Geld & Recht alle pijlers

auto op mijn naam

26-03-2011 12:54 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
waarom bemoei jiji je met het conflict tussen je ouders? Laat ze het lekker uitzoeken, is hun ruzie niet de jouwe!

Vind het eigenlijk best gemeen dat je erbij betrokken wordt..
..popcorn?
Je kan gewoon de auto op jouw naam zetten, je moeder mag de auto verkopen en jij bent dan eigenaar
Je moeder mag jou schenken, dat is waar.

Het ligt in dit geval echter aan de wijze waarop deze auto in eigendom is van jouw ouders of deze constructie mag. Als de auto op naam van de zaak staat, dan mag het niet. Je mag namelijk in tijden van een faillisementsaanvraag (of vlak daarvoor) geen bedrijfseigendommen bewust wegsluisen.

Als je vader een eenmanszaak heeft, dan is hij ook met zijn privevermogen aansprakelijk voor de schulden van de zaak. En in dat geval mogen er in deze situatie ook geen prive eigendommen weggesluisd worden.

Is 1 van deze 2 voorbeelden van toepassing, dan kun je hier beter niet aan meewerken, want dan ben je idd mede strafbaar.
Klopt wat nummerzoveel zegt. Auto voor het faillissement snel wegsluizen door 'm op jouw naam te zetten is strafbaar. http://nl.wikipedia.org/wiki/Actio_pauliana
Maar als ze getrouwd zijn op HVW, dan blijft de auto toch van je moeder? Dan valt ie toch niet in een goederengemeenschap?
@cola

Dat ligt er maar net aan hoe de huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld dus dat kunnen wij niet beoordelen.
En TO schrijft zelf dat haar moeder de auto op haar naam wil overschrijven 'om te voorkomen dat er beslag op wordt gelegd'. Dit doet mij vermoeden dat de auto niet uitsluitend eigendom van de moeder is en buiten de boedel van het faillisement zou vallen.
.
.
.
?
quote:regenhaag schreef op 26 maart 2011 @ 13:35:

Sorry, sorry, sorry, ik bedoel niet op huwelijkse voorwaarden. En idd mijn vader heeft een eenmanszaak.

Hmm, dan heeft mijn moeder een groot probleem. Ze heeft de auto nodig ivm met werk en kan hem niet missen.

Ik dacht dat nooit beslag kan worden gelegd op:

- bed

- tafel

- gereedschappen voor iemands beroep.

Misschien valt een boodschappenauto hier ook onder, als hij echt nodig is voor het werk.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Hij wil het aan gaan vragen maar heeft hij dit al daadwerkelijk gedaan? De datum van aanvraag gaat in zodra de aanvraag behandelt word,je vader doet vrijwillig zelf de aanvraag,deze wordt niet ingediend door schuldeisers.

Zolang er nog geen vastgestelde datum voor behandeling ervan is dan kan je moeder nog doen met de auto wat ze wil
Mijn advies: probeer faillisement te voorkomen door de onderneming te verkopen, betalingsregelingen te treffen en door zaken te verkopen ( dus gewoon geld te genereren )
Probeert je vader je moeder door de scheiding een loer te draaien?Gaat het echt allang slecht met de zaak of pas sinds de scheiding?Vader die opeens vele schulden maakt ed?

Omdat hij nu tijdens de scheiding het faillisement zelf aan wil vragen?
.
.
Oke als de curator de zaak al gesloten heeft dan valt er niets meer aan te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven