Geld & Recht alle pijlers

Auto leasen

25-04-2015 16:32 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten eraan te denken om een auto te leasen. We weten dat het duurder is dan een nieuwe kopen maar voor ons zijn de zekerheden van de lease voordeliger dan zelf kopen. We weten dat je er voor langere tijd aan vast zit.

Wat gebeurt er wanneer de leaseauto in de prak zit, dus Total-loss? Krijg je dan een andere auto? Of zit je dan nog al die tijd vast aan dat vaste bedrag maar heb je niks?

Wie least er privé een auto?

Het is bedoeld als tweede auto, momenteel delen we een auto en carpoolen we de dagen dat de ander de auto heeft. Echter gaat mijn carpoolcollega verhuizen en die van mijn man gaat minder werken.

Ik heb al gekeken of met de fiets (ebike) een optie is maar dat kost mij een uur en een kwartier per enkele reis ipv 20min met de auto (wel gezonder ). Kost me dus 2,5 per dag, iets te veel... Met dat het midden in de winter ook niet echt prettig is. Een scooter vind ik niks...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:riannerianne schreef op 26 april 2015 @ 13:48:

Is een 45 km wagen dan niks? Geen scooter, wel veel voordeliger dan een 'echte' auto.Nou... Daar wil ik nog niet dood in gevonden worden... Dat zijn van die autootjes van net-niks...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:liara schreef op 26 april 2015 @ 11:07:

http://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kiezen/autokosten

Hier had ik mijn autokosten berekend en daar kwam uit dat ik met mijn huidige auto duurder uit ben dan met private-lease. Wij overwegen ook om te gaan leasen, vooral vanwege het feit dat het fijn is dat je gewoon een vast maandbedrag kwijt bent en nooit meer onverwachte garagekosten hebt. Best wel relaxed lijkt me dat.

Maar was je ook duurder uit geweest met een nieuwe auto in eigendom?

Zoals gezegd, met een nieuwe auto heb je ook geen onverwachte garagekosten want dat valt onder de garantie.

Als niemand van de leaserijders een rekenvoorbeeld willen geven dan doe ik het wel aan de hand van een middenklasser van 16000 euro verspreid over vier jaar.

Koop

Koop 16000, verkoop na vier jaar voor 9000. Kosten: 7000/48=145 euro per maand

Wegenbelasting 27 euro per maand

Verzekering 51 euro per maand

Onderhoud: alles gedekt door garantie en doorgaans sowieso geen noemenswaardige problemen met een nieuwe auto

Totaal 223 euro per maand

Lease

De goedkoopste van z'n klasse komt op 249 euro per maand, maar daar komen alle opties nog bij. Volgens mijn berekening: 313 euro per maand.

Haal daar van af 78 euro per maand voor belasting en verzekering, dan kom je nog op een bedrag van 235 per maand. In vier jaar vangt de lessor dus 11280. Vergelijk dat met de afschrijving van 7000 in het voorbeeld hierboven.

Zoals je ziet, een enorm verschil van 90 euro per maand voor de luxe dat alles voor je wordt geregeld. Dat is in de lease looptijd van 48 maanden meer dan 4000 euro. Dit moet toch echt een heel stuk naar beneden wil leasen echt aantrekkelijk worden.

Hierboven stelt iemand dat ze een veel betere lease deal heeft. Ik ben nog steeds benieuwd naar de rekenmethode!
Om in jouw rekenvoorbeeld te blijven: Ik heb een auto van deze waarde. Je weet wat mijn leasebedrag is èn je weet wat mijn inruilwaarde na 3 jaar is.
Ik heb trouwens geen middenklasse, en de waarde van mijn auto is met alle accessoires incl. Ik zou voor mijn auto dus ook geen E250,00 p/m over hebben.

Ik heb net gerekend dat ik ongeveer E30,00 p/m aan rente betaal. Dat is over drie jaar E1100. Ik denk echt dat ik die rente eruit haal door rente te trekken over mijn spaargeld en dus een goede deal met de inruilwaarde. Ik heb na 3 jaar een inruilwaarde van (gegarandeerd, zwart op wit) E12.000.
HelgaV, wat jij noemt is geen standaard lease deal, in zoverre dat er gesproken wordt over een (gegarandeerde) inruilwaarde, terwijl bij lease er totaal geen sprake is van inruilen, de auto is immers niet van jou. Dus ik vraag me af of dit dan een standaard deal is die ik ook kan tekenen. Of is het een actie, of iets wat je hebt weten te bedingen met de dealer? Het lijkt meer op een aanbieding dan een normale lease/financiering.

Ik blijf benieuwd naar het hele plaatje, dus wat kost de auto normaalgesproken (dus niet wat er op jouw factuur staat maar in de catalogus), wat moest je aanbetalen, en wat betaal je per maand.
Het is inderdaad geen echte lease, bedenk ik me net. Het is huurkoop. Ik stuur je even een pb'tje,
Dan begrijpen we elkaar
Oh, ik kan je geen berichtje sturen, zie ik net.

Het was een actie van de dealer, waar ruimte zat bij de onderhandeling over de gegarandeerde inruilprijs. Nadat de hele offerte was gemaakt met als uitgangspunt eigen financiering, was mijn reactie: Ik wacht nog een jaar (of langer), want ik ben het niet eens met de inruilwaarde van mijn 3jaar oude auto. Ik had de pech dat er in die 3 jaar al een facelift en nu een nieuw model van de wagen uit was gekomen. Dat zorgt voor een lagere inruilwaarde. De auto beviel, ik wilde best een nieuwe auto, maar niet tegen elke prijs. En dus kwam dit aanbod van de dealer.
Ik ben trouwens bij meerdere garages langs geweest voor mijn oude auto, maar mijn eigen dealer gaf nog het meeste. Ik heb zelfs mijn man erop uit gestuurd, omdat ik dacht dat hij als man wel een betere deal zou kunnen krijgen. (maar nee)
quote:kadanz schreef op 26 april 2015 @ 15:46:

Onderhoud: alles gedekt door garantie en doorgaans sowieso geen noemenswaardige problemen met een nieuwe auto

Lease

De goedkoopste van z'n klasse komt op 249 euro per maand, maar daar komen alle opties nog bij. Volgens mijn berekening: 313 euro per maand.

Hierboven stelt iemand dat ze een veel betere lease deal heeft. Ik ben nog steeds benieuwd naar de rekenmethode!Ik ben geen expert hoor! Ik lees ook maar gewoon wat in de krant. Ik lees dat dat je voor 199 euro auto's kunt leasen tegenwoordig. Meerdere merken adverteren daar nu mee. Komt gemiddeld nog 70 euro bij voor benzine en dan ben je dus voor 270 euro klaar toch?

Of je dan je door jou gewenste opties hebt weet ik niet natuurlijk, ik ga er vanuit dat het een vrij basic auto is.

Bij een eigen auto heb je wel degelijk onderhoudskosten. Gewoon alles wat slijt zoals ruitenwissers, banden, oliefilters, etc en dan natuurlijk gewoon de kosten van de onderhoudsbeurten. Gemiddeld per jaar enkele honderden euro's.
Ik rij in een privé lease auto en ben super tevreden. Ik rij in een VW up met stickers voor 185 euro per maand. Ik kan best een auto kopen en kosten per maand betalen, maar vind dit handig. Geen onverwachte kosten, meteen gemaakt als er iets is. Ja ik vind het zelf ideaal.
quote:kadanz schreef op 26 april 2015 @ 10:50:

[...]

314 per maand, zou je daar een rekenvoorbeeld van willen geven? 36 maanden neem ik aan?

Wat betreft BPM, wordt dat niet gewoon verrekend met de klant?

.[/i]

Ik heb een berekening gemaakt op de site van de ANWB:

[img]http://uploadenfoto.nl/pictures/ea19ebc ... da7aaa.jpg[/img]

De kosten voor onderhoud vind ik aan de hoge kant in deze berekening. Je zult vooral zaken als ruitenwissers, olie, filters e.d. Moet incalculeren, meer niet. De afschrijving is ook iets aan de hoge kant, maar vind die van jou aan de lage kant. 60.000km op een drie jaar oude Clio zorgt er wel voor dat de auto van 18000¤ naar 9000 a 10000 euro zakt in waarde...

Voor mij was de lease vooral veel goedkoper dan een tweedehands auto te kopen en nogmaals, ik betaal bewust iets meer zodat ik 0 risico loop met wat dan ook. 314¤ is maar een fractie van ons inkomen en dus betaal ik het met plezier
Met stickers? Reclame? Hoe regel je dat?
quote:suzyqfive schreef op 27 april 2015 @ 08:29:

Met stickers? Reclame? Hoe regel je dat?Bij sommige bedrijveN kun je dat selecteren als optie. Betaal je ¤30 per maand minder
quote:detulp050 schreef op 27 april 2015 @ 08:28:

[...]

Ik heb een berekening gemaakt op de site van de ANWB:

[img]http://uploadenfoto.nl/pictures/ea19ebc ... da7aaa.jpg[/img]

De kosten voor onderhoud vind ik aan de hoge kant in deze berekening. Je zult vooral zaken als ruitenwissers, olie, filters e.d. Moet incalculeren, meer niet. De afschrijving is ook iets aan de hoge kant, maar vind die van jou aan de lage kant. 60.000km op een drie jaar oude Clio zorgt er wel voor dat de auto van 18000¤ naar 9000 a 10000 euro zakt in waarde...

Voor mij was de lease vooral veel goedkoper dan een tweedehands auto te kopen en nogmaals, ik betaal bewust iets meer zodat ik 0 risico loop met wat dan ook. 314¤ is maar een fractie van ons inkomen en dus betaal ik het met plezier

Het voorbeeld dat ik heb gegeven is een actueel (real life!) voorbeeld. Het is dus een heel realistische afschrijving, ik heb er niet eens heel hard voor hoeven te onderhandelen en ik heb de korting op de volgende auto niet meegenomen.

Natuurlijk moet je gewoon leasen of lenen als je dat leuker vindt. Zeker als je een super goede deal weet te bemachtigen als zoals HelgaV. En als je geen spaargeld hebt dan heb je natuurlijk weinig keus als je toch nieuw wil rijden. Ik wil alleen laten zien dat je doorgaans financieel een stuk onvoordeliger uit bent.

Toch blijf ik me afvragen wat je bedoelt met 'meer betalen om minder risico te lopen'. Je blijft dat herhalen (en dat doen die slimme lessors ook) ondanks dat ik aangeef dat een nieuwe auto gewoon garantie heeft en dat je dus ook geen risico loopt met een nieuwe wagen.
dubbel
Tja toen ik in Amerika woonde reed zo ongeveer iedereen die ik daar kende private lease, ik vond het er wel makkelijk uitzien. Maar hier in NL gebruik ik de auto zó weinig als randstedeling, dat ik gewoon een heeeeel oud autootje heb van 15 jaar (die me overigens nog nooit in de steek heeft gelaten, ook niet op vakantie). Ik kan je zeggen: een 15-jaar oude 'mazzelkoop' (aan mijne mankeert echt nooit wat), dat is pas echt goedkoop!

Ik betaal: 40 euro verzekering, 25 euro wegenbelasting, 9 euro parkeergeld en omdat ik weinig autorij is het niet erg dat hij niet hyperzuinig is.

71 euro per maand, goedkoper wordt het niet
quote:aquariusje7700 schreef op 27 april 2015 @ 00:38:

[...]

Ik ben geen expert hoor! Ik lees ook maar gewoon wat in de krant. Ik lees dat dat je voor 199 euro auto's kunt leasen tegenwoordig. Meerdere merken adverteren daar nu mee. Komt gemiddeld nog 70 euro bij voor benzine en dan ben je dus voor 270 euro klaar toch?

Of je dan je door jou gewenste opties hebt weet ik niet natuurlijk, ik ga er vanuit dat het een vrij basic auto is.

Bij een eigen auto heb je wel degelijk onderhoudskosten. Gewoon alles wat slijt zoals ruitenwissers, banden, oliefilters, etc en dan natuurlijk gewoon de kosten van de onderhoudsbeurten. Gemiddeld per jaar enkele honderden euro's.

Welke onderhoudskosten? Het gaat om nieuwe auto's met jaren garantie. Ik heb welgeteld één grote beurt gehad. En toen het tijd was voor nieuwe banden en de tweede grote beurt heb ik de auto ingeruild. Verder heb ik alleen maar ruitenwissers vervangen. De prijs van die ene onderhoudsbeurt en de ruitenwissers en de eerste APK heb ik niet meegerekend, dat klopt. Maar ze vallen in het niet bij de korting die je doorgaans krijgt op de volgende auto als je inruilt.

De prijzen die je in de krant leest zijn natuurlijk de kale basismodellen. Mijn oude model staat er ook in voor 199 en zelfs dan betaal je dus een stuk meer (lees duizenden) in die vier jaar dan als je hem kaal bij de dealer gekocht had. Zodra je hem een beetje aankleedt gaat de prijs in rap tempo omhoog. Van 199 naar 313 dus, zoals in mijn voorbeeld, en daar zit echt niks geks bij hoor, gewoon airco, elektrische ramen en een normale radio met navigatie.
quote:lux. schreef op 27 april 2015 @ 09:25:

Tja toen ik in Amerika woonde reed zo ongeveer iedereen die ik daar kende private lease, ik vond het er wel makkelijk uitzien. Maar hier in NL gebruik ik de auto zó weinig als randstedeling, dat ik gewoon een heeeeel oud autootje heb van 15 jaar (die me overigens nog nooit in de steek heeft gelaten, ook niet op vakantie). Ik kan je zeggen: een 15-jaar oude 'mazzelkoop' (aan mijne mankeert echt nooit wat), dat is pas echt goedkoop!

Ik betaal: 40 euro verzekering, 25 euro wegenbelasting, 9 euro parkeergeld en omdat ik weinig autorij is het niet erg dat hij niet hyperzuinig is.

71 euro per maand, goedkoper wordt het niet

De leasemarkt in de VS is een stuk volwassener. Ze zijn daar ook een stuk openlijker over wat leasen precies inhoudt. Elke reclame voor een lease auto vermeldt in duidelijke koeienletters de APR: de rente en de kosten die je dus kwijt bent. Dat is wettelijk zo geregeld en zorgt voor een concurrentiestrijd gebaseerd op een zo laag mogelijke APR. Dat schept heel wat duidelijkheid.

Hier in NL moeten we het nog doen met mooie praatjes van de leasemaatschappijen (en ergens verstopt het geld-lenen-kost-geld logo).
Klein detail Kadanz: je laat ten onrechte de financieringskosten bij eigendom buiten beschouwing. Ook als dat geen out of pocket kosten zijn, zijn die kosten er wel degelijk.

Overigens is lease dan natuurlijk nog steeds duurder, onder overigens gelijke omstandigheden, maar voor de vergelijking moet je wel compleet zijn.
Ik betaal voor normaal onderhoud zo'n 1000 euro per jaar. Auto is dealer onderhouden en nu 6 jaar oud.

Ja, we hebben wat pech gehad met dingen die stuk gingen, maar ook zonder die pech kost een grote beurt al standaard 600 euro voor ons type auto.

Wegenbelasting is pakweg 100 euro per drie maanden, verzekering 80 euro pm.

Wij overwegen dus ook om te gaan leasen als we deze auto kwijt willen.

Dat komt voor de auto die we op het oog hebben uit op 370 euro per maand voor 36 maanden.

En dan hoeven we dus geen eigen geld in te leggen (vaak wel het geval met de 199 pm constructies) en kunnen we na drie jaar opnieuw een splinternieuwe auto gaan rijden.

Als ik de afschrijving op de auto meeneem in de berekening, zijn we met een lease auto (bij ons kilometrage) ongeveer net zo duur uit dan wanneer we zelf opnieuw een auto kopen.

Het verschil is ongeveer 20 euro pm in ons geval en dat vind ik een redelijk bedrag voor het gemak dat een lease auto oplevert.
quote:JollyJ schreef op 27 april 2015 @ 10:38:

Klein detail Kadanz: je laat ten onrechte de financieringskosten bij eigendom buiten beschouwing. Ook als dat geen out of pocket kosten zijn, zijn die kosten er wel degelijk.

Overigens is lease dan natuurlijk nog steeds duurder, onder overigens gelijke omstandigheden, maar voor de vergelijking moet je wel compleet zijn.

Hoe bedoel je?

Als je een auto zelf koopt van je spaarcenten dan zijn er nul financieringskosten, en gederfde rente, ach...welke rente?

Als je wil dan kun je leasen ook vergelijken met financieren, (interessant!) maar dat was niet mijn insteek. Het ging mij meer om dit soort misvattingen:

quote:aquariusje7700 schreef op 26 april 2015 @ 14:51:

Je hebt al van die leasecontracten van 200 euro per maand voor een klein autootje.

Ik denk dat dit zeker heel erg interessant is want voor die 200 euro plus 90 euro benzine rij jij een nieuwe auto. Voor dat bedrag kan je eigenlijk zelf niets rijden. Tenminste, ik ben die auto's nog niet tegengekomen.
quote:kadanz schreef op 27 april 2015 @ 10:50:

[...]

Hoe bedoel je?

Als je een auto zelf koopt van je spaarcenten dan zijn er nul financieringskosten, en gederfde rente, ach...welke rente?

Als je wil dan kun je leasen ook vergelijken met financieren, maar dat was niet mijn insteek.

Financial lease IS financieren. Operational lease is huur.

Als je een auto koopt zal je die moeten financieren, en dat betekent dat je die financiering niet anders kan aanwenden. Dat betekent dus een ver indering van bestedingskracht, en dat zijn kosten. Gederfde rente is een van de vele mogelijkheden.
quote:JollyJ schreef op 27 april 2015 @ 10:55:

[...]

Financial lease IS financieren. Operational lease is huur.

Als je een auto koopt zal je die moeten financieren, en dat betekent dat je die financiering niet anders kan aanwenden. Dat betekent dus een ver indering van bestedingskracht, en dat zijn kosten. Gederfde rente is een van de vele mogelijkheden.

Ik snap je punt niet zo goed.

Als je geld van je spaarrekening afhaalt om de auto te kopen dan kost het je hooguit 1,2% aan gederfde rente. Veel minder als je ook nog vermogensbelasting betaalt.

Bij financiering betaal je minimaal het vijfvoudige aan aan rente, afhankelijk natuurlijk van de aanbieding, inruilwaarde etc.
quote:kadanz schreef op 27 april 2015 @ 10:59:

[...]

Ik snap je punt niet zo goed.

Als je geld van je spaarrekening afhaalt om de auto te kopen dan op je spaarrekening hebt zitten dan kost het je hooguit 1,2% aan gederfde rente.

Bij financiering betaal je minimaal het vijfvoudige aan aan rente, afhankelijk natuurlijk van de aanbieding, inruilwaarde etc.

Juist omdat particulieren meestal wei ig snappen van dit soort bedrijfseconomische zaken, is er veel geld te verdienen met private lease

Maar of je het nu snapt of niet, je eerdere argument was al vrij helder: waaraan verdient de leasemij zijn geld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven