Geld & Recht alle pijlers

Belastingambtenaar uitgescholden, en nu?

04-05-2010 10:46 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb voor mijn bedrijf te maken met een klootzak van een vervelende belastinginspecteur. Deze man is wereldvreemd, heeft nog nooit een bedrijf van binnen gezien en is zo flexibel als een betonpaal.

Nu had ik een discussie over loonbelasting (accountant heeft klein foutje gemaakt, hij legt boete op, ik maak schriftelijk bezwaar, bezwaar wordt van tafel geveegd etcetera). In deze discussie heb ik hem uitgemaakt voor een 'achterlijke wereldvreemde idioot', wat volgens mij een vrij accurate beschrijving is die echter niet voldoet aan normale normen in het alledaagse sociale verkeer tussen mensen.

De belastingambtenaar heeft me laten weten dit als een belediging te zien en hier 'werk van te maken'. Iemand enig idee wat dat kan gaan betekenen?

Oh ja, in het dagelijkse leven heb ik een vrij grote mate van zelfbeheersing en ik schiet niet snel uit m'n slof. Maar dit soort overheidsdienaren die bovenop allerlei toch al forse belastingen proberen ook nog eens een torenhoge boete op te leggen voor een klein foutje kunnen wat mij betreft het bos in.
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:57:

[...]

Die wilde ik nou net vermijden, jammer dat jij er nu over begint. Maar zeg nou zelf, het is toch nogal bezopen om bij een aanvaring met overheidsdienaren te gaan roepen dat iemand dan maar moet verkassen naar een ander land?

Volgens mij werd er een parallel getrokken naar een ander topic waar jij een vergelijkbare oplossing voorstelde.

Weet je zeker dat je in het dagelijks leven zo beheerst bent? Je komt behoorlijk kwaad op me over, en niet alleen op de belastingdienst.
Ga in therapie!
quote:dangeensuus schreef op 04 mei 2010 @ 10:52:

En dan nog iets, kun je je accountant niet aansprakelijk stellen voor dit "foutje"

Jij huurt iemand in om jouw boekhouding te doen, en ik neem aan dat je betaald voor deze diensten. Hij heeft zijn werk kennelijk niet goed gedaan.

Je kunt de accountant of boekhouder niet aansprakelijk stellen voor dergelijke fouten. Jij blijft zelf ten alle tijden verantwoordelijk voor de aangiften.

Wij hebben zoiets gelijks gehad, maar dan bij het UWV. De medewerker op het administratiekantoor had verzuimd nieuwe medewerkers aan te melden, hij had alles gewoon in zijn bureaula geschoven. Wij kregen een behoorlijke boete die we hebben geprobeerd te verhalen, maar dit is niet gelukt.

En je kunt je accountant de belastingdienst wel laten bellen, maar die rekent daar gewoon zijn uurtarief voor. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat er zonder rekening eigen gemaakte fouten werden hersteld.
quote:dubiootje schreef op 04 mei 2010 @ 12:03:

[...]

Volgens mij werd er een parallel getrokken naar een ander topic waar jij een vergelijkbare oplossing voorstelde.

Weet je zeker dat je in het dagelijks leven zo beheerst bent? Je komt behoorlijk kwaad op me over, en niet alleen op de belastingdienst.

Ja ik ben vrij beheerst, mijn secretaresse is zelfs zeer verbaasd dat ik mezelf zo kwaad maak hierover terwijl ik me vrijwel nooit gek laat maken. Alleen blijf ik nu enigszins in de 'kwaadheid modus' hangen doordat het steeds over deze ene zaak gaat die bij mij als een rode lap werkt.

Ik heb in een andere topic inderdaad gesuggereerd dat mensen die ontevreden zijn over hun werk inderdaad beter een andere baan kunnen zoeken in plaats van te staken. Dat is heel wat anders dan suggereren dat ze een enkele reis buitenland moeten boeken.

Maar goed, dit was voorlopig even het laatste bericht, ik kijk vanavond wel weer even verder & dank voor jullie reacties en (hier en daar) nuttige input en oefening in debatkunst.
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 12:02:

[...]

Jawel, het is mijn verantwoordelijkheid dat allerlei dingen netjes op tijd worden betaald. Alleen is duizenden euro's heffingen niet in verhouding tot het feit waar het hier om draait.

Stel dat je je auto 5 minuten te lang bij de parkeermeter laat staan en de gemeente waarin je woont blijkt hiervoor 2500 euro boete te rekenen. Ga je dan bezwaar maken, of denk je 'ach, regels zijn nou eenmaal regels'.

Maar goed, ik ga weer eens aan het werk, het belastinggeld moet ook ergens verdient worden zeg maar. er is niemand die valt over het feit dat je bezwaar maakt, het gaat om de manier waarop je reageert naar de ambtenaar en de generalisering over de belastingen, wel goed lezen he
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:54:

[...]

Anders gefomuleerd, de belastingdienst kan vrij eenvoudig heffingen opleggen die later door een hogere instantie worden teruggedraaid. Omgekeerd kan een belastingplichtige geen schadeclaim indienen bij de belastingdienst voor alle verborgen kosten als gevolg van het gemak waarmee heffingen en boetes ten onrechte worden opgelegd.

Helaas ook mijn ervaring. Dat regeltjes-neuken is erg frustrerend en werkt in deze gevallen maar één kant op.

Nee, schelden mag niet. Maar ik begrijp het helemaal.
quote:mylenevalerie schreef op 04 mei 2010 @ 11:59:

[...]

,. Kom op zeg, als er niets aan de hand was geweest was het nooit zo uit de hand gelopen. Er is echt meer aan de hand.

Hoeft niet hoor, bij de belastingdienst. Ik ken een voormalig inspecteur en die kan een boek schrijven over dit soort dingen. Omdat hij de redelijkheid wel in acht nam, is hij beschuldigd van steekpenningen aannemen en vriendjespolitiek, want waarom zou je een belastingbetaler anders tegemoet komen?

Het praat het schelden niet goed, ik zou een excuusbrief schrijven, maar er kunnen echt kafkaiaanse toestanden ontstaan bij de belastingdienst.
quote:mylenevalerie schreef op 04 mei 2010 @ 12:01:

[...]

Had hij niet een keer een forumster voor iets van nsb-er uitgemaakt?Oh, daar heb ik geen idee van. Ik riep dat Hitler zo wel voorbij zou komen omdat ik laatst gelezen had dat als de echte argumenten op zijn, het binnen 3 blz over Hitler gaat. Of zoiets. Ik heb geloof ik nog nooit iets van TO gelezen tot nu toe.
.
.
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:54:

[...]

Anders gefomuleerd, de belastingdienst kan vrij eenvoudig heffingen opleggen die later door een hogere instantie worden teruggedraaid. Omgekeerd kan een belastingplichtige geen schadeclaim indienen bij de belastingdienst voor alle verborgen kosten als gevolg van het gemak waarmee heffingen en boetes ten onrechte worden opgelegd.

Vent, je had niet op de belastinginspectuer moeten schelden. Da's niet slim.

Maar met het bovenstaande ben ik het eens. Het is echt erg moeilijk om als particulier of bedrijf met de belatingdienst in gesprek te gaan over opgelegde boetes. Ik ben het eens met het systeem van belasting heffen, absoluut en het is een vrij doorzichtige aangelegenheid, maar een inspecteur zou best vaker met een menselijk blik naar de belastingbetaler kunnen kijken. Het is lastige materie, een fout is snel gemaakt, maar een fout die echt een fout is, wordt hetzelfde beoordeelt als iemand die bewust de boel wil flessen. En da's niet terecht.
Beste zomaareenvent,

dat dit je frustreert is zeer logisch. Hoe jammer we het ook vinden, klassejustitie, strikt aan de regels houden of enige coulance vertonen, zit in de maatschappij ingebakken. Iedereen heeft wel een voorbeeld daarvan. Heeft de ambtenaar juridisch gelijk? Ja! Als ik 4 km te snel rij met mn auto, is de boete dan juridisch terecht? Ja. Volgens de wet wel. Maar....... het zou zomaar eens kunnen dat je geen boete krijgt omdat de agent ziet hoe blij je bent om naar je bevallende vrouw te gaan. Hij laat dan zijn menselijke kant prevaleren boven zijn taak als agent. Als je echter geflitst wordt, heb je sowieso pech. Die flitspaal ziet niet dat je naar je vrouw onderweg bent. Zover als ik het duidelijk heb gekregen uit jouw verhaal, heb je hier te maken met een ambtenaar die strikt is en blijft. Dan is er echt maar 1 advies: Niet tegen vechten! En wat ook deuren kan openen, voordat er ook maar iets verder gebeurt, neem contact op met de beste man. Vertel hem dat je hem begrijpt vanuit zijn werk, vertel er ook bij dat jij ook hard werkt! Bied je verontschuldigingen aan hem aan. Dat dit heel tegenstrijdige gevoelens bij je opwekt is ook begrijpelijk. Laat ik nog even teruggaan naar het voorbeeld van 4 km te snel. Ik heb daar een oplossing voor gevonden, die zo simpel is..... Ik rij nooit te snel. 30 is 30, 50 is 50, 80 is 80..... En voor wat betreft je accountant, hij heeft die fout gemaakt, zeer waarschijnlijk per ongeluk. Daar hoef jij niet voor op te draaien. Je betaalt je accountant om een hele hoop administratief werk te doen. M.a.w. je betaalt hem voor zijn diensten. Hij heeft zijn diensten niet correct uitgevoerd. Dus zijn de bijkomende kosten van boete e.d. ook voor hem. Is hij het er niet mee eens, dan zoek maar gauw een andere. Er zijn er genoeg.
x
quote:tilalia2 schreef op 04 mei 2010 @ 11:09:

Ik hoop dat je een dikke boete krijgt. Dan leer je je wel te gedragen.

Jij maakt hier de fout, die man doet gewoon zijn werk. Jij zou het ook niet leuk vinden als je wordt uitgescholden als je je werk doet.

Wat een ontzettend eenzijdige visie toch weer. Deze ambtenaar beticht TO van opzettelijke ontduiking. Is dat zijn normale werk?

Ik heb ook een akkefietje met de belastingdienst gehad vanwege een fout van mijn accountant. Dat heeft anderhalf jaar geduurd om recht te zetten, en de dame van de belastingdienst *wilde* gewoon niet luisteren naar mijn uitleg hoe de vork in de steel zat. "Ja, dat zijn uw woorden". "Dat kan iedereen wel zeggen". Het ergste was dat ze alles in hun eigen systemen kon verifieren maar daar te beroerd voor was. Ik ben toen ook uit mijn vel gesprongen, en kan me de machteloosheid en frustratie van TO heel goed voorstellen.

Deze ambtenaren hebben een ondankbaar beroep, en ik ben van mening dat veel van hen geestelijk worden aangetast door de veelheid aan slecht volk waar ze mee te maken hebben. Natuurlijk zullen veel mensen de boel bij elkaar liegen, en dat maakt deze mensen extra wantrouwig. Het is dan blijkbaar moeilijk voor te stellen dat iemand echt gewoon een foutje kan maken.
Eens met mijn voorgangers. En ook eens dat je idd geen excussbrief moet schrijven. Ik ging ervan uit dat de belediging ook zwart op wit stond. Nu dit niet zo blijkt te zijn, zou ik ook telefonisch mijn excuses maken. Nadeel hiervan is dat je waarschijnlijk teveel gaat zeggen en uiteindelijk geneigd zult zijn je gelijk te gaan halen. En dan kan je weer bellen met excuses

Of zal de belastingdienst de telefoongesprekken opnemen?
Bij de aangifte van loonbelasting is het mij een keer overkomen, dat ik totaal niets ontvangen had van de accountant. Deze heer zat inmiddels al op het strand te genieten van een vakantie.

Ik heb de belastingdiest gebeld en gevraagd hoe ik moest handelen zonder gegevens.

Hun advies was:

1. wel een aangifte doen, maar dan een 0,00 euro aangifte

2. de maand daarop wederom een aangifte doen en dan de bedragen van de 2 maanden bij elkaar opgeteld.

Ik heb geen boete of waarschuwing gehad.

In jouw verhaal kloppen meer dingen niet. Te laat aangifte doen van loonbelasting hoeft niet te leiden tot een boete. Tenminste niet wanneer dit in een boekjaar valt.

Helaas wordt de term te laat bij de belastingdiest toch gebruikt als synoniem voor 'dat wilde ik heel graag achterwege laten'.

Waarschijnlijk ben je bij het uitkomen daarom ook zo boos geworden. Van een klein foutje incl. boete wordt niemand zó ontzettend boos.

En de boetes van de belastingdienst...

Die blijven doorgaans achterwege wanneer het de eerste keer is dat je een misstap richting hun maakt. Je krijgt een berisping met daarbij wel de vermelding dat bij een volgende overtreding de boete ... zal bedragen, bij nogmaals dat bedrag keer 3 etc.

Daarin zijn ze echt heel wat coulanter dan snelheidscontroleurs.

Ben een vent en geef je ongelijk gewoon toe.
quote:lindy schreef op 04 mei 2010 @ 11:44:

[...]

O ja, regels zijn regels, behalve als je er zelf mee te maken hebt.... zucht.

O maar dit een een bekend iets hoor bij ZMEV. Voor hem gelden de regels niet, ook de verkeersregels niet. Hij mag bijvoorbeeld 65 rijden in een 50 km gebied, dat is veilig zegt 'ie. En als je het niet met hem eens bent maakt hij je uit voor landverrader. Voor sommige mensen gelden de regels nu eenmaal niet Lin, dat snap je toch wel?
quote:pom508 schreef op 04 mei 2010 @ 12:53:

Bij de aangifte van loonbelasting is het mij een keer overkomen, dat ik totaal niets ontvangen had van de accountant. Deze heer zat inmiddels al op het strand te genieten van een vakantie.

Ik heb de belastingdiest gebeld en gevraagd hoe ik moest handelen zonder gegevens.

Hun advies was:

1. wel een aangifte doen, maar dan een 0,00 euro aangifte

2. de maand daarop wederom een aangifte doen en dan de bedragen van de 2 maanden bij elkaar opgeteld.

Ik heb geen boete of waarschuwing gehad.

In jouw verhaal kloppen meer dingen niet. Te laat aangifte doen van loonbelasting hoeft niet te leiden tot een boete. Tenminste niet wanneer dit in een boekjaar valt.

Helaas wordt de term te laat bij de belastingdiest toch gebruikt als synoniem voor 'dat wilde ik heel graag achterwege laten'.

Waarschijnlijk ben je bij het uitkomen daarom ook zo boos geworden. Van een klein foutje incl. boete wordt niemand zó ontzettend boos.

En de boetes van de belastingdienst...

Die blijven doorgaans achterwege wanneer het de eerste keer is dat je een misstap richting hun maakt. Je krijgt een berisping met daarbij wel de vermelding dat bij een volgende overtreding de boete ... zal bedragen, bij nogmaals dat bedrag keer 3 etc.

Daarin zijn ze echt heel wat coulanter dan snelheidscontroleurs.

Ben een vent en geef je ongelijk gewoon toe.

Pom, als de belastingdients zo coulant zou zijn als jij hier beschrijft, dan had dat mij veel tijd en ergernis bespaard.

Inhoudelijk: wellicht dat het verschil tussen jouw en mijn casus eruit bestaat dat mijn fout (of liever gezegd die van de accountant) pas na 3 maanden is rechtgezet en men ergens heeft besloten dat de fout ter kwader trouw is gemaakt. En wellicht zijn de tijden veranderd (de overheid schijnt geld tekort te komen, zeker nu er niet alleen banken maar zelfs hele landen 'gered' moeten worden) en/of is mijn inspecteur om wat voor reden dan ook strenger dan die van jou.
.
quote:lindy schreef op 04 mei 2010 @ 12:31:

[...]

Joh! Dan suggereer ik dat jij in loondienst gaat, dan heb je zo goed als niks met de belasting te maken want dan regelt je werkgever het voor je. Ook niet goed, zeker?

Oh, gelukkig, ik mag van lindy inmiddels in het land blijven, maar nu moet ik in loondienst.... we gaan al enigszins vooruit. Wie weet mag ik in de volgende post van haar wel gewoon ondernemer blijven, ik ben benieuwd..
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 10:54:

[...]

Voor de rest betaal ik de hele trits aan VPB, motorrijtuigen, BTW, loonheffingen enzovoorts allemaal eerlijk en netjes op tijd, dus ik voel er niet zo veel voor om op deze manier afgerekend te worden op één fout van administratieve aard.

Nou, vooruit dan: want dat schijn je te verwachten.

Ik ben het met je eens dat schelden onprofessioneel is, maar ik ben ook maar menselijk. Als ik jarenlang van goede wil ben en netjes alles betaal verwacht ik niet zo behandeld te worden.

Maar deze? Dus als je alles op tijd betaald ben je van goede wil? Aparte redenatie zeg.....
.
quote:propje schreef op 04 mei 2010 @ 13:07:

[...]

propje, dat is helemaal geen aparte redenatie!

ik verwacht overigens geen applaus voor het betalen van belasting.

wat hier speelt, is dat de belastindienst kwader trouw vermoedt en daarom een 100% boete oplegt. Dit zou wellicht terecht zijn als mijn bedrijf een geschiedenis had van slecht betalen, knoeien met aangiftes enzovoorts: in dat geval is het vermoeden 'kwade trouw' niet ongegrond en zou er mij mij een zware bewijslast rusten om het tegendeel aan te tonen.

Als al een paar jaar lang alles netjes en op tijd wordt aangegeven en betaald, dan is dat wel degelijk relevante informatie. Het verhoogt de slagingskans bij de rechter ook enorm, blijkens ook de jurispredentie waarin ik mij (helaas) heb moeten verdiepen.
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 13:13:

[...]

propje, dat is helemaal geen aparte redenatie!

ik verwacht overigens geen applaus voor het betalen van belasting.

wat hier speelt, is dat de belastindienst kwader trouw vermoedt en daarom een 100% boete oplegt. Dit zou wellicht terecht zijn als mijn bedrijf een geschiedenis had van slecht betalen, knoeien met aangiftes enzovoorts: in dat geval is het vermoeden 'kwade trouw' niet ongegrond en zou er mij mij een zware bewijslast rusten om het tegendeel aan te tonen.

Als al een paar jaar lang alles netjes en op tijd wordt aangegeven en betaald, dan is dat wel degelijk relevante informatie. Het verhoogt de slagingskans bij de rechter ook enorm, blijkens ook de jurispredentie waarin ik mij (helaas) heb moeten verdiepen.Ik schrijf ook nergens dat het geen relevantie informatie is. Je redenatie is nogal apart: ik betaal op tijd dus ben ik van goede wil?
quote:propje schreef op 04 mei 2010 @ 13:16:

[...]

Ik schrijf ook nergens dat het geen relevantie informatie is. Je redenatie is nogal apart: ik betaal op tijd dus ben ik van goede wil?Waarom is dat apart? Als je jarenlang alles netjes hebt afgehandeld dan spreekt dat toch in je voordeel, en zou de bewuste inspecteur eerder van mening moeten zijn het het hier gaat om een echt foutje, en niet om een beroepssjoemelaar.
Zomaareenvent, ik hak al een aantal jaar met het bijltje van de belastingdienst en heb werkelijk nog nooit maar dan ook nooit een onterechte boete of aanslag ontvangen waarbij bezwaar werd weggeveegd. Zoals ik in posting 1 al zei... jij en ik weten allebei dat het hier niet gaat om een knullig rekenfoutje van je onkundige accountant. Daarom krijg je dus een boete, omdat de belastingdienst niet achterlijk is en waarschijnlijk zelf achter "het foutje" is gekomen.

Dus feitelijk gezien: boontje komt om zijn loontje. En uitschelden van een ambtenaar die zijn werk wel doet is gewoon bijzonder onprofessioneel. Schrijf een excuusbrief en betaal je boete. En leer ervan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven