Geld & Recht alle pijlers

Bijna failliet?!?!

14-06-2012 07:40 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medeforummers. Vanwege herkenbaarheid een andere nick aangemaakt. Maar ik heb een bak met problemen en heb jullie hulp nodig.....

Ik heb 2 BV's die ik wil omzetten naar 1 eenmanszaak. Dat heeft te maken met de lagere omzet. 1 BV is een Holding en de andere een werkmaatschappij. Al jaren betaal ik meer aan de bel.dienst en de accountant, dan aan mezelf. Om die BV's te kunnen omzetten heb je nl. recente jaarstukken nodig. Die wil de accountant wel opmaken, maar dat kost geld (wat ik niet heb). De belastingdienst legt me boetes op omdat ik de te laat ben met het indienen van belastingopgave's, omdat die jaarstukken er nog niet zijn. Zo draai ik al een tijdje rond...... Beide BV's hebben nu schulden bij de bel.dienst vanwege hoofdzakelijk boetes. Ze hebben gisteren mijn dienstauto in beslag genomen, dus kan ik ook geen geld meer verdienen. Wat is wijs?!?!

Ik kan de BV's laten klappen, door zelf faillissement aan te vragen. Maar ik ben bang dat ik persoonlijk toch aansprakelijk wordt gesteld voor die schulden, omdat die jaarstukken niet tijdig zijn ingeleverd.

Ik kan proberen om de voorraad tegen dumpprijzen te verkopen en zo zoveel mogelijk de bel.dienst tevreden te houden. Maar omdat de BV's dan blijven bestaan, krijg ik van een volgende periode weer een boete en ondertussen geen geld om de accountant te betalen voor die jaarstukken.

Daarnaast zit in de Holding formeel een hoge pot met geld met lijfrente, maar dat geld is er helemaal niet. Die pot werd elk jaar opgeplust, ondanks dat ik verlies leed. Daar staat tegenover dat ik 2 keer zoveel compensabele verliezen heb staan, maar om die 2 tegen elkaar weg te strepen, is een ingewikkelde procedure nodig, met (daar komen ze weer) recente jaarstukken.....

Waar moet ik beginnen???

Ik ga iig vandaag de KvK bellen, mss dat zij een adviseur hebben die me kosteloos kan helpen, want ik zit niet te wachten op nog meer schulden.

Overigens zijn personeel en leveranciers netjes allemaal betaald, maar dat stopt nu, want er komt geen geld meer binnen.
quote:ondernemer schreef op 14 juni 2012 @ 09:06:

Wat in de praktijk wel voorkomt: de BV failliet laten gaan, via een nieuwe BV voor een zacht prijsje de activa kopen van de curator en opnieuw beginnen zonder schulden.

Maar in een situatie waar door een slechte administratie en slechte communicatie met de belastingdienst er al risico's bestaan voor privé-aansprakelijkheden, is dat een riskante truc.

Zeer riskant in de situatie van TO.....

Dat van die dienstauto snap ik ook niet helemaal.... Daar is volgens mij ook nog een angel.
Een afspraak maken met de belastingdienst. Zij kunnen je verder helpen.

Meestal zijn er wel spreekuren in je woonplaats of een nabij gelegen grotere plaats. Soms kun je daar zelfs zo naar binnen lopen maar dat moet je even nagaan.
Toch ff mobiel...

Ik mis nu nog alleen de stukken van 2011, maar die van 2010 en 2009 zijn pas een maand geleden ingestuurd. De venn.bel. is nihil over die jaren. Ik heb de bel.dienst bij boetes (vanwege niet tijdig doen van VPB en opheldering over verschil tussen OB en ICL aangifte) wel gemeld hoe het kwam dat ik geen aangifte kon doen, dat de accountant pas wat deed als ik een voorschot betaalde (en zij ook de stukken hadden, waardoor nazoeken niet ging), maar daar wilden ze geen rekening mee houden, dus toch een boete. "Gelukkig" wilden ze wel de schattingen van 3 ton (!!) terugdraaien..... Weet niet op dat later zal voldoen bij melden van betalingsonmacht.

Als ik het zo lees moet ik er gewoon vanuit gaan dat ik pers.aansprakelijk ben. En dan nu een afspraak maken met de bel.dienst voor een betalingsregeling (incl. de afkoop van die opgepluste lijfrente)....

Privé heb ik geen geld meer. Jaren is elk meevallertje in het zwarte gat gegaan en m'n man heeft me zelfs ook formeel geld geleend.

Met een eenmanszaak zou ik een bescheiden winst kunnen maken van ca. ¤ 15.000 per jaar. Nu heb ik diezelfde "winst", voor dat de accountant jaarlijks aanklopt (minus ¤ 6.000 / jaar voor 2 BV's) en de automatische opplussing van m'n lijfrente (ook ca. ¤ 8.000/jaar). Maarja, als ik nu m'n werk-inventaris en voorraad verkoop en m'n auto ben ik al kwijt, kan ik nooit doorstarten, want een beginpotje heb ik dan niet meer.

Dus om een regeling te maken en me daaraan te houden, moet ik alles verkopen, wat een doorstart weer onmogelijk maakt........pffff......
Ik word overigens teruggebeld door de bel.dienst binnen 2 werkdagen om een afspraak te maken mbt een betalingsregeling.... Ondertussen ben ik m'n werkinventaris aan het verpatsen.....
O ja, bij omzetting naar eenmanszaak (dus zonder failliet te gaan), kan ik de verrekenbare verliezen houden, waardoor ik de komende 3 jaar geen belasting hoef te betalen, ook al maak ik winst. dat voordeel vervalt als ik de boel laat klappen.
Ik begin een beetje te snappen waarom je in deze situatie zit.

Bedoel het niet lullig hoor, want ook ik heb weleens oogkleppen van 3 meter of meer op mijn ogen.

Het enige dat ik jou kan adviseren en wat de anderen denk ik ook schrijven...... Get out of the mess! Aan compensabel verlies heb je niets als de belastingdienst aan je privé deur aan het kloppen is.

3 jaar geen belasting betalen met een compensabel verlies? Serious?
Waarom heb je geen goedkopere accountant of boekhouder genomen? er zijn er zo veel.
Demi: als jij het snapt, leg het me uit! Heb denk ik nog steeds oogkleppen op..... En ik vat het niet lullig op.....

Flashy; doe geregeld offerte aanvragen en dit was al een goede deal.....
Zie eerst met de Belastingdienst er uit te komen. Dat maakt de molensteen om je nek waarschijnlijk iets draaglijker.

Waarschijnlijk kunnen zij je ook helpen met het vinden van een GOEDE boekhouder. Dat deze "goedkoop" was volgens zijn offerte blijkt dus duurkoop.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Net de belastingdienst gesproken! Lekker vlot dus! Maar dat is het enige pluspunt..... Vanwege aangescherpt beleid is er geen weg terug mbt de auto. De schuld moet betaald worden binnen nu en 2 weken, anders wordt ie verkocht. Dat geld heb ik niet. Andere mogelijkheid is om mezelf failliet te laten verklaren, dan wordt het beslag omgedraaid en kan de curator 'm verkopen of besluiten dat m'n bedrijf levensvatbaar is en m'n de auto laten gebruiken voor omzet.
Balen!
Hoe hoog is de totale belastingschuld?

Heb je gesproken over een betalingsregeling ?
Even, Ondernemer legde je het ook al goed uit. Je hebt koste wat kost gewoon je jaarcijfers nodig. Linksom, rechtsom, het is niet anders. je accountant is belachelijk duur overigens...... Ik betaal 2/3e voor beide BV's. ex payroll. En dan kom ik gewoon 1x in het kwartaal met een zak vol papieren/bonnen ook nog.

Een doorstart is NIET zaligmakend, hoe graag jij dat ook wil. "kill your baby (bedrijf)" in dit geval. Verkoop nu die voorraden die je hebt zsm en betaal daar je (nieuwe) accountant van. Ebay, marktplaats, advertentie in de supermarkt, locale action of zo...

Je kan NIET bij een doorstart 3 jaar bij winst gebruik maken van compensabel verlies. Dat kan je maar 1x doen en dat houdt NIET per definitie in dat je geen belasting hoeft te betalen, dat moet je nl wel als je winst hoog genoeg is. Het is een verrekening.

De lijfrente was niet zo handig, al snap ik wel waarom je het gedaan hebt. Ok, hoe je daarmee om moet gaan, dat weet ik niet, maar wellicht dat een ander dat hier weet. Ik zou er voor zorgen dat je de BV's of opheft, of per direct inkomsten genereren, of laat klappen.

Maar denk niet te luchtig over je jaarcijfers! Je bent en blijft aansprakelijk en dit is een economisch delict.

Als je daarna weer opnieuw wil beginnen, dan weet je dat Minjus opnieuw je aanvraag bekijkt?

Hoe zit het met de auto? Gekocht door BV? Goede km administratie bijgehouden? Geen lease hoop ik?
Ik vind dat je huidige accountant niet echt met je meedenkt.. mag ik dat zeggen? Ik heb bij een administratiekantoor gewerkt, en mijn toenmalige baas had echt het beste voor met zijn cliënten.

Ik denk ook wel dat hij, als een cliënt het echt moeilijk heeft, een betalingsuitstel zou verstrekken. Uiteraard alleen bij de cliënten waarvan hij weet dat ze het uiteindelijk wel betalen.

Succes, hopelijk keert het tij zich..
Demi; bedankt voor je uitgebreide antwoorden al!!

Als de boel klapt, heb ik toch geen jaarcijfers nodig meer van 2011? Of wel? En nu is dat nog geen economisch delict, dat is pas na eind jan. 2013 (indien uitstel gevraagd per nov.12).

Totale schuld is nu zo'n 15.000 euro. Maar een deel klopt niet, vanwege een schatting die de bel.dienst heeft gemaakt en ik had geen weerwoord, omdat de stukken bij de accountant lagen. Nu kan ik dat gaan wijzigen / aanvechten, heb net sinds 1,5 week m'n papieren terug van voorgaande jaren.

Ik hoop dat de restschuld net betaald kan worden van de opbrengst van de auto en de voorraden.

Dan zou ik die BV's langzaamaan kunnen gaan opheffen, maar dan heb ik die jaarcijfers nodig. En die kosten, dat geld heb ik niet. Maar kan de boel ook laten klappen voordat alle schulden zijn afbetaald, maar door het salaris van de curator e.d. zal er schuld overblijven.... Wie zal meer kosten, de curator of de accountant?!?!

Pfff..... wou dat ik het hele boeltje ergens in een vijver kon gooien en dan dempen....
Een curator kost altijd meer. En bovendien heeft een failllisement ook op andere manieren dan financieel impact op je toekomst. Aangezien je schuld relatief laag is, zou ik je adviseren om tot het uiterste te gaan om een faillisement te voorkomen. Verkoop desnoods privegoederen om nu een (goede!) accountant in te schakelen die jou in deze fase kan adviseren. Je bent het ondernemerschap nu helemaal zat, maar wie weet hoe jouw wereld er over 2 jaar uit ziet en wat je dan wilt?
Beste evenanoniem12,

Hoe dan ook moeten er jaarcijfers komen. Je bent nu niet in de beste positie om te gaan shoppen voor een nieuwe boekhouder/accountant. Ik spreek even vanuit mezelf, maar zoek gratis hulp.

Wanneer een derde met jouw accountant gaat praten werkt het waarschijnlijk beter, dan wanneer je dit zelf doet.

Je zit vol emotie, onzekerheid en angst op dit moment.

Ik herken de gedachte, dat je het liefste de boel in de vijver zou willen gooien (wij noemen dat thuis, de fik er in!).

Ik heb eventueel wel een idee waar je hulp kunt vinden, als je zelf niet verder vooruit komt, laat je email hier dan even achter, dan mail ik je (de lamme helpt de blinde).

Failliet laten gaan is meestal de slechte van twee keuzes. Met jouw schuld op dit moment is dit ook denk ik niet aan de orde, maar er moet nu een goed stappenplan gemaakt worden om orde op zaken te stellen. Dat is lastig wwanneer je er zelf midden in zit en alle telefoontjes die je krijgt of moet doen, negatief zijn. Boze schuldeisers, niet meedenkende bank/ belastingdienst etc.

Ik wens je heel veel sterkte toe en hoe moeilijk het ook is, blijf in gesprek (of laat andere het gesprek voeren) met je schuldeisers.
Hé Faillietofniet, wat goed dat jij hier komt buurten. En wat goed dat je voor jezelf ook hebt geconcludeerd dat een faillisement de slechtste van 2 slechte opties is.

Even anoniem. kun je niet van iemand geld lenen uit je familie of van je partner? Als je een goed plan opsteld voor terugbetaling en dit bij een notaris deponeert, dan moet dat voor de lenende partij ook gunstig uit kunnen pakken.

Probeer in ieder geval dat faillisement te voorkomen. Ik weet niet wat je precies voor bedrijf hebt. maar onze boekhouder heeft ons geadviseerd, dat wanneer je geen grote investeringen doet in voorraad, roerende of onroerende zaken, dat 9 van de 10 keer een eenmanszaak juridisch gezien echt een prima optie is, vooral omdat het relatief eenvoudig te bevatten is.

Blijf vooral in gesprek met je partner, belastingdienst en accountant. En probeer inderdaad voordat je weer begint, of doorstart zelf meer verstand van zaken te hebben, want deze problemen klinken mij in de oren als iemand die wel verstand heeft van het werk dat hij doet, maar niet van de fiscale en boekhoudkundige zaken die er om een bedrijf heen hangen. En dat is heel vaak de reden van faillisement van jonge ondernemingen.

Veel succes.
FoN; bedankt voor je feedback. Vannacht heb ik jouw topics ook nog doorgelezen.... Ik kan vanmiddag even een adresje aanmaken, dat lukt mobiel niet zo. Dank voor je aanbod iig!

Katherina; ik hoop dat m'n accountant wil meedenken qua kosten enzo. En de grens qua lenen bij fam. is inmiddels bereikt.....

Ik ga "even" tot op de cent nauwkeurig berekenen wat ik nog krijg van mensen, wat ik uit heb staan en hoe het met m'n waarde zit van de voorraad en dan kijken hoe en wat.

Ik denk niet dat ik er meteen weer zin in heb om vanaf nul te beginnen......... Das wel jammer.......
quote:evenanoniem12 schreef op 14 juni 2012 @ 11:45:

Demi; bedankt voor je uitgebreide antwoorden al!!

Als de boel klapt, heb ik toch geen jaarcijfers nodig meer van 2011? Of wel? En nu is dat nog geen economisch delict, dat is pas na eind jan. 2013 (indien uitstel gevraagd per nov.12).

Totale schuld is nu zo'n 15.000 euro. Maar een deel klopt niet, vanwege een schatting die de bel.dienst heeft gemaakt en ik had geen weerwoord, omdat de stukken bij de accountant lagen. Nu kan ik dat gaan wijzigen / aanvechten, heb net sinds 1,5 week m'n papieren terug van voorgaande jaren.

Ik hoop dat de restschuld net betaald kan worden van de opbrengst van de auto en de voorraden.

Dan zou ik die BV's langzaamaan kunnen gaan opheffen, maar dan heb ik die jaarcijfers nodig. En die kosten, dat geld heb ik niet. Maar kan de boel ook laten klappen voordat alle schulden zijn afbetaald, maar door het salaris van de curator e.d. zal er schuld overblijven.... Wie zal meer kosten, de curator of de accountant?!?!

Pfff..... wou dat ik het hele boeltje ergens in een vijver kon gooien en dan dempen....

Snap ik. Weggooien en dempen die handel. Die optie heb je. Ik vind het oprecht klote voor je, snap best dat je niet alles in de klauwen hebt. Heb ik nu ook niet, maar wel met het geluk van een goede accountant die me links en rechts om de oren slaat. Niks zielig en moe, doen. En ik ben best zielig en moe nu. Mijn accountant lost veel op, maar staat ook met de deegroller klaar als het moet.

*ga nu een bedankje sturen*
Je loopt nu vast omdat je accountant niet mee wil werken. Moet je de accountant vooruit betalen? Anders kun je ook overwegen om de opdracht tot het opstellen van de jaarrekening uit te voeren, om verder te kunnen.

Mocht het uiteindelijk toch tot faillissement leiden, dan wordt hij een van je crediteuren met een vordering.

Ga nogmaals in overleg met de belastingdienst. Laat je niet telefonisch direct afschepen. Een faillissement kost de fiscus geld, ook al staan ze vooraan in de rij. Proberen en knokken!

En mosterd na de maaltijd, 6K accountantskosten voor 2BV's is belachelijk duur. Ik betaal al jaren 1/3e van dat bedrag in dezelfde constructie. En dan doet de register-accountant zelfs nog mijn prive-aangifte erbij.
Ja maar Kronkl, de huidge accountant zou wel gek zijn om onze to nog verder te helpen. Hij weet prcies in wat voor penibele situatie ze zit, en weet daardoor ook waarschijnlijk dat er bij een faillisement, als de curator zichzelf heeft betaald, de belastingdienst en de bank zijn uitbetaald dat er niets meer overblijft. Dan ga je toch niet werk verzetten omdat je dan de zoveelste crediteur wordt? Ik zou het niet doen in elk geval en het haar accountant ook niet adviseren.

Misschien dat ze een pensionado oid kan vinden met boekhoudkundige achtergrond die er zin in heeft om haar te helpen. Maar haar eigen boekhouder gaat waarschijnlijk geen werk verzetten tegen een 0-factuur. En gelijk heeft íe!
Ik moet de accountant idd vooruit betalen. Heb gevraagd om een deel als voorschot en een deel achteraf. Ik kan nl. een deel van mijn inboedel al verkopen, maar pas leveren en geld ontvangen eind augustus......

FoN; het lukt me maar niet om een emailadres te maken waarbij m'n echte naam achterwege blijft..... Hopelijk vanavond als ik hulp heb....
@evenanoniem,

je kunt mij anders ook mailen.

op
Heb het!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven