Automatische betalingen stopzetten
maandag 28 maart 2011 om 16:57
Er zijn een aantal instanties die eens in de zoveel tijd geld van mijn rekening schrijven. Goede doelen bijv en een loterij. Variërend van eens per jaar tot eens per maand.
Dat wil ik niet meer, ik wil ze stopzetten.
Moet ik dat per instantie apart regelen bij de instantie zelf, of kan ik het via de bank doen: in 1 x aangeven welke betalingen ik niet meer wil doen, zonder alle instanties daarover te informeren?
Graag jullie advies.
Dat wil ik niet meer, ik wil ze stopzetten.
Moet ik dat per instantie apart regelen bij de instantie zelf, of kan ik het via de bank doen: in 1 x aangeven welke betalingen ik niet meer wil doen, zonder alle instanties daarover te informeren?
Graag jullie advies.
maandag 28 maart 2011 om 17:05
http://www.james4you.nl/ is daar een handige site voor. Genereert geautomatiseerde opzegbrieven en de meeste loterijen en goede doelen staan dan automatisch met adres in de brief.
Je bank bellen wil ook helpen, maar ik weet dat de postcodeloterij ze bij de bank niet ongedaan konden maken, die moest je bij de loterij zelf opzeggen.
Je bank bellen wil ook helpen, maar ik weet dat de postcodeloterij ze bij de bank niet ongedaan konden maken, die moest je bij de loterij zelf opzeggen.
maandag 28 maart 2011 om 18:30
Je dient alle organisaties hiervan op de hoogte te stellen. Dit kan niet via de bank. Bij de bank kun je wel de zgn rode kaart halen voor het opzeggen van de incasso's. Deze stuur je naar de organisaties.
Bij de bank kun je wel je rekening laten blokkeren voor alle incasso's, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
Bij de bank kun je wel je rekening laten blokkeren voor alle incasso's, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
maandag 28 maart 2011 om 18:32
quote:Juultje schreef op 28 maart 2011 @ 17:42:
Het lijkt me wel zo handig om het ook bij de organisatie zelf op te zeggen. Anders weten ze toch niet dat je geen lid meer wilt zijn?
Precies!
Heb net de laatste organisaties opgezocht die ik een 'rode kaart' ga sturen. Die (stoplicht)setjes kun je gewoon bij de bank halen. Opsturen en automatische incasso stopzetten.
Het lijkt me wel zo handig om het ook bij de organisatie zelf op te zeggen. Anders weten ze toch niet dat je geen lid meer wilt zijn?
Precies!
Heb net de laatste organisaties opgezocht die ik een 'rode kaart' ga sturen. Die (stoplicht)setjes kun je gewoon bij de bank halen. Opsturen en automatische incasso stopzetten.
maandag 28 maart 2011 om 18:35
Lijkt me een vreemde manier van handelen; je wilt je maandelijkse schenking voor een goed doel stop zetten, maar in plaats van dat gewoon te melden aan het goede doel, zet je de automatische incasso gewoon stop? En dan moet het goede doel maar raden dat jij geen schenkingen meer wilt doen? Zelfde voor een abonnement op een tijdschrift.
Daarbij, als je een contract hebt afgesloten met een bedrijf, kun je niet zomaar even de incasso stop zetten. Vaak zit je wel vast aan een opzegtermijn, deze dien je gewoon uit te zitten.
Daarbij, als je een contract hebt afgesloten met een bedrijf, kun je niet zomaar even de incasso stop zetten. Vaak zit je wel vast aan een opzegtermijn, deze dien je gewoon uit te zitten.
maandag 28 maart 2011 om 18:37
Tip, maak een lijst met alle dingen die je stop wilt zetten. Stel een standaard brief op, met daarin de melding dat je per eerstvolgende opzegdatum je abonnement/contract op wilt zeggen, en vraag in de brief om een bevestiging.
In de brief pas je steeds alleen de naam aan van de instantie die je stop wilt zetten, rondje naar de brievenbus, klaar!
En met en beetje geluk zijn er tegenwoordig ook bedrijven die er voor zorgen dat je telefonisch/per mail op kunt zeggen.
In de brief pas je steeds alleen de naam aan van de instantie die je stop wilt zetten, rondje naar de brievenbus, klaar!
En met en beetje geluk zijn er tegenwoordig ook bedrijven die er voor zorgen dat je telefonisch/per mail op kunt zeggen.
maandag 28 maart 2011 om 19:13
Incasso's moet je bij de goede doelen zelf opzeggen. Dat kan met een 'rode kaart', dat kan telefonisch, dat kan ook per e-mail; het is dan wel zo netjes om even aan te geven waarom je de incasso stopzet: omdat je aan teveel goede doelen geeft en een keuze moet maken, of omdat je het niet meer kunt betalen, of omdat je andere prioriteiten hebt. Geef dan ook meteen aan of je je donateurschap helemaal wilt opzeggen. Dan ontvang je ook geen post meer van ze. Als je wel donateur wilt blijven maar alleen maar af en toe iets wilt overmaken geef dan meteen hoe vaak je hun mailings wilt ontvangen. Van de meeste goede doelen krijg je - als je niets aangeeft - zo'n 4 tot 5 keer per jaar een mailing. Als je toch niet van plan bent om telkens de acceptgiro in te vullen, breng dat dan terug naar bijvoorbeeld 1 x per jaar, of vraag of ze een digitale nieuwsbrief hebben. Dat scheelt weer papier en kosten.
Je kunt de incasso's ook op een minder nette manier stopzetten: door iedere incasso te storneren; dat kan heel simpel, als je internetbankiert kan dat bij de meeste banken online. De software van de meeste goede doelenprogramma's is zo ingesteld dat ze - wanneer de incasso drie keer wordt gestorneerd - de incasso vanzelf stopzetten. Nogmaals: is niet een erg nette manier, maar 't kan wel.
Kijk ook even of je wellicht periodieke overschrijvingen hebt lopen. Die moet je bij je eigen bank opzeggen.
Voor een incasso heb je een ander gemachtigd geld van jouw rekening te halen, voor een periodieke overschrijving heb je je bank gemachtigd geld naar een ander over te boeken.
Je kunt de incasso's ook op een minder nette manier stopzetten: door iedere incasso te storneren; dat kan heel simpel, als je internetbankiert kan dat bij de meeste banken online. De software van de meeste goede doelenprogramma's is zo ingesteld dat ze - wanneer de incasso drie keer wordt gestorneerd - de incasso vanzelf stopzetten. Nogmaals: is niet een erg nette manier, maar 't kan wel.
Kijk ook even of je wellicht periodieke overschrijvingen hebt lopen. Die moet je bij je eigen bank opzeggen.
Voor een incasso heb je een ander gemachtigd geld van jouw rekening te halen, voor een periodieke overschrijving heb je je bank gemachtigd geld naar een ander over te boeken.
maandag 28 maart 2011 om 19:19
Nu ik Joyce's reactie lees, heb ik een toevoeging. Mijn opmerking geldt alleen voor abonnementen e.d. waar je een contract voor hebt getekend. Blijkbaar kun je donaties voor goede doelen wel zo stopzetten - hoewel niet heel chique. Maar loterijen en dat soort dingen, dat is gewoon een contract met een opzegtermijn, en dan krijg je te maken met rechtsgeldigheid e.d.
maandag 28 maart 2011 om 19:25
Ok duidelijk.
Zo'n rare gedachtengang vind ik het niet als ik iets doneer, dat ik stop met doneren door de donatie stop te zetten.
(ik had het niet over abonnementen)
Vind t gewoon vervelend dat je dan weer moet afwachten of ze t wel goed invoeren. Deze week ik er dus een contributie afgegaan van iets waar ik wel bij de vereniging zelf mijn lidmaatschap heb opgezegd. Zo blijft ik bezig.
Zo'n rare gedachtengang vind ik het niet als ik iets doneer, dat ik stop met doneren door de donatie stop te zetten.
Vind t gewoon vervelend dat je dan weer moet afwachten of ze t wel goed invoeren. Deze week ik er dus een contributie afgegaan van iets waar ik wel bij de vereniging zelf mijn lidmaatschap heb opgezegd. Zo blijft ik bezig.
maandag 28 maart 2011 om 20:51
quote:Moonlight82 schreef op 28 maart 2011 @ 19:25:
Ok duidelijk.
Vind t gewoon vervelend dat je dan weer moet afwachten of ze t wel goed invoeren. Deze week ik er dus een contributie afgegaan van iets waar ik wel bij de vereniging zelf mijn lidmaatschap heb opgezegd. Zo blijft ik bezig.Dan gewoon brief sturen én je bank bellen, ik kon telefonisch verschillende automatische afschrijvingen stoppen (wel paar jaar geleden)
Ok duidelijk.
Vind t gewoon vervelend dat je dan weer moet afwachten of ze t wel goed invoeren. Deze week ik er dus een contributie afgegaan van iets waar ik wel bij de vereniging zelf mijn lidmaatschap heb opgezegd. Zo blijft ik bezig.Dan gewoon brief sturen én je bank bellen, ik kon telefonisch verschillende automatische afschrijvingen stoppen (wel paar jaar geleden)
maandag 28 maart 2011 om 22:33
Ik heb laatst wat brieven geprint via www.opzeggen.nl
Binnen een paar dagen na het versturen had ik de eerste reakties al binnen en de maand erna had ik geen enkele afschrijving ven de betreffende organisaties meer.
Binnen een paar dagen na het versturen had ik de eerste reakties al binnen en de maand erna had ik geen enkele afschrijving ven de betreffende organisaties meer.
dinsdag 29 maart 2011 om 09:55
quote:moppetoet schreef op 28 maart 2011 @ 20:46:
En door dit topic weet ik weer waarom ik niemand machtig.
(m.u.v. de hypotheek, dat scheen écht niet anders te kunnen)
Ik blijf graag zelf de baas over mijn geld.
Ik werk juist graag met incasso's voor alle vaste lasten, scheelt me iedere maand weer werk. Als je ermee wilt stoppen, moet je toch eerst je contract opzeggen en dat is één handeling.
Mocht er een keer iets mis gaan met afschrijven, dan is die zo gestorneerd. Als je zelf een fout maakt met overschrijven is dat lastiger.
En door dit topic weet ik weer waarom ik niemand machtig.
(m.u.v. de hypotheek, dat scheen écht niet anders te kunnen)
Ik blijf graag zelf de baas over mijn geld.
Ik werk juist graag met incasso's voor alle vaste lasten, scheelt me iedere maand weer werk. Als je ermee wilt stoppen, moet je toch eerst je contract opzeggen en dat is één handeling.
Mocht er een keer iets mis gaan met afschrijven, dan is die zo gestorneerd. Als je zelf een fout maakt met overschrijven is dat lastiger.
dinsdag 29 maart 2011 om 18:10
quote:12twister schreef op 29 maart 2011 @ 09:55:
[...]
Mocht er een keer iets mis gaan met afschrijven, dan is die zo gestorneerd. Als je zelf een fout maakt met overschrijven is dat lastiger.Ja, precies. Ik heb er geen moeite mee.
[...]
Mocht er een keer iets mis gaan met afschrijven, dan is die zo gestorneerd. Als je zelf een fout maakt met overschrijven is dat lastiger.Ja, precies. Ik heb er geen moeite mee.
dinsdag 29 maart 2011 om 20:26
Mochten goede doelen stug blijven incasseren, dan kun je je bank vragen een incassoblokkade op dat rekeningnummer in hun systeem te zetten. Let wel even op: dat soort instanties hebben vaak meerdere rekeningnummer, dan proberen ze het vaak weer met een ander rekeningnummer.
En let even op met loterijen. Die kun je niet storneren en veelal werkt een incassoblokkade ook niet.
Overigens heb je tegenwoordig 56 dagen om je incasso te laten storneren ipv de 30 van vroeger. Dus zelfs na een maand moet een verzoekje richting je bank nog werken.
En let even op met loterijen. Die kun je niet storneren en veelal werkt een incassoblokkade ook niet.
Overigens heb je tegenwoordig 56 dagen om je incasso te laten storneren ipv de 30 van vroeger. Dus zelfs na een maand moet een verzoekje richting je bank nog werken.