geld & Recht alle pijlers

Annuleringskosten kinderdagverblijf

12-05-2011 15:06 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik vraag me af of iemand op het forum raad weet met het volgende:

Mijn schoonzusje en zwager verwachten ieder moment hun eerste kindje. Ze hadden het kindje opgegeven voor 5 dagen kinderopvang en hebben plaats gekregen per 1 augustus dit jaar.

Omdat het kindje eigenlijk maar 4 dagen per 2 weken kinderopvang nodig heeft wegens onregelmatige werktijden van de moeder, maar op een kinderdagverblijf zijn ze helaas niet zo flexibel, hebben ze uiteindelijk toch een andere oplossing gevonden en wilden ze de plaatsingsovereenkomst annuleren. Dit hebben zij vorige maand al gedaan dus 4 maanden voordat het kindje voor het eerst naar het KDV zou gaan. Nu moeten zij 2 maanden volledige opvang betalen alszijnde annuleringskosten.

Dit is ruim ¤ 3000,00! Ik vind dit echt buitenproportioneel! Helemaal omdat het betreffende KDV een lange wachtlijst heeft en dus zonder problemen de plek op kan vullen met een ander kind. Het KDV heeft m.i. dus geen financiele schade.

Ik heb al wat gegoogled en kom tot de conclusie dat het een nogal grijs gebied is.

Ik ga ze sowieso doorsturen naar het juridisch loket, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die ook zoiets meegemaakt hebben en hoe dit is afgelopen.
Zijn dit de kleine lettertjes van de plaatsingsovereenkomst? Dan is er niets aan te doen.
Even goed de voorwaarden doornemen en ook het opzegtermijn. Dat kan per kdv verschillend zijn.
Je kan alles wel in een overeenkomst zetten, dat wil nog niet zeggen dat het in een rechtzaak standhoudt...denk ik.
Ze hebben er toch voor getekend? Ook al zijn het kleine lettertjes? Als ze getekend hebben, hadden ze eerst de kleine lettertjes moeten lezen en staat KDV in het recht om die kosten op te eisen.
quote:sonic schreef op 12 mei 2011 @ 15:13:

Je kan alles wel in een overeenkomst zetten, dat wil nog niet zeggen dat het in een rechtzaak standhoudt...denk ik.Een overeenkomst wordt niet voor niets opgesteld, maar dat beide partijen zich aan de afspraak houden... Dus als het is vastgelegd in de overeenkomst OF in de kleine lettertjes (algemene voorwaarden) en er is getekend, dan houdt het wel stand in een rechtzaak
quote:InyMiny schreef op 12 mei 2011 @ 15:17:

[...]

Een overeenkomst wordt niet voor niets opgesteld, maar dat beide partijen zich aan de afspraak houden... Dus als het is vastgelegd in de overeenkomst OF in de kleine lettertjes (algemene voorwaarden) en er is getekend, dan houdt het wel stand in een rechtzaakNou dat is natuurlijk niet zo. Bijvoorbeeld een concurrentiebeding in een arbeidsovereenkomst wordt ook heel vaak door de rechter verworpen. Ik noem maar wat.
Is de plaatsing al opgezegd?

Als dit idd in de overeenkomst staat..

Anders zou ze kunnen kijken of ze eerst een vermindering dagen/mutatie kan aanvragen. Dit is meestal met opzegtermijn van 2 maanden.

Dan het minimaal af te nemen dagdeelaantal nemen. Als ze het mutatiecontract getekend heeft, daarna het gehele contract opzeggen.

Dan heeft ze de minste kosten eraan.

Kan ze wel die twee maanden opvang straks afnemen?
anoniem_125162 wijzigde dit bericht op 12-05-2011 15:31
Reden: ai na m'n aanvulling niet naar de spelling gekeken..
% gewijzigd
kunnen ze dan niet beter wel die twee maanden zorg afnemen (dan krijgen ze neem ik aan groot gedeelte terug van belastingdienst) en dan na die 2 maanden beginnen met nieuwe zorg?

Misschien niet prettig voor baby...maar ik denk dat ik het zo zou doen,,,en kosten in rekening brengen en vervolgens geen gebruik mogen maken, lijkt me op zijn minst 'apart'
quote:depage schreef op 12 mei 2011 @ 15:24:

Is de plaatsing al opgezegd?

Als dit idd in de overeenkomst staat..

Anders zou ze kunnen kijken of ze eerst een vermindering dagen/mutatie kan aanvragen. Dit is meestal met opzegtermijn van 2 maanden.

Dan het minimaal af te nemen dagdeelaantal nemen. Als ze het mutatiecontract getekend hebt, daarna het gehele contract opzeggen.

Dan heeft ze de minste kosten eraan.

Kan ze wel die twee maanden opvang straks afnemen?

Toen ze hoorden hoeveel ze moeten betalen hebben ze de annulering geannuleerd ;) voor nu. Ze hebben zoiets van, dan kunnen we er tenminste nog gebruik van maken en zeggen we begin augustus wel op.

Maar dat van die vermindering uren dat ga ik even uitzoeken of dat kan! Goede tip!
GelukkigMeisje, dit zou ik ook doen. Kleine baby's hebben vaak nog niet zo'n last van overstappen naar een andere groep/gastouder.
quote:Beukenootje schreef op 12 mei 2011 @ 15:09:

Zijn dit de kleine lettertjes van de plaatsingsovereenkomst? Dan is er niets aan te doen.

zo werkt dat helaas niet! Je kunt de meest grote onzin opnemen in de kleine letters. Het moet wel de wet confirmeren! Bij twijfel gaat de wet voor!

Ik zie het al!
quote:gelukkigmeisje schreef op 12 mei 2011 @ 15:27:

kunnen ze dan niet beter wel die twee maanden zorg afnemen (dan krijgen ze neem ik aan groot gedeelte terug van belastingdienst) en dan na die 2 maanden beginnen met nieuwe zorg?

Misschien niet prettig voor baby...maar ik denk dat ik het zo zou doen,,,en kosten in rekening brengen en vervolgens geen gebruik mogen maken, lijkt me op zijn minst 'apart'Dat is nou juist het probleem, ze krijgen geen teruggave omdat zij werkt voor een buitenlands bedrijf en daar in Nederland geen belasting over betaalt. Dus ze hebben nu iemand gevonden die bij hun thuis komt als zij moet werken.
quote:sonic schreef op 12 mei 2011 @ 15:32:

[...]

Dat is nou juist het probleem, ze krijgen geen teruggave omdat zij werkt voor een buitenlands bedrijf en daar in Nederland geen belasting over betaalt. Dus ze hebben nu iemand gevonden die bij hun thuis komt als zij moet werken.Maar dat is toch geen voorwaarde voor de belastingdienst om voor teruggave in aanmerking te komen?
quote:Katherina schreef op 12 mei 2011 @ 15:57:

[...]

Maar dat is toch geen voorwaarde voor de belastingdienst om voor teruggave in aanmerking te komen?Blijkbaar wel want ze hebben het nagevraagd bij een belastingadviseur. Maar dan nog, ze hebben samen een heel goed salaris en zouden niet heel veel terugkrijgen per maand. Ze zouden alsnog ¤ 1000,00 per maand zelf moeten betalen. En omdat ze maar 8 dagen per maand opvang nodig hebben is dat een beetje zonde van het geld. Nu kunnen ze die 8 dagen iemand aan huis krijgen voor minder.
quote:Katherina schreef op 12 mei 2011 @ 15:57:

[...]

Maar dat is toch geen voorwaarde voor de belastingdienst om voor teruggave in aanmerking te komen?Je kan principieel alleen terug krijgen wat j eerst hebt weg gegeven.
quote:ritmeester schreef op 12 mei 2011 @ 16:10:

[...]

Je kan principieel alleen terug krijgen wat j eerst hebt weg gegeven.Voor toeslagen gaat dit niet principieel op hoor, als je helemaal geen inkomen hebt en ook geen partner hebt die inkomen heeft, krijg je bijvoorbeeld alsnog zorgtoeslag.
Sodeju wat een bedragen! Ik betaal 925,nogwat voor een maand (130 uur) flexibele opvang. Hoe komt het dan dat er voor 8 dagen in de maand 1500 euro berekend wordt?
Omdat ze geen 8 dagen per mnd konden afnemen moesten ze 5 dagen per week afnemen. Dus 5 dagen per week is E 1500,=.
Even serieus. Dus ze waren serieus van plan om 5 dagen per week opvang te nemen, voor 8 flexibele dagen in de maand? En die kosten van 1500 euro waren in hun geval dus netto?
quote:ekkee schreef op 12 mei 2011 @ 18:09:

[...]

Voor toeslagen gaat dit niet principieel op hoor, als je helemaal geen inkomen hebt en ook geen partner hebt die inkomen heeft, krijg je bijvoorbeeld alsnog zorgtoeslag.Maar kinderopvangtoeslag heeft als voorwaarde dat je allebei werkt. Dus als je partner geen (Nederlands??) inkomen heeft, heb je geen recht op kinderopvangtoeslag.
Ik werk in het buitenland

Woont u in Nederland, maar werkt u in een EU-land, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein of Zwitserland? Dan gelden voor u dezelfde voorwaarden als in Nederland. Dit geldt ook voor uw toeslagpartner.

Dit vond ik bij de kinderopvangtoeslag. Ik zou het toch eens verder navragen.
quote:ossiepossie schreef op 12 mei 2011 @ 23:50:

Omdat ze geen 8 dagen per mnd konden afnemen moesten ze 5 dagen per week afnemen. Dus 5 dagen per week is E 1500,=.Je hebt gelijk, ik heb niet goed gelezen sorry!!
Ik hoor vaker van dit soort idiote dingen. Echt geldklopperij! Ellenlange wachtlijsten, en als je dan annuleert 3000 Euro moeten betalen, pfffff....

Als ze nu, weet ik veel, 250 Euro rekenen voor de tijd die ze er al in hebben gestoken, maar 3000?!

Mooi onderwerp voor Radar enzo. Mensen die van die gekke dingen met KDVs mee maken zouden zich moeten verenigen en actie gaan ondernemen.
mijn zoon is ooit van de bso weggegaan omdat hij van school verwijderd werd. Dit was geen schorsing wegens wangedrag btw, maar hij was autist en de school wilde de twee maanden wachttijd voor het speciaal onderwijs niet overbruggen,.

Toen konden we het bso doorbetalen èn een andere dagopvang die daardoor nodig was ook.

Volgens mij ben ik toen gewoon gruwelijk genaaid, maar had toen echt de energie niet meer om het aan te vechten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven