Geld & Recht alle pijlers

beleggingshypotheek en gesprek met de bank

04-10-2011 15:54 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg zojuist een brief van mijn hypotheekverstrekker. Ze willen een persoonlijk gesprek met mij over mijn beleggingshypotheek en de bijbehorende verzekering waar ik iedere maand geld in stort.

Uiteraard vallen de resultaten tegen van deze verzekering en zal ik mijn hypotheek aan het einde van de looptijd niet af kunnen betalen. Als ik toen wist wat ik nu weet was ik niet aan een beleggingshypotheek begonnen.

Wat kan ik in mijn geval het beste doen? Omzetten naar een andere hypotheekvorm? Of zo laten in de hoop op betere beurstijden? De hypotheek heeft nog een looptijd van 22 jaar. Ik woon wel min of meer samen, maar het huis is van mij en betaal ik. Kinderen en dus erfgenamen komen er niet. Ben zelfstandig ondernemer.
En wat heb je voor je pensioen geregeld? Als je dacht daar dan genoeg kapitaal voor te hebben, dan kom je nu mss toch een hoop te kort.
Nope
Als je de hypotheek oversluit, heb je sowieso ook weer met meer kosten te maken. Ik zou me eerst eens goed laten voorlichten over de mogelijkheden, en op basis van hun voorstel evt. verder rondkijken.
Zij willen een gesprek met jou, dus blijkbaar willen ze je een aanbieding doen (of is dat te kort door de bocht?). Ik zou lekker gaan (neem je partner of iemand anders mee, twee weten en onthouden vooral, meer dan één) en vooral niks toezeggen. Daarna daar eens over nadenken.
Ik zou me ook vrijblijvend voor laten lichten. Daarna kun je altijd nog een besluit nemen.

Laat ze eerst maar eens vertellen wat de mogelijkheden zijn. En Kastanjez zei het ook al, neem iemand mee naar het gesprek.
Hallo Appeltje,

Ik zou voor een andere hypotheek vorm gaan. Een spaar hypotheek of een aflossingsvrije hypo. Die laatste is leuk als je een niet al te hoge hypo hebt.

Je zult waarschijnlijk een boete moeten betalen, maar weegt die op tegenover de hoofdpijn die je nu hebt van je bestaande hypo ? :-)

Kijk anders even op deze link:

http://www.hypotheek-rent ... singsvrije_hypotheek.html

Links zie je verschillende hypo vormen en wat ze betekenen lees je rechts als je erop hebt geklikt!

Ik ben benieuwd waarom ze je willen spreken!

Keep us posted :-)

Groetjes Jeske
Banken zien hun dekkingsgraad steeds kleiner worden...polissen minder waard, woningen zelf minder waard.

Ze zullen dus steeds vaker in gaan zetten op meer zekerheid. Aan de lagere prijs kunnen ze niets doen. Wel aan jouw spaargedrag....oftewel, je uiteindelijke aflossingsmogelijkheden.

Ik vermoed dat in de komende tijd banken meer klanten gaan 'uitnodigen'. En krijgen ze een andere (voor hen betere) hypotheekvorm / spaarvorm er niet door...dan zal er vast andere zachte dwang volgen.

Een aflossingsvrije hypotheek vind ik overigens een slecht advies. Dat zal de bank ook vinden.

Vraag eens met een stalen gezicht naar een bankspaarproduct. Daar verdienen ze niks op, en ze zullen vast snel overgaan op een ander product waar ze iets meer aan hebben. Of roep eens met een stalen gezicht dat een andere bank je een beter voorstel heeft gedaan. Maak van een uitnodiging een gezellig in jouw voordeel en voor jou leuk gesprekje
Grappig, banksparen is ongeveer het enige dat nog verkocht wordt.
@ Machutookeenbietjemeerzijn

Mijn mening is dat je huis en de aflossing ervan de beste pensioenvoorziening is die je kunt hebben. Als je tzt geen woonlasten meer hebt, heb je denk ik meer aan dan een lijfrente die bv 500 euro per maand uitkeert ( met de inflatie enz)

@ TO

Oversluiten bij je bestaande bank hoeft geen geld te kosten, hypotheekakte enz veranderd vaak niet. Het is logisch dat als je meer gaat aflossen je maandlasten hoger worden. Een beleggingsconstructie kan vaak eenvoudig omgezet worden naar een spaarvariant. Let er wel op dat je bij banksparen standaar geen overlijdensrisicodekking hebt en misschien kun je je beleggingen eenvoudig omzetten naar sparen met behoud van die oevrlijdensrisicodekking. Een nieuwe verzekering sluiten is vaak duurder omdat je nu ook were ouder bent.

Conform de nieuwe regels, dus nieuwe hypotheken zou je de helft van de waarde van je woning moeten aflossen gedurende de looptijd. Misschien is een cobinatie van omzetten en een annuiteit iets, dan los je nu meteen iets af. Ik snap niet waarom iedereen kiest voor ene uitgestelde aflossing, al die jaren betaal je wel rente en als je fiscale aftrek niet zo veel is ( dus niet zo n hoog inkomen) is er niks mis mee om gewoon met een ouderweste annuiteit af te lossen.
Hypotheekakte verandert niet? Hoe kom je daar nou bij?
Ik heb zojuist een telefonische afspraak gemaakt bij VEH en ik wordt vanmiddag gebeld. Ik ben nu 4 jaar zelfstandig ondernemer en sinds die tijd bouw ik geen pensioen meer op via een pensioenfonds. Daarvoor heb ik ruim 12 jaar in loondienst gewerkt.

Gezien de discussies over de hypotheekrenteaftrek vraag ik me af of het idd niet verstandiger is om ieder jaar sowieso iets (extra) af te lossen? Of is het beter te banksparen en nog volop te profiteren van die hypotheekrenteaftrek? De hypotheek is ¤182.000 euro en er zit nu ¤9.000 in die beleggingsportefeuille waar ik in de loop der jaren ruim ¤10.000 heb ingelegd.
Je bent ondernemer, denk dan ook als een ondernemer: veeg je activa bij elkaar, veeg je schulden bij elkaar, en structureer dat als een geheel. Niet denken in losse potjes en posten, maar als een geheel. De onderneming appeltje72 moet draaien, en voor de rest van je leven inkomen leveren. Daar gaat het om.
ZOlang de hypotheekrenteaftrek nog bestaat, zou ik er altijd gebruik van blijven maken. Dus een bankspaarsysteem lijkt me de beste optie. transparant, weinig kosten...

War Ritmeester zegt: hoeveel spaargeld heb je, en hoeveel schuld heb je? Mij lijkt dat een goede financieel adviseur, dus niet de hypotheekadviseur van de bank, voor jouw een goed plan kan maken.

Ik zou zeker eens beginnen met nadenken over een pensioenvoorziening. Momenteel heb je niets al je stopt: geen afbetaald huis en geen inkomen. Als je het nu niet kunt missen houdt het allemaal op hoor, en wie weet ga je vroegtijdig dood, maar je moet ook voor inkomen en woonruimte zorgen als je niet meer werkt. En jij kunt het zelf doen, en bent niet afhankelijk van pensioenfondsen. Een ideale uitgangspositie!
Zojuist met VEH gesproken en we wachten even af waar de bank mee gaat komen. Heb wel info gekregen over banksparen waar denk ik toch mijn voorkeur naar uit gaat. Mijn beleggingsverzekering kan ik omzetten naar sparen, maar dan gaan mijn maandlasten wel omhoog. Gelukkig kan ik dit nu missen in tegenstelling tot vorig jaar. Mijn omzet dit jaar is gelukkig bijna verdubbeld :-) Schulden (buiten de hypotheek dan) zijn er niet, maar erg veel spaargeld ook (nog) niet, omdat vorig jaar zo'n moeilijk jaar was met tegenslagen.
quote:evelynsalt schreef op 05 oktober 2011 @ 09:14:

Hypotheekakte verandert niet? Hoe kom je daar nou bij?Hangt er vanaf of de polis in de akte staat en hoe...als er alleen een polis nr in staat die verpand is aan de bank kun je meestal zo wisselen tussen sparen en beleggen.
quote:appeltje72 schreef op 05 oktober 2011 @ 13:35:

Mijn beleggingsverzekering kan ik omzetten naar sparen, maar dan gaan mijn maandlasten wel omhoog. Gelukkig kan ik dit nu missen in tegenstelling tot vorig jaar. Mijn omzet dit jaar is gelukkig bijna verdubbeld :-) Schulden (buiten de hypotheek dan) zijn er niet, maar erg veel spaargeld ook (nog) niet, omdat vorig jaar zo'n moeilijk jaar was met tegenslagen.Logsich je gaat waarschijnlijk meer aflossen, wat je nu niet doet, of wat je nu minder doet
Appeltje *haaizwaai* allesgoed met je ? .. ik ga ff totaal off topic maar heeft Erykah al een baby ?

Groeten uit Drenthe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven