Geld & Recht alle pijlers

bewindvoering en erfenis

29-11-2016 20:42 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij helpen?

Broer zit onder vrijwillige beschermings bewind icm schulden.

Vader is overleden en wij (totaal 4 kinderen) zijn de erfgenamen.

Nu moet er een executeur aangewezen worden wij zijn met zijn allen eens dat andere broer dit kan en mag doen en de notaris alleen het stukje belasting en verdeling doet.

Echter de bewindvoerder van mijn broer wilt dat de notaris alles doet en zegt dat dat moet van de rechter..is dit waar ik vertik het om de notaris te laten doen daar deze behoorlijk wat geld kost.

Wie weet of dat het waar is dat een notaris dit verplicht moet doen? omdat broer onder bewind valt.
Allereerst gecondoleerd. Voor wat betreft de verdeling (voor het geval er wat te verdelen valt) , lijkt mij dat via de "officiële" weg moet om zo ook de schuldeisers van je broer tegemoet te komen. Fijn voor schuldeisers dat zij nu iets terugzien van de nog openstaande posten/rekeningen.
Als hij namens je broer niet akkoord gaat , zal het wel moeten ben ik bang.
Bedankt!

Iedereen heeft beneficiair aanvaard.

Maar wij willen om de kosten zo laag mogelijk te houden mijn broer als executeur aanwijzen zodat hij alles kan regelen hij zal ook alles netjes bijhouden en overhandigen aan de notaris.

De notaris zal dan het laatste deel doen de belasting en het verdelen van de erfenis.

Maar volgens zijn bewindvoerder moet de notaris alles doen waardoor de kosten enorm gaan oplopen.
Bij bewindvoering heeft bewindvoerder zeggenschap over alles wat met de financiën te maken heeft. Hij kan dus namens broer weigeren akkoord te gaan met deze wijze van afhandeling. En dan mag het dus niet door andere broer worden afgehandeld.
Bedankt voor je bericht.

Mijn broer is het er zeker niet mee eens aangezien hij vind dat onze andere broer dit ook kan!.

Daarbij vind hij zelf ook dat de notaris kosten echt omhoog vliegen als die alles moet gaan doen. ik noem even een voorbeeld telefoontje naar ziggo half uur in de wacht en hoppa je betaald weer een uur.

Ik ga morgen inderdaad mijn broer eens vragen of hij zijn bewindvoerder wilt vragen om bewijs.
Gizzmo en hoe gaat het dan want wij met 3 man gaan niet akkoord dat het door de notaris gedaan word ivm zo'n 2000 euro aan extra kosten.
De Kantonrechter kijkt mee, en volgens mij moet je verplicht een notaris inschakelen indien een van de erfgenamen onder bewind staat. Hoe dubbel dat ook misschien is. Mijn wetboek ligt op kantoor dus ik kan het even niet voor je controleren. Dat voelt als heel onrechtvaardig in verband met de kosten.
quote:helene80 schreef op 29 november 2016 @ 21:08:

Bedankt voor je bericht.

Mijn broer is het er zeker niet mee eens aangezien hij vind dat onze andere broer dit ook kan!.

Daarbij vind hij zelf ook dat de notaris kosten echt omhoog vliegen als die alles moet gaan doen. ik noem even een voorbeeld telefoontje naar ziggo half uur in de wacht en hoppa je betaald weer een uur.

Ik ga morgen inderdaad mijn broer eens vragen of hij zijn bewindvoerder wilt vragen om bewijs.Maar je broer heeft dus niets te vinden, de bewindvoerder spreekt hier voor hem. dat is de consequentie van een bewindvoerder hebben.
quote:helene80 schreef op 29 november 2016 @ 21:08:

Bedankt voor je bericht.

Ik ga morgen inderdaad mijn broer eens vragen of hij zijn bewindvoerder wilt vragen om bewijs.Maar je broer heeft dus niets te vinden, de bewindvoerder spreekt hier voor hem. dat is de consequentie van een bewindvoerder hebben.
quote:helene80 schreef op 29 november 2016 @ 21:10:

Gizzmo en hoe gaat het dan want wij met 3 man gaan niet akkoord dat het door de notaris gedaan word ivm zo'n 2000 euro aan extra kosten.Je moet allemaal akkoord zijn eerder zal het niet afgehandeld kunnen worden.
Of een advocaat inschakelen, maar dat kost nog meer
Notaris is sowieso verplicht ivm met verklaring van erfrecht die opgesteld moet worden.

Dat mijn broer niks te vinden heeft snap ik maar hij mag wel een mening hebben.

Maar dan gaat het lang duren want wij 3 gaan echt niet akkoord. Dus we wachten dan maar af.
Google maar eens op bewindvoering en erfenis dan lees je wat de bewindvoerder allemaal moet doen.
Indien jullie niet akkoord gaan is er sprake van een onverdeelde boedel. Is het erfdeel niet dermate groot dat het beschermingsbewind kan worden beëindigd ?

Hou er ook rekening mee dat Notarissen in November en December extreem duur zijn.
Meerderjarigen bewind: in het document van het LOVCK staat het volgende:

4. Indien de rechthebbende erfgenaam is en niet in staat is zijn wil te bepalen, wordt van de

bewindvoerder verlangd dat hij zich zo spoedig mogelijk op de hoogte stelt van de omvang van de

nalatenschap en, wanneer deze negatief is, machtiging tot verwerping verzoekt, tenzij er goede

redenen zijn om ook een negatieve nalatenschap beneficiair te aanvaarden. Wanneer onvoldoende

duidelijk is dat het saldo van de nalatenschap negatief is, dient de bewindvoerder beneficiair te

aanvaarden en, zo mogelijk na overleg met de bij de boedel betrokken NOTARIS of de boedelnotaris,

deze beneficiaire aanvaarding in te laten schrijven in het boedelregister ter griffie van de rechtbank

van de laatste woonplaats van de overledene.
Trouwens, het meest onredelijke zit hem in het feite dat er in feite twee mensen de afwikkeling moeten rechtvaardigen naar de rechtbank. De bewindvoerder en de notaris.

Maar waaruit blijkt trouwens dat de kosten over alle erfgenamen moeten worden verdeeld. Zijn het geen boedelkosten voor het beheerde vermogen. De bewindvoerder wil in feite de notaris inschakelen.
Het niet regelen binnen de 6 maanden wordt wel een probleem, want dan hebben jullie de erfenis automatisch geaccepteerd.
Let wel op dat in de reacties de notaris met wel drie petten wordt behandeld. Je vraag gaat over verplichte boedelafwikkeling.
De bewindvoerder eist dat alles gaat via de notaris omdat de bewindvoerder zich moet verantwoorden voor de rechter.

Iedereen heeft beneficiair aanvaard dit is nu naar de rechtbank gestuurd dit moest ook op deze manier aangezien broer verplicht werd om beneficiair te aanvaarden dus wij moesten daar in mee.

Echter weigeren wij de boedelvolmacht te tekenen dat de notaris alles gaat regelen.

Die teller loopt daar wel lekker door op deze manier er moeten dingen opgezegd worden wat voor ons een aantal minuten werk is en een notaris rekent daar weet niet hoeveel geld voor.
Morgen ga ik mijn broer helpen met uitzoeken of dit echt verplicht is en hoe dat zit met de kosten.
Er blijft geen restschuld over dat weten we ook.
Dat zegt Max766 toch al?!
tvp
Ik zou dit eens navragen bij een notaris. Als je beneficiair aanvaart dan lijkt het mij het beste om dit door een 'buitenstaander' (niet familielid) te laten afwikkelen en is de notaris een verstandige keuze.

Een en ander ligt ook aan soort bewindvoering en/of er sprake is van handelsbekwaamheid en in welke mate.

Houd bij beneficiaire aanvaarding er rekening mee dat er niets, en dan totaal niets, uit de woning / privé spullen van de overledene mag worden mee genomen (nog niet een foto of een kapot koffiekopje). Doe je dit wel dan geef je aan dat je de erfenis zonder mee aanvaart en alle kosten die gemaakt zijn of er nog gaan komen welke door jou betaald worden!

Door een notaris de erfenis te laten afwikkelen zorgt ervoor dat je afstand kunt houden en voorkom je veel ellende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven