Geld & Recht alle pijlers

Baas verplicht me snipperdagen op te nemen; mag dat

08-04-2009 22:00 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, mijn baas verplicht met om op bepaalde dagen een snipperdag op te nemen, mag dat?? Dit is dus al voorgekomen op 2 januari en nu wil hij dat we de vrijdag na Hemelvaart verplicht een snipperdag opnemen. We hebben geen CAO op het werk. Verder heb ik het minumum aan vrije dagen (24 bij fulltime contract op jaarbasis), aangezien in 24 uur werk heb ik maar 14,5 dag per jaar vrij, dan is 2 verplichte dagen daar natuurlijk een groot percentage van. Ben er dan ook helemaal niet blij mee!

Mijn vraag is dus, kan hij me dit verplichten? Op zich is er genoeg werk en kan ik ook normaal mijn werk doen tijdens die vrijdag.

WIe kan me helpen??
Ik weet dus sinds gister dat ik die vrijdag verplicht vrij moet nemen.

Wat betreft het aantal vrije dagen. Ik begrijp ook wel dat ik in verhouding net zoveel vrije dagen krijg als een fulltime collega; alleen als je maar 14,5 vrije dag hebt en dan 3 weken zomervakantie neemt en een weekje tussendoor, betekent dat in mijn geval dat ik (bij 3 dagen werken p/w) maar 2,5 vrij te besteden overhoud per jaar, als daar dan ook nog 2 verplichte vrije dagen vanaf gaan betekent dat een 0,5 dag over. Bij een fulltime collega houdt bovenstaand verhaal in: 24 dagen - 20 -2 is nog altijd 2 dagen helemaal zelf in te vullen. Dus helemaal flauwekul was mijn opmerking niet zoals gezegd werd.
Als je parttimer bent dan werk je er toch gewoon 'n andere dag voor in de plaats?

Een vriendin van mij werkt officieel 4 dagen en op donderdag is ze normaal altijd vrij. Als ze 'n keer 'n lang weekend wil nemen, dan werkt ze gewoon op donderdag en is ze vrijdag vrij zonder dat haar dat 'n dag kost.
Bovenstaand verhaald om even terug te komen op de opmerkingen van SUze en Wulles. Lees nu pas de reaktie van CoravanMora.....en inderdaad zo is het dus precies!
2xbelle, is er instemming van de OR of personeelsvertegenwoodiging, dat de werkgever collectieve dagen kan vaststellen? Want anders kan het namelijk niet zomaar hoor.

De werknemer is leidend als het gaat om wanneer de vakantie wordt opgenomen. Dat is uitgangspunt in de wet. Nu kunnen er ook collectieve vakantiedagen worden vastgesteld worden, maar dan alleen op basis van CAO of in overleg met OR of PVT.
Dat schuiven van dagen mag dus sinds kort niet meer Elninjoo....was dat maar zo.
We hebben geen CAO personeelsvereniging of wat dan ook.
Afgezien van het feit dat je dus wettelijk gelijk hebt, omdat je baas het te laat heeft aangekondigd, geef je in je berichten aan dat de sfeer erg slecht is en dat je baas gestresst is door de kredietcrisis en daardoor enorm op zijn strepen staat.

Ik vraag me dus af of het verstandig is om de confrontatie over deze verplichte vrije dag aan te gaan of het maar te laten schieten. Ik denk dat je weinig kans hebt dat je baas zegt: o nu je het zegt, je hebt gelijk, sorry nog.
quote:2xbelle schreef op 09 april 2009 @ 14:44:

Ik weet dus sinds gister dat ik die vrijdag verplicht vrij moet nemen.

En hoe lang had je het al kúnnen weten?
Wordt bij jullie stipt bijgehouden hoeveel dagen je vrij neemt? Anders kun je ook nog 'n dag dat je vrij neemt niet schrijven.
Ik zou er lekker van genieten!

Ik vind het soms ook wel vervelend, mijn collega werkt niet op vrijdag, dus het kost haar geen dagen (goede vrijdag en dag na hemelvaart). Zij werkt echter niet op maandag, en dan heb ik weer mazzel met pasen en pinksteren. Maar je er tegen verzetten heeft zo weinig zin. Je bereikt er niks mee, alleen een slechte arbeidsverhouding.

En als je je niet kunt vinden in de "regels" van het bedrijf kun je beter een andere baan zoeken. Maar daar is ook vast wel wat....
Sommige mensen werken 24 uur in halve dagen. En kunnen dit niet verzetten.

Dus die opmerking je hebt minder vakantie dagen nodig gaat dan ook niet op.
quote:Flashy schreef op 09 april 2009 @ 15:06:

Sommige mensen werken 24 uur in halve dagen. En kunnen dit niet verzetten.

Dus die opmerking je hebt minder vakantie dagen nodig gaat dan ook niet op.

Jawel hoor. Want of parttimers nou 24 uur in 3 dagen werken of over de hele week verspreid, het kost ze elke keer 'maar' 24 uur per week vakantie. Dat heeft niets te maken met het aantal dagen.

Ik werk bij de overheid en ik heb dus elke verplichte vrije dag Ik neem er geen vrij voor, maar ik gebruik mijn "overuren" ervoor. Ik heb een contract voor 36 uur, werk per week 40 uur en plan de verplichte vrije dagen dus aan het begin van het jaar al vrij. Zo weet ik precies hoeveel uur ik nog vrij kan nemen.

Ik moet zeggen dat ik er nooit problemen mee heb, met verplicht vrij. Het voordeel is dan namelijk dat je niet met collega's in de clinch komt omdat íedereen die dag vrij wil hebben.....
quote:2xbelle schreef op 09 april 2009 @ 14:46:

Bovenstaand verhaald om even terug te komen op de opmerkingen van SUze en Wulles. Lees nu pas de reaktie van CoravanMora.....en inderdaad zo is het dus precies!

Maar hadden we je ook gehoord als het nou net even anders geweest was: je werkt op ma, do en vrij. Je baas verplicht je een vrijdag vrij te nemen. Door het vrij nemen van die ene dag heb jij dan dus meer dan een halve week vrij (of vakantie, wat je wil..) achter elkaar. Ik met mijn 5 daagse werkweek slechts 2 dagen en daarvan moet ik er ook nog 1 inleveren ook.

Wat ik bedoel te zeggen: werken is nou eenmaal niet iets waarin je over het algemeen 100% vrijheid hebt. Soms zal je je moeten schikken naar de algemene regels die voor iedereen gelden. Soms pakken deze regels uit in je voordeel, soms in je nadeel. Heb je daar geen zin in dan heb je in mijn ogen 2 opties: je gaat lekker freelancen of je stop met werken.

(Toegegeven, er ligt een tikkie frustratie ten grondslag aan mijn mening. Dat gezeik van werknemers altijd .....)
Overigens word ik door het KDV van dochter gedwongen vrij te nemen, niet door de baas. Maar das een ander topic denk ik?
quote:Yraatje schreef op 09 april 2009 @ 15:24:

[...]

Jawel hoor. Want of parttimers nou 24 uur in 3 dagen werken of over de hele week verspreid, het kost ze elke keer 'maar' 24 uur per week vakantie. Dat heeft niets te maken met het aantal dagen.

Ik werk bij de overheid en ik heb dus elke verplichte vrije dag Ik neem er geen vrij voor, maar ik gebruik mijn "overuren" ervoor. Ik heb een contract voor 36 uur, werk per week 40 uur en plan de verplichte vrije dagen dus aan het begin van het jaar al vrij. Zo weet ik precies hoeveel uur ik nog vrij kan nemen.

Ik moet zeggen dat ik er nooit problemen mee heb, met verplicht vrij. Het voordeel is dan namelijk dat je niet met collega's in de clinch komt omdat íedereen die dag vrij wil hebben.....

Als jij kunt schuiven dat je 3 dagen werkt en die andere 2 vrij hebt, maar dat kan niet iedereen denk ik.

Je moet toch die uren opnemen.
quote:Suze2 schreef op 09 april 2009 @ 16:23:

[...]

Maar hadden we je ook gehoord als het nou net even anders geweest was: je werkt op ma, do en vrij. Je baas verplicht je een vrijdag vrij te nemen. Door het vrij nemen van die ene dag heb jij dan dus meer dan een halve week vrij (of vakantie, wat je wil..) achter elkaar. Ik met mijn 5 daagse werkweek slechts 2 dagen en daarvan moet ik er ook nog 1 inleveren ook.

Wat ik bedoel te zeggen: werken is nou eenmaal niet iets waarin je over het algemeen 100% vrijheid hebt. Soms zal je je moeten schikken naar de algemene regels die voor iedereen gelden. Soms pakken deze regels uit in je voordeel, soms in je nadeel. Heb je daar geen zin in dan heb je in mijn ogen 2 opties: je gaat lekker freelancen of je stop met werken.

(Toegegeven, er ligt een tikkie frustratie ten grondslag aan mijn mening. Dat gezeik van werknemers altijd .....)

Of we TO dan wel of niet gehoord hadden maakt toch niet uit dat voor de stelling dat er voor parttimers minder vakantiedagen naar keuze overblijven? In mijn organisatie zijn die dagen echt altijd op vrijdag, nou dat is mooi balen als je parttime werkt (waaronder op vrijdag). Dan race je door je dagen heen.

Met je tweede alinea ben ik het ook wel eens: je hebt niet alles te kiezen. MAAR: als collectieve regelingen bedacht worden, dan is het sneu als je er steeds nadeel van hebt.

En je frustraties over altijd zeurende werknemers: tja, werknemers in dienst hebben is nou eenmaal niet iets waarin je over het algemeen 100% vrijheid hebt.

2xbelle: Ik vraag me overigens ook af of het zin heeft om er een punt van te maken, je zou de verhouding met je werkgever goed kunnen verstoren. Dus weeg goed af wat je ermee doet.
En je stelling klopt natuurlijk in geval van TO maar ik voel meer voor: voor sommige parttimers blijven er minder vakantiedagen naar keuze over.

Ik heb het even opgezocht: in 2013 valt kon. dag op dinsdag! Zijn diegene die op maandag werken het haasje.

Kerst in 2012.

Zonder dollen. Het is natuurlijk vervelend maar het is gewoon niet anders. Beter dan de zak krijgen ivm crisis, toch?
Suze2 ik wil toch even reageren op het KDV wat gesloten is op goede vrijdag en de dag na Hemelvaart. Heel veel ouders zijn dan vrij. Als er maar weinig kinderen komen draait de verwarming en het licht net zo hard door.

Als het goed is is de uurprijs van het KDV berekend door het aantal uren dat het KDV open is. Ook hierbij kan je pech hebben als je kind net op maandag (pasen/pinksteren) of goede vrijdag naar het KDV gaat. Maar het moet in de uurprijs zijn gecorrigeerd.

Het wordt nog erger als kinderen naar school gaan: studiedagen, veel vakantie. Mijn vrije dagen kan ik nooit zelf besteden, die hangen altijd aan de studiedagen (5 per jaar) en schoolvakanties. Naast de 6 dit jaar die verplicht vrij zijn bij mijn werkgever (morgen, dag na hemelvaart en 4 tussen kerst en oud en nieuw)
quote:kr1sje schreef op 09 april 2009 @ 17:36:

Suze2 ik wil toch even reageren op het KDV wat gesloten is op goede vrijdag en de dag na Hemelvaart. Heel veel ouders zijn dan vrij. Als er maar weinig kinderen komen draait de verwarming en het licht net zo hard door.

Als het goed is is de uurprijs van het KDV berekend door het aantal uren dat het KDV open is. Ook hierbij kan je pech hebben als je kind net op maandag (pasen/pinksteren) of goede vrijdag naar het KDV gaat. Maar het moet in de uurprijs zijn gecorrigeerd.

Om diezelfde reden sluiten veel bedrijven de tent. Veel mensen vrij, dat scheelt energie, een dag kantine, eventuel beveiliging, receptie enz.. Het wordt nog erger als kinderen naar school gaan: studiedagen, veel vakantie. Mijn vrije dagen kan ik nooit zelf besteden, die hangen altijd aan de studiedagen (5 per jaar) en schoolvakanties. Naast de 6 dit jaar die verplicht vrij zijn bij mijn werkgever (morgen, dag na hemelvaart en 4 tussen kerst en oud en nieuw)
Bij ons op het werk zijn er meerdere verplichte vrije dagen: derde pinksterdag, dag na hemelvaart, 2 weken met kerst en oud en nieuw en voor de bouwvakkers 4 weken bouwvakvakantie. Ik werk parttime, dus sommige dagen gelden wel en sommige dagen gelden niet voor mij. Tja, dat heb je nu eenmaal met parttime werken. De zomervakantie kan ik wel vrij indelen (in overleg uiteraard), ik hoef niet in de bouwvakvakantie. Daar staat wel tegenover dat wij 8 weken vakantie hebben, ik heb echt vrije dagen genoeg. Ook al omdat ik parttime werk en dus veel dingen kan plannen op de dagen dat ik niet werk.
volgens mij mag het alleen als de OR toestemming heeft gegeven. en maximaal zoveel dagen.
Een werkgever mag wettelijk gezien max. 3 verplichte snipperdagen aan het personeel opleggen. Voor de meeste bedrijven dit jaar gaat dat om:

2 januari

1 mei

22 mei.

Ik denk dat je je er dus bij neer zal moeten leggen!
Ik zelf heb er geen last van. Ik wil juist graag de dag na hemelvaart vrij, maar mag dat niet ivm onvoldoende bezetting.

Mijn schoonzusje heeft echter ook een verplicht aantal vrije dagen. Het bedrijf waar zij werkt is bv met de bouwvak 3 weken dicht en met kerst en oud en nieuw ook 2 weken. Daardoor heeft ze die 5 weken verplicht vrij en dat kost haar ook gewoon dagen (muv de feestdagen zelf, die zijn voor kosten van de baas). Voor haar is het niet zo'n probleem, want ze heeft op jaarbasis 45 snipperdagen en dus nog 4 weken over.

Nu zul je zeggen: dat is meer dan genoeg. Maar zij hebben geen kinderen. Ik heb ook (nog) geen kinderen en ga daarom bij voorkeur op vakantie buiten de schoolvakanties en daar is op deze manier niet heel veel ruimte meer voor.

Ik kan me dus wel voorstellen dat mensen niet zo blij zijn met die verplichtte vrije dagen.
Zoals ik ook al aangaf, ik heb hetzelfde probleem. Echter ik heb maar 21 verlofdagen per jaar (bij fulltime werken, bij mijn parttime % krijg ik 14,7 dagen, ik werk 28 uur), en ik kan niet 'zomaar' wisselen ivm oppas en rooster op het werk. Mijn aantal verplichte dagen: 7.

Koekie, waar staat die max 3 dagen? Kan ik het onder de neus van mijn baas schuiven
Kristi,

Ik heb ooit eens een kopie van een collega gekregen waar dat in stond. Ik heb dat kopietje niet meer maar weet nog wel zeker dat het van de FNV afkomstig was. Kijk anders eens op hun site of bel ze eens op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven