Geld & Recht alle pijlers

Autoverzekering inshared

11-03-2018 15:32 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag allemaal,

Vorig jaar heb ik een autoverzekering afgesloten bij inshared.
Alles us goed gegaan, account aangemaakt, polis en groene kaart ontvangen en de factuur betaald.

Helaas kreeg ik kort na afsluiten van de verzekering een ongeluk.
Nu negen maanden later is de schade netjes afgehandeld en de tegenpartij is schadeloos gesteld.
Echter nu heb ik een brief gekregen dat ik de schade zelf moet vergoeden omdat gebleken is dat de auto niet op mijn naam stond.

Kan iT zomaar?
De verzekering heeft alles goed gekeurd en is de verzekering aangegaan.
Kunnen zij deze dan na negen maanden nog opzeggen?
Waarom wel de tegenpartij schadeloos stellen en daarna pas de kosten verhalen op mij.

Ik ben van goedee trouw geweest maar zit nu ongevraagd in de financiële problemen.

Heeft iemand hier ervaring mee of waar kan ik ergens goede hulp vinden?
Stond de auto op je naam?
Wat raar, lijkt me dat dat niet zo kan!
Je had het kunnen weten, onder kopje 1 Algemeen. Het is je eigen verantwoordelijkheid kennis te nemen van de voorwaarden van een verzekering.
Nee de auto stond inderdaad niet op mijn naam maar op mijn vriends naam.
Nooit geweten dat dit niet kon.

Maar mijn probleem is dat de verzekering toch ook plichten heeft.
Ze hebben het zelf goedgekeurd.
Jij bent er zelf verantwoordelijk voor hen de juiste informatie te geven. Het staat zelfs nog eens apart vermeld dat ze de verzekering stoppen als de auto niet op jouw of die van partner-met-wie-je-samenwoonde’s naam staat. Een verzekeraar mag ervan uitgaan dat jij de basic voorwaarden leest voordat je een verzekering afsluit.

Het is heel jammer, maar helaas wel terecht. Dure les :(
Kikker22 schreef:
11-03-2018 15:52
Tsja, artikel 1.1 Het kenteken staat op uw naam. Of op naam van uw partner met wie u samenwoont

Blijkbaar woon je dus niet samen.
De verzekering heeft zeker plichten. Maar niet om alle informatie te controleren.
De verzekeraar mag er vanuit gaan dat de klant de voorwaarden gelezen heeft en de juiste informatie verschaft.

Daarbij: alle verzekeraars zijn notoire naaiers. Zij zullen er altijd alles aan doen om niet te hoeven betalen.
De tegenpartij heeft rechtstreeks vorderingsrecht op jouw verzekeraar, daarom hebben ze de schade uitgekeerd en komen ze de schade nu bij jou verhalen.

Als jij niet mede op de polis vermeld staat dan kunnen zij deze schade inderdaad rechtstreeks op jou verhalen.
Waarom heb jij de auto verzekerd welke op naam staat van je vriend waarmee je niet samenwoont? Kon hij geen verzekering afsluiten?

Het staat vrij duidelijk in de voorwaarden en natuurlijk leest niet iedereen die tot de letter door. Maar als je situatie afwijkt van normaal (je eigen auto verzekeren) lijkt me toch goed om dit even te checken of na te vragen. Hier ligt ook een verantwoordelijkheid van de klant.

Ik vrees dat dit een dure les gaat worden voor je.
Heb je je partner ook als regelmatige bestuurder opgegeven?
Dan krijg je namelijk de opmerking: Let op: dit kan alleen als uw partner op hetzelfde adres woont!

Waarom wel de tegenpartij schadeloos stellen en daarna pas de kosten verhalen op mij.

Omdat ze dat wettelijk verplicht zijn. De benadeelde mag daar geen last van ondervinden.
Heeft je partner geen verzekering op zijn auto zitten dan? Omdat jij er nog een afsluit.
jo12345 schreef:
11-03-2018 16:20
De verzekering heeft zeker plichten. Maar niet om alle informatie te controleren.
De verzekeraar mag er vanuit gaan dat de klant de voorwaarden gelezen heeft en de juiste informatie verschaft.

Daarbij: alle verzekeraars zijn notoire naaiers. Zij zullen er altijd alles aan doen om niet te hoeven betalen.
Dat laatste is nou jammer. De eerste alinea klopt helemaal, maar de laatste 2 zinnen zijn dan weer onzin. Dat waanidee komt omdat mensen de polis niet lezen en aannemen (zonder onderbouwing) dat bepaalde zaken wel verzekerd zijn. En als iets dan niet verzekerd is en de verzekering keert terecht niet uit, dan zijn het naaiers. Je kunt ook stellen dat klanten die onterechte claims indienen naaiers zijn.

Maar goed: geef eens een paar (controleerbare) zaken waarin een verzekeraar iets had moeten vergoeden en dat niet heeft gedaan.
Sara9876 schreef:
14-03-2018 11:04
Dat laatste is nou jammer. De eerste alinea klopt helemaal, maar de laatste 2 zinnen zijn dan weer onzin. Dat waanidee komt omdat mensen de polis niet lezen en aannemen (zonder onderbouwing) dat bepaalde zaken wel verzekerd zijn. En als iets dan niet verzekerd is en de verzekering keert terecht niet uit, dan zijn het naaiers. Je kunt ook stellen dat klanten die onterechte claims indienen naaiers zijn.

Maar goed: geef eens een paar (controleerbare) zaken waarin een verzekeraar iets had moeten vergoeden en dat niet heeft gedaan.
Psies! Des te meer omdat de (onterecht) uitgekeerde schade eigenlijk betaald wordt door alle andere verzekerden, via hun premie.

Er is wel eens een verzekeraar geweest die polishouders liet meebeslissen bij dit soort gevallen. Daaruit bleek dat die polishouders veel strenger waren dan de verzekeraar en dus veel minder schades uitkeerden.
Spreuken 18:2
Kikker22 schreef:

Stel dat ze het direct al niet hadden goedgekeurd, had jij dan degene die schade had direct deze schade vergoed? Of was het dan jammer, en had de aangeredene het zelf maar moeten betalen?

Waarom verzeker jij een auto van iemand waar je niet mee samenwoont? Waarom heb je niet eerst de polisvoorwaarden gecontroleerd?
Sara9876 schreef:
14-03-2018 11:04

(sommige) Verzekeraars proberen wel degelijk als het even kan een gaatje te vinden om onder een uitkering uit te komen, zowel als het gaat om aansprakelijkheidsverzekeringen, beroepsaansprakelijkheidsverzekering etc. Ik heb het een aantal keer aan de lijve ondervonden, ben overigens de laatste die onterecht een claim zou indienen.
Kikker22 schreef:

Jij hebt niet voldaan aan hun voorwaarden.
Waarom verzeker je überhaupt een auto die niet op jouw naam staat. Ik vind het een bijzonder verhaal.
lise1985 schreef:
15-03-2018 15:12
Jij hebt niet voldaan aan hun voorwaarden.
Waarom verzeker je überhaupt een auto die niet op jouw naam staat. Ik vind het een bijzonder verhaal.
Een auto verzekering hoeft toch niet te controleren of jij eigenaar/ op naam van de auto staat. Dat is je eigen verantwoordelijkheid....

Ze klaar als een klontje.

Maare waarom heeft jouw vriend de auto niet zelf verzekerd..het is namelijk zijn auto toch? Of dachten jullie slim te zijn ivm dat hij bv geen schade vrije jaren heeft of zelfs negatief staat..om hem via jou te verzekeren.
Oh jemig, een jaar geleden schreef je dat je n de schuldsanering zat. Hopelijk is dat niet waarom je auto op andermans naam stond? Dan heb je echt een groot probleem als door deze schade uitkomt dat je fraudeert.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 07:55
5.60% gewijzigd
Hoezo zit je ongevraagd in de financiële problemen en is het ook nog eens mogelijk een auto te rijden als je gevraagd in de schuldsanering zit? Dat klopt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven