Geld & Recht alle pijlers

besla op belastinggeld

16-06-2013 00:21 42 berichten
goede avond,

mijn broer is drugverslaafd geweest en daardoor dak en thuisloos geworden. hij heeft door zn verslaving schulden overgehouden.

nu gaat het sinds n paar maanden goed met hem.

ik regel al zijn administratie.

nu de volgende vraag en hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

voor het jaar 2012 heb ik zorgtoeslag aangevraagd, deze is toegekend maar heeft de deurwaarder genomen. in het jaar 2012 had hij helemaal geen inkomen.

zijn inkomen is sinds jan 2013 een uitkering van 650 euro, hij krijgt maandelijks 390 euro leefgeld van de gemeente gestort op zn bank. de overige bedrag wordt zijn zorgverzekering mee betaald en geld gereserveerd voor als hij een huis krijgt.

mijn vraag is mag de deurwaarder zijn zorgtoeslag in beslag nemen? aaangezien hij een inkomen heeft onder de beslagvije voet? n kan hij deze geld terug krjjgen? zo ja hoe???

er is ook een aangifte gedaan voor 2010 en 2011 mogen zij dit inhouden???
Zie hier, bijvoorbeeld: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=170019

Heeft je broer geen hulp gekregen van de gemeente? En is daar niet iemand die jou hierover kan informeren? Anders misschien even bij het JK langs gaan?

Wat ik me overigens afvraag, hoe betaalt hij zijn schulden nu af? Zit hij niet in de schuldsanering?
leentje dank je wel. nee hij heeft alleen contactpersoon van gemeente en meer niet.

ik laat m anders maandag bij jk langs gaan.

hij kan zn schulden niet betalen op dit moment want met die 390 euro moet hij overleven. eten en drinken en als hij bij iemand slaapt dan moet hij ook diegene betalen.
Kan hij dan wel een huis krijgen? Met al die schulden? Ik ken een geval van iemand die door schulden geen woning krijgt van de WBV.

Ik weet dat je hier niet om vraagt maar als ik jou was zou ik broer adviseren om een afspraak te maken met iemand van de schuldhulpverlening van jullie gemeente. Of is hij daar al geweest?
Alle reacties Link kopieren
De zorgtoeslag mag worden gebruikt om een medische schuld (dus van de ziektekostenverzekeraar) te mogen voldoen. Een beslag kan dus.

Indien jouw broer van mening is dat zijn inkomsten onder het vrij te laten bedrag komen, moet hij de deurwaarder vragen de beslagvrije voet uit te laten rekenen en toe te passen.
Hij heeft er een zootje van gemaakt en moet nu op de blaren zitten.

Hij krijgt zorgtoeslag om zijn ziektekostenverzekering te kunnen betalen. Als hij die premie nooit betaald heeft lijkt het me volkomen terecht dat dit geld niet je broer maar de verzekeringsmaatschappij ten deel komt.
Je schrijft dat hij geen huis heeft maar waar staat hij dan nu ingeschreven? Zonder GBA-adres krijg je toch geen uitkering? En ook geen zorgtoeslag?

Weet je ook waarom de deurwaarder beslag op zijn zorgtoeslag heeft laten leggen?
Hoe oud is je broer?
Ja, de zorgtoeslag mag worden verrekend met openstaande schulden die de belastingdienst heeft, of als er een achterstand is in de zorgverzekering. Immers het is een toeslag om de zorg mee te betalen. En dus mag het door anderen ook als zodanig in worden gehouden om er gedwongen de zorg deels mee te betalen.

Hetzelfde geldt voor een teruggave in de belasting. Als er ook nog een schuld staat bij de belasting, dan zullen zij de teruggave aanwenden om de openstaande schulden te verrekenen. De belastingdienst is een preferente schuldeiser die voor alle andere schulden betaald dient te worden.

Klinkt alsof je broer gebaat zou zijn bij beschermingsbewind overigens. Zoek daar maar eens op. Zou iedereen een heleboel rust opleveren.
Het is ook mogelijk om bij de Belastingdienst te informeren over het berekenen van de beslagvrijevoet. Wanneer zij die hebben vastgesteld, kunnen zij mogelijk een verrekening voorkomen. Laat je informeren door de Belastingdienst.

Probeer sowieso afspraken te maken. Wanneer je dit niet doet. Zullen de verrekeningen door blijven gaan. Let er wel goed op dat je broer ook recht heeft op de zorgtoeslag. Anders ontstaan er weer nieuwe schulden.
quote:leentjedb schreef op 16 juni 2013 @ 00:55:

Kan hij dan wel een huis krijgen? Met al die schulden? Ik ken een geval van iemand die door schulden geen woning krijgt van de WBV.

Ik weet dat je hier niet om vraagt maar als ik jou was zou ik broer adviseren om een afspraak te maken met iemand van de schuldhulpverlening van jullie gemeente. Of is hij daar al geweest?

hij kan wel een huis krijgen maar dan moet de gemeente de huur maandelijks overmaken van zijn uitkering. De gemeente moet garant voor hem staan dat maandelijks de huur betaald wordt vanuit zn uitkering.

Wij gaan binnenkort ook een afspraak maken bij de schuldhulpverlening, ik denk dat het beste is voor hem.
quote:Hamer schreef op 16 juni 2013 @ 00:56:

De zorgtoeslag mag worden gebruikt om een medische schuld (dus van de ziektekostenverzekeraar) te mogen voldoen. Een beslag kan dus.

Indien jouw broer van mening is dat zijn inkomsten onder het vrij te laten bedrag komen, moet hij de deurwaarder vragen de beslagvrije voet uit te laten rekenen en toe te passen.

ik weet niet of de deurwaarder het geld heeft ingehouden i.v.m. een schuld van zorgverzekeraar of het juist een ander schuld is.

Zijn inkomen zijn 390 euro per maand en dus ruim onder de belagvrije voet voor een alleenstaande, dus ik neem morgen contact op met de deurwaarder.

Thnx
quote:Suze02 schreef op 16 juni 2013 @ 08:11:

Hij heeft er een zootje van gemaakt en moet nu op de blaren zitten.

Hij krijgt zorgtoeslag om zijn ziektekostenverzekering te kunnen betalen. Als hij die premie nooit betaald heeft lijkt het me volkomen terecht dat dit geld niet je broer maar de verzekeringsmaatschappij ten deel komt.je hebt wel gelijk.
quote:samira831@hotmail.com schreef op 16 juni 2013 @ 18:49:

[...]

ik weet niet of de deurwaarder het geld heeft ingehouden i.v.m. een schuld van zorgverzekeraar of het juist een ander schuld is.

Zijn inkomen zijn 390 euro per maand en dus ruim onder de belagvrije voet voor een alleenstaande, dus ik neem morgen contact op met de deurwaarder.

ThnxHo, niet te snel. 390 is een zwerversuitkering. De standaard bedragen voor een bvv van een alleenstaande gelden niet direct voor je broer in dit geval. Er kán teveel worden ingehouden, maar het is geen een-tweetje in dit geval!
quote:leentjedb schreef op 16 juni 2013 @ 08:15:

Je schrijft dat hij geen huis heeft maar waar staat hij dan nu ingeschreven? Zonder GBA-adres krijg je toch geen uitkering? En ook geen zorgtoeslag?

Weet je ook waarom de deurwaarder beslag op zijn zorgtoeslag heeft laten leggen?

hij staat ingeschreven bij de gemeente, dat is voor dak - en thuislozen zodat er recht bestaat op een uitkering en ze in gba ingeschreven staan. Hij krijgt daarom zorgtoeslag.

Nee dat weet ik niet, daarom neem ik morgen contact met ze op voor hem.
quote:paloma schreef op 16 juni 2013 @ 09:37:

Hoe oud is je broer?37 jaar
quote:samira831@hotmail.com schreef op 16 juni 2013 @ 18:49:

[...]

Thnx

Zijn inkomen is geen ¤390,- per maand maar ¤ 650,- schrijf je net

quote to: zijn inkomen is sinds jan 2013 een uitkering van 650 euro, hij krijgt maandelijks 390 euro leefgeld van de gemeente gestort op zn bank. de overige bedrag wordt zijn zorgverzekering mee betaald en geld gereserveerd voor als hij een huis krijgt.

¤390,- leefgeld is best wel een ruim bedrag voor 1 persoon, vraag maar aan Louba , als je broer de schuldsanering in zou mogen houd hij veel minder permaand over.

Heb je van de deurwaarder een brief gehad en zo ja kijk dan of ze een beslagvrije voet hebben berekend.
quote:gelderka schreef op 16 juni 2013 @ 10:52:

Het lijkt mij volkomen terecht. Alle inkomsten gaan naar een grote hoop, daar worden zijn rekeningen (zorgverzekering) van betaald.

Waarom zou dan de zorgtoeslag ineens bij hem terecht moeten komen om leuke dingen van te doen? Terwijl de schuldeisers op hun geld moeten wachten?hij is een jaar dak en thuisloos geweest en had geen inkomen, dus over welke inkomen heb jij t?
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=14

Lees deze site eens heel goed door.
quote:samira831@hotmail.com schreef op 16 juni 2013 @ 20:32:

[...]

hij is een jaar dak en thuisloos geweest en had geen inkomen, dus over welke inkomen heb jij t?Het inkomen wat hij nu heeft neem ik aan.
quote:Louba schreef op 16 juni 2013 @ 11:52:

Ja, de zorgtoeslag mag worden verrekend met openstaande schulden die de belastingdienst heeft, of als er een achterstand is in de zorgverzekering. Immers het is een toeslag om de zorg mee te betalen. En dus mag het door anderen ook als zodanig in worden gehouden om er gedwongen de zorg deels mee te betalen.

Hetzelfde geldt voor een teruggave in de belasting. Als er ook nog een schuld staat bij de belasting, dan zullen zij de teruggave aanwenden om de openstaande schulden te verrekenen. De belastingdienst is een preferente schuldeiser die voor alle andere schulden betaald dient te worden.

Klinkt alsof je broer gebaat zou zijn bij beschermingsbewind overigens. Zoek daar maar eens op. Zou iedereen een heleboel rust opleveren.hij heeft geen schulden bij de belasting, maar wel bij deurwaarders. mogen ze dan de teruggave ook inhouden, de deurwaarders?
quote:Louba schreef op 16 juni 2013 @ 20:28:

[...]

Ho, niet te snel. 390 is een zwerversuitkering. De standaard bedragen voor een bvv van een alleenstaande gelden niet direct voor je broer in dit geval. Er kán teveel worden ingehouden, maar het is geen een-tweetje in dit geval!klopt dat zei ik ook, het is een uitkering voor dak en thuiskozen. wat bedoel je met het is geen een-tweetje?
quote:Louba schreef op 16 juni 2013 @ 20:28:

[...]

Ho, niet te snel. 390 is een zwerversuitkering. De standaard bedragen voor een bvv van een alleenstaande gelden niet direct voor je broer in dit geval. Er kán teveel worden ingehouden, maar het is geen een-tweetje in dit geval!In de opening staat dat sinds januari zijn inkomen ¤650,- pm is.
quote:ronniemitchel schreef op 16 juni 2013 @ 20:34:

[...]

Het inkomen wat hij nu heeft neem ik aan.dat is 390 euro en daar moet hij mee eten en drinken en als hij bij iemand wil slapen moet hij hun ook geld geven.
quote:ronniemitchel schreef op 16 juni 2013 @ 20:36:

[...]

In de opening staat dat sinds januari zijn inkomen ¤650,- pm is.ja maar die krijgt hij niet, daarvan krijgt hij maandelijks 390 euro op zijn rekening gestort en de andere bedrag is voor reservering vt, zorgverzekering en als hij een huis heeft om zn huis in te richten (staat er ook vermeld bij opening)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven