Geld & Recht alle pijlers

Autoverkoop marktplaats!

15-07-2015 22:40 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om mijn huidige auto via marktplaats te verkopen, aangezien ik bij garages belachelijk lage bedragen krijg aangeboden. Inmiddels veel reacties, heel fijn natuurlijk maar nu wil ik even ervaringen horen en reactie.

Heb vandaag de hoogste bieder terug gemaild(ik koos voor mailen, zodat ik niet gek werd gebeld). Ik vroeg hem of hij de auto niet eerst wou zien, om zeker te zijn van zijn bod. En of hij open staat voor bankoverschrijving. Ik kreeg alleen terug ' ik wil hem volgende week vrijdag om 10 uur ophalen. Kunt u mij uw adres en telefoonnumer geven'. Verder praat meneer nergens over en ben met zulke verkopen op mijn hoede. Natuurlijk wil ik mijn adres en tel wel geven maar door zijn korte reactie begin ik te twijfelen.

Iemand ervaringen? Hoe verkoop ik het veiligst?(zeker dat ik me auto pas kwijt ben als ik het geld binnen heb). Tips adviezen? Heel graag!
Ik zou echt mijn adres niet geven. je kunt toch op een neutrale plek afspreken?
live and let live
Kun je geen afspraak maken en afspreken dat hij geld contant meeneemt of het geld overmaakt waar je bij bent?
Doe wat goed voelt, kritiek krijg je toch wel!
Ja precies Thuis vind ik dus rare plek ik spreek liever ergens op neutrale plek af supermarkt waar auto kan worden overgeschreven, met grote brede broer erbij.;)

Maar het ergste is ik heb vooral een onderbuik gevoel meneer wil alleen weten waar die heen moet en verder geen antwoord op vragen mbt betaling etc. Is toch raar vraagprijs bieden en niet de auto willen checken. Hij zegt letterlijk 'check is niet nodig'...
Neutrale plek. Samen naar het postkantoor. Hij daar geld geven en jij de papieren. Klaar.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Handelaren werken over het algemeen wel zo hoor. Heeft hij advertenties staan op mp waardoor je kan zien of het een handelaar is?
Oke.. dat is het beste denk ik ja!
Heb ik al een paar keer gedaan. Iemand die niet de hoofdprijs biedt hoeft verder ook niet zoveel te weten. Wellicht dat hij daarom trouwens toch je telefoonnummer vraagt. Dat praat wat makkelijker. Verder gewoon samen gaan overschrijven en zorgen dat je je vrijwaringsbewijs krijgt, nadat hij contant betaald heeft. Als het om heel veel geld gaat kun je er voor kiezen om eerst samen naar de bank te gaan om over te schrijven of om het op jouw rekening te laten storten.

Omdat je toch nooit weet wat voor type er komt vind ik het altijd wel prettig om met z'n tweeën te zijn.

Ik heb dus allen maar positieve ervaringen (3x nu).
Staat geen bedrijf staat alleen naam en 10 jaar actief.
Iamalady ja daarom ga ik dit als jonge meid niet alleen doen. Neem mijn broer mee, maar dit is dus de gang van zaken? Oké.. Ben benieuwd.. Snel een andere auto zoeken dan maar haha!
Dank jullie wel ik laat even weten hoe diy afloopt!.;)
quote:beautie1 schreef op 15 juli 2015 @ 22:50:

Ja precies Thuis vind ik dus rare plek ik spreek liever ergens op neutrale plek af supermarkt waar auto kan worden overgeschreven, met grote brede broer erbij.;)

Maar het ergste is ik heb vooral een onderbuik gevoel meneer wil alleen weten waar die heen moet en verder geen antwoord op vragen mbt betaling etc. Is toch raar vraagprijs bieden en niet de auto willen checken. Hij zegt letterlijk 'check is niet nodig'...

Handelaren hoeven niet altijd te checken. Mijn vriend werkt heel veel met marktplaats en koopt ook wel eens ongezien een auto of camper, wanneer hij de mensen gesproken heeft en het verhaal klopt en de prijs heel goed is.

Je kan sowieso beter mailen en biedingen uitzetten, die zijn zelden serieus wanneer puntje bij paaltje komt. Gewoon bellen, dat is ook sneller.

Ik als koper zou het trouwens heel vreemd vinden als de verkoper alleen op een neutrale plek wil afspreken. Waar ben je bang voor?

Ik heb 1 keer een auto verkocht op MP en ik vond dat een hele nare ervaring met al die handelaren. Mijn ervaring was dat ze 'binnen' probeerde te komen en (soms na een klein rondje rijden) 20% lager gingen bieden want er was van alles mis aan de auto. Uiteindelijk voet bij stuk gehouden en de auto aan een particulier verkocht.

Ik vind het erg netjes dat je de auto zomaar een week reserveert voor iemand terwijl er waarschijnlijk 5 anderen in je mailbox staan. Na het bezoek van handelaar 1 heb ik het heft (en mijn agenda) in handen genomen en gezegd wanneer ze konden komen, dat ik ook andere belangstellenden had, en dat ze de kans hadden dat hij al weg was. Ook ben ik duidelijk geweest in dat ik niet aan onderhandelen deed. Er is 1 handelaar heel erg boos geworden toen ik afbelde. Tja, had hij maar eerder moeten komen.

Binnenkort moeten we weer en ik zie er nu al weer zo tegenop.
quote:jusa schreef op 15 juli 2015 @ 23:04:

Ik heb 1 keer een auto verkocht op MP en ik vond dat een hele nare ervaring met al die handelaren. Mijn ervaring was dat ze 'binnen' probeerde te komen en (soms na een klein rondje rijden) 20% lager gingen bieden want er was van alles mis aan de auto. Uiteindelijk voet bij stuk gehouden en de auto aan een particulier verkocht.

Ik vind het erg netjes dat je de auto zomaar een week reserveert voor iemand terwijl er waarschijnlijk 5 anderen in je mailbox staan. Na het bezoek van handelaar 1 heb ik het heft (en mijn agenda) in handen genomen en gezegd wanneer ze konden komen, dat ik ook andere belangstellenden had, en dat ze de kans hadden dat hij al weg was. Ook ben ik duidelijk geweest in dat ik niet aan onderhandelen deed. Er is 1 handelaar heel erg boos geworden toen ik afbelde. Tja, had hij maar eerder moeten komen.

Binnenkort moeten we weer en ik zie er nu al weer zo tegenop.

Wat vervelend Jusa. Ongevraagd wat handige tips voor de volgende keer waar je misschien wat aan hebt:

- Wie het eerst komt, wie het eerst maalt dus hou nooit iets vast voor iemand. Reserveer alleen na aanbetaling.

- Alleen reserveren tijdens de reistijd naar jou toe. Als ze in de auto stappen moeten ze je even laten weten dat ze vertrekken. Hoor je namelijk niets, dan komen ze niet. De ervaring leert dat er genoeg 'geïnteresseerden' zijn die niet op komen dagen. Ben hier ook duidelijk in naar de mensen toe!

- Ben eerlijk over je product. Een handelaar houdt er niet van gefopt te worden.

- Spreek over de telefoon een prijs af. Dan kan hierover geen discussie meer ontstaan wanneer ze er zijn.

- Communiceer niet via de mail maar via de telefoon, dan krijg je een veel beter idee met je wie je te maken hebt en het gaat een stuk sneller.

O jemapelle je brengt mij in verwarring. Ja weet niet je hoort soms zulke gekke verhalen. auto moet toch overgeschreven worden? Laten jullie oroefritje alleen maken of gaan jullie mee?
Jemapelle bedankt voor je tips, ik heb nog niet akkoord gegaan met woensdag mede omdat ik woensdag ook moet werken. Moet nu nog mail terug sturen op zijn reactie van adress en telefoonnummer. Ik kan dus nog heel veel met jouw tips!

Kan ik ook als verkoper zeggen, dat kijken en willen kopen kan. Maar als ze even paar dagen willen wachten dat ik aanbetaling wil?
Dankje JM
quote:beautie1 schreef op 15 juli 2015 @ 23:16:

Jemapelle bedankt voor je tips, ik heb nog niet akkoord gegaan met woensdag mede omdat ik woensdag ook moet werken. Moet nu nog mail terug sturen op zijn reactie van adress en telefoonnummer. Ik kan dus nog heel veel met jouw tips!

Kan ik ook als verkoper zeggen, dat kijken en willen kopen kan. Maar als ze even paar dagen willen wachten dat ik aanbetaling wil?

Altijd meegaan met een proefrit! Dan rijden ze tenminste normaal. De auto jatten zal niet zo snel gebeuren, hij staat immers nog op jouw naam.

Als ze er nog over na willen denken kan dat, maar je houdt niks voor ze vast. Komt er iemand anders in de tussentijd kijken die 'm wil kopen, dan mag die de auto hebben. Tenzij er een aanbetaling gedaan is (echter doen mensen die twijfelen vaak geen aanbetaling. Als je als koper na je aanbetaling toch afziet van de koop ben je dat bedrag namelijk kwijt!)

Super bedankt, ja stelen ze kunnen niet veel maar inderdaad je weet niet hoe ze rijden. Super bedankt voor deze tips! Ga ik zeker rekening mee houden.
quote:beautie1 schreef op 15 juli 2015 @ 23:27:

Super bedankt, ja stelen ze kunnen niet veel maar inderdaad je weet niet hoe ze rijden. Super bedankt voor deze tips! Ga ik zeker rekening mee houden.Precies, en dan krijg jij de boetes binnen. Succes met de verkoop en als je nog vragen hebt, stel ze gerust (dm kan ook).

Toen ik mijn auto bij een particulier kocht via marktplaats ging het gelukkig heel anders. Vanwege de reistijd gevraagd of ze hem wilde reserveren of iig uiterlijk de dag van te voren wilde afzeggen. Daar aangekomen heeft mijn vader zijn rijbewijs achtergelaten (op zijn aandringen want mevrouw vertrouwde ons wel). Klein ritje gemaakt, alles deed het dus ja. Terug nog even onderhandeld, binnen uitgenodigd voor een kop koffie, geld overhandigd en daarna met zijn drieën en (en twee auto's) naar het postkantoor. Mevrouw thuis nog even afgezet en daarna naar huis gegaan met de nieuwe auto. Heel fijn en hele aardige mensen!
Mijn familie heeft een hele nare ervaring met marktplaats. De eerste bieding die mijn vader kreeg was direct mijn vraagprijs en hij wilde zijn telefoonnummer hebben en de auto de volgende dag al ophalen. Prima dachten mijn ouders hoewel het telefoongesprek al raar verliep hij vrij dwingend was over dat hij de auto moest reserveren en hij benadrukte dat hij alleen zou komen. Uiteindelijk komt deze opkoper dus met vijf auto's het erf van mijn ouders oprijden en biedt hij nog maar een derde van de vraag prijs. Tijdens het testritje benadrukte een van de helpers bovendien dat hij nog in zijn proeftijd zit maar dat hij niet van plan was om zich nu te gedragen want hij zou het toch niet erg zou vinden om terug te moeten. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen maar mijn ouders (die al op leeftijd zijn) hebben er weken slecht van geslapen en waren lange tijd bang dat ze terug zouden komen.

Edit: Ik zou het dus erg verstandig vinden als je op een neutrale plek afspreekt
eekoo wijzigde dit bericht op 16-07-2015 08:09
Reden: edit: advies toegevoegd
% gewijzigd
quote:eekoo schreef op 16 juli 2015 @ 08:07:

Mijn familie heeft een hele nare ervaring met marktplaats. De eerste bieding die mijn vader kreeg was direct mijn vraagprijs en hij wilde zijn telefoonnummer hebben en de auto de volgende dag al ophalen. Prima dachten mijn ouders hoewel het telefoongesprek al raar verliep hij vrij dwingend was over dat hij de auto moest reserveren en hij benadrukte dat hij alleen zou komen. Uiteindelijk komt deze opkoper dus met vijf auto's het erf van mijn ouders oprijden en biedt hij nog maar een derde van de vraag prijs. Tijdens het testritje benadrukte een van de helpers bovendien dat hij nog in zijn proeftijd zit maar dat hij niet van plan was om zich nu te gedragen want hij zou het toch niet erg zou vinden om terug te moeten. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen maar mijn ouders (die al op leeftijd zijn) hebben er weken slecht van geslapen en waren lange tijd bang dat ze terug zouden komen.

Edit: Ik zou het dus erg verstandig vinden als je op een neutrale plek afspreektEn door dit soort praktijken krijgt de handel echt een enorm slechte naam. Er zitten ook goede en eerlijke handelaren bij die gewoon hun afspraak nakomen, netjes een aanbetaling doen (zgn handgeld) en idd zoals JM zegt niet mailen, maar gewoon bellen en afspraak is afspraak.
quote:Dertigmin schreef op 16 juli 2015 @ 08:35:

[...]

En door dit soort praktijken krijgt de handel echt een enorm slechte naam. Er zitten ook goede en eerlijke handelaren bij die gewoon hun afspraak nakomen, netjes een aanbetaling doen (zgn handgeld) en idd zoals JM zegt niet mailen, maar gewoon bellen en afspraak is afspraak.Vind je? Ik vind dit meer een 'marktplaatsding' dan een 'handelarending' althans, als ik dit zo lees, denk ik meer dat dit het soort mensen is dat wel eens op marktplaats advertenties afkomt en niet aan 'dit zijn nou typische auto handelaren'.
Misschien is het inderdaad meer een marktplaatsding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven