Geld & Recht alle pijlers

Auto op iemand anders naam laten verzekeren?

20-09-2011 14:46 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een vriendin van mij heeft me haar auto aangeboden, gratis en voor niets, omdat zij een andere auto krijgt. Ik doe sinds mijn scheiding alles op de fiets met 2 kleine kinderen, en voel me soms erg beperkt/opgesloten zonder auto, dus ik was meteen in een jubel-stemming ! Maaaarrr....helaas is het zo dat ik momenteel in de schuldsanering zit, en een auto dus niet 'mag'. Mijn vriend reageerde meteen heel lief dat hij graag de verzekering/belasting/benzine wil betalen ...het is zo'n schat!!!

Nu is mijn vraag: kan ik die auto op zijn naam zetten en ook voor de verzekering als hij zelf geen rijbewijs heeft?

Valt het dan hoog uit in de verzekering, vanwege geen no-claim?

Ikzelf heb in 11 jaar nooit schade gehad, maar heb geen no-claim opgebouwd omdat de verzekering op mijn ex zijn naam stond.

Graag alleen reacties op mijn vraag, en geen antwoorden dat ik ook best met het OV kan gaan etc blablabla, want dat weet ik zelf ook allemaal wel ...

Groetjes, Lily
Doen ze dan 'n inval om te zien of er toevallig 'n fles drank in de koelkast staat? Kan me er heel weinig bij voorstellen hoe zoiets in z'n werk gaat gelukkig.

Zou ze dus mee nemen en trakteren als er geen bewijzen van traktatie in huis mogen staan. En als TO de auto van iemand leent zonder dat ze daar kosten aan hoeft te maken omdat het volledig betaald wordt door haar vriend, bespaart ze toch weer op het OV wat dus weer wél naar de schuldeisers kan gaan toch?
Laat dan het recht en gunnen eens varen. Als je iets niet kunt betalen dan is dat zo. Hordes vrouwen fietsen en lopen door weer en wind met kinderen. Die worden ook echt wel groot hoor. De wereld is je niks verschuldigd.
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 16:11:

[...]

Ik heb inderdaad financieel aan de grond gezeten, door onze eigen stomme schuld. Door gewoon dingen niet te betalen of door zaken te laten verslonzen.Ik vind het wel heel stoer dat je dit ronduit toegeeft. Op het Viva forum zitten verder alleen mensen die door de schuld van anderen in de financiële problemen zijn geraakt.
quote:veraflora schreef op 20 september 2011 @ 16:35:

[...]

Recht? Recht? Wat een wijvengezeik. Wees blij dat je schoonvader jullie helpt.

Inderdaad recht ja. Want ik woon 2 uur reizen van mijn stage af, zei 10 min wandelen. Ik moet boodschappen doen met de fiets, zij kan met de auto van schoonmoeder(woont dichterbij), en buiten dat heb ik al 3 maanden geleden gevraagd en zij pas vorige week. Nu is er een autootje en vind zij dat die voor haar is. Terwijl ze het geld er niet voor heeft om hem aan te schaffen en de winter voor de deur staat en ik dus iedere dag 1.5 uur moet fietsen met een kind van 9 maanden terwijl ik het geld heb om een auto te kopen.

Gelukkig denkt schoonvader er net zo over als ik
Elninjoo, lees die eerdere posts eens goed. Het gaat niet om eens een keertje maar om structureel gebruik.
Dat zij geen geld heeft lijkt me inderdaad voldoende reden om die eerste auto door jou te laten kopen. Met meer recht want ik ben zieliger blijf ik het oneens.
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 16:25:

Daantje, je vriend had aangifte van fraude kunnen doen. Heeft hij dat gedaan? Schuldsanering is geen bullshit maar heel zwaar.

Yep..heeft hij gedaan. We hebben er zelfs een handschriftexpert bij gehaald die heeft verklaard dat het niet de handtekening van mijn vriend was. Maar het ministerie van justitie heeft de aangifte niet ontvankelijk verklaard wegens gebrek aan bewijs.

Mijn vriend houdt nu maandelijks hetzelfde bedrag over dat hij over zou houden als hij in de schuldsanering zou zitten. Alleen zou dat 3 jaar duren en duurt het bij hem 10 jaar.
quote:veraflora schreef op 20 september 2011 @ 16:38:

[...]

Ik vind het wel heel stoer dat je dit ronduit toegeeft. Op het Viva forum zitten verder alleen mensen die door de schuld van anderen in de financiële problemen zijn geraakt. Maar het was ook onze schuld ! We betaalden gewoon niets, voor mijn 18e hoefde dat ook niet. Maar daarna vond ik zuipen, snuiven en slikken belangrijker dan rekeningen (terwijl ik opmezelf woonde). Gelukkig zijn we op tijd wakker geworden en is de schuld nog te overzien en hebben we nooit schuld gehad bij een woningbouw of energie bedrijf. Maar wel bij telecombedrijven en helaas bij de zorgverzekering. Maar nu we alles kunnen betalen doen we dat ook. En zo ook de 2e auto, die ik helemaal van mijn eigen bij elkaar gesprokkelde centjes ga betalen !
quote:elninjoo schreef op 20 september 2011 @ 16:35:

Doen ze dan 'n inval om te zien of er toevallig 'n fles drank in de koelkast staat? Kan me er heel weinig bij voorstellen hoe zoiets in z'n werk gaat gelukkig.

Zou ze dus mee nemen en trakteren als er geen bewijzen van traktatie in huis mogen staan. En als TO de auto van iemand leent zonder dat ze daar kosten aan hoeft te maken omdat het volledig betaald wordt door haar vriend, bespaart ze toch weer op het OV wat dus weer wél naar de schuldeisers kan gaan toch?zo dus:

De bewindvoerder ziet er streng op toe dat de schuldenaars zijn verplichtingen nakomt. De bewindvoerder kan daarom ook een huisbezoek afleggen wanneer het hem schikt. De schuldenaar is verplicht de bewindvoerder overal toe te laten en alle informatie te geven die de bewindvoerder vraagt.

als TO in een geleende auto rijdt gaat haar uitgespaarde busgeld niet naar de schuldeisers, maar gewoon in de huishoudpot, lijkt mij.

Wat ik begrepen heb hiervan is dat ze echt niet bij elk cadeautje in huis moeilijk zitten te doen, maar er plots een nieuwe plasma tv staat, een laptop en ene nieuw bankstel dan wel ja.
quote:veraflora schreef op 20 september 2011 @ 16:40:

Dat zij geen geld heeft lijkt me inderdaad voldoende reden om die eerste auto door jou te laten kopen. Met meer recht want ik ben zieliger blijf ik het oneens.

Ik ben niet zieliger, ik woon gewoon verder weg. Ook eigen keuze natuurlijk ! Maar als we de kleine niet hadden was er waarschijnlijk ook geen 2e auto gekomen. Maar is niet erg, want mijn stiefvader zoekt ook mee en zelf kijk ik natuurlijk ook rond. Dus ga ik vanavond kijken naar mijn helemaal zelf gevonden auto ;)

Oh trouwens verder is mijn schoonzus een schat van een meid hoor ! Kan soms alleen moeilijk verder kijken dan haar eigen neusje lang is.
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 16:43:

[...]

En zo ook de 2e auto, die ik helemaal van mijn eigen bij elkaar gesprokkelde centjes ga betalen ! Goed gevoel zal dat zijn!
quote:Starshine schreef op 20 september 2011 @ 16:43:

[...]

zo dus:

De bewindvoerder ziet er streng op toe dat de schuldenaars zijn verplichtingen nakomt. De bewindvoerder kan daarom ook een huisbezoek afleggen wanneer het hem schikt. De schuldenaar is verplicht de bewindvoerder overal toe te laten en alle informatie te geven die de bewindvoerder vraagt.

als TO in een geleende auto rijdt gaat haar uitgespaarde busgeld niet naar de schuldeisers, maar gewoon in de huishoudpot, lijkt mij.

Wat ik begrepen heb hiervan is dat ze echt niet bij elk cadeautje in huis moeilijk zitten te doen, maar er plots een nieuwe plasma tv staat, een laptop en ene nieuw bankstel dan wel ja.Sjeez heftig zeg ! En hoe zit het met cadeaus voor de kinderen. Bijvoorbeeld een laptop van opa en oma (wat wel een erg groot cadeau is) en spaargeld van de kinderen ?
quote:veraflora schreef op 20 september 2011 @ 16:45:

[...]

Goed gevoel zal dat zijn!Absoluut ben ook even heel trots op ons ! En we gaan verder met sparen en afbetalen. Kijk zo uit naar eind maart, eindelijk de laatste aflossing en dan opeens 450-, meer te besteden hebben in de maand ! Maar daar gaan we braaf 300-, van sparen. ¤100-, voor de kinderen (hopelijk ben ik dan al zwanger van de 2e) en ¤200 voor onvoorziene uitgaven. Nu sparen we iedere maand ¤300-, voor ons nieuwe huis, en dat willen we dan sparen voor nieuwe meubels, vakantie en andere leuke dingen. We zij goed bezig, nu doorzetten !
quote:Daantje1970 schreef op 20 september 2011 @ 16:41:

[...]

Yep..heeft hij gedaan. We hebben er zelfs een handschriftexpert bij gehaald die heeft verklaard dat het niet de handtekening van mijn vriend was. Maar het ministerie van justitie heeft de aangifte niet ontvankelijk verklaard wegens gebrek aan bewijs.

Mijn vriend houdt nu maandelijks hetzelfde bedrag over dat hij over zou houden als hij in de schuldsanering zou zitten. Alleen zou dat 3 jaar duren en duurt het bij hem 10 jaar.maar hij wordt door niemand gecontroleerd. Dat lijkt me eerlijk gezegd het zwaarste van de WSNP, niet het geldgebrek maar dat je alles moet laten zien en te pas en te onpas controleurs binnen moet laten die vragen hoe je aan die winterjas komt en of die fiets voor de deur van jou is of dat je moeder die heeft laten staan etc.
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 16:46:

[...]

Sjeez heftig zeg ! En hoe zit het met cadeaus voor de kinderen. Bijvoorbeeld een laptop van opa en oma (wat wel een erg groot cadeau is) en spaargeld van de kinderen ?

spaartegoeden worden ook ten gelde gemaakt als je de schuldsanering ingaat heb ik net geleerd. Of dat ook voor kinderspaarrekeningen geldt weet ik niet.

Over alle grote cadeaus kunnen ze moeilijk gaan doen. Ik had ooit een buurvrouw in de schuldsanering. Zij moest bv ook opgeven dat ze in de zomer twee weken naar Drenthe ging om vakantie te vieren in het huis van haar broer die toch weg was. Ik bedoel maar.

nou ja, hier heb ik de info vandaan http://www.cvanderlinden.nl/wsnp
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 16:48:

[...]

Absoluut ben ook even heel trots op ons ! En we gaan verder met sparen en afbetalen. Kijk zo uit naar eind maart, eindelijk de laatste aflossing en dan opeens 450-, meer te besteden hebben in de maand ! Maar daar gaan we braaf 300-, van sparen. ¤100-, voor de kinderen (hopelijk ben ik dan al zwanger van de 2e) en ¤200 voor onvoorziene uitgaven. Nu sparen we iedere maand ¤300-, voor ons nieuwe huis, en dat willen we dan sparen voor nieuwe meubels, vakantie en andere leuke dingen. We zij goed bezig, nu doorzetten !Jullie sparen nu iedere maand 300 euro? Waar doe je dat van dan? Moet dat niet naar de schuldeisers? Als je nu nog iedere maand 300 euro kan sparen dan heb je het eigenlijk helemaal niet slecht!
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 16:38:

Laat dan het recht en gunnen eens varen. Als je iets niet kunt betalen dan is dat zo. Hordes vrouwen fietsen en lopen door weer en wind met kinderen. Die worden ook echt wel groot hoor. De wereld is je niks verschuldigd.

Je hebt gelijk. Daar staat tegenover dat je vroeger, toen álles beter was , in elke wijk een school had, minstens 1 winkel en meestal ook nog wel een huisarts. Dat is nu vaak niet meer zo.

Als ik mijn vroege jeugd vergelijk met nu bijv. Mijn ouders hadden een mini-flatje, geen auto, een kind (ikke), alles tweedehands en het avondeten bestond meestal uit boterhammen met pindakaas. Maar ze hadden voor mij de keuze uit 5 scholen, allemaal op loopafstand. Linksom een wijk-winkelcentrum en rechtsom een supermarkt. Familie en vrienden op fietsafstand. Waarbij ik dan 10 km nog wel te fietsen vind.

Kijkend naar nu; de dichtstbijzijnde basisschool is 4 km, dan heb ik dus geen keuze, de volgende is 16 km. En de dichtstbijzijnde winkel is 6 km, dat is te fietsen mits je dat vaak genoeg doet. In de winter rampzalig want de weg wordt minimaal gestrooid en het fietspad helemaal niet. Toen afgelopen winter het zout op was, was het wegdek puur ijs, spiegelglad en ik ging rond met mijn auto, met een fiets kon je er niet meer komen.

Daar komt bij, toen ik 16 was werkte ik in een stad, 20 km verderop, en daar ging ik heen met de bus. Elk half uur kon ik opstappen, zowel op de heenweg alsook op de terugweg. Nu kan ik ´s ochtends met de bus het dorp uit en ´s avonds het dorp in. Eén keer. Boodschappen doen met het ov, familiebezoek met het ov, naar school met het ov? Niet te doen.

Wij hebben ook een periode gehad waarin we diep in het rood stonden. Maar we hebben het zelf kunnen oplossen gelukkig.
quote:Starshine schreef op 20 september 2011 @ 16:48:

[...]

maar hij wordt door niemand gecontroleerd. Dat lijkt me eerlijk gezegd het zwaarste van de WSNP, niet het geldgebrek maar dat je alles moet laten zien en te pas en te onpas controleurs binnen moet laten die vragen hoe je aan die winterjas komt en of die fiets voor de deur van jou is of dat je moeder die heeft laten staan etc.

3 Jaar dit soort dingen omdat je zelf (in de meeste gevallen dan) jarenlang lekker de boel de boel laten lijkt me alleen maar goed. Misschien leer je er dan wat van.

Wij hebben geen geldgebrek, we hebben het absoluut niet slecht, ik heb ook een goed salaris. En inmiddels zijn we er naar gaan leven, maar kunnen vrijwel alles nog doen. Klaag ook helemaal niet over geldgebrek, er zijn zoveel mensen die het met minder moeten doen. Vind het alleen wel oneerlijk dat er mensen zijn die lekker alles kunnen doen, geholpen worden en het 3 jaar even lastig hebben, de rest wordt kwijtgescholden en vervolgens weer kunnen doen en laten wat ze willen.
Star, goed gevonden! Klopt idd. Je moet ook niet vergeten dat het om flinke bedragen gaat. In principe moet je natuurlijk je schulden betalen, lijkt me niet meer dan logisch. Daantje, hebben jullie al geprobeerd om te kijken of je afkoopvoorstellen naar de schuldeisers kunt doen en die dan opbrengen met een banklening? Kan je zo 40 tot 50% op je totale schuld schelen.
quote:Daantje1970 schreef op 20 september 2011 @ 16:56:

[...]

3 Jaar dit soort dingen omdat je zelf (in de meeste gevallen dan) jarenlang lekker de boel de boel laten lijkt me alleen maar goed. Misschien leer je er dan wat van.

Wij hebben geen geldgebrek, we hebben het absoluut niet slecht, ik heb ook een goed salaris. En inmiddels zijn we er naar gaan leven, maar kunnen vrijwel alles nog doen. Klaag ook helemaal niet over geldgebrek, er zijn zoveel mensen die het met minder moeten doen. Vind het alleen wel oneerlijk dat er mensen zijn die lekker alles kunnen doen, geholpen worden en het 3 jaar even lastig hebben, de rest wordt kwijtgescholden en vervolgens weer kunnen doen en laten wat ze willen.Nou, als je 3 jaar lang op 'n houtje moet bijten, denk ik niet dat ze het nog 'ns zover laten komen. Je kunt ook gewoon dikke pech hebben he. Een nicht van me is samen met haar man failliet gegaan. Al hun geld hadden ze in 'n eigen bedrijfje gestoken, maar nu zitten ze in de schulden en verliezen ze zelfs hun huis en hebben geen geld om particulier te huren. Geen idee hoe ze dat gaan oplossen, want ze zullen toch ergens moeten gaan wonen.
quote:Daantje1970 schreef op 20 september 2011 @ 16:53:

[...]

Jullie sparen nu iedere maand 300 euro? Waar doe je dat van dan? Moet dat niet naar de schuldeisers? Als je nu nog iedere maand 300 euro kan sparen dan heb je het eigenlijk helemaal niet slecht!We hebben het ook niet (meer) slecht. Dat hoeft niet naar de schuldeisers omdat wij geen WNSP hebben en zelf betalingsafspraken hebben gemaakt met schuldeisers. Daarnaast zijn de meeste schulden al afbetaald en staan er nog 2 open. Daar betalen we aan af (een ¤150-, en een ¤300-, in de maand). Maar we klussen beide enorm veel bij, ons hele huishouden (boodschappen, benzine, verzorging enz) betalen we van bij elkaar gesprokelde geld, en de rest blijft op de bank. Misschien niet helemaal eerlijk omdat niet alles wordt opgegeven aan de belasting, maar we werken er tenminste voor ! En hard, mijn vrijdag begint om 5 uur in de ochtend en ik ben om half 9 s'avonds klaar. Lief werkt 2 avonden in de week extra op de zaak en om de week in het weekend. Ben blij als de herfstvakantie is, dan kunnen we weer een weekje bijtanken !
Dickens, de schulden zijn bij leningverstrekkers, die gaan echt niet nog een lening verstrekken. Eind volgend jaar hij betaalt dan 5 jaar) gaat de gemeente een poging doen om het restant te laten kwijtschelden (onder de noemer dat ze nu al meer hebben gekregen dan dat ze zouden krijgen als hij in de schuldsanering zou zitten), maar ik heb daar een hard hoofd in.

Daar gaan ze nooit mee accoord natuurlijk. Hij heeft dan 5 jaar kunnen betalen, dan kan hij nog wel 5 jaar betalen. En dat zou ik alleen maar logisch vinden, die bedrijven hebben recht op het geld.
Je kunt beter versneld aflossen dan sparen en zwart werken vind ik amoreel. En nee, ik heb geen zwarte poets, tuinman, klusman, alles wit.
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 16:59:

[...]

We hebben het ook niet (meer) slecht. Dat hoeft niet naar de schuldeisers omdat wij geen WNSP hebben en zelf betalingsafspraken hebben gemaakt met schuldeisers. Daarnaast zijn de meeste schulden al afbetaald en staan er nog 2 open. Daar betalen we aan af (een ¤150-, en een ¤300-, in de maand). Maar we klussen beide enorm veel bij, ons hele huishouden (boodschappen, benzine, verzorging enz) betalen we van bij elkaar gesprokelde geld, en de rest blijft op de bank. Misschien niet helemaal eerlijk omdat niet alles wordt opgegeven aan de belasting, maar we werken er tenminste voor ! En hard, mijn vrijdag begint om 5 uur in de ochtend en ik ben om half 9 s'avonds klaar. Lief werkt 2 avonden in de week extra op de zaak en om de week in het weekend. Ben blij als de herfstvakantie is, dan kunnen we weer een weekje bijtanken !Oke..dat was mij niet duidelijk dat jullie niet in de schuldsanering zaten. Heb ik misschien overheen gelezen. Maar dan snap ik het, mijn vriend kan (doordat wij samenwonen) ook af en toe nog wel sparen.
quote:Daantje1970 schreef op 20 september 2011 @ 16:56:

[...]

Wij hebben geen geldgebrek, we hebben het absoluut niet slecht, ik heb ook een goed salaris. En inmiddels zijn we er naar gaan leven, maar kunnen vrijwel alles nog doen. Klaag ook helemaal niet over geldgebrek, er zijn zoveel mensen die het met minder moeten doen. Vind het alleen wel oneerlijk dat er mensen zijn die lekker alles kunnen doen, geholpen worden en het 3 jaar even lastig hebben, de rest wordt kwijtgescholden en vervolgens weer kunnen doen en laten wat ze willen.

nou dat vind ik ook hoor. Die buurvrouw zei hetzelfde: "ik heb het zelf veroorzaakt en natuurlijk vind ik het niet leuk om gecontroleerd te worden, maar het is wel terecht. ik kan niet lekker luxe leven terwijl anderen nog geld van mij krijgen."

Geldgebrek, daar kun je mee omgaan. Dan maar niet of goedkoop op vakantie, dan maar geen nieuwe wasmachine, maar een van de kringloop. Maar die eeuwige controles lijken me echt vreselijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven