Geld & Recht alle pijlers

belasting over spaargeld

27-11-2016 20:39 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij meer dan 24,437 euro dient men belasting te betalen over zijn spaargeld. Maakt het uit hoelang je dit hebt? Ik zal hier namelijk waarschijnlijk één of twee maanden (December en Januari) overheen zitten. Moet ik dan gelijk belasting betalen alsof ik dit het hele jaar heb gehad? En het gaat bij mij om 1300 euro eroverheen. Zoals ik het lees moet je dan 1.2% belasting betalen wat neerkomt op slechts 15.6 euro (ik neem aan dat dit per jaar is).

Sorry dat ik zo'n knullige vraag stel. Ik vind het nu eenmaal moeilijk om het met bekenden over geldzaken te hebben.
1 Januari is de datum die de belastingdienst aanhoudt als peildatum. Dus als je op die datum over het belastigvrije spaardeel zit moet je betalen..
Ik dacht dat het spaarbedrag hoger was, 40.000, anders klopt jouw sommetje wel volgens mij.
die ik wilde bestaat al...
Het gaat er om welk bedrag je op 31 december hebt staan. Dat is het peilmoment.
quote:attribuutje schreef op 27 november 2016 @ 20:43:

Ik dacht dat het spaarbedrag hoger was, 40.000, anders klopt jouw sommetje wel volgens mij.TO heeft het juiste bedrag aangegeven (voor 2016).
quote:neerlandicus schreef op 27 november 2016 @ 20:43:

Het gaat er om welk bedrag je op 31 december hebt staan. Dat is het peilmoment.Onjuist, het gaat om 1 januari
quote:neerlandicus schreef op 27 november 2016 @ 20:45:

[...]

TO heeft het juiste bedrag aangegeven (voor 2016).Ja maar ze gaat 1 januari 2017 over dat bedrag heen, dus het gaat niet om de aangifte van 2016
quote:attribuutje schreef op 27 november 2016 @ 20:43:

Ik dacht dat het spaarbedrag hoger was, 40.000, anders klopt jouw sommetje wel volgens mij.Ja het bedrag gaat omhoog, maar 40.000 is onjuist. Het wordt 25.000 voor een alleenstaande en 50.000 voor een stel.
Als je er slechts €1300 bovenkomt zal het inderdaad een paar tientjes zijn wat je moet betalen voor het hele jaar.
Per 1 januari is de drempel 25k. Zorgverzekering voor een heel jaar betalen, probleem opgelost. Scheelt 1,2% plus de korting op de zorgpolis, 2-2,5 %.
TO, hier vind je alle juiste informatie: http://www.belastingdiens ... g_box_3_anders_vanaf_2017

U betaalt belasting over een deel van uw vermogen, de zogenoemde grondslag sparen en beleggen. Dat is de waarde van uw vermogen op 1 januari van het jaar waarover u aangifte doet, min uw heffingvrij vermogen.

Tot en met 2016 gaan wij ervan uit dat u een voordeel van 4% hebt over uw ‘grondslag sparen en beleggen’. Over dat voordeel van 4% betaalt u 30% inkomstenbelasting. U betaalt dus 1,2% belasting over uw ‘grondslag sparen en beleggen’.

Vanaf 2017 verandert de berekening van de belasting die u moet betalen over uw vermogen. Er zijn dan 3 vermogensschijven. Wij gaan ervan uit dat u meer voordeel hebt over uw vermogen als dat vermogen groter is. Bij iedere volgende vermogensschijf gebruiken wij daarom een hoger percentage om dat voordeel te berekenen.

Verder gaat het heffingvrij vermogen omhoog naar € 25.000 per persoon.

Dus volgend jaar doe je aangifte over 2016, en moet je uitgaan van het spaarbedrag dat op 1 januari 2016 op je rekening stond.

In 2018 doe je aangifte over 2017 en moet je het bedrag invullen dat op 1 januari 2017 op je rekening stond. Als je een alleenstaande bent en het is meer dan 25.000 euro, dan moet je belasting betalen. Dat is dan niet meer 1,2% maar hangt af van hoe hoog het bedrag is. Heb je maar iets meer dan 25.000 euro dan betaal je minder dan 1,2%. Je kunt dit zelf berekenen op berekenhet.nl
Het vaste percentage van 1,2% wordt m.i.v. 2017 variabel. Bij minder dan € 75.000 belast vermogen is de te betalen Box-3 belasting minder dan 1%. Het komt erop neer dat vermogens tot zo'n € 250.000 lager worden belast. Hogere vermogens worden hoger belast. Let erop: als u huurtoeslag heeft verliest u deze toeslag als u boven de vrijstellingsgrens uitkomt. Met de volgende berekeningsmodule kunt u uw vermogensbelasting berekenen: https://www.berekenhet.nl ... argeld-vermogen-2017.html
De peildatum voor 2016 is al geweest. Dat was namelijk 1 januari 2016. Toen kon je belastingvrij €24. 437 op je rekening hebben staan. (voor een stel is dat dan €48.874). Voor 2017 is de peildatum 1-januari 2017 dan mag je belastingvrij 25.000 op je rekening (50.000 voor een stel).

Je betaalt alleen belasting voor het bedrag dat erboven komt, dus niet voor het hele bedrag.
mocht je 1300 euro er over heen zitten zou ik het eruit pinnen voor de peildatum, scheelt je weer 15 euro aan belasting en kun je er lekker met de kids naar de mcdonalds om maar wat te noemen
Kun je bijvoorbeeld geen extra aflossing doen op je hypotheek, TO? Of maakt dat dan uiteindelijk niks uit voor je totale vermogen?
quote:Marana_ schreef op 27 november 2016 @ 20:47:

[...]

Onjuist, het gaat om 1 januariOK thanks
quote:Reine schreef op 27 november 2016 @ 21:07:

mocht je 1300 euro er over heen zitten zou ik het eruit pinnen voor de peildatum, scheelt je weer 15 euro aan belasting en kun je er lekker met de kids naar de mcdonalds om maar wat te noemen TO heeft op 1 januari 2017 25.737 (24.437 + 1.300) op de bankrekening staan. Ze betaalt dus dan over 737 euro belasting. Volgens de eerdergenoemde link is die belasting 6 euro. TO kan het van de rekening af halen, maar dat maakt niets uit, je moet al je geld opgeven, ook het geld in je portemonnee. Niet iedereen zal dat doen, maar het moet eigenlijk wel. Het is ook maar de vraag of je voor die paar euro die moeite (en het risico) wil nemen.
Er geldt een vrijstelling van €520 wat je contant in huis mag hebben p.p. De vraag is of je dat wilt.
Je kan tot €2000 belastingvrij schenken.

Dus even bij iemand parkeren en terug laten schenken.
Life is fun. Live it.
quote:Zebraa schreef op 28 november 2016 @ 09:54:

Je kan tot €2000 belastingvrij schenken.

Dus even bij iemand parkeren en terug laten schenken.dit is een goeie...
Dan telt het op 1 januari toch mee voor die persoon zijn vermogen?

Verder vroeg ik mij af: telt voor de vrijstellingsgrens ook het bedrag mee van de "overwaarde" op je huis? Dus de WOZ waarde minus je openstaande hypotheekschuld?

Ik wilde eigenlijk nog een extra aflossing doen maar daarmee vergroot ik de overwaarde nog meer dus dat zal dan niet heel verstandig zijn denk ik?
quote:NYC schreef op 28 november 2016 @ 10:08:

Verder vroeg ik mij af: telt voor de vrijstellingsgrens ook het bedrag mee van de "overwaarde" op je huis? Dus de WOZ waarde minus je openstaande hypotheekschuld?

Ik wilde eigenlijk nog een extra aflossing doen maar daarmee vergroot ik de overwaarde nog meer dus dat zal dan niet heel verstandig zijn denk ik?Nee, dat telt niet mee. Je kan dus prima een extra aflossing op je huis doen om zo je vermogen onder de grens te brengen.
quote:NYC schreef op 28 november 2016 @ 10:08:

Ik wilde eigenlijk nog een extra aflossing doen maar daarmee vergroot ik de overwaarde nog meer dus dat zal dan niet heel verstandig zijn denk ik?

Je kunt gewoonn een aflossing doen op je hypotheek. De eigen woning (hoofdverblijf) valt namelijk in box 1.

De vermogensrendementsheffing (VRH) betreft het (spaar)geld dat in box 3 zit.

Heb je een tweede woning (vakantiehuis, vastgoed) dan valt de waarde van die tweede woning wél als vermogen in box 3.

Maar je eigen huis, waarin je zelf gewoon woont, valt buiten de VRH.
Oh ik dacht dat dat nu juist een van de veranderingen per 1 januari 2017 was.

Maar het vermogen bestaat toch uit alle bezettingen minus alle schulden? Als de woningwaarde niet als vermogen telt, dan telt de hypotheek ook niet als een schuld neem ik aan?
Wat een gelul in de marge dit. Serieus, geld van je rekening halen omdat je anders 6 euro belasting moet betalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven