belastingdienst en ouderschapsverlof
maandag 21 maart 2011 om 22:07
Het afgelopen jaar had ik 2 uur ouderschapsverlof per week. Omdat ik in september meer uren op contract heb gekregen en een periodiek erbij heb gekregen, verdien ik ondanks het ouderschapsverlof meer dan in 2009.
Nu moet ik ergens "verval in loon" (of iets dergelijks) invullen. En dan moet ik mijn loon van 2010 minus mijn loon in 2009 invullen. Alleen kom ik dan op een positief bedrag uit. Er is dus geen verval in loon.
Moet ik dan nul invullen?
Nu moet ik ergens "verval in loon" (of iets dergelijks) invullen. En dan moet ik mijn loon van 2010 minus mijn loon in 2009 invullen. Alleen kom ik dan op een positief bedrag uit. Er is dus geen verval in loon.
Moet ik dan nul invullen?

maandag 21 maart 2011 om 22:16
Dat denk ik wel. Ik weet in ieder geval dat ik in 2009 ook niks terugkreeg omdat ik ondanks mijn ouderschapsverlof meer was gaan verdienen.
Mijn man (en accountant ) gaat net naar bed, maar het klopt in ieder geval dat je als je per saldo dus hoger of gelijk uitkomt met je loon (tov) het jaar daarvoor, je niks terugkrijgt van de belasting.
Mijn man (en accountant ) gaat net naar bed, maar het klopt in ieder geval dat je als je per saldo dus hoger of gelijk uitkomt met je loon (tov) het jaar daarvoor, je niks terugkrijgt van de belasting.
maandag 21 maart 2011 om 22:46
Nee Krokusje zo is het niet. Ik had zelfs in mijn ouderschaps jaar veel minder loon dan het jaar daarvoor en kreeg niks.. Maar waarom vraag je het niet morgen even na bij een belasting kantoor? Dan weet je het helemaal zeker. Het is ingewikkelder dan dat het lijkt, ik dacht het toen ook zelf te kunnen invullen..
maandag 21 maart 2011 om 22:55
quote:krokusje schreef op 21 maart 2011 @ 22:17:
Ow? Ik dacht dat je altijd 4.07 euro bruto per uur terug krijgt?
Die ouderschapsverlofkorting is bedoeld om het terugval in loon te compenseren als je ouderschapsverlof op neemt, en dus minder gaat verdienen.
Als je meer uren gaat draaien, of meer gaat verdienen, dan ga je niet terug in loon, dan heb je geen terugval.
En dus geen ouderschapsverlofkorting.
Ow? Ik dacht dat je altijd 4.07 euro bruto per uur terug krijgt?
Die ouderschapsverlofkorting is bedoeld om het terugval in loon te compenseren als je ouderschapsverlof op neemt, en dus minder gaat verdienen.
Als je meer uren gaat draaien, of meer gaat verdienen, dan ga je niet terug in loon, dan heb je geen terugval.
En dus geen ouderschapsverlofkorting.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

maandag 21 maart 2011 om 23:03
Ik heb in 2009 maar twee maanden ouderschapsverlop opgenomen (een dag per week) en ik ben meer gaan verdienen tov 2008 en daardoor kreeg ik dus niet dat voordeel terug.
Wij baalden ook, want zo was het wel voorgespiegeld door het administratiekantoor van mijn school.
Maar goed, voor 2010 kregen we gelukkig wel alles terug.
Wij baalden ook, want zo was het wel voorgespiegeld door het administratiekantoor van mijn school.
Maar goed, voor 2010 kregen we gelukkig wel alles terug.
maandag 21 maart 2011 om 23:06
quote:meesje2010 schreef op 21 maart 2011 @ 22:57:
Nou jojanneke ik had duidelijk terug val maar geen belasting teruggave
Kijk, wat natuurlijk wel belangrijk is, hoeveel belasting je afgedragen hebt.
Je kunt namelijk niet meer terugkrijgen als dat je betaald hebt.
Het kan dus ook zo zijn, dat je wel recht had op die korting, maar dat die korting als het ware niet verzilverd kon worden, omdat je domweg niet voldoende inkomstenbelasting/pvv betaald had.
Lullig, maar het is niet anders.
Nou jojanneke ik had duidelijk terug val maar geen belasting teruggave
Kijk, wat natuurlijk wel belangrijk is, hoeveel belasting je afgedragen hebt.
Je kunt namelijk niet meer terugkrijgen als dat je betaald hebt.
Het kan dus ook zo zijn, dat je wel recht had op die korting, maar dat die korting als het ware niet verzilverd kon worden, omdat je domweg niet voldoende inkomstenbelasting/pvv betaald had.
Lullig, maar het is niet anders.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
dinsdag 22 maart 2011 om 02:11
Ik sluit me aan bij de mening van jojanneke66. En weet geen andere reden te bedenken waarom meesje2010 ondanks de terugval in loon niet de ouderschapsverlofkorting kon verziilveren, al was het maar gedeeltelijk.
Als er terugval is in loon, kan de ouderschapsverlofkorting (gedeeltelijk) te gelde worden gemaakt. Tenzij de korting niet verzilverd kan worden. Even klikken op: heffingskortingen in het overzicht en je kan direct zien of dit zo is. Als onder Totaal heffingskortingen vermeld staat: maximaal in aanmerking te nemen heffingskortingen weet je wel hoe laat het is.
Helaas komt het heel vaak voor de er geen of onvoldoende terugval is in loon om ouderschapsverlofkorting te krijgen. Anderszins: er is gelijk of hoger inkomen. Dus geen echte reden tot klagen.
Als er terugval is in loon, kan de ouderschapsverlofkorting (gedeeltelijk) te gelde worden gemaakt. Tenzij de korting niet verzilverd kan worden. Even klikken op: heffingskortingen in het overzicht en je kan direct zien of dit zo is. Als onder Totaal heffingskortingen vermeld staat: maximaal in aanmerking te nemen heffingskortingen weet je wel hoe laat het is.
Helaas komt het heel vaak voor de er geen of onvoldoende terugval is in loon om ouderschapsverlofkorting te krijgen. Anderszins: er is gelijk of hoger inkomen. Dus geen echte reden tot klagen.
dinsdag 22 maart 2011 om 07:10
Ik heb dit ook, Krokusje.
Geen terugval in loon, en krijg dus niets terug.
Ik had dat niet beseft en er dus wel op 'gerekend'.
Vooral omdat mijn werkgever die 4 euro wel inhoudt op het bedrag wat zij mee betalen aan mijn ouderschapsverlof.
Maar ja, het is zoals het is.
Geen terugval in loon, en krijg dus niets terug.
Ik had dat niet beseft en er dus wel op 'gerekend'.
Vooral omdat mijn werkgever die 4 euro wel inhoudt op het bedrag wat zij mee betalen aan mijn ouderschapsverlof.
Maar ja, het is zoals het is.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
dinsdag 22 maart 2011 om 11:36
oeps dan heb ik het dus verkeerd ingevuld nu. Ik heb 96 uur ouderschapsverlof gehad in 2010. maar ook een cao loonsverhoging, dus mijn loon in 2010 was ietsie hoger dan in 2009. Ik heb gewoon 96 uur x mijn uurloon ingevuld, want dat is het verschil in inkomen. Ik dacht dat die cao verhoging daarbuiten bleef. Als ik tenslotte niet dat verlof had opgenomen, had ik 96 uur x mijn uurloon meer verdiend, dus dat heb ik als terugval berekend... Zou ook eigenlijk veel eerlijker zijn toch?