Geld & Recht alle pijlers

Bijdrage huur tijdens buitenlandperiode?

13-09-2011 09:31 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit onderwerp past bij meerdere topics, maar omdat het om geld gaat toch maar hier.

Mijn nichtje (studerend) en ik (werkend, misschien werkeloos na 31-12) kunnen misschien een huis krijgen. De totale huur is ruim 60 euro boven het maximale bedrag wat ik aan huur uit wil/kan geven.

Samen kunnen we het prima betalen maar ze gaat in 2012 misschien een half jaar naar het buitenland. Als dat zo is kan ik de huur wel alleen ophoesten maar het wordt wel erg krap, zeker als mijn inkomen omlaag zou gaan.

Een huisgenoot zoeken wil ik niet omdat ik op zoek ben naar rust en een eigen plekje na wat onrustige jaren, dat weet en begrijpt ze. Voor haar is dit huis een voordeel zodat ze tijdens en na haar buitenlandperiode een eigen plekje heeft. (Het gaat om Europa dus ze verwacht ook wel eens een weekend thuis/terug te komen) We spreken alles goed door momenteel, we willen nergens problemen over.

Is het fair om haar de maanden dat ze weg is het verschil tussen mijn maximale huurbudget en de werkelijke huur te laten betalen? Mocht ik in de tussentijd meer zijn gaan verdienen wil ik haar dat niet vragen.

Aan de ene kant wil ik geen geld van een student ontvangen (zeker niet van haar) maar aan de andere kant zie ik een aantal maanden op een houtje bijten ook niet zitten.

Wat vinden jullie?
Ik begrijp dat ze nog studeert? Studenten hebben het over het algemeen niet erg breed en echt alle studenten die ik ken, die voor langere tijd naar het buitenland gingen, hebben óf hun huur opgezegd óf de kamer onderverhuurt.

De helft huur door blijven betalen, zou ik totaal onredelijk vinden (en zou ze denk ik ook niet kunnen betalen, ik zou dan in ieder geval het huis opzeggen). Maar ie 60 euro per maand moet wel te doen zijn lijkt me, ten slotte heeft ook zij voordeel dat ze een plek heeft wanneer ze terugkomt. Maar veel meer laten betalen? Terwijl ze geen andere huurder mag zoeken, nee dat zou ik niet zo netjes vinden.
@Susan: Een eigen plekje wil ze zelf graag en ouders zijn niet echt een optie.

Ik heb haar gesproken en we hebben nu een bedrag tussen 60 en 75 euro in gedachten. We kijken even naar de kosten van de kamer in het buitenland en mijn kosten tegen die tijd. Het lijkt weinig geld maar het kan net het verschil maken in een maand zodat je ook nog wat leuks kan doen. Ik hoop dat ik het straks makkelijk zelf kan betalen, dan kan ze haar geld lekker in het buitenland opmaken. Liever nog geef ik haar wat geld mee, ze werkt hard voor haar studie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven