Geld & Recht alle pijlers

belasting teruggave gekort op wwb uitkering?

22-09-2011 11:25 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste alle,

Ik ben een alleenstaande moeder en werk 24 uur en heb daarbij een aanvullende uitkering omdat ik helaas niet meer kan werken.

weet iemand of de belasting teruggave gekort word op je bijstandsuitkering?

Ik heb er in juni wat kleine schulden mee afbetaald wat erg opluchtte, ik hoop niet dat dit het geval is.

Alvast bedankt voor informatie.

Groetjes Femme
Is denk ik toch geen idioot groot bedrag wat je terug krijgt?

Volgens mij wordt t niet gekort, hoor.
Sinds wanneer heb je die aanvullende WWB uitkering? Daar hangt het namelijk ook vanaf.

Edit: Als het gaat over je aangifte uit 2010 en je kreeg in 2010 al een aanvulling op je loon, dan zal dit inderdaad gekort worden op je wwb-uitkering.
Ik kreeg geld terug vanwege medicijnen die ik zelf moet betalen voor mijn kids. Was 300 Euro. Hoefde ik niet in te leveren, maar heb wel op t briefje erbij vermeld dat ik met deze reden geld terug kreeg van de belasting.
Nog iets specifieker dan. Als je belasting terugkrijgt omdat je teveel loonbelasting hebt betaald, dan wordt het wel teruggevorderd. Je krijgt immers een aanvulling op je loon omdat je het anders niet red. Als jij opeens netto 1000 euro meer hebt verdiend dat jaar, dan heb je dus 1000 euro aanvulling teveel gekregen.
Allerlei heffingen en geloof ook aanvullende kinderkorting en dat soort zaken...(heb er niet zoveel verstand an, vandaar mijn vraag hier) het gaat al met al om een 1200 euro ongeveer...Ik heb altijd verschillende banen gehad en daarom krijg ik redelijk veel terug. Maar als dit word gekort op mijn uitkering heb ik wel een probleem...En weet niet hoe coulant ze zijn bij gemeente met evt betalingsregelingen..verspreid afhouden van je uitkerig? even met mn handen in het haar... Belasting man zei nl dat het niet werd gekort... :(
een aanvullende 2 jaar nu
Er zijn bepaalde dingen die niet gekort worden. Als die 1200 euro uit meerdere dingen is opgebouwd, dan kan het nog weleens een ingewikkelde berekening worden. Kun je niet even informeren bij het juridisch loket?
Als alleenstaande ouder heb je vrij te laten vermogen van rond de 10.000 euro afh. per gemeente. Als je teruggave onder dit bedrag zit moet het niet uitmaken. Maar als je het echt wil weten moet je met je consulent bellen!
Zo werkt het niet Wennie.

Als jij op basis van een te laag inkomen een aanvulling ontvangt, en je inkomen wordt iets hoger doordat je een teruggave hebt gekregen in de inkomstenbelasting dan heb je teveel aanvulling ontvangen. Heeft niks met vrij te laten vermogen te maken.
Het lijkt mij beter dat TO gewoon even met haar consulent belt, voordat er verschillende dingen geschreven worden..
Hoi Femme

Ik zit in dezelfde situatie als jou.

Bij mij worden de alleenstaande ouderkorting, aanvullende kortingen en comb. korting afgehouden van mijn WWB.
quote:wennie100 schreef op 22 september 2011 @ 11:50:

Het lijkt mij beter dat TO gewoon even met haar consulent belt, voordat er verschillende dingen geschreven worden..Wat jij schrijft gaat over vermogen, niet over inkomsten....dus je slaat de plank compleet mis!
Heffingskortingen die je via toeslagen.nl krijgt zijn idd gewoon inkomsten
Volgens mij is dit per gemeente verschillend (je hebt softe en hardere gemeenten) maar in mijn gemeente wordt alles gekort. Ook al is het teruggave over een jaar dat je nog niet in de WWB zit, het is nog steeds inkomen dat je dit jaar ontvangt en het wordt dus gekort.
Hai taxitut, weet jij ongeveer hoeveel dit was bij jou?? En weet jij of de gemeente het ipv 1 keer ook maandelijks kunnen aftrekken van je inkomen...

Ik ben hierin echt een noob. Consulent krijg ik niet te pakken op het moment, vandaar dat ik hier advies vraag..maar het zijn idd de heffingskortingen.
Ik krijg de toeslagen per maand uitbetaald van de belasting en dit wordt weer van mijn WWB afgetrokken, ze zijn er nogal strikt in bij mijn gemeente.

Als ik het niet ieder jaar van te voren aanvraag heb ik een probleem, want de gemeente trekt het, hoe dan ook, van mijn WWB af omdat ik er recht op heb. dus niet aanvragen is minder geld.

Gaat om een bedrag van circa 105 euro per maand.

Probeer je contactpersoon te pakken te krijgen en vraag haar om een regeling, en hoe het in zijn werk gaat.

Kijk ook even bij toeslagen.nl en vraag daar je toeslagen aan voor maandelijkse uitbetaling.

Succes
zorg, kind en huurtoeslag krijg ik ook per maand uitgekeerd maar ik denk dat ze dan bedoelen de aanvullende ouderkorting?
Alleenstaande ouderkorting en aanvullende alleenstaande ouderkorting krijg ik ook per maand, die wordt dus van de WWB ingehouden.
Volgens mij kun je hier precies zien welke middelen wel en niet van de WWB afgetrokken worden:

http://www.werkvoorschrif ... middelen.htm#_Toc67826971
Er speelt hier toch ook een deel inkomstenbelasting omdat TO aangeeft een aanvulling op haar inkomen te krijgen vanuit de WWB.
Ah, mijn zoon is in febrauri 6 geworden...vervallen dan wat dingen? Dat je nu wel gekort word bijvoorbeeld?
6.2.1.1 Heffingskortingen

Voor een alleenstaande ouder met een kind onder de vijf jaar zijn de volgende inkomsten geen inkomen in de zin van de WWB:

het inkomensafhankelijke deel van de alleenstaande-ouderkorting;

de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Hmmm..snap er niet zo heul veul van..dus dan zit ik nog met de teruggave van 2010 safe? Omdat mijn kind toen nog 5 was? uhm.. :s
.
Het klopt wat Kakelvers schrijft tenminste in de gemeente Rotterdam. Ik weet het want ik ben daar werkzaam....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven