Geld & Recht alle pijlers

belastingvraag

19-11-2013 12:53 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik vraag me iets af. Ik heb dit jaar een voorlopige aanslag van -4500 euro van de bealstingdienst gekregen.Alles netjes betaald, maar toen in juni een huis gekocht. Voor dat huis zou ik 7000 euro terugkrijgen een hypotheekrenteaftrek over 2013. Nu heb ik van de belastingdienst die 4500 euro teruggekregen en krijg ik maandelijks een bedrag zodat ik aan het eind van het jaar idd 7000 euro heb ontvangen. Maar dat zou dus betkenen dat ik dan weer die 4500 (of wat de uiteindelijke aanslag dan ook is) bij moet betalen. Vreemde gang van zaken. Klopt mijn redenering wel?

Groeten, Rosie
Ik denk dat je redenatie niet klopt.

Door de woning heb je recht op 7000

je krijgt de betaalde 4500 terug

je krijgt bovendien over het jaar genomen 2500 terug

in totaal dus 4500 + 2500 = 7000 terug gekregen.

Zie dus niet in waarom je dan straks weer 4500 zou moeten betalen.
Niet geschoten is altijd mis
Hoi.

Ik dacht het volgende. Ik moest 4500 betalen en kreeg 7000 terug. Dat maakt dan per saldo 2500 euro voor mij en de rest voor de belasting. Als ik alles zou mogen houden, dan zou ik die 4500 euro ineens niet meer hoeven te betalen.
Ja het klopt, lekker uitgeven en niet de belastingdienst bellen om te vragen of het klopt.

Het is mij niet duidelijk at je precies bedoelt.

Waar was die voorlopige aanslag van dit jaar voor?

Is de reden dat je die moest betalen vervallen?
Voorlopige aanslag is voor 2013 en nee, de reden van betaling niet vervallen
Ik zou toch gewoon de belastingdienst opbellen en zorgen dat je het in elk geval begrijpt.
quote:rosie76 schreef op 19 november 2013 @ 12:53:

Hoi,

Ik vraag me iets af. Ik heb dit jaar een voorlopige aanslag van -4500 euro van de bealstingdienst gekregen.Alles netjes betaald, maar toen in juni een huis gekocht. Voor dat huis zou ik 7000 euro terugkrijgen een hypotheekrenteaftrek over 2013. Nu heb ik van de belastingdienst die 4500 euro teruggekregen en krijg ik maandelijks een bedrag zodat ik aan het eind van het jaar idd 7000 euro heb ontvangen. Maar dat zou dus betkenen dat ik dan weer die 4500 (of wat de uiteindelijke aanslag dan ook is) bij moet betalen. Vreemde gang van zaken. Klopt mijn redenering wel?

Groeten, RosieSodeknetter, dus van juni t/m december krijg je gewoon 1000 euro per maand hypotheekrente-aftrek?? Wat is dat voor een kasteel waar je woont? Paleis Soestdijk??
- ¤ 4500, dus ¤ 4500 negatief betekent dat u deze ¤ 4500 van de Belastingdienst krijgt. U heef dit bedrag dat u ten onrechte heeft betaald weer keurig teruggekregen. Lees maar eens wat op een belendend forum hierover werd gezegd. Lees hier
quote:kerol schreef op 19 november 2013 @ 15:47:

[...]

Sodeknetter, dus van juni t/m december krijg je gewoon 1000 euro per maand hypotheekrente-aftrek?? Wat is dat voor een kasteel waar je woont? Paleis Soestdijk??Ik denk dat hierin ook de eenmalige kosten zitten die je maakt en eenmalig mag aftrekken. (bemiddelingskosten, notariskosten, kosten NHG) Dan klopt dat bedrag wel
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:kerol schreef op 19 november 2013 @ 15:47:

Sodeknetter, dus van juni t/m december krijg je gewoon 1000 euro per maand hypotheekrente-aftrek?? Wat is dat voor een kasteel waar je woont? Paleis Soestdijk??

Volgens mij gaat het hier om de aankoop van een woning.

In dat geval zijn er meer posten aftrekbaar dan alleen de rente.

Onder andere de provisie voor de hypotheek, kosten hypotheekakte, taxatiekosten van de woning en ik dacht nog een paar dingetjes.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 19 november 2013 @ 15:58:

[...]

Volgens mij gaat het hier om de aankoop van een woning.

In dat geval zijn er meer posten aftrekbaar dan alleen de rente.

Onder andere de provisie voor de hypotheek, kosten hypotheekakte, taxatiekosten van de woning en ik dacht nog een paar dingetjes.Ja maar dit kan toch altijd pas het jaar nádat je een woning hebt gekocht, dit kun je toch niet op je voorlopige aanslag invullen ?
quote:ratatoeje schreef op 19 november 2013 @ 16:08:

[...]

Ja maar dit kan toch altijd pas het jaar nádat je een woning hebt gekocht, dit kun je toch niet op je voorlopige aanslag invullen ?Je kan de eenmalige kosten wel in een voorlopige aanslag aanvragen, moet je er alleen om denken dat je voor het jaar daarna een wijziging indient voor de voorlopige aanslag alleen op basis van te betalen rente. Een voorlopige aanslag vraag je aan omdat je een bedrag verwacht te gaan betalen of terug te krijgen. Zo krijg je van tevoren je geld al terug of je begint al met te betalen.
Rosie, bij een huis van 200.000 euro en 5% rente betaal je per jaar 10.000 euro rente aan je bank. Bij een modaal inkomen betaal je ongeveer 42% belasting en krijg je dus 4200 euro terug van de belastingdienst. Over je opgave van het jaar van aankoop kun je nog een aantal extra dingen terugkrijgen, zoals bemiddelingskosten, notariskosten en kosten NHG, dat kan best eens een 3000 euro zijn.

Als ik jou was, zou ik voor 2014 een voorlopige teruggave maken en dan weet je precies wat je komend jaar terugkrijgt van de belastingdienst. Maar ik gok dat dat zo rond het bedrag van het eerste deel van mijn wilde gok is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven