Geld & Recht alle pijlers

Annuleringskosten kinderdagverblijf

12-05-2011 15:06 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik vraag me af of iemand op het forum raad weet met het volgende:

Mijn schoonzusje en zwager verwachten ieder moment hun eerste kindje. Ze hadden het kindje opgegeven voor 5 dagen kinderopvang en hebben plaats gekregen per 1 augustus dit jaar.

Omdat het kindje eigenlijk maar 4 dagen per 2 weken kinderopvang nodig heeft wegens onregelmatige werktijden van de moeder, maar op een kinderdagverblijf zijn ze helaas niet zo flexibel, hebben ze uiteindelijk toch een andere oplossing gevonden en wilden ze de plaatsingsovereenkomst annuleren. Dit hebben zij vorige maand al gedaan dus 4 maanden voordat het kindje voor het eerst naar het KDV zou gaan. Nu moeten zij 2 maanden volledige opvang betalen alszijnde annuleringskosten.

Dit is ruim ¤ 3000,00! Ik vind dit echt buitenproportioneel! Helemaal omdat het betreffende KDV een lange wachtlijst heeft en dus zonder problemen de plek op kan vullen met een ander kind. Het KDV heeft m.i. dus geen financiele schade.

Ik heb al wat gegoogled en kom tot de conclusie dat het een nogal grijs gebied is.

Ik ga ze sowieso doorsturen naar het juridisch loket, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die ook zoiets meegemaakt hebben en hoe dit is afgelopen.
quote:Tijger32 schreef op 13 mei 2011 @ 00:35:

Ik werk in het buitenland

Woont u in Nederland, maar werkt u in een EU-land, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein of Zwitserland? Dan gelden voor u dezelfde voorwaarden als in Nederland. Dit geldt ook voor uw toeslagpartner.

Dit vond ik bij de kinderopvangtoeslag. Ik zou het toch eens verder navragen.

Ze werkt voor een Amerikaans bedrijf, ze is ook Amerikaanse.

Maar goed, ik krijg binnenkort het contract te zien, zal het eens goed doornemen en advies inwinnen bij het juridisch loket. Misschien eerst nog eens een brief sturen aan de directeur van het KDV.
quote:Starshine schreef op 13 mei 2011 @ 07:59:

mijn zoon is ooit van de bso weggegaan omdat hij van school verwijderd werd. Dit was geen schorsing wegens wangedrag btw, maar hij was autist en de school wilde de twee maanden wachttijd voor het speciaal onderwijs niet overbruggen,.

Toen konden we het bso doorbetalen èn een andere dagopvang die daardoor nodig was ook.

Volgens mij ben ik toen gewoon gruwelijk genaaid, maar had toen echt de energie niet meer om het aan te vechten.Wat erg! Echt belachelijk!!!
ja, ik ben er nog steeds ontzettend kwaad over. Op de school en op de bso. Maar vooral de school, die zeiden vrijdagmiddag doodleuk dat hij maandag niet meer welkom was, en dat terwijl ze wisten dat wij gewoon moesten werken etc. (regel maar effe iets op vrijdagmiddag hè)

Helaas was zoon toen nog 4. Omdat hij officieel niet leerplichtig was, kon de onderwijsinspectie er ook niks mee.

Maar goed, het blijft zeuren in mijn hoofd dat we zo genaaid zijn, zowel financieel als emotioneel, maar je kan er dus niks mee.

Het enige dat ik kan is als iemand mij vraagt of school X wat is, ik ze dit hele verhaal vertel en ze sterk afraad hun kind daarheen te sturen.
quote:Danayla schreef op 13 mei 2011 @ 07:48:

Ik hoor vaker van dit soort idiote dingen. Echt geldklopperij! Ellenlange wachtlijsten, en als je dan annuleert 3000 Euro moeten betalen, pfffff....

Als ze nu, weet ik veel, 250 Euro rekenen voor de tijd die ze er al in hebben gestoken, maar 3000?!

Mooi onderwerp voor Radar enzo. Mensen die van die gekke dingen met KDVs mee maken zouden zich moeten verenigen en actie gaan ondernemen.Dat is geen slecht idee, misschien Radar een mail sturen...
Ik snap opzich die annuleringskosten wel wanneer je te kortdag opzegt. Je hebt je meestal aan een opzeg termijn te houden en die is meestal niet langer dan twee a drie maanden. En wanneer je al in die opzegtermijn zit, zijn er meestal gradaties aan wat je terug moet betalen.

Nu is er vier maanden van te voren opgezegd, dus huh??
Ik kan met niet voorstellen dat dit wettelijk mag! Doe eens navraag bij het juridisch loket/of rechtsbijstandsverzekering en dien een klacht in bij de landelijke commisie kinderopvang. Hebben wij ook wel eens gedaan (andere situatie) en wij zijn zeer deskunidg geholpen (hebben ook gelijk gekregen en heel veel geld teruggekregen van de kinderopvang omdat ze ons ook gruwelijk naaiden met hun interpretatie van de regels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven