Geld & Recht alle pijlers

Asielkat

24-06-2014 22:31 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraag aan jullie en hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen. Een aantal weken geleden heeft mijn broer na het overlijden van zijn kat een nieuwe kat gehaald uit het asiel. De kat was gevonden en naar het asiel gebracht. Nu is de kat een week of 10 bij mijn broer en helemaal ingeburgerd. Nu werd mijn broer vanavond gebeld door een vrouw dat zijn kat van haar is en dat ze hem terug wilt. Blijkbaar kan je door het chipnummer van je kat te googlen de gegevens van de eigenaar op zoeken. Ze heeft dus het telefoonnummer en adres van mn broer gevonden. Hij is niet van plan de kat op te geven. Het asiel had hem bij het halen van de kat verteld dat ze geprobeerd hadden om contact met de vorige eigenaar op te nemen. Wat is zijn recht nu als eigenaar?
quote:Ratsmodee schreef op 25 juni 2014 @ 00:26:

Die kat is al zeker drie maanden bij die vrouw weg. Want een asiel moet hem minimaal twee weken in bewaring houden voordat hij 'de markt' op mag. Ik neem aan de je broer hem niet al op dag één heeft opgehaald, dus er zit behoorlijk wat tijd tussen vermissing kat en dit telefoontje. Ik kan er niet bij dat die vrouw niet eerder pogingen heeft ondernomen. Drie maanden later...nee sorry dan ben je bij mij toch echt te laat.

Weet jij veel, misschien zat ze in een blijf-van-mijn-lijf-huis, of in de VS en heeft ze poes tijdelijk aan (niet bekwame) oppas toevertrouwd. En wist ze daarna de ingang niet naar Amivedi & chipnummers. Het kan allemaal.

Ik zou in elk geval niet zeggen: sorry, je bent te laat.
Volgens mij heb je een paar weken de tijd wanneer je kat in het asiel zit. Ik zou advies vragen aan het asiel over deze situatie en overwegen om samen met de oude eigenaar bij het asiel te praten.

Ik had een keer een zieke op straat gevonden kat in huis. Contact met het asiel, bleek de kat al voor de 3de of 4de keer ziek op straat te zijn gevonden terwijl de eigenaar bekend was, maar er dus niet zo geweldig mee om ging. Ik heb tenslotte met een vriendin voor de kat gezorgd die is overleden tgv kanker in het koppie.

Ik zou eerst maar eens checken via via welke route deze kat heeft gehad en wat voor historie het baasje heeft. Zij kan jullie blijkbaar opsporen met naw gegevens, echter welk verheven verhaal ligt er achter het feit dat haar kat weken in het asiel zat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 25 juni 2014 @ 06:45:

Volgens mij heb je een paar weken de tijd wanneer je kat in het asiel zit. Ik zou advies vragen aan het asiel over deze situatie en overwegen om samen met de oude eigenaar bij het asiel te praten.Neen, niet in discussie gaan met oude eigenaar, wel even melden bij het asiel. Zoals vermeld heeft de oude eigenaar na vermissing twee weken de tijd de kat op te halen bij het asiel, daarna heeft het asiel het recht (in het belang van het dier zelf!) de kat te herplaatsen. Dit zijn gewoon de wettelijke regels, de oude eigenaar heeft geen poot om op te staan. Zou een mooie boel worden, asiel doet zijn best een dier te herplaatsen en de eigenaar komt na maanden op de proppen om haar kat terug te eisen! Alleen al het feit dat je broer op de chip als eigenaar vermeld is zegt toch al genoeg lijkt me .....
Is het niet zo dat een asielkat altijd officieel van het asiel blijft? Dus dat het asiel hem in feite terug zou kunnen eisen?

*klokken en klepels hoor*
Als de vrouw kan aantonen dat ze heel veel gedaan heeft om de kat terug te vinden, en ze is dol op hem en biedt hem een goed tehuis, dan zou ik hem denk ik toch teruggeven. Ik ben mijn kat vorig jaar vier weken kwijt geweest en zou het verschrikkelijk vinden als na tien weken blijkt dat hij nog leeft, maar dat ik hem niet meer terug zou kunnen krijgen...
Er gaat namelijk ook wel eens iets mis met de geregistreerde chipgegevens etc. Misschien was het helemaal niet de schuld van de vorige eigenaar dat zij niet bereikt kon worden.
Ik ben erg benieuwd of TO meer weet over het verhaal van de voormalig eigenaresse van de kat.

Ik kan me goed voorstellen dat je een kat die je 10 weken hebt gehad niet zomaar weer teruggeeft. Je hebt er inderdaad een band mee en je hebt de kat uit het asiel gehaald om voor altijd het baasje van het dier te kunnen zijn.

Uiteraard heeft de voormalig eigenaar de kat (waarschijnlijk) langer gehad. Maar het asiel zal de kat echt niet terug (kunnen/willen) eisen, tenzij het dier wordt mishandeld, maar dat is een heel ander verhaal. Een asiel wil dieren zo snelm ogelijk weer plaatsen zodat ze weer een goed tehuis hebben, uiteraard in het belang van het dier. Als ze nu na zo'n behoorlijk lange tijd, dus 10 weken na plaatsing, al dieren terug moeten eisen dan wil niemand meer een asieldier adopteren.

Maar ik blijf benieuwd naar de achtergrond van het verhaal: hoe is de kat in het asiel gekomen, hoe stond de chip geregistreerd en wat heeft het asiel daarin ondernomen, wat heeft de voormalig eigenaresse ondernomen qua zoektocht/chipregistratie etc.

Anyway, het blijft een vervelend verhaal voor alle partijen.
quote:Elmira schreef op 25 juni 2014 @ 09:28:

Is het niet zo dat een asielkat altijd officieel van het asiel blijft? Dus dat het asiel hem in feite terug zou kunnen eisen?

*klokken en klepels hoor*Bijna 20 jaar geleden wel. Toen heb ik een kat uit het asiel gehaald. Als het dier dood ging moest ik dat ook melden aan het asiel. Dat heb ik na bijna 20 jaar ook gedaan. Trouwens nooit een reactie op gehad.
quote:Yella41 schreef op 25 juni 2014 @ 10:10:

Als de vrouw kan aantonen dat ze heel veel gedaan heeft om de kat terug te vinden, en ze is dol op hem en biedt hem een goed tehuis, dan zou ik hem denk ik toch teruggeven. Ik ben mijn kat vorig jaar vier weken kwijt geweest en zou het verschrikkelijk vinden als na tien weken blijkt dat hij nog leeft, maar dat ik hem niet meer terug zou kunnen krijgen...

Ik ga er dan wel van uit dat jij het asiel ook hebt gebeld of langs gegaan bent om navraag te doen of je kat daar is afgegeven.

Zoals ik het nu lees heeft vorige eigenaar dit niet gedaan. Want dan had ze kunnen weten dat haar kat daar zat en had ze hem op kunnen halen. Maar ja, daar moet je voor betalen... de kosten die het asiel heeft gehad om poes te voeden, grit en eventuele dierenartskosten.
Ik denk dat ik toch wel benieuwd zou zijn naar het verhaal van de oude eigenaar. Blijkbaar wil ze de kat graag terug, ze heeft actief naar hem gezocht tot ze uiteindelijk bij je broer uitkwam. Kan me niet voorstellen dat ze er die drie maanden niet om heeft gemaald.

Het zal niet de eerste keer zijn dat er bij het asiel iets fout gaat. Ik heb wel vaker gehoord dat men een kat als vermist op had gegeven, asiel zei dat hij er niet zat en toen ze gingen kijken bleek hun kat er wel te zitten.
Ik snap best dat je na 10 weken al heel gehecht kan zijn aan een kat hoor! Wij hebben er hier ook eentje sinds (weliswaar) een paar maanden, maar die wilde ik na de eerste week al niet meer kwijt

Ik vind het wel ook een beetje een vreemd verhaal, om na 3 maanden bij iemand ineens aan te komen met 'Ja, dit is mijn kat..' Dus ik zou sowieso niet meteen de kat meegeven, maar wel even wat meer informatie enzo vragen.
Ik bedenk me net dat ik ook een ander telefoonnummer heb gekregen

En dat dus het telefoonnummer wat bekend staat bij de chip ook niet meer klopt

Stel dat mijn hond tijdens mijn vakantie van 4 weken ontsnapt bij de opvang zou ik dus volgens iedereen geen recht meer hebben op mijn hond die ik al 14 jaar in huis heb?

Wow, mag ik zeggen dat ik dat best heel hard vind?

Natuurlijk is je broer gehecht geraakt aan de poes, maar als ik zou weten dat er ergens anders iemand heel erg verdrietig zit te zijn omdat ze weet dat de poes nog leeft maar er geen "recht" meer op heeft zou ik het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen om de poes te houden

*gaat nu gelijk telefoonnummer wijzigen*
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:patchouli_ schreef op 25 juni 2014 @ 11:37:

Ik denk dat ik toch wel benieuwd zou zijn naar het verhaal van de oude eigenaar. Blijkbaar wil ze de kat graag terug, ze heeft actief naar hem gezocht tot ze uiteindelijk bij je broer uitkwam. Kan me niet voorstellen dat ze er die drie maanden niet om heeft gemaald.

Het zal niet de eerste keer zijn dat er bij het asiel iets fout gaat. Ik heb wel vaker gehoord dat men een kat als vermist op had gegeven, asiel zei dat hij er niet zat en toen ze gingen kijken bleek hun kat er wel te zitten.

Tegenwoordig zetten (voor zover ik weet) bijna alle asiels alle binnengekomen dieren wel op de website, inclusief foto's. Zodat een eigenaar zijn eigen dier kan herkennen, in geval van twijfel bij het asiel kan langsgaan om de kat live te zien.

Uiteraard wil een asiel in de eerste plaats alleen maar dat het dier teruggaat naar de eigenaar, zo snel mogelijk. Daar is iedereen bij gebaat: het dier, de eigenaar, het asiel. (Tenzij verwaarlozing, mishandeling, etc)
Hij is voor je broer! Staat vaak ook duidelijk vermeld op sites van het asiel.
quote:Yella41 schreef op 25 juni 2014 @ 10:10:

Als de vrouw kan aantonen dat ze heel veel gedaan heeft om de kat terug te vinden, en ze is dol op hem en biedt hem een goed tehuis, dan zou ik hem denk ik toch teruggeven. Ik ben mijn kat vorig jaar vier weken kwijt geweest en zou het verschrikkelijk vinden als na tien weken blijkt dat hij nog leeft, maar dat ik hem niet meer terug zou kunnen krijgen...Hoeveel moet ze dan gedaan hebben volgens jou? Zodra de kat zoek is even Amivedi, Dierenbescherming en/of dichtstbijzijnde asiel bellen en chipnummer doorgeven ..... 5 minuten werk. Als een kat is doodgereden word je dan in ieder geval ook op de hoogte gesteld. Niet leuk, maar je weet dan wel hoe of wat.
Ik vind het heel vreemd dat iemand blijkbaar je telefoonnummer kan vinden n.a.v. de aanschaf van een dier uit een asiel?
quote:Summerdance schreef op 25 juni 2014 @ 11:43:

Stel dat mijn hond tijdens mijn vakantie van 4 weken ontsnapt bij de opvang zou ik dus volgens iedereen geen recht meer hebben op mijn hond die ik al 14 jaar in huis heb?

Dat is ook onzin, volgens mij. Even los van de oppas (houder) die het verhaal nodeloos complex maakt: Voor je hond geldt hetzelfde als voor je fiets. Als je hem kwijtraakt, een ander vindt hem en verkoopt hem aan een derde, dan hangt het ervan af of de koper te goeder trouw was bij de aanschaf. Dus of hij had kunnen vermoeden dat de verkoper niet de eigenaar was.

Als je een kat koopt van een asiel dan kun je volgens mij lastig aantonen dat je te goeder trouw was. Asiels staan erom bekend dat ze weglopertjes opnemen en het asiel kon het aankoopbewijs van de kat niet overleggen. (Het wordt anders als je de kat gratis krijgt van het asiel. Op de site van het asiel in mijn stad staat dat er kosten worden berekend voor plaasting, maar niet dat je het dier koopt.)

En tweede vraag is hoe je dan als oorspronkelijke bezitter kunt bewijzen dat jij wel eigenaar bent. Dat bewijs is nog best lastig te leveren. Je moet er in ieder geval voor naar de rechter.

Handiger is waarschijnlijk om de poes onder de arm mee naar huis nemen; dan moet de andere partij bewijzen .
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik zie heel veel reacties voorbij komen met veel tips ed. Hartelijk dank daarvoor. Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden... Toen de kat bij het asiel kwam wisten ze niet hoe lang hij al zwervende was.. Hij heeft in totaal zo'n 4 weken in het asiel gewoond. Toen hij daarbinnen kwam hebben ze meerdere keren geprobeerd de eigenaar te benaderen maar kregen geen reactie. Ze hebben gebeld en de dierenambulance langs gestuurd. Bij de aangesloten asiels ed hebben ze nooit een melding van vermissing gekregen over hem.Uiteindelijk heeft mijn broer hem na 4 weken uit het asiel gehaald. Mijn broer heeft de situatie aan het asiel uitgelegd en gevraagd wat de beste beslissing voor de kat zou zijn. Dat is namelijk het belangrijkste.. Het asiel heeft gezegd dat het beste zou zijn om hem te laten blijven waar hij nu is. Dus dit is tot nu toe de situatie.
Aha, maar hoe komt die vrouw aan de gegevens van jouw broer? Van het asiel? De chipdatabank is alleen toegankelijk voor instanties ed!
quote:Louise70 schreef op 25 juni 2014 @ 21:07:

Aha, maar hoe komt die vrouw aan de gegevens van jouw broer? Van het asiel? De chipdatabank is alleen toegankelijk voor instanties ed!Nee hoor. Als je het chipnummer hebt van het betreffende dier dan kan iedereen de eigenaar van dat dier traceren. O.a. via de website van chipnummer.nl.
Ook al heeft het asiel de eigenaar niet kunnen contacten, ik zou toch graag het verhaal van de eigenaar willen horen. Als die een plausibele verklaring hebben (op reis, verhuisd, verzin het...), dan zou voor mij fatsoen boven de wet gaan en het dier aan de eigenaar teruggeven.
Ik zou dan wel echt een sterk verhaal willen horen denk ik. Leuk als de eigenaar voor 3 maanden naar Amerika oid gaat, maar je hebt toch een oppas voor zo'n beestje . Lekker betrouwbaar is die dan, dat de kat kennelijk ontsnapt en de oppas zich daar verder geen zorgen meer over maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven