Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Solomio schreef:
19-09-2019 08:43
Dit.

Daarbij: ik mis nog wel wat posten in het rijtje vaste lasten.
Er staan al meer dingen op het lijstje, dan dat asielzoekers hier van uitkering moeten betalen, daar wordt de huur en zorgverzekering voor betaald. Dus houden hun gehele uitkering over.. (Te gek voor woorden maar waar)
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
19-09-2019 08:37
Een paar jaar terug was die discussie over een bijstandsgezin dat met alle mogelijke toeslagen netto meer had dan een politieagent. Daar zit dan toch iets scheef. Nu is het natuurlijk wel zo dat zo'n gezin slechts een paar jaar alle mogelijke toeslagen tegelijkertijd kan krijgen en daarna terugvalt op het minimum zonder verder perspectief, maar gevoelsmatig klopt het niet.
Daar heb je gelijk in, ik herinner me daar ook nog wel een artikel over.
Werken zou altijd meer moeten lonen dan niet werken, maar ik krijg het idee dat als je in de bijstand zit er altijd meer speelt dan gewoonweg geen baan.
Maar je gaat echt 400 per maand opzij leggen? ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Volgens mij moet je in de bijstand verplicht de collectieve verzekering van de gemeente nemen en die is erg duur. Ik vind er niets riants aan, die bijstand voor alleenstaanden. Er is echt weinig ruimte voor incidentele grotere uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
Als ik hem was zou ik iemand anders vragen voor mijn financiën. Je vergeet een hele lading noodzakelijke kosten. Zoals ook Groenebroek al aangeeft. Met alleen een zorgverzekering, ben je er niet. Ook belastingen, levensonderhoud (volgens het Nibud +/- €6,75 per dag aan eten bij een 2-persoons huishouden, dat alleen al is €200,- per maand!) kleding, vervoer, reparaties, verplichte papieren etc. vallen niet onder de post 'vrij te besteden'!
yette wijzigde dit bericht op 19-09-2019 08:50
0.22% gewijzigd
Fijne vriendin ben jij iemand iets aanbieden en vervolgens hier te kakken zetten.
Wat leuk zo'n half lijstje met kosten?

Je woont nog thuis TO? Of betaald je partner alles voor je dat je gewoon best wat vaste lasten en eten niet noemt.

Naar oprui-topic. En van die mensen die dan zo lekker meegaan rellen vanuit hun onderbuik op een post waar bepaalde vaste uitgaves helemaal niet genoemt worden.

Blech.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 19-09-2019 08:52
1.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luna500 schreef:
19-09-2019 08:28

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Ik ben op zoek naar een andere huurwoning, ik betaal 597 aan huur, maar veel goedkoper zijn de meeste huurwoningen niet.
En mijn huurtoeslag is ook ongeveer 200 euro per maand.
Ik heb afgelopen jaar gezocht naar de allergoedkoopste zorgverzekering en betaal 101 euro per maand.
GWL 123 per maand.
Mobiel 18 euro per maand.
TV/internet 57.
Gemeentelijke belasting ongeveer 25.
Overige verzekeringen 25.
Eigen risico zorgverzekering 32.

Kortom: stemmingmakerij dit topic en 400 euro sparen per maand gaat natuurlijk al helemaal niet lukken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
groenebroek schreef:
19-09-2019 08:35
Mis een inboedel en aansprakelijkheidsverzekering. Een aanvullende zorgverzekering en eigen risico. Gemeentelijke belastingen.
Verder nog boodschappen en andere uitgaven.

Boodschappen hoeven toch niet als je in de bijstand zit?
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
19-09-2019 08:44
Er staan al meer dingen op het lijstje, dan dat asielzoekers hier van uitkering moeten betalen, daar wordt de huur en zorgverzekering voor betaald. Dus houden hun gehele uitkering over.. (Te gek voor woorden maar waar)
Maar die krijgen dan een veel lagere uitkering, namelijk alleen leefgeld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Raar topic.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2019 08:50
Boodschappen hoeven toch niet als je in de bijstand zit?
Als je in de bijstand zit dan kom je toch ook in aanmerking voor de voedselbank?
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
19-09-2019 08:50
Wat leuk zo'n half lijstje met kosten?

Je woont nog thuis TO? Of betaald je partner alles voor je dat je gewoon best wat vaste lasten en eten niet noemt.

Naar oprui-topic. En van die mensen die dan zo lekker meegaan rellen vanuit hun onderbuik op een post waar bepaalde vaste uitgaves helemaal niet genoemt worden.

Blech.
Ik twijfel nog. TO kan ook gewoon heel lief-naïef zijn. Toch?
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
19-09-2019 08:57
Als je in de bijstand zit dan kom je toch ook in aanmerking voor de voedselbank?
Nee hoor.
Iedere dag is gehaktdag
yette schreef:
19-09-2019 08:57
Ik twijfel nog. TO kan ook gewoon heel lief-naïef zijn. Toch?

Lief? :roll:
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 19-09-2019 08:59
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
19-09-2019 08:57
Ik twijfel nog. TO kan ook gewoon heel lief-naïef zijn. Toch?
Dat zou kunnen, maar dan zat ze niet op het Viva-forum.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2019 08:50
Boodschappen hoeven toch niet als je in de bijstand zit?
Waarom eten als je in de bijstand zit?
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
19-09-2019 08:58
Nee hoor.
Verschilt dat per gemeente?
Waar mijn vader vrijwilligerswerk doet wel.
Stressed is just desserts spelled backwards
TO mag hij elke dag bij je mee eten?
DeSlager schreef:
19-09-2019 08:56
Raar topic.
Eerder een naar topic.
Alle reacties Link kopieren
De armoedeval is echt vreselijk.
Als je er zoveel op vooruit gaat dat je het kan opvangen is het niet erg maar dat is meestal niet zo. 1 euro teveel en dan er valt veel weg.
Vanaf 2020 zijn de regels anders voor de huurtoeslag, ik ben erg benieuwd of het mensen in deze situatie wat ademruimte geeft.

Laatst sprak ik met 2 moeders in een vergelijkbare situatie, voorheen bijstand nu werkend. (alleenstaand, parttime laag betaalde baan, kind(eren) op de basisschool).

De een was enorm aan het klagen over geld, de andere moeder vertelde me daarna waar ze naast haar salaris allemaal recht op had via de gemeente of overheid. Ze zei letterlijk: ik kan goed met geld omgaan en ik heb niets te klagen. Ik krijg toeslagen, zwemmen en sport kan via de gemeente, een fiets en laptop betaal je een kleine bijdrage voor, 2 x per jaar een tegoed voor kleding, gratis of goedkopere uitjes en zo nog wat dingen.
Ze is ook door het maatschappelijk werk oid gewaarschuwd om niet 32 uur te gaan werken, in een laagbetaalde baan, omdat je dan de armoedeval krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je zijn toestemming om hier een topic te openen?
viva-amber wijzigde dit bericht op 19-09-2019 09:04
0.00% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Toch apart. Mensen vinden de bijstand altijd heel royaal, maar als je ooit topics hebt over inkomen en je benoemt een inkomen van 2000 euro per maand een royaal/hoog inkomen dan wordt dat over het algemeen vreemd gevonden en een mager inkomen genoemd.

Ik heb er geen uitgesproken mening over of het hoog of laag is. Er staat veel tegenover dat het zwaar maakt. Verplicht contact met uwv, moeten solliciteren, mensen hebben nooit een eigen woning, weinig eigen spaargeld mogen hebben. Dat maakt toch dat ik niet echt zou willen ruilen, ongeacht de hoogte van zo'n uitkering.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 19-09-2019 09:07
0.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
19-09-2019 08:59
Lief? :roll:
:D nou ja, ze lijkt haar vriend heel lief te willen helpen.
DeSlager schreef:
19-09-2019 08:59
Waarom eten als je in de bijstand zit?
Nergens voor nodig inderdaad, allemaal overbodige luxe. Net als kleding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven