belasting aangifte 2013 - tip topic
zaterdag 16 maart 2013 om 21:43
quote:newimprovedkitty schreef op 16 maart 2013 @ 15:58:
ik word echt gillend gek. Het belasting programma invul formulier geeft aan dat ik voorlopige teruggave over 2012 heb gehad. dat is dus niet zo, maar dat zorgt er dus wel voor dat ik weer moet terug betalen. Ook is mijn afgedragen belasting via het werk lager dan ik zou moeten betalen. Dat is toch raar? Ik kan er toch niets aan doen dat mijn ingehouden loonbelasting van mijn werk niet klopt?
en ik heb alleen loon, voor de rest niets, geen recht op toeslagen, dus hoe simpel kun je het hebben ??
gloeiende gloeiende gloeiende... wat is dat toch?
Ik denk dat ik maandag maar eens langs de bealstingdienst ga.
Het kan goed zijn dat de werkgever minder belasting heeft ingehouden dan wat u daadwerkelijk moet betalen. Loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting.
En computers liegen niet en zeker belastingcomputers niet.
U heeft een voorlopige aanslag gekregen (teruggaaf). Gaat u nog eens goed na of u elke maand in 2012 niet een vast bedrag per maand gestort heeft gekregen van de Belastingdienst bijvoorbeeld uitbetaling van de algemene heffingskorting, de alleenstaande ouderkorting, hypotheekrenteaftrek of anders.
Eventueel a.s. maandag de Belastingtelefoon bellen. Daar kunnen ze het u precies vertellen.
ik word echt gillend gek. Het belasting programma invul formulier geeft aan dat ik voorlopige teruggave over 2012 heb gehad. dat is dus niet zo, maar dat zorgt er dus wel voor dat ik weer moet terug betalen. Ook is mijn afgedragen belasting via het werk lager dan ik zou moeten betalen. Dat is toch raar? Ik kan er toch niets aan doen dat mijn ingehouden loonbelasting van mijn werk niet klopt?
en ik heb alleen loon, voor de rest niets, geen recht op toeslagen, dus hoe simpel kun je het hebben ??
gloeiende gloeiende gloeiende... wat is dat toch?
Ik denk dat ik maandag maar eens langs de bealstingdienst ga.
Het kan goed zijn dat de werkgever minder belasting heeft ingehouden dan wat u daadwerkelijk moet betalen. Loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting.
En computers liegen niet en zeker belastingcomputers niet.
U heeft een voorlopige aanslag gekregen (teruggaaf). Gaat u nog eens goed na of u elke maand in 2012 niet een vast bedrag per maand gestort heeft gekregen van de Belastingdienst bijvoorbeeld uitbetaling van de algemene heffingskorting, de alleenstaande ouderkorting, hypotheekrenteaftrek of anders.
Eventueel a.s. maandag de Belastingtelefoon bellen. Daar kunnen ze het u precies vertellen.
zaterdag 16 maart 2013 om 22:26
Ik heb vroeg dit jaar al mijn aangifte ingevuld voor 2012. Nu kan ik de vooraf ingevulde ook downloaden. Als ik dat doe, alleen om te bekijken wat ze hebben ingevuld, dan heeft dat toch geen invloed op wat ik heb ingestuurd?
Ben gewoon nieuwsgierig aangezien er in 2012 het eea is veranderd in mijn situatie.
Ben gewoon nieuwsgierig aangezien er in 2012 het eea is veranderd in mijn situatie.
zaterdag 16 maart 2013 om 22:33
U kunt rustig de Vooringevulde Aangifte downloaden. Maar u overschrijft wel uw reeds ingediende gegevens.
De verstuurde aangifte die bij de Belastingdienst is binnengekomen verandert natuurlijk niet. Als u de gecorrigeerde of aangevulde aangifte opnieuw verstuurt wordt de laatste inzending door de Belastingdienst in behandeling genomen. Het opnieuw insturen van de aangifte kon vroeger drie keer, tegenwoordig zelfs wel 5 keer.
De verstuurde aangifte die bij de Belastingdienst is binnengekomen verandert natuurlijk niet. Als u de gecorrigeerde of aangevulde aangifte opnieuw verstuurt wordt de laatste inzending door de Belastingdienst in behandeling genomen. Het opnieuw insturen van de aangifte kon vroeger drie keer, tegenwoordig zelfs wel 5 keer.
woensdag 20 maart 2013 om 19:08
Hallo,
Ook ik kom even binnenvallen.
Dit jaar voor het eerst zelf mijn belastingaangifte gedaan. Was nog even zoeken met al die ingewikkelde termen, maar nu heb ik een vraag:
Kan het zo zijn dat je al je loonheffing terugkrijgt?
Mijn plaatje is erg simpel: aanslag voor mijzelf -> niet getrouwd, samenlevingscontract of kinderen. Wel samenwonend, maar zijn geen fiscale partners van elkaar. Huurhuis, geen aandelen of andere grote bezittingen. Heb eerste helft van 2012 niet gewerkt omdat ik op reis was. Daarna op 23 augustus parttime begonnen met werken, dus jaaropgaaf liet geen groot bedrag zien.
Nu heb ik volgens mij alles netjes ingevuld (salaris was overigens al automatisch ingevuld), maar krijg ik op het laatst te zien dat ik dus al mijn loonheffing terugkrijg. Kan dit of heb ik toch wat verkeerd gedaan?
Heb de afgelopen jaren altijd bij moeten betalen, dus vind het wel een beetje 'verdacht' dat ik nu ineens zo'n bedrag terugkrijg.
Graag hoor ik jullie reactie! Dank alvast!
Ook ik kom even binnenvallen.
Dit jaar voor het eerst zelf mijn belastingaangifte gedaan. Was nog even zoeken met al die ingewikkelde termen, maar nu heb ik een vraag:
Kan het zo zijn dat je al je loonheffing terugkrijgt?
Mijn plaatje is erg simpel: aanslag voor mijzelf -> niet getrouwd, samenlevingscontract of kinderen. Wel samenwonend, maar zijn geen fiscale partners van elkaar. Huurhuis, geen aandelen of andere grote bezittingen. Heb eerste helft van 2012 niet gewerkt omdat ik op reis was. Daarna op 23 augustus parttime begonnen met werken, dus jaaropgaaf liet geen groot bedrag zien.
Nu heb ik volgens mij alles netjes ingevuld (salaris was overigens al automatisch ingevuld), maar krijg ik op het laatst te zien dat ik dus al mijn loonheffing terugkrijg. Kan dit of heb ik toch wat verkeerd gedaan?
Heb de afgelopen jaren altijd bij moeten betalen, dus vind het wel een beetje 'verdacht' dat ik nu ineens zo'n bedrag terugkrijg.
Graag hoor ik jullie reactie! Dank alvast!
donderdag 21 maart 2013 om 01:00
@perenijsje. Ja dat kan. Je hebt namelijk recht op de algemene heffingskorting. Deze wordt maandelijks toegepast op je loon. Maar aangezien je de eerste 7 maanden niet gewerkt hebt, zijn er 7 termijnen (of bijna 8, ik weet niet of augustus ook naar rato is toegepast), heb je dus nog recht op iig 7/12 van 2033 euro algemene heffingskorting. Of bijna 8/12 dus. Dat betekent een bedrag van ongeveer 1300 euro.
donderdag 21 maart 2013 om 15:36
Ik word altijd zo sjaggerijnig van die aangifte. Ik woon alleen en heb geen eigen huis, geen toeslagpartner, geen kinderen. Ik hoor andere mensen over zorgtoeslag, verdeling, aftrekken voor wat dan ook, maar ik val overal buiten.
Dat hele gekloot met dat digID en dat formulier en zo, om vervolgens niks terug te krijgen .
Dat hele gekloot met dat digID en dat formulier en zo, om vervolgens niks terug te krijgen .
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 23 maart 2014 om 21:26
Wij krijgen dit jaar veel minder terug. Ik vind het zo vreemd dat ik ieder jaar veel te veel inkomstenbelasting en premie volksverzekingen betaal, dus krijg ik geld terug. Maar dit jaar is mijn verschuldigde bedrag veel hoger.
In 2012 verschuldigd (ik rond het even af) 2000, ingehouden 4000, dus 2000 teveel ingehouden.
2013 verschuldigd 4300, ingehouden 4400, dus 100 teveel ingehouden.
Waarom ben ik deze keer zoveel premie verschuldigd?
In 2012 verschuldigd (ik rond het even af) 2000, ingehouden 4000, dus 2000 teveel ingehouden.
2013 verschuldigd 4300, ingehouden 4400, dus 100 teveel ingehouden.
Waarom ben ik deze keer zoveel premie verschuldigd?
maandag 24 maart 2014 om 07:18
Ik krijg dit jaar ook ruim 800 euro minder terug dan vorig jaar. Met een humeur de belastingdienst gebeld en idd, 1 van de heffingskortingen is eraf omdat mn jongste halverwege 2013 ouder dan 12 is geworden. Het verschuldigde bedrag was daardoor meer dan dubbel, terwijl mn loon over het hele jaar een paar duizend lager was.
Als je jongste inwonende kind ouder dan 12 is geworden, scheelt dus idd nogal wat.......
Als je jongste inwonende kind ouder dan 12 is geworden, scheelt dus idd nogal wat.......
maandag 24 maart 2014 om 23:21
zondag 12 april 2015 om 18:16
Wij hebben vandaag (pas ) onze aangifte gedaan, en wat blijkt; als we beide apart aangifte doen (wel gewoon als fiscale partners) krijgen we veel meer terug dan dat we samen aangifte doen! Weet iemand hoe dit kan? Hebben uiteraard ervoor gekozen om apart aangifte te doen, maar vind het wel heel raar!
zondag 12 april 2015 om 18:31
quote:JoniJoni schreef op 12 april 2015 @ 18:24:
Lanah, kun je toelichten hoe je dat doet? Ik vertel het net tegen mijn man en die snapt niet hoe je dat doet, want als wij de aangifte doe komen wij automatisch bij elkaar te staan, dus hoe doe je dan apart aangifte?Volgens mij krijg je gelijk aan het begin de vraag of je alleen of samen aangifte wilt doen. Geef je aan samen, dan moet je meteen de digid van de partner invoeren.
Lanah, kun je toelichten hoe je dat doet? Ik vertel het net tegen mijn man en die snapt niet hoe je dat doet, want als wij de aangifte doe komen wij automatisch bij elkaar te staan, dus hoe doe je dan apart aangifte?Volgens mij krijg je gelijk aan het begin de vraag of je alleen of samen aangifte wilt doen. Geef je aan samen, dan moet je meteen de digid van de partner invoeren.
zondag 12 april 2015 om 18:32
zondag 12 april 2015 om 18:45
quote:Lanah1980 schreef op 12 april 2015 @ 18:32:
Door eerst in te loggen met mijn Digi D (of die van man). Op die manier gaat het juist om mijn aangifte. Uiteraard staan ook man zijn gegevens erbij (want we zijn fiscale partners). Je moet dus bij beide hetzelfde zo'n beetje opnieuw invullen, maar die moeite bespaart een hoop geld!Niet alle aftrekposten bij beide natuurlijk
Door eerst in te loggen met mijn Digi D (of die van man). Op die manier gaat het juist om mijn aangifte. Uiteraard staan ook man zijn gegevens erbij (want we zijn fiscale partners). Je moet dus bij beide hetzelfde zo'n beetje opnieuw invullen, maar die moeite bespaart een hoop geld!Niet alle aftrekposten bij beide natuurlijk