Geld & Recht alle pijlers

Baas maakt geen loon meer over

04-08-2009 14:13 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraag, hopelijk hebben jullie goeden adviezen voor ons. Purfman werkt al heel wat jaartjes bij een baas. Het was altijd leuk en gezellig, niks te klagen. Tot ongeveer een jaar geleden, het loon kwam niet meer op tijd. Erg vervelend als je een eigen huis en gezin hebt. Iedere maand moest Purfman z'n baas bellen of hij loon over wou maken maar dan werd het wel overgemaakt. Tot mei 2009, dat loon is overgemaakt en daarna niks meer...

Purfman heeft verscheidene keren gevraagd waar z'n vakantiegeld bleef want we gaan op vakantie en dan kunnen we wel een extra centje gebruiken, jaja komt eraan was het antwoord. De laatste keer was het antwoord ik heb het niet maar ik maak wel een gedeelte over. Purfman ging akkoord, z'n baas zou eerst de helft betalen en de volgende maand de andere helft. Inmiddels zijn we allang terug van vakantie en nog geen cent van het vakantiegeld gezien, het loon van juni en juli moet er al weer zijn maar ook dat hebben we nog niet gezien...

Ons spaarpotje is bijna op, wat moeten we doen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kunnen we zorgen dat z'n baas geld overmaakt (en snel ook!)

Vanochtend heeft Purfman met de bond gebeld en hij moet alle loonstrookjes kopieren en opsturen maar ik ben zo bang dat dat heel lang gaat duren en dat we geen boodschappen meer kunnen betalen...

Purf
Hmm, ik vind 'ervan uitgaan dat het wel goed komt' getuigen van naïveteit...
Als het vakantiegeld niet op tijd of gewoon in één keer overgemaakt kan worden gaan bij mij de alarmbellen rinkelen... en dan blijven ze ook rinkelen, want dan geloof ik niet dat het wel goed komt.
World of Warcraft: Legion
.
.
Als de vakantie nou al in januari geboekt is dan kon ze toch niet weten dat baas vanaf mei niet het geld zal gaan overmaken? Als de reis zo goed als betaald is/was dan kan ze toch ook gewoon gaan?

Oh en ik pak nog ff wat mosterd zie ik
quote:misschicken schreef op 04 augustus 2009 @ 15:27:

[...]

Een goeie spaarpot dus kennelijk, en er van uitgaan dat het wel gestort zal zijn als je thuis bent...

Wat ook de normale gang van zaken is als je gewoon netjes keihard werkt voor je geld.

Zou wat zijn, dat je je vaak al veel eerder geplande en betaalde vakantie moet gaan cancelen, anticiperend op een lousy baas die misschien zijn betalingsplichten gaat verzaken. En dan thuis gaan zitten wachten om gewoon weer aan het werk te gaan zeker.

Ik had wel al veel eerder aan de bel getrokken, dat wel.
Bedankt voor alle reacties.

We hebben dus inderdaad in februari de vakantie geboekt en betaald dus die moest wat ons betreft gewoon doorgaan.

Purfman krijgt normaal gesproken op de 15e het loon overgemaakt en toen we begin juli weggingen had het inderdaad op de rekening moeten staan maar ja het is wel eens vaker 2 weken later (niet goed maar wel de gang van zaken bij dat bedrijf) We waren er zelf van overtuigd dat het 1e deel overgemaakt werd toen wij op vakantie gingen, zoals afgesproken.

Sinds vorige week is Purfman weer aan het werk en komt er dus bij de baas ook weer geld binnen dus dachten we(misschien inderdaad heel naief) dan maakt hij het loon nou ook wel over maar nog niks dus...

Ik begrijp wel dat jullie vinden dat we lang gewacht hebben om actie te ondernemen maar er zijn verschillende gesprekken geweest en de baas zag alles heel positief in, er kwam minder geld binnen dan anders maar ja he iedereen heeft last van de recessie, we hoeven ons echt geen zorgen te maken. Purfman werkt al meer dan 10 jaar bij dat bedrijf dus je neemt aan dat je elkaar wel kunt vertrouwen maar blijkbaar kan dat dus niet.

Wat betreft ander werk daar is Purfman wel druk mee bezig natuurlijk want als je baas je zulke dingen flikt dan begint je zin om nog langer daar te werken wel over te gaan.
2 weken te laat betalen is ook niet normaal en het mag niet eens. Wettelijk moet er voor de laatste van de maand betaald worden.

Edit: termijn is zelfs ruimer, maar je mans baas is 'm ruimschoots overschreden. Zie artikel hieronder
www.judex.nl

Op welk moment moet mijn loon betaald worden?

Het overgrote deel van de werknemers ontvangt zijn loon per maand of per periode van vier weken. In de praktijk wordt het loon door de werkgever meestal betaald aan het einde van deze periode. Volgens de wet moet uw werkgever bij een maandloon uiterlijk binnen een maand na afloop van deze periode uw loon betaald hebben.

Een voorbeeld. Peter krijgt zijn loon per maand uitbetaald. Als Peter de maand juni gewerkt heeft, moet zijn werkgever uiterlijk eind juli het loon over de maand juni betaald hebben. In de praktijk krijgt Peter zijn loon over de maand juni echter al rond 25 juni uitbetaald.

Als uw werkgever het loon niet op tijd betaalt, heeft u recht op:

1. wettelijke verhoging, en

2. wettelijke rente

Wettelijke verhoging

De wettelijke verhoging is een soort boete die uw werkgever moet betalen over uw brutoloon dat te laat betaald is. Deze boete kan oplopen tot 50% van het te laat betaalde loon. De hoogte van de boete die uw werkgever verschuldigd is, hangt af van het aantal dagen dat uw werkgever te laat is met betalen.

De boete bedraagt over:

* de eerste drie vertragingsdagen 0 procent per dag

* vertragingsdag vier tot en met acht 5 procent per dag

* vanaf vertragingsdag negen 1 procent per dag

Dit betekent dat op de 34e vertragingsdag de maximale boete van 50% bereikt is. Als uw werkgever uw loon dus 15 dagen te laat betaald, heeft u recht op 32% verhoging, namelijk:

* over de eerste 5 dagen x 5 % = 25%

* over de volgende 7 dagen x 1% = 7%

Let op: als er in uw arbeidsovereenkomst geen betalingstermijn is afgesproken, hoeft uw werkgever volgens de wet pas uiterlijk aan het eind van de volgende maand uw loon betaald te hebben. De wettelijke verhoging begint in de praktijk dan pas te lopen na afloop van de maand volgend op de maand waarover het loon verschuldigd is.

De wettelijke verhoging moet uw werkgever overigens ook betalen als hij te laat is met het betalen van provisie, tantième, vakantietoeslag of niet-genoten vakantiedagen, bijvoorbeeld bij de eindafrekening van uw dienstverband.

Als uw werkgever niet bereid is om deze verhoging vrijwillig te betalen, dan kunt u de kantonrechter verzoeken om uw werkgever hiertoe te veroordelen. In de praktijk wordt dit veel gedaan in de situatie waarbij de werknemer meent ten onrechte op staande voet ontslagen te zijn. Als werknemer kunt u dan bijvoorbeeld via een spoedprocedure de rechter vragen om uw werkgever te veroordelen om uw loon door te betalen en daarbij de wettelijke verhoging te betalen wegens te late betaling van dit loon.

U moet er rekening mee houden dat de rechter de bevoegdheid heeft om de verschuldigde wettelijke verhoging te beperken. De rechter kijkt dan bijvoorbeeld naar de reden waarom uw werkgever te laat betaald heeft. Een beperking van de wettelijke verhoging tot bijvoorbeeld 20% komt regelmatig voor.

Wettelijke rente

Naast de wettelijke verhoging heeft u bij te late loonbetaling ook recht op de zogenaamde wettelijke rente. Wettelijke rente is de rente die een schuldeiser (u in dit geval) kan eisen van de schuldenaar (uw werkgever) die nalatig is gebleven om een geldsom (uw loon) te voldoen.

De hoogte van de wettelijke rente wordt door de overheid regelmatig aangepast. Sinds 1 januari 2007 bedraagt de wettelijke rente 6 procent op jaarbasis.
Bedankt dit is nuttige informatie! Wij zij als het op dit soort zaken aankomt veel te dom.

Wat zouden jullie doen?

Alles bij de bond neerleggen en wachten tot ze het uitgezocht hebben.

Of zelf een advocaat inschakelen (en hopelijk dus zorgen dat er snel zaken geregeld worden)

Ik ga die site's dadelijk even goed doorlezen, bedankt!
Een advocaat, via je rechtsbijstandsverzekering. De grote bonden zijn vaak erg druk, zeker in deze crisistijd waarin CAO-s met terugwerkende kracht worden opengebroken, dus dat zou wel eens langer kunnen duren, en het is ook nog eens vakantietijd. ze doen bovendien vaak meer voor het collectief dan het individu. Ik zou ze zeker inschakelen, maar óók een advocaat.
maar als we het uit handen geven aan de bond dan mogen we zelf geen verdere stappen ondernemen dus dat houd ons nog tegen.
Is het CNV of FNV?
quote:lindy schreef op 04 augustus 2009 @ 20:12:

Een advocaat, via je rechtsbijstandsverzekering. De grote bonden zijn vaak erg druk, zeker in deze crisistijd waarin CAO-s met terugwerkende kracht worden opengebroken, dus dat zou wel eens langer kunnen duren, en het is ook nog eens vakantietijd. ze doen bovendien vaak meer voor het collectief dan het individu. Ik zou ze zeker inschakelen, maar óók een advocaat.

Ben het niet met je eens. Zowel ik zelf, een aantal jaren geleden, als mijn man, zeer recent, zijn zeer goed, kundig en adequaat geholpen door iemand van de bond ( Unie) bij een ontslagzaak.

Ik heb juist van (ex)collega's gehoord dat een rechtsbijstandsverzekering vrijwel niets voor je doet; als ze uberhaupt al iets willen doen.
Een beetje sommatie brief om loonvordering kan iemand met een mbo opleiding in die richting al schrijven. Een advocaat is niet nodig sterker nog hoe eerder die sommatie de deur uit is hoe beter. Het UWV betaalt alleen het sociaal minimum loon uit niet je huidige loon. Een faillissementsuitkering krijg je maar voor maximaal drie maanden en daarna heb je WW recht.

Het UWV gaat pas uitbetalen als de curator heeft doorgegeven dat je nog in dienst was ten tijde van het faillissement. Essentieel is daarom een warme band met de curator te houden.

In de situatie waar je je in bevind is een kwestie van de langste adem. In de tussentijd adviseer ik Purfman om zoveel mogelijk bij con culega's te solliciteren. Zij kennen hem nog en wellicht gaan bij hen de zaken beter....., sterkte!
quote:Pauline65 schreef op 04 augustus 2009 @ 20:27:

[...]

Ben het niet met je eens. Zowel ik zelf, een aantal jaren geleden, als mijn man, zeer recent, zijn zeer goed, kundig en adequaat geholpen door iemand van de bond ( Unie) bij een ontslagzaak.

Ik heb juist van (ex)collega's gehoord dat een rechtsbijstandsverzekering vrijwel niets voor je doet; als ze uberhaupt al iets willen doen.

Maar ook snel? Want er zit nu wel haast achter.

Ik werk zelf, als OR lid, geregeld met drie bonden, en ze zijn allesbehalve snel, zeker CNV en FNV. De beroepsspecifieke bond, in mijn geval de NVJ, is stukken sneller.
quote:lindy schreef op 04 augustus 2009 @ 20:19:

Is het CNV of FNV?Het is FNV
Los van de keuze voor bond of eigen jurist: check bij een van beide of je beslag kunt laten leggen op bankrekeningen van de onderneming (desnoods via kort geding?). Als je een vordering hebt, en je vermoedt dat de poep de ventilator zal raken, wil je niet dat je baas iets anders kan doen met zijn saldi dan openstaande schulden voldoen.
quote:Purf schreef op 04 augustus 2009 @ 20:17:

maar als we het uit handen geven aan de bond dan mogen we zelf geen verdere stappen ondernemen dus dat houd ons nog tegen.

Maar dat is bij elke juridische hulp! Je geeft het uit handen!

Maar ik snap iets niet, je zegt dat je in dit soort zaken 'nogal dom' bent en dan twijfelen over 'uit handen geven'.

Ik snap wel waarom de werkgever jullie zo behandelt, jullie laten het ook een beetje toe. Degene die het hardst met de vuist op tafel slaat (figuurlijk), is het eerst aan de beurt. Vooral wanneer het om geld gaat. Die baas heeft ook stress, snap ik, MAAR.... de werknemer is altijd nummer 1 die betaald wordt. Jullie wachten veel te lang, straks ontvang je niet alle achterstallige gelden.

Succes
Het is nu 9 uur. Ga in ieder geval je bond bellen om advies in te winnen. Maak met jezelf de afspraak dat er vandaag grote stappen moeten worden ondernomen. Beter nog gaat die brief vandaag nog de deur uit.
Bel de bond even. Ze hebben zoveel ervaring met dit soort dingen. Zou aan hun vragen wat de beste stappen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven