Geld & Recht alle pijlers

Belastingdienst

01-03-2015 21:58 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

als iemand een ciz indicatie heeft en thuis wordt verzorgd telt de belastingdienst dan van 1persoon die de ander verzorgt het inkomen niet mee en heet dat bijzonder inkomen?

ik ben bezig met iemand helpen met de administratie en ben ook aan het googlen.

hopelijk zijn er mensen die mij meer erover kunnen vertellen.
voor het bereken van de huurtoeslag dan.
Kan je dit niet beter bij de belastingdienst zelf na vragen?
T is nie waar.... Zeiden de eendjes kwak....
Verzorgt de partner degene met een indicatie? Mantelzorger?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Lisen schreef op 01 maart 2015 @ 22:09:

Kan je dit niet beter bij de belastingdienst zelf na vragen?

ik hoop dat hier mensen zijn die er meer over weten. word altijd gek van de wachttijden

bij de belastingdienst. en vaak krijg ik iemand aan de lijn die alles moet navragen en

niks weet.
een keer googlen en je hebt: http://www.belastingdiens ... ituaties/verzorging_thuis

je moet er dus sowieso een verzoek voor doen. hoe, staat daar uitgelegd. dit is dus de situatie 'verzorging thuis' en niet de situatie 'bijzonder inkomen'. die staat in het menu links in beeld net een treetje lager.
Een CIZ indicatie verteld alleen dat jij zorg nodig hebt, en daarin wordt ook gesteld welke zorg jij nodig hebt. Met zo'n indicatie zou je een PGB kunnen aanvragen. (degene die ziek is dus) Als jij dan een PGB krijgt werd die in 2014 op een aparte rekening gestort om jouw zorg van in te kopen.

Als vervolgens de partner van de zieke in dienst is van die zieke, en betaald wordt middels dat PGB, dan wordt dat verdiende inkomen gewoon gezien als loon/inkomen van de partner van de zieke.

Het geld van het PGB wat op die aparte rekening staat, hoe je niet mee te nemen bij de belastingaangifte. Over dat geld moet je namelijk nadat het jaar is afgelopen verantwoording over afleggen bij het zorg kantoor.

Kortom, vertel eens even wat meer, want ik denk dat je e.e.a door elkaar aan het halen bent.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

als iemand een ciz indicatie heeft en thuis wordt verzorgd telt de belastingdienst dan van 1persoon die de ander verzorgt het inkomen niet mee en heet dat bijzonder inkomen?

Nee, degene die de ander verzorgt en daardoor een eigen inkomen heeft moet daar zelf ook belasting over betalen.

Als het gaat over man/vrouw of fiscale partners, dan telt dat inkomen mee bij het verzamelinkomen.

Het is dus geen bijzonder inkomen.

quote:

ik ben bezig met iemand helpen met de administratie en ben ook aan het googlen.

hopelijk zijn er mensen die mij meer erover kunnen vertellen.
quote:jojanneke66 schreef op 01 maart 2015 @ 23:29:

[...]

Nee, degene die de ander verzorgt en daardoor een eigen inkomen heeft moet daar zelf ook belasting over betalen.

Als het gaat over man/vrouw of fiscale partners, dan telt dat inkomen mee bij het verzamelinkomen.

Het is dus geen bijzonder inkomen.

[...]

Ja degene moet er belasting over betalen maar voor de huurtoeslag wordt er dan 1 inkomen niet meeberekend als het goed is.
Tja, voor huurtoeslag word er als ik me niet vergis gekeken naar het het verzamelinkomen van de fiscale partners in 1 huis.

Waarom zou dat 2e inkomen niet meegenomen worden? Het is tenslotte gewoon inkomen.
quote:jojanneke66 schreef op 02 maart 2015 @ 00:32:

Tja, voor huurtoeslag word er als ik me niet vergis gekeken naar het het verzamelinkomen van de fiscale partners in 1 huis.

Waarom zou dat 2e inkomen niet meegenomen worden? Het is tenslotte gewoon inkomen.

Het inkomen telt niet mee omdat die persoon voor een persoon zorgt die hulpbehoevend is om

opname in een instelling te voorkomen. dus minder kosten voor de overheid.
Het antwoord is al gegeven door Guinnevere, dus als je even haar linkt opent kan je het regelen.

Het kan dus inderdaad zo zijn dat een inkomen wordt vrijgesteld. Maar daar hangen wel strenge voorwaarden aan vast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven