Geld & Recht alle pijlers

Beleggen op Nederlandse AEX/AMX

10-05-2021 18:55 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een tijdje interesse voor beleggen. Ik heb het zelf een tijd vrij actief gedaan maar dat is niet echt goed gegaan. Ik heb inmiddels weer een klein bedrag en het lijkt me leuk en nuttig om met mensen wat tips uit te wisselen.

Als ik zoek vind ik in dit topic wel dit onderwerp maar volgens mij niet meer actief (2016 etc)
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg ook sinds anderhalf jaar en het is een hobby geworden.
Waarom ging het eerder niet goed als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook weer 'gewoon' gaan beleggen (naast crypto speculeren) maar ik zou het toch eerder internationaal zoeken. En in grondstoffen. Nederland en Europa zijn niet echt booming.
.
Alle reacties Link kopieren
Wil je actief gaan handelen of extra inkomen genereren middels dividend? Wil je alleen met aandelen handelen of met opties?

Dat bepaalt veel om een strategie uit te kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Cameron7 schreef:
10-05-2021 19:10
Ik beleg ook sinds anderhalf jaar en het is een hobby geworden.
Waarom ging het eerder niet goed als ik vragen mag?
Leuk dat je reageert
Ik werd behoorlijk overmoedig en een deel van mijn geld in sprinters stoppen die erg scherp waren afgesteld. Ik vond aandelen te langzaam gaan
Hoe informeer jij je? Heb je een cursus gedaan ? Welke fora kijk je ?
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
10-05-2021 20:08
Wil je actief gaan handelen of extra inkomen genereren middels dividend? Wil je alleen met aandelen handelen of met opties?

Dat bepaalt veel om een strategie uit te kunnen werken.
Ik heb nog nooit een strategie gehad . Jij? En hoe heb je die gemaakt of werk je bij een bank?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe maar wat, en al heb je 2% per jaar, dat is dan nog 1000 keer zoveel als op een spaarrekening. Ik koop iedere maand andere aandelen voor een vast bedrag, en dan het jaar daarna weer dezelfde (ik heb dus 12 verschillende).
Alle reacties Link kopieren
solinge102 schreef:
10-05-2021 20:16
Leuk dat je reageert
Ik werd behoorlijk overmoedig en een deel van mijn geld in sprinters stoppen die erg scherp waren afgesteld. Ik vond aandelen te langzaam gaan
Hoe informeer jij je? Heb je een cursus gedaan ? Welke fora kijk je ?
Ja herkenbaar. Ik ben met turbo's ook aardig de boot ingegaan. Had in die tijd ook nog wat in goud en in 3 fondsen die ik gewoon heb laten staan en ik had daar beter meer geld in kunnen steken want dat is flink opgelopen in de loop der jaren. Maar dat ging me toen niet hard genoeg :)

Ik heb veel rondgehangen op het IEX forum en daar veel opgestoken. Weet niet of dat nog steeds zo goed is, ga weer eens kijken binnenkort.

Heb je al een broker? Ik wilde wat ik nog heb staan bij de Abn overzetten naar De Giro. Vandaag geïnformeerd, ze hebben een wachtlijst van zeker 4 maanden! voor overboeken van bestaande posities.
.
Alle reacties Link kopieren
solinge102 schreef:
10-05-2021 20:17
Ik heb nog nooit een strategie gehad . Jij? En hoe heb je die gemaakt of werk je bij een bank?
Ik werk niet bij een bank.

Ik heb veel verloren door pech, maar ook domme fouten, niet nadenken, hebzucht, angst.

Maar inmiddels heb ik veel geleerd en wel een strategie, maar kan ik die weer niet uitvoeren, omdat alles zo hoog staat.

Dus moet ik die aanpassen en hoewel ik van nature een risico nemer ben, hebben al die verliezen me daar behoorlijk in veranderd.

Ik heb veel verloren door de Dow Jones te blijven shorten, terwijl die omhoog bleef gaan tegelijkertijd heb ik veel verloren, omdat ik te grote posities in aardgas had, die maar bleef zakken.

Al met al komt er op neer dat ik eigenlijk alleen maar long ga en alleen in soft commodities, natural gas en daarnaast zilver, als die weer omlaag geduwd wordt en met de minimale hoeveelheden.

Maar, omdat alles zo hoog staat, ben ik toch gaan shorten, in dit geval koffie. Maar, omdat hier de contractgrootte is aangepast, hoop ik dat deze wat zakt en dan kan ik zowel short als long gaan. Dan maak ik met iedere beweging winst.

Ik stond sinds 25 februari tot van de week op 12% winst op mijn kapitaal. Maar op wat ik heb ingezet, was het veel meer. Ik heb wat verlies genomen, omdat ik weer te grote posities had openstaan, dus nu sta ik op 10%.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
10-05-2021 20:48


Ik heb veel verloren door pech, maar ook domme fouten, niet nadenken, hebzucht, angst.

Ja mooi hè, je leert er echt veel van. Ook over jezelf.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kort geleden 2500 ingelegd in een beheerde beleggingsvorm bij mijn bank, en leg daar maandelijks ook steeds een klein bedrag bij.

Geen omkijken naar dus, maar ik heb er nu ook simpelweg nog te weinig verstand van om actief te beleggen. Vind het wel een interessant spel. Wie weet, later nog.

Heb er nu ook helemaal geen "haast" bij, zolang het meer oplevert dan sparen (en dat is momenteel niet zo moeilijk natuurlijk) ben ik er al tevreden mee.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
solinge102 schreef:
10-05-2021 20:16
Leuk dat je reageert
Ik werd behoorlijk overmoedig en een deel van mijn geld in sprinters stoppen die erg scherp waren afgesteld. Ik vond aandelen te langzaam gaan
Hoe informeer jij je? Heb je een cursus gedaan ? Welke fora kijk je ?
Ik houd het simpel, beleg in aandelen en schrijf af en toe opties om wat extra’s te verdienen.
Ik hou me verre van sprinters en turbo’s, dat is me te link. Mijn portefeuille is gespreid. Ik start elke dag iex op en lees wat op het forum daar. Onlangs ben ik begonnen om me te verdiepen in daytraden, maar ik weet nog niet of het iets voor me is.
De spaarrente is 0 procent, dus alles wat ik verdien op de beurs is meegenomen.
Oh ja, ik ben ook geabonneerd op de dagelijkse update van de beursman, die geeft waardevolle informatie.
Geen cursus gedaan, ik ben erin gerold met hulp van een familielid die me wegwijs heeft gemaakt.
Heb jij wel cursussen gedaan dan? Koop/verkoop je wel eens opties?
Alle reacties Link kopieren
Cameron7 schreef:
10-05-2021 21:37
Ik houd het simpel, beleg in aandelen en schrijf af en toe opties om wat extra’s te verdienen.
Ik hou me verre van sprinters en turbo’s, dat is me te link. Mijn portefeuille is gespreid. Ik start elke dag iex op en lees wat op het forum daar. Onlangs ben ik begonnen om me te verdiepen in daytraden, maar ik weet nog niet of het iets voor me is.
De spaarrente is 0 procent, dus alles wat ik verdien op de beurs is meegenomen.
Oh ja, ik ben ook geabonneerd op de dagelijkse update van de beursman, die geeft waardevolle informatie.
Geen cursus gedaan, ik ben erin gerold met hulp van een familielid die me wegwijs heeft gemaakt.
Heb jij wel cursussen gedaan dan? Koop/verkoop je wel eens opties?
Opties zijn toch nog linker dan sprinters en turbo's?
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
10-05-2021 21:40
Opties zijn toch nog linker dan sprinters en turbo's?
Denk t niet, ligt eraan wat je doet. Ik schrijf nooit ongedekt een call bijvoorbeeld. Ik pak dan altijd winst, enige risico is dat je nog meer winst had kunnen hebben.
Turbo en sprinter werkt met hefboom dus dan gaat t hard. Kan beide kanten op.
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg zowel in ING als enkele cryptos.
Een leuke winst er al mee behaald, maar ik vind het ook wel spannend.
Ik haal af en toe de winst eraf om wat grotere dingen aan te schaffen.

Vooraf goed ingelezen en de koersen bekeken over meerdere jaren. Vorig jaar tijdens de eerste lockdown in ING gestapt die toen laag stond en waarde is inmiddels met 40% gestegen.
Geluk of wijsheid, ik weet het niet. Maar ik volg wel het nieuws erover.

Turbo's en sprinters die heb ik niet want geen tijd om snel te kunnen reageren. Gaandeweg zeker al meer geleerd.

Ik beleg via ING beleggingsapp. Bevalt me prima.
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
10-05-2021 20:56
Ja mooi hè, je leert er echt veel van. Ook over jezelf.
Sooowwww, echt wel. Mijn ego is echt wel een stuk kleiner geworden. De markten hebben er dat wel in geramd.

En daarnaast heb ik superveel over de economie en het financieel en monetair systeem geleerd.

En nu moet zich dat gaan vertalen in succes.
Alle reacties Link kopieren
Wellhello schreef:
10-05-2021 21:53
Ik beleg zowel in ING als enkele cryptos.
Een leuke winst er al mee behaald, maar ik vind het ook wel spannend.
Ik haal af en toe de winst eraf om wat grotere dingen aan te schaffen.

Vooraf goed ingelezen en de koersen bekeken over meerdere jaren. Vorig jaar tijdens de eerste lockdown in ING gestapt die toen laag stond en waarde is inmiddels met 40% gestegen.
Geluk of wijsheid, ik weet het niet. Maar ik volg wel het nieuws erover.

Turbo's en sprinters die heb ik niet want geen tijd om snel te kunnen reageren. Gaandeweg zeker al meer geleerd.

Ik beleg via ING beleggingsapp. Bevalt me prima.
Op dit moment is het zowel geen wijsheid als geen geluk. Althans het is wijsheid om in de beurs te stappen, maar niet zozeer welk aandeel. Er is iets van 15 biljoen aan schuld gecreëerd aan dat is nagenoeg allemaal de financiële markten en de vastgoedmarkt gegaan.

De vraag is natuurlijk wanneer de muziek stopt en hoe snel het dan zakt. Het voelt als dansen op de vulkaan.
Alle reacties Link kopieren
Lees het boek Blondjes Beleggen Beter van Janneke Willemse eens, Of kijk eens op haar website; www.blondjesbeleggenbeter.nl


De podcast Jong Beleggers is ook een aanrader. En dan echt bij het begin beginnen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat gaan jullie doen, wat verwachten jullie na vandaag?
Alle reacties Link kopieren
Cameron7 schreef:
11-05-2021 20:44
Wat gaan jullie doen, wat verwachten jullie na vandaag?
Er zal veel afhangen van de CPI cijfers uit de USA morgen. De inflatie is echt aan het stijgen daar. Kan de Fed vol houden dat het tijdelijk is.

De beurzen houden van inflatie, in het begin dan, tot het gevolgen gaat hebben voor de winsten van bedrijven en dat zien we nu gebeuren.

Ik weet het niet. De FED zit vast en ik weet niet of het doorzetten van het huidige beleid ook voor de beurzen positief blijft. Het opkopen van de ECB begint ook echt zijn effect te verliezen. De Nederlandse 10- jaars rente is nu nog maar -0.01%.

Ik denk dat we richting het eindspel gaan. Overal duiken daar nu signalen van op.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben ook benieuwd naar dat cijfer morgen. En vooral welke gevolgen dat gaat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een IEX premium abonnement.
Dat bevalt prima.
Dat kost ongeveer € 120 per jaar
Dat geld heb ik er mede via hun tips al lang uit. Zeker de moeite waard vind ik.
Daar doe je in mijn beleving goede ervaring mee op met losse aandelen.
Dat bepaald mede mee welke aandelen ik in mijn portefeuille heb.
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren
De Nederlandse beurs is wel vrij eentonig zeker de AEX. Met een zware weging van tech aandelen.
Een aantal aandelen hebben een zware weging in de index.
Zou dan eerder voor een breder georiënteerde index gaan.
Wereld Dividend index(etf)
Het geeft geen snelle rendementen maat is wel stabiel en vrij veilig met goede kans op een prima rendement.
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren
Solinge, heb je nog wat gekocht of verkocht?
Ik heb vandaag rds verkocht, morgen weer terugkopen als de koers is gezakt en daar linkt het nu wel op.
Wat zijn jullie acties?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren een vreselijk blunderdag gehad. Ik zit in postnl ondanks de goede cijfers was afgelopen maandag de presentatie van de cijfers erg slecht. Daar heb ik echt vet op verloren.
Daarna heb ik Ahold gekocht en stom genoeg na 1 nietszeggend artikel na twee uur weer verkocht voor Adyen
Dus vandaag door Adyen gezakt . Ik had toch weer bedacht een sprinter long te kopen .
En Ahold ging prima vandaag. Paniekdag dus gisteren!
Vandaag heb ik na de inflatiecijfers Shell gekocht!
Ze staan nu in ieder geval in het groen in Amerika

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven