Geld & Recht alle pijlers

BBL-loon?

30-04-2019 23:52 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen

Ik kom er niet uit. Als ik op rijksoverheid kijk en het minimum uurloon berekend keer 24 uur, kom ik uit op ongeveer €895,- brutoloon per maand. Maar op de website van de organisatie waar ik stage ga lopen, lees ik dat zij een stagevergoeding bieden van €320,- bruto per maand op basis van een week van 36 uur.

In het contract staat niets over het loon wat ik krijg uitgekeerd, dus ik twijfel of ik wel mijn handtekening moet zetten.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-bbl-2019
Ga je stage lopen of een BBL opleiding volgen? Daar zit best wat verschil in...

En doe es gek, bel morgen even de hr van de organisatie.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Stagevergoeding is inderdaad maar weinig.
Als je bbl-leerling bent krijg je een leerlingensalaris of (als je ouder dan 22 bent) minimumloon.
Ik doe BBL.
-Darkside- schreef:
01-05-2019 00:01
Stagevergoeding is inderdaad maar weinig.
Als je bbl-leerling bent krijg je een leerlingensalaris of (als je ouder dan 22 bent) minimumloon.
Dat dacht ik ook eruit te begrijpen, alleen raak ik in de war van wat op de website van mijn leerwerkplek staat aangegeven, er staat niet bij of het gaat om een BOL of BBL-stage en vind een werkweek van 36 uur gek voor een BOL-stage.
Bel morgen gewoon even de organisatie op en vraag het na.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Zoon doet ook BBL en hij verdient ongeveer tussen 200-250 € netto per week qua loon. Lijkt me afhankelijk van de branche ook.
Kan het zijn dat er geen verschil wordt gezien tussen BBL of BOL? BOL is stage, meestal geen/weinig vergoeding, BBL is een leer-werkplaats, geen stage dus werkuren betaald.

Zou het navragen bij én je leerwerkplaats én op school.
wij slapen nooit.
OliebolmetKrenten schreef:
01-05-2019 00:10
Dat dacht ik ook eruit te begrijpen, alleen raak ik in de war van wat op de website van mijn leerwerkplek staat aangegeven, er staat niet bij of het gaat om een BOL of BBL-stage en vind een werkweek van 36 uur gek voor een BOL-stage.

Maar wat voor opleiding/richting doe je dan, BBL of BOL? Dat weet je toch wel neem ik aan? BBL is 850 werkuren per schooljaar, BOL ongeveer de helft daarvan, meer stage en mogelijk vergoeding daarvoor.

Edit: je doet BBL.
wij slapen nooit.
Kijk eens in de cao van je organisatie. Daar staat het allemaal vast mooi beschreven.
OliebolmetKrenten schreef:
01-05-2019 00:10

Mijn BOL-stagiaires komen 36 uur per week, tien weken achter elkaar. En gaan dan weer tien weken naar school. Zo te lezen bedoelt deze organisatie met die stagevergoeding een dergelijke BOL-stagiaire. Als BBL-er ga je een contract aan en krijg je loon ipv een stagevergoeding. Bij ons staat het BBL-loon gewoon in de CAO.
Je moet eerst duidelijk hebben of het om BOL of BBL gaat.
Met BBL is er geen stage en ben je in dienst bij het bedrijf voor de duur van de opleiding. Na een inwerkperiode ga je zelfstandig aan de slag, al dan niet (af en toe) onder begeleiding van een werkbegeleider.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik snap denk ik nu de verwarring, ik dacht dat BBL ook stage werd genoemd.
BBL is beroepsbegeleidend leren: werken en leren. Je bent in dienst, leert op de werkvloer en gaat soms naar school. Je werkgever betaalt jou loon.

BOL is beroepsopleidend leren: studeren en leren. Je gaat naar school, en loopt soms stage. Daarvoor kan je een stagevergoeding ontvangen van de stage-organisatie.

Dus je zal bij je leerwerkplek moeten navragen of jouw contract wel echt is voor een leerwerkplek die bij je BBL opleiding past, en waar je dus de bijbehorende verloning voor gaat ontvangen. En niet een tijdelijk stagecontract.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven