Geld & Recht alle pijlers

Bijstand en heffingskorting

06-10-2011 19:27 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb even een vraag. Ik heb een parttime baan en daarnaast een kleine aanvullende bijstand (net ingegaan). Nu heb ik de brief gekregen en vroeg ik mij ineens het volgende af.

Ik heb voor dit jaar een voorschot gehad voor de heffingskorting. Dit was teveel. Dus voor de laatste drie maanden is het stopgezet. Maar krijg je over dat stukje aanvullende bijstand dan ook heffingskorting? Dat dat dan niet weer fout gaat. En de contactpersoon is morgen helaas niet aanwezig.
Niemand??
pffff dan bel je maandag toch? Waarom steeds een nieuw topic??
Heb je dr weer hoor....
Heffingskorting wordt bij 1 salaris/uitkering toegepast. Jij zelf geeft aan waar dit is met het loonheffingenformulier, die je altijd bij aanvang dienstverband/uitkering in te vullen krijgt.
En hier is fisbel ook weer:

Als u bijzondere bijstand aanvraagt dan kan uw gemeente zelf bepalen welke heffingskortingen meetellen als inkomen.

Het is afhankelijk van hoeveel u als voorschot heeft gekregen, hoeveel u straks eventueel moet terugbetalen. Welke heffingskortingen zijn in de Voorlopige Teruggaaf meegenomen? Dat kunt u bij uw gemeente informeren. Dan weet u nog niet of u een terugbetaling bent verschuldigd. Naar alle waarschijnlijkheid wel. Goede beknopte informatie staat in de link hieronder. Lees hier
Waarom krijg jij aanvullende bijstand? Laatst opende je nog een topic over of je 24 uur moest gaan werken? Maar je bleef liever thuis op de bank zitten?
Aruuba, het lag iets genuanceerder, en in dat topic heeft ze ook al aangegeven aanvullende bijstand te krijgen hoor?
Aruuba, wat ben je toch altijd vriendelijk. Je hebt ook echt morgen al werk he... ik werk trouwens al bijna twintig uur in de week. En heb dit extraatje idd even nodig. Oordeel niet voor je in iemands schoenen staat
Yael, kom je ook nog terug op je vorige topic of werd het je daar iets te heet onder de voeten?
Ik kan me de nuance niet herinneren Yellow.

Alleen deze openingspost.

Even een vraagje stel we gaan uit van het minimumloon. hoeveel zou je dan ongeveer netto overhouden met 24 uur werken? Ik zou dit graag weten want ik werk nu 17,5 en verdien ongeveer 700 euro mede door een aanwezigheidstoeslag. En nu ben ik bang met meer uur er niet op vooruit te gaan.

Waar overigens niets straat over aanvullende bijstand. Maar wellicht weet jij dat uit een ander topic.

Dit is de enige conclusie die ik kon trekken. En dat iemand die bijstand ontvangt überhaupt twijfelt over het wel of niet aannemen van meer uren kan ik met mijn pet niet bij.

Maar mocht er enige nuance zijn dan hoor ik dat graag. Dan ben ik de beroerdste niet om mijn oordeel daarop aan te passen.
quote:Yael1980 schreef op 06 oktober 2011 @ 23:04:

Je hebt ook echt morgen al werk he...

Ik begrijp dat dit de nuance dan moet zijn. Dat het nog niet ging over wel of niet meer uren werken maar een vraag was voor de toekomst. Zo interpreteerde ik je post niet.

Maar dan nog vind ik dat je als je echt wilt inderdaad morgen werk kunt hebben en dus geen bijstand nodig hebt. Je kunt toch ook gaan schoonmaken oid? Of is dat volgens jou niet mogelijk?
Aruuba, je hebt de nuance inderdaad niet gezien want die was ook nergens te vinden. TO legde helemaal geen intentie aan de dag om per direct opzoek te gaan naar meer werk. Het was zo sneu voor haar dochtertje als die niet 24/7 bij haar kon zijn. Die 18 uur waren al teveel. Bovendien vond ze het zonde van de inspanning die meer werken kost, als het niks "oplevert". En zo nog een aantal dingetjes....
Ik krijg het idee dat jij jezelf in een luxepositie waant. Je bent alleenstaande moeder, dat betekent dat je juist wel zoveel mogelijk hoort te werken, want jij bent de enige kostwinner. Je bent een gezonde vrouw toch, geen mentale of lichamelijke klachten? Hoe kan het dan dat je niet zoekt naar een baan waarin je meer kan werken, waarin je zelf het geld verdient dat je nu van de staat krijgt? Bijstand heeft toch als bedoeling om tijdelijk je inkomen aan te vullen, totdat je zelf een salaris hebt dat voldoende is om te voorzien in je levensonderhoud, niet om betaald thuis te kunnen blijven voor je kind? Kijk desnoods naar de mogelijkheden om je om te scholen tot een veelgevraagd beroep.

Als ik alleen zou komen te staan met mijn kind, dan zou ik me genoodzaakt voelen om een baan te vinden waarmee ik voldoende verdien om ons te kunnen onderhouden (niet zo heel moeilijk met mijn IT gerelateerde opleiding, veel vraag naar). Als dat fulltime werken betekent, so be it. Dan zie ik mijn kind maar iets minder, liever dat dan afhankelijk te moeten zijn van een uitkering. Of klinkt dit nu raar?
quote:Bammetjebam schreef op 07 oktober 2011 @ 22:33:

........... Dan zie ik mijn kind maar iets minder, liever dat dan afhankelijk te moeten zijn van een uitkering. Of klinkt dit nu raar?

Ik was het met je eens, tot deze opmerking!

En ja, klinkt best raar.

Werken kan je je hele leven nog. De kindertijd is kort. En ik (was alleenstaande moeder) kan er over meepraten. Heb ook altijd gedacht; fulltime werken MOET, desnoods ten koste van mijn kind. Zo werkte het niet in mijn geval en niet met mijn kind (toen 8 jaar). Heb de schade van te weinig thuis zijn jaren later moeten inhalen.

Jammer als je niet in een "luxe" positie zit net als jij dat je een man naast je hebt staan met wie je dingen kan (ver)delen.
Celine, wat klink je ongelofelijk zuur!

Je moet nou eenmaal in je levensonderhoud voorzien, dus moet je werken. Dat geldt gewoon voor iedereen. Bovendien, er blijft genoeg tijd naast je baan over om met je kind door te brengen. Een week bestaat uit 168 uur, 32 tot 40 uur daarvan werk je. Reken nog wat reistijd mee voor het gemak....blijft er nog altijd 75% van de tijd in een week over die je met je kind door kan brengen (incl slaap). Bovendien gaat je kind ook nog naar school, zo'n 24 tot 30 uur. Kan prima overlappen. Beetje perspectief kan geen kwaad.
Ik heb fulltime gewerkt en ben 30 uur gaan werken dus ik kon/kan zeker wel in mijn eigen levensonderhoud voorzien. Ben niet afhankelijk van de SD muv de eerste 2 jaar na mijn scheiding.

Bij een fulltime baan was ik 10 uur van huis incl. reistijd. Mijn ervaring is dat ik 5 dagen per week om half 7 per dag opstond en achter elkaar bezig was tot 20.00 uur. Mijn werk nam ruim 10 uur per dag in beslag incl reistijd en ophalen BSO. De overige 3 uur aan boodschappen, geen auto dus elke dag met de fiets een beetje, eten koken en het huishouden. Er bleef te weinig tijd over voor mijn kind. Ben vervolgens 30 uur gaan werken en dat ging beter.

Ik snap dan ook jouw opmerking niet dat ik zuur zou zijn!
En het is maar net hoe je een berekening maakt. 75 % van de tijd overhouden? Als ik 5 dagen in de week om 20.00 uur de tijd vond om even te zitten vind ik dat ik te weinig tijd had om nog met mijn kind door te brengen. Tegen die tijd ging mijn kind naar bed.

Er zullen echt wel ouders zijn die dit wel kunnen, ik kon het niet.
Jij vond jouw opmerking over de ''luxe'' positie niet zuur? En schade van te weinig thuis zijn? Kom op zeg.....En zeggen dat je zeker niet afhankelijk bent van de SD, behalve die 2 pietepeuterige jaartjes....

Tsjah.... I rest my case.
Samen aan de eettafel warm eten en de dag bespreken is inderdaad niet mogelijk Evenals de tijd nemen haar uitgebreid naar bed te brengen. En het weekend.....laten we het daar maar niet over hebben.

Owja, voordat je gaat zeggen dat ik hier fel op reageer... Ja, dat klopt. Dat komt omdat ik niet hou van dat zielige gedoe... Kijk mij het eens moeilijk hebben en het allemaal niet ''kunnen''
Hallo zeg, lees de 1e zin over luxe positie van bammetjebam. Daar reageerde ik op hoor.

En ja inderdaad 2 pietepeuterige jaartjes ipv jarenlang bijstand genieten. Ik werk inmiddels alweer 15 jaar dus waar lul jij over.

Hoeveel mensen zitten er niet jaren in de bijstand, ziektewet of weet ik veel. Geen oordeel, sommigen kunnen er niets aan doen maar er is ook een groep dat daar misbruik van maakt.

En ja idd het ging ten koste van mijn kind. Mijn kind werd om 8 uur op school afgezet en om half 6 van de BSO afgehaald. Dit waren te lange dagen.

Jij hebt geen kinderen of ben jij zo'n geweldige moeder die het allemaal fantastisch heeft gedaan. In dat laatste geval; gefeliciteerd!
Celine,

Ook van jouw verhaal krijg ik het idee dat de staat financieel moet bijdragen aan de keuzes van de alleenstaande moeder zodat ze meer aanwezig kan zijn bij haar kind. Daar ben ik het niet mee eens, sterker nog, ik vind het belachelijk. Dat geld dat naar bijstand gaat van mensen die duidelijk niet financieel zelfvoorzienend willen worden, kan naar zo veel belangrijkere doelen toe.
@Aruuba, in een ander topic (een van die drie over huurtoeslag) heeft ze aangegeven dat ze een aanvulling kreeg uit de bijstand? Toen kwam trouwens dezelfde discussie op gang.

En ik las het meer als dat zij (TO) bleef denken dat ze meer belasting moest betalen als ze meer ging werken en daardoor dan minder over zou houden.

Daarnaast wilde ze ook niet meer dan 24 uur werken om bij haar kind te zijn.
Celine, hoeveel mensen maken er helemaal nooit gebruik van de bijstand of van de ziektewet? Dat is het overgrote deel van de bevolking. Maar omdat het jou makkelijk uitkomt vergelijk je jezelf met mensen die erger ''misbruik'' maken van ons sociale stelsel dan jij. Vergeef me dat ik daar niet van onder de indruk ben.

Grappig trouwens dat je verhaal verandert al naar gelang de tegenargumenten die je krijgt. Eerst kon jij niet genoeg quality time met haar doorbrengen, nu trekt ze opeens de lange dagen niet.
quote:flowerbombje schreef op 08 oktober 2011 @ 02:20:

Celine, hoeveel mensen maken er helemaal nooit gebruik van de bijstand of van de ziektewet? Dat is het overgrote deel van de bevolking. Maar omdat het jou makkelijk uitkomt vergelijk je jezelf met mensen die erger ''misbruik'' maken van ons sociale stelsel dan jij. Vergeef me dat ik daar niet van onder de indruk ben.

Grappig trouwens dat je verhaal verandert al naar gelang de tegenargumenten die je krijgt. Eerst kon jij niet genoeg quality time met haar doorbrengen, nu trekt ze opeens de lange dagen niet.

Sorry, ik begrijp echt niet waar je het over hebt.

Het ging over de periode waarin mijn kind nog erg jong was alweer heel wat jaren geleden, kind is inmiddels bijna volwassen. Ik had het over de tijd dat mijn kind nog in de kleutertijd zat. Toen mijn kind wat ouder werd (een jaar of 12 ben ik meer gaan werken. Maar ook in de tijd dat ik minder werkte om vaker thuis te zijn zat ik net boven het bijstandsniveau en kreeg dus geen aanvulling.

Dus wat bedoel jij met jouw beredenering dat ik misbruik zou maken van het sociale stelsel.

En wat bedoel jij met dat ik mijn verhaal verander? Misschien wat onduidelijk en te vluchtig omschreven voor mensen die mij niet kennen of misschien heb jij wat moeite met lezen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven