Geld & Recht alle pijlers

Belatingdienst.. snap er soms niets van

28-10-2011 13:23 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar kreeg ik een brief. Beste Poldervrouw u hoeft geen aangifte meer te doen.. Dus heb ik niet meer apart aangifte gedaan, maar sta uiteraard wel vermeld op die van mijn partner (getrouwd etc.). Krijg ik vandaag dus de belastingbrief.. Ik "mag" weer aangifte doen .. Er is niets veranderd sinds vorig jaar.. zucht..

Soms snap ik er geen reet van.. Dan wel, dan niet... Make up your mind..

Ik doe dus dit jaar maar weer wél aangifte , maar dat kan dan toch gewoon op die van mijn partner ? Ik kan daar ergens aanklikken ? Toch ?
Ja, zou ik ook maar doen. Heb jij je "plicht" weer gedaan, krijg je daar geen gezeik over.
Het is raadzaam het altijd te doen, want ze kijken alleen of je moet betalen, maar niet of je terug krijgt (ervaringsdeskundige).
Och ja, de Belastingdienst.

Eer kreeg ik wat terug, toen moest ik betalen, nu krijg ik weer wat terug, toen moest ik dubbel betalen en kreeg ik een betalingsvoorstel.

Ik wou dat ze nooit wat gestort hadden.

Gelukkig weet ik dit al een paar jaar en zet ik "verrassingen" van de Balstingdienst altijd netjes apart voor het geval ze het toch maar wel weer willen hebben.
quote:MEFS schreef op 28 oktober 2011 @ 13:34:

Het is raadzaam het altijd te doen, want ze kijken alleen of je moet betalen, maar niet of je terug krijgt (ervaringsdeskundige).Precies wat ik altijd doe.
Idd, BD gaf bij mij ook aan dat ik geen aangifte hoefde te doen, maar aangezien wij een zoon hebben van 22 maanden, had ik recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

En dat is een flink bedrag! Gewoon aangifte doen dus.
Tja die belastingdienst zucht.......

Idd eerst wat betalen, dan krijg je terug, dan toch maar weer niet, uiteindelijk weer wel.

Mijn ex had al een paar jaar een KGB (kindgebonden budget) op zijn rekening gestort gekregen. Nu blijkt dat hij teveel heeft gehad, krijg IK nb een brief dat IK het terug moet betalen.

Dus heb ze een brief gestuurd, dat ze niet bij mij moeten zijn, maar bij hem, ze hebben het altijd op ZIJN rekening gestort.

Nu beweert de belastingdienst dat ik te laat bezwaar heb ingediend, maar ik heb netjes gereageerd volgens hun regels.

Op de achterkant van de brief stond, indien ik bezwaar wilde maken, dat ik dat moest doen binnen 6 weken na dato brief. Ik heb meteen dezelfde dag bezwaar ingediend. Ze sturen me een brief dat ze mijn brief ontvangen hebben, maar dat die dus te laat is, terwijl ze refereren aan een datum waarop ze mijn brief ontvangen hebben die een paar dagen later is dan de oorspronkelijke brief. Bedoelen ze binnen 6 DAGEN reageren.Zelfs dat heb ik, want ze hebben mijn brief 4 dagen na de 1e brief ontvangen.

Zij maken een fout, en ik maar alle administratieve rompslomp doen. Bah.

Hun slogan: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Nou dus echt niet.
.
.
Ze zijn weer flink bezig iig, ik heb een aanslag WKO gekregen van 2006 en een aanslag van 2008, in 1 week.....

Leuker kunnen ze het niet maken.
.
Ja dan hopen ze dat je geen tijd meer hebt om te bellen en het maandag vergeet ofzo??
.
quote:Kakelvers schreef op 28 oktober 2011 @ 18:28:

Ook een mooi verhaal: ik maak bezwaar tegen een duidelijke fout van de BD(ze telden een aftrekpost op bij mijn inkomen, waarom is het dan een aftrekpost?). Bezwaar is gegrond,BD stuurt dosier door naar een ander kantoor en die maken weer dezelfde fout. Ik bel op om door te geven dat er al een gegrond bezwaar is over die fout, geven ze aan dat ik maar weer in bezwaar moet gaan! Let wel: tussen gegrond bezwaar en nieuwe fout zit anderhalf jaar! Uiteindelijk is iemand in actie gekomen en is het opgelost maar vraag niet hoeveel telefoontjes en smeekbedes dat heeft gekost. En dan geven ze de computer ook nog de schuld, zit daar niemand achter dan?Mocht je een kennis ofzo hebben die iets met aangiftes doet (normaal gezien wel met factuur ), vraag diegene dan het bezwaarschrift voor je te verzorgen en verzoek daarin om een kostenvergoeding omdat je kosten in de bezwaarfase moet maken, en het hier om een kennelijke fout van de belastingdienst gaat (onder verwijzing naar het eerdere bezwaarschrift). De kostenvergoeding, indien toegekend, is over het algemeen hoger dan je kosten in de bezwaarfase (althans, indien een kennis enzo )
quote:namita schreef op 28 oktober 2011 @ 16:04:

Tja die belastingdienst zucht.......

Idd eerst wat betalen, dan krijg je terug, dan toch maar weer niet, uiteindelijk weer wel.

Mijn ex had al een paar jaar een KGB (kindgebonden budget) op zijn rekening gestort gekregen. Nu blijkt dat hij teveel heeft gehad, krijg IK nb een brief dat IK het terug moet betalen.

Dus heb ze een brief gestuurd, dat ze niet bij mij moeten zijn, maar bij hem, ze hebben het altijd op ZIJN rekening gestort.

Nu beweert de belastingdienst dat ik te laat bezwaar heb ingediend, maar ik heb netjes gereageerd volgens hun regels.

Op de achterkant van de brief stond, indien ik bezwaar wilde maken, dat ik dat moest doen binnen 6 weken na dato brief. Ik heb meteen dezelfde dag bezwaar ingediend. Ze sturen me een brief dat ze mijn brief ontvangen hebben, maar dat die dus te laat is, terwijl ze refereren aan een datum waarop ze mijn brief ontvangen hebben die een paar dagen later is dan de oorspronkelijke brief. Bedoelen ze binnen 6 DAGEN reageren.Zelfs dat heb ik, want ze hebben mijn brief 4 dagen na de 1e brief ontvangen.

Zij maken een fout, en ik maar alle administratieve rompslomp doen. Bah.

Hun slogan: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Nou dus echt niet.

Als de beschikking (toekenningsbrief, hoe je het ook wilt noemen) op jouw naam stond, kan de belastingdienst het gewoon bij jou terugvorderen, waar het dan ook heen gestort is.

Dit komt heel vaak voor in ex-situaties.

Je hebt als het goed is een blauwe brief gekregen waarop het bedrag vermeld stond wat je terug dient te betalen. Tegen die beschikking kan je bezwaar maken, binnen 6 weken na dagtekening, en niet op andere latere brieven. In jouw verhaal wordt mij niet duidelijk tegen welke beschikking je nu bezwaar hebt gemaakt.
De toekenningsbrief bleek wel op mijn naam te staan, maar was voor dit jaar niet in mijn bezit gekomen. Dit jaar was ik er dus pas van op de hoogte. Mijn ex en ik zijn al sinds 5 jaar uit elkaar, hij woont ook al bijna 5 jaar op ander adres.

Ik heb dat geld nooit gekregen, dus kan en ga dat ook niet terugbetalen. Ze storten het op een rekening tnv mijn ex, hij heeft nooit laten weten dat hij dat geld ontvangen heeft. Nu laat ik hem weten dat hij dat dus moet terugbetalen , en zegt hij doodleuk. Ze sturen het toch nu aan jou, dus moet jij het terugbetalen. Nou niet dus. Ik ga niet iets terugbetalen wat ik nooit ontvangen heb. het is een bedrag boven de euro 1.000,-

Ik heb bezwaar gemaakt tegen de eerste brief die ik onder ogen heb gehad. Overigens heb ik mijn belastingadviseur het uit laten zoeken, en hij zegt dat het goed komt. Dat er wel degelijk een fout is gemaakt bij de belastingdienst.

We wachten het af. Ik treed verder niet in details.
Bleek trouwens niet de eerste fout te zijn. In 2009 kreeg ik opeens heel veel brieven van de BD, moest ik ook e.e.a. terugbetalen, wat m.i. niet klopte.

Mijn vriend zei voor de grap, als we straks met vakantie gaan kom jij het land niet uit. Maar mijn belastingadviseur heeft het toen uitgezocht en toen bleek dat ik juist terugkreeg. Foutje van de BD. Hebben ze me ook middels brief laten weten.
quote:Kakelvers schreef op 28 oktober 2011 @ 18:23:

Poldervrouw, ik heb vandaag dezelfde brief gekregen! Ik belde om te vragen hoe dat zat en kreeg als antwoord dat ik vorig jaar de inkomensafhankelijke combinatiekorting had ontvangen en daarom aangifte moet doen. Ik gaf aan dat ze dat bij versturen van de vorige brief ook al wisten . Zegt dat meisje aan de telefoon nog dat ze het inderdaad niet makkelijk maken!

Maargoed, nu moet ik of nogmaals samen met man aangifte doen(hij heeft al aangifte gedaan) of alleen maar dan moet ik ook alle gegevens over de koopwoning weer opgeven. Dat laatste vind ik vreemd want normaal geeft man die op bij zijn aangifteen ik niet. Op basis van mijn inkomen valt de renteaftrek namelijk onder een lager tarief. Ben bang dat BD daar de fout weer mee ingaat.

Wat nu te doen? Alleen ik aangifte of weer beiden?

Oja, heb recht op die combinatiekorting maar kind staat ingeschreven bij vader want we hebben co-ouderschap. CK heb ik dan toch recht op maar ik ben bang dat BD dat niet gaat begrijpen. Moet ik nu iets meesturen? Bijvoorbeeld co-ouderschapsplan, echtscheidingsbeschikking? Ben als de dood dat we weer vastzitten aan een bezwaarschrift, zie volgende bericht.

U hoeft helemaal niets mee te sturen. U moet wel gewoon aangifte doen maw u bent aangifteplichtig (zie hieronder). U kunt het beste de aangifte van uw man corrigeren in een gezamenlijke aangifte.

Het is overigens wat lastig om uw situatie te duiden. Een veelvoud aan berichten publiceerde u op dit forum, maar u heeft uw 'verleden' ook weer vrijwel volledig gedeleat. Dat lukt u natuurlijk niet met de quote-mogelijkheid. U heeft (waarschijnlijk) een zoon van 15 of inmiddels 16 jaar. Die woont bij ex. Bij co-ouderschap kunnen beide ouders recht doen gelden op de iack - de inkomensafhankelijke combinatiekorting, maar UITSLUITEND als het kind jonger is dan 12 jaar. Het is dus logisch dat u aangifte moet doen: u heeft een voolopige aanslag (teruggave) gekregen, waar u mogelijk niet eens recht op heeft - zoon is immers ouder dan 12 jaar.

Tav de koopwoning: Als u de koopwoning in gezamenlijk eigendom heeft, bent u aangifteplichtig en is het regulier dat u de gegevens tav de koopwoning en de hypotheekrenteaftrek in uw aangifte moet opnemen. Gegriefd reageren op een medewerkster van de Belastingtelefoon heeft geen enkele zin, u zou bij uzelf te rade moeten gaan van: Heb ik zelf het wel allemaal goed gedaan?

Antwoord: u had het beste gezamenlijk aangifte kunnen doen Gescheiden aangifte doen kan wel, maar u bent verplicht bepaalde aftrekposten zoals de hypotheekrenteaftrek van de gezamenlijke eigen woning ook in uw aangifte op te nemen. De verdeling van de hypotheekrenteaftrek kan gewoon aan uw man worden toebedeeld. En als u de VIA (vooringevulde aangifte) had gedownload, had u waarschijnlijk eerder uw fouten ontdekt: geen recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting / aangifteplichtig vanwege gezamenlijke koopwoning.

NB: als ik uw gezinssituatie en/of situatie koopwoning verkeerd heb geinterpreteerd, kan u dit bericht eenvoudigweg deleaten als niet ter zake doende.
.
Wat een gedoe toch ieder jaar weer.. Wij zijn al 5 ! jaar bezig om ons geld terug te krijgen. Wij hebben ooit een aanslag gehad, die hebben we in termijnen mogen betalen. Netjes allemaal betaald, krijgen we na een jaar 2 een deurwaarder voor die zelfde aanslag.. Huh ? Is al betaald.. Ik heb vervolgens alle bankafschriften opgevraagd en opgestuurd (daar hadden ze niet om gevraagd, maar ik dacht.. goh laat ik ze voor zijn) incl. begeleidend schrijven.. Lang verhaal kort.. Mijn brief was niet van belang, ik moest betalen.. ik kan aantonen dat ik al betaald heb, in bezwaar gegaan, maar moet toch betalen. Nu verrekenen ze iedere !! teruggave met het volgens hun nog openstaande bedrag .. Kortom.. Ik krijg dus al 5 jaar geen euro meer terug.. alles wordt verrekend. Het ligt in middels bij de inspecteur die er blijkbaar zijn tijd voor neemt... Heb al gebeld, ben er al langs geweest.. Ik stuur brieven, heb de ombudsman al ingeschakeld, maar wettelijk mogen ze dit gewoon doen.. O ja. .het postieve nieuws hieraan is (en dat zeggen ze dus iedere keer als ik bel/schrijf/langsga).. U krijgt , mits u in gelijk gesteld wordt, het met rente terug.. Pfff.. en dáár zit ik natuurlijk echt op te wachten.. Ik betaal nu dus dubbel.. en daar baal ik van..

Maar goed.. ik vul maar netjes de hele handel weer in.. het zal allemaal wel.
.
o ik wacht rustig af hoor.. ik stalk de BD met brieven, telefoontjes, bezoekjes etc. zodat ze echt niet vergeten dat ze nog een ontrechte aanslag van poldervrouw te behandelen hebben .. maar goed.. het duurt en duurt maar.. Tis niet anders.. Ik heb het dus laten uitzoeken door de ombudsman.. en ja.. het mag.. echt..
Sorry, even off topic, maar ik heb een vraag voor Fisbel (die kennelijk bij de BD werkt? Of er inieder geval verstand van heeft).

Ik heb september 2010 alle gegevens voor de kinderopvang toeslag aangeleverd op verzoek van de BD (facturen). Nog steeds niks ontvangen (en volgens mij hebben we recht op een flinke teruggave bij de definitieve berekening).

Ik heb vorige week een klacht ingediend omdat ik al een paar keer gebeld heb met de BD en geen antwoord krijg op de vraag waarom het zo lang duurt. NB afgelopen maand alweer de gegevens over 2010 moeten opsturen).

De reden dat ik er zo achteraan zit is dat we in 2009 met een conflict weggegaan zijn bij een kinderdagverblijf en ik ben nu bang dat dat kinderdagverblijf gewoon verkeerde gegevens, of geen gegevens van ons heeft ingediend bij de BD. Maar de bd geeft geen antwoord op mijn vragen of alle gegevens bekend zijn en of er nog info mist, of ik nog iets kan bijdragen etc. Nu heb ik in een schriftelijke klacht antwoword op deze vragen gevraagd.

Mijn vraag aan jou fisbel: weet jij hoe de bd de controle op de kinderopvangtoeslag uitvoert? Kan het zo zijn dat het kinderdagverblijf loopt te rommelen met zijn administratie en wij daardoor op ons geld moeten wachten? Of gaat de BD uit van de gegevens (kopie van de facturen) van de ouders?

Sorry voor het inbreken op dit topic!

Groet, Mariap
Ik laat mijn beurt deze keer voorbijgaan.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven