Geld & Recht alle pijlers

Bedrieglijk echt lijkende phishing PostNL.

03-12-2020 13:51 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik zeer alert ben op phishing en dergelijke was ik hier toch bijna ingetrapt. De mail zag er precies zo uit als de echte mails van PostNL. Geen taalfouten of wat dan ook. Er zou een pakketje voor mij onderweg zijn waarvoor ik nog verzendkosten à 1,98 euro moest betalen. Even klikken op Mollie-betaalverzoek en het zou geregeld zijn. En ik zit inderdaad nog te wachten op enkele pakketjes die verzonden worden door PostNL. Pas toen ik de laatste regel las dat als ik binnen 24 uur niet betaalde PostNL genoodzaakt was mijn pakketje te vernietigen ging er een lampje branden. Dus voor iedereen: let goed op, de phishingmails worden steeds echter.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de waarschuwing, kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Ik klik altijd op de verzender en vaak staat daar dan een heel vreemd mailadres.
En ik meld het bij PostNL of Vodafone of waar het ook van moet voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Yup het kan heel echt lijken. Heb onlangs ook van postNL zo'n phishing-bericht gehad, maar dan via SMS. Ik verwachtte toen ook net een pakket via postNL, best akelig dat iemand die gegevens dus heeft onderschept. Ik heb het bij postNL gemeld.
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tip!
Dat is sluw zeg, juist nu er zoveel pakketten, ook met veel vertraging, onderweg zijn.

Heb je het al gemeld bij de Fraudehelpdesk? https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-e-mail-melden/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gemeld en al een reactie terug dat het inderdaad phishing was. De afzender was postNL@westenmode.nl., zo sneaky dit. Als ze om zo'n klein bedrag vragen ga je ook niet meteen aan phishing denken. Weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik verder had geklikt? Misschien bankrekening en zo invullen?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik had er vanmorgen eentje met excuses dat mijn pakketje te laat was.
Als ik op de link klikte kon ik een kadootje uitzoeken.
Toch maar niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een sms gekregen van postnl dat ik een aangetekende brief zou krijgen. En dat ik de brief kan volgen als ik op een link klik.
Alle reacties Link kopieren
Whoopsadaisies schreef:
03-12-2020 13:56
Yup het kan heel echt lijken. Heb onlangs ook van postNL zo'n phishing-bericht gehad, maar dan via SMS. Ik verwachtte toen ook net een pakket via postNL, best akelig dat iemand die gegevens dus heeft onderschept. Ik heb het bij postNL gemeld.

Welke gegevens? Ze hebben echt niet onderschept dat je een pakketje verwacht hoor, ze gokken er gewoon op dat je iets verwacht of anders hoopt iets te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
03-12-2020 14:03
Welke gegevens? Ze hebben echt niet onderschept dat je een pakketje verwacht hoor, ze gokken er gewoon op dat je iets verwacht of anders hoopt iets te krijgen.
Ja precies. Zoveel mensen verwachten in deze tijd pakketjes.
Het lampje zou toch al moeten gaan branden als je leest dat PostNL geld vraagt om een pakketje te ontvangen? Wanneer doen ze dat nou?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
03-12-2020 14:03
Welke gegevens? Ze hebben echt niet onderschept dat je een pakketje verwacht hoor, ze gokken er gewoon op dat je iets verwacht of anders hoopt iets te krijgen.
Dit inderdaad.
Ik heb ook al van 3 banken een phishing sms gehad waar ik dus geen klant ben.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
03-12-2020 14:05
Het lampje zou toch al moeten gaan branden als je leest dat PostNL geld vraagt om een pakketje te ontvangen? Wanneer doen ze dat nou?
Nou als je een brief krijgt met te weinig postzegels wordt je ook verzocht te betalen.
Al is het niet verplicht.
AnAppleADay schreef:
03-12-2020 14:06
Nou als je een brief krijgt met te weinig postzegels wordt je ook verzocht te betalen.

Ja maar een brief kun je met te weinig postzegels in de brievenbus doen. Dat gaat met een pakketje niet.
Klopt, ik had hem ook, maar heb het mailtje niet eens aangeklikt. Er stond: er is een pakketje naar u onderweg. Maar ik had helemaal niets besteld!
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
03-12-2020 14:05
Het lampje zou toch al moeten gaan branden als je leest dat PostNL geld vraagt om een pakketje te ontvangen? Wanneer doen ze dat nou?
Meestal moet je dan onder rembours betalen of naar een postpakketpunt om het pakje op te halen en te betalen. Maar dat moet je net weten.
Maar in het laatste geval krijg je een briefje in de bus, net als wanneer jouw post te laag is gefrankeerd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
03-12-2020 14:05
Het lampje zou toch al moeten gaan branden als je leest dat PostNL geld vraagt om een pakketje te ontvangen? Wanneer doen ze dat nou?
Mijn eerste gedachte was dat ik misschien tijdens het bestellen van meerdere pakketjes wel ergens overheen had gelezen. En ze vroegen maar een heel klein bedrag dus ik was niet meteen op mijn hoede.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Het beste is inderdaad om bij dit soort mailtjes even naar de afzender te kijken (het e-mailadres dus, niet de naam). Dan zie je meteen dat het niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
Ja soms is het allemaal zo “toevallig” ..

Ik heb ook al een paar keer gehad dat net op het moment dat ik contact had met mijn bank . Er op die momenten ook fake e-mails of sms’jes binnenkwamen die ook nog eens best goed aansluiten bij de reden van het contact.

Ik heb soms het idee dat er bij sommige bedrijven personeel werkt die gegevens doorverkopen. Soms is het allemaal net even iets te toevallig dat er precies op de momenten dat je contact hebt met een bank ook contact door de oplichters gezocht wordt 😅

Dat van PostNL is nu wel de juiste tijd want heel veel mensen wachten langer dan normaal gesproken op pakketjes door black friday — Sinterklaas en de corona tijd.
linnylow wijzigde dit bericht op 03-12-2020 14:54
1.96% gewijzigd
Ja soms lijken ze heel echt. Ben er gelukkig nog nooit ingetrapt. Ik controleer altijd ook het email adres en welke links erin staan. Soms als ik blijf twijfelen of het echt is dan benader ik eerst het bedrijf voordat ik op iets in de mail klik.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso nooit betalen via een link in een sms, mail ed. Gewoon naar die site van het bedrijf gaan en daar betalen indien er nog een rekening open staat. Nu is postnl even lastig, maar als je daar niets besteld hebt, kun je ook niet digitaal betalen.

Daarnaast als het om een pakket gaat, dan is de afzender bekend. En de afzender betaalt, dus jij zult geen rekening krijgen!

Pakketjes uit bv China uitgezonderd, maar dan moet je btw en/of invoerrechten betalen. Altijd op het postkantoor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
03-12-2020 14:06
Nou als je een brief krijgt met te weinig postzegels wordt je ook verzocht te betalen.
Al is het niet verplicht.
Maar niet online ;-).

Het ligt er voor mij zo bovenop dat dit nep is, maar kennelijk is het zo bedrieglijk echt dat mensen daar toch anders over denken.
Alle reacties Link kopieren
Ja , vaak gaan er toch de alarm bellen rinkelen. Een bedrijf zou nooit dreigen om iets te vernietigen of bijv een rekening op te heffen.

Maar kan me voorstellen er ook dagen zijn je er iets gevoeliger voor bent omdat je bijv. moe bent en daardoor anders reageert dan normaal
gesproken en hierdoor dus impulsiever handelt.

Maar gelukkig ben ik er nooit ingetrapt. Soms zijn er er ook situaties waarbij je geen tijd hebt om na te denken en overvallen wordt als er bijv een oplichter van PostNL aan je deur staat zo als laats op tv bij die oudere vrouw met die pasjes.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
03-12-2020 14:59
Maar niet online ;-).

Het ligt er voor mij zo bovenop dat dit nep is, maar kennelijk is het zo bedrieglijk echt dat mensen daar toch anders over denken.
Veel instanties sturen niets via de mail, sms, whatsapp.
Genoeg mensen die in de stress schieten als ze een phishing mail van het CJIB (verkeersboetes) krijgen. Ze vinden toch vaak dat het heel echt is, terwijl het CJIB niets via de mail doet. Maar ja, 'boete' mensen schieten in de stress en betalen dan toch maar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik denk juist omdat er tegenwoordig zoveel gedigitaliseerd is het ook lastiger kan zijn om onderscheid te maken. Maar verkeer boetes niet idd

Dat contact dat ik had met de bank was ook via e-mail en dat van de oplichter ook op dat moment via e-mail.
mevrouwiglesias schreef:
03-12-2020 14:00
Ik heb het ook gemeld en al een reactie terug dat het inderdaad phishing was. De afzender was postNL@westenmode.nl., zo sneaky dit. Als ze om zo'n klein bedrag vragen ga je ook niet meteen aan phishing denken. Weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik verder had geklikt? Misschien bankrekening en zo invullen?


Ze schrijven dan een veel groter bedrag af ipv dat kleine bedrag zoals vermeld in de mail. Toevallig zag ik het vandaag weer op Facebook voorbij komen en dus bij iemand die er wél was ingetrapt. Ipv €3,95 was er €1000 afgeschreven.

Veel reacties met “domme koe, dat had je ondertussen toch moeten weten”, maar ik vind dat hiervoor niet vaak genoeg gewaarschuwd kan worden, zeker voor de oudere mensen die toch iets vatbaarder zijn voor deze steeds professioneler ogende berichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven