Geld & Recht alle pijlers

Bij scheiden; in huis blijven wonen zonder uitkopen etc?

20-03-2019 15:13 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af. Als je gaat scheiden en je hebt een eigen woning. Dan is het normaliter zo dat de een de ander uitkoopt of het huis verkopen in zijn algemeen.

Maar kan je ook afspreken dat 1 van de 2 er gewoon in blijft wonen en dat de ander gaat huren elders en er verder niets op de akte verandert? Dus partner A en B hebben gezamenlijke woning. A gaat elders wonen, B blijft in huis wonen maar beiden staan op akte, huis wordt niet verdeeld/verkocht.

Geen ervaring mee zelf o.i.d. maar omdat er iemand in mijn omgeving gaat scheiden er nogal een gedoe is over woning, duur moeten huren etc. dat hij met die oplossing kwam. Ik denk zelf dat het juridisch best wel eea aan haken en ogen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het kan - kennissen van mij deden het ook. Zij bleef in het huis (en betaalde de hypotheek), hij huurde elders.

Na twee jaar was de woning in waarde gestegen en waren allebei klaar om een definitief besluit te nemen over waar ze wilden wonen. Toen is het huis verkocht en hebben ze de overwaarde gedeeld.

Het kan slim zijn maar idd alleen in goed overleg.
Jazeker dat kan en ik ken ook mensen die dit zo doen om verschillende redenen.
Het huis blijft eigendom van beide personen terwijl één van die personen ergens anders woont.

In bepaalde gebieden is het gewoon onmogelijk om met een normaal salaris een woning te kopen in je eentje en kom je met dat normale salaris niet in aanmerking voor sociale huur. En stel als je daar wel voor in aanmerking komt, heb je 20 jaar inschrijfduur nodig en ik overdrijf niet. Lastig als je in de buurt wil blijven wonen voor co-ouderschap, vriendjes en vriendinnetjes, clubjes en school.

Voor de rest zitten er natuurlijk alleen maar nadelen aan een woning waar je wel de lasten van hebt maar niet in woont en ik zou het om die reden dan ook never nooit zo oplossen.
MadameJean schreef:
22-03-2019 09:37
Na twee jaar was de woning in waarde gestegen en waren allebei klaar om een definitief besluit te nemen over waar ze wilden wonen. Toen is het huis verkocht en hebben ze de overwaarde gedeeld.
En als de woning onder water komt te staan heb je een groot probleem.
Blankepit schreef:
22-03-2019 12:10

Voor de rest zitten er natuurlijk alleen maar nadelen aan een woning waar je wel de lasten van hebt maar niet in woont en ik zou het om die reden dan ook never nooit zo oplossen.
Het nadeel voor degene die achterblijft in een huis dat die persoon niet alleen kan betalen is net zo groot. Want als de andere partij niet meer wil of kan betalen ( en als jij in geldproblemen zit, betaal je dan eerst je eigen dak, of dat van je ex?) dan loop je pijlsnel leeg en sta je op straat. Zeker met overwaarde kun je beter verkopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven