Geld & Recht alle pijlers

AOV tijdens sabbatical?

07-03-2021 17:35 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik vanaf januari 2022 een soort sabbatical nemen van 1,5 tot 2 jaar. Momenteel werk ik fulltime en in die periode ga blijf ik wel iets werken, zo'n 4 tot 8 uur per week. De rest van de tijd wil ik op vrijwillige basis een project gaan opzetten waar ik zelf erg gelukkig van word. Afgelopen week heb ik hierover overleg gehad met mijn werkgeefster, ze is gelukkig ook enthousiast en wil me de ruimte geven. De paar uur die ik blijf werken is om 'bij te blijven', zodat ik na het project gemakkelijk weer fulltime aan de slag kan, dit gaan we ook op papier zetten.

Ik zal dus 1,5 tot 2 jaar weinig inkomen hebben, ik heb gelukkig genoeg middelen om die periode goed door te komen en daarna ook nog een buffertje te hebben. Ik zit alleen met het volgende: wat als er iets gebeurt waardoor ik in de periode arbeidsongeschikt raak? Ik ben dan maar voor een klein salaris verzekerd via mijn werk. Ik heb bij lange na niet genoeg spaargeld om de rest van mijn leven het verschil zelf bij te leggen. Ik hoop natuurlijk dat er niks gebeurt, het project heeft ook geen risico's op dit gebied, maar een ongeluk zit altijd in een klein hoekje.

Weet iemand of je hier zelf iets voor kunt regelen? Met zelf zoeken kom ik alleen arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen tegen, met daarbij vaak de voorwaarde dat je niet een hoger bedrag kunt verzekeren dan je inkomsten. Ik zou in de periode van het project graag het verschil willen verzekeren tussen mijn normale fulltime salaris en het kleine salaris van de paar uur die ik blijf werken. Mocht het van belang zijn: mijn werk valt niet onder een cao.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hier gekeken?

https://www.uwv.nl/particulieren/verzek ... en-bij-uwv
Een AOV verzekert een deel van je inkomen. Zonder inkomen valt er niet zoveel te verzekeren.

Ik zou zoeken naar een oplossing voor deze specifieke situatie. Die is er vast wel.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
07-03-2021 17:56
Heb je hier gekeken?

https://www.uwv.nl/particulieren/verzek ... en-bij-uwv

Dan mag je maximaal maar een jaar niet werken.

En ik heb even geGoogelt, maar dat geldt ook voor de vrijwillige verzekeringen die ik kan vinden. Die verzekeren alleen als je tot maximaal een jaar met sabbatical gaat.

Heb je een koopwoning? Dan zou het wellicht een optie kunnen zijn om niet je inkomen maar je woonlasten te verzekeren.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 07-03-2021 18:16
40.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Via de UWV - zie link hierboven- zijn er hiervoor misschien mogelijkheden, maar je moet dit dan wel binnen (ik meen) 13 weken- na einde loondienst voor die X aantal uren- geregeld hebben. Ik denk dat je hier moet beginnen met informeren als je te laat bent an het zeker niet. Dat had ik bij de hand. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ah, het UWV, daar had ik zelf totaal nog niet aan gedacht, bedankt! Het is inderdaad alleen niet direct bruikbaar, maar het geeft wel weer een mooi aanknopingspunt om verder te zoeken. (En misschien mijn plannen toch nog wat aan te passen als er echt niks is voor langer dan een jaar.)

Mocht iemand nog informatie hebben wat bruikbaar is in een periode langer dan een jaar, dan blijft dat uiteraard welkom!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-03-2021 18:13
Heb je een koopwoning? Dan zou het wellicht een optie kunnen zijn om niet je inkomen maar je woonlasten te verzekeren.
Hier ga ik ook even naar kijken. Super bedankt!
(Ik lees meer mee op het forum dan dat ik schrijf en ik had al een beetje gehoopt dat jij zou reageren. Ik vind dat je vaak heel waardevolle informatie geeft!)
Alle reacties Link kopieren
friebeltje schreef:
07-03-2021 18:32
Hier ga ik ook even naar kijken. Super bedankt!
(Ik lees meer mee op het forum dan dat ik schrijf en ik had al een beetje gehoopt dat jij zou reageren. Ik vind dat je vaak heel waardevolle informatie geeft!)

Wat lief! Dankjewel :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft twee jaar 100% gewerkt vor 80% salaris en van die "overuren" zijn sabbatical genomen.

Misschien kun jij ook zoiets regelen op je werk?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
07-03-2021 17:56
Heb je hier gekeken?

https://www.uwv.nl/particulieren/verzek ... en-bij-uwv
Daar kom je niet voor in aanmerking wanneer je blijft werken. De kans is aanwezig dat je doorbetaling tijdens ziekte en uitkering wordt gebasseerd op 8 tot 16 uur per week werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die onbetaald verlof heeft genomen met het idee later weer fulltime te gaan werken. En in die tijd is hij ziek geworden. Viel precies tussen wal en schip en had nergens recht op. Partner is meer gaan werken om toch rond te kunnen komen. Maar moet daarnaast ook nog het huishouden runnen want dat lukt de zieke niet.

Denk dus goed na over alle worst-case scenario’s en evt oplossingen daar
van.
Alle reacties Link kopieren
friebeltje schreef:
07-03-2021 18:25
Ah, het UWV, daar had ik zelf totaal nog niet aan gedacht, bedankt! Het is inderdaad alleen niet direct bruikbaar, maar het geeft wel weer een mooi aanknopingspunt om verder te zoeken. (En misschien mijn plannen toch nog wat aan te passen als er echt niks is voor langer dan een jaar.)

Mocht iemand nog informatie hebben wat bruikbaar is in een periode langer dan een jaar, dan blijft dat uiteraard welkom!

Een optie zou kunnen zijn om niet die 4-8u per week te werken en je sabbatical te beperken tot een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hoi friebeltje,
Dit is een lastige situatie, ik heb het ook wel eens proberen uit te zoeken. In principe kan je een salaris wat je niet krijgt ook niet verzekeren, er valt niets weg aan inkomen als jij tijdens je sabbatical ziek wordt.
Echt onbetaald verlof via werkgever is erg duur (iemand moet de premie betalen, honderden euro's per maand).

Naar mijn weten zijn er weinig goede opties. Een tussenoplossing zou kunnen zijn een ongevallenverzekering. Dit is alleen niet een levenslange verzekering maar vaak een eenmalige uitkering. Kan soms tot €500.000. Nadeel is natuurlijk ook dat het alleen uitkeert bij ongevallen, niet bij arbeidsongeschiktheid door ziekte.
En andere goede optie kan zijn ouderschapsverlof, maar dan moet je wel kinderen hebben natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven