Geld & Recht alle pijlers

Bindend plaatsingsassessment bij functiewijziging, mag dat?

03-06-2026 22:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk al ruim 10 jaar bij een grote zorgorganisatie in een staffunctie op het gebied van kwaliteit.

Binnen een organisatiewijziging wordt mijn huidige functie opgeheven en vervangen door een nieuwe functie op een hoger functieniveau. De werkzaamheden van de nieuwe functie komen grotendeels overeen met wat ik nu al doe, al wordt de functie anders gepositioneerd binnen de organisatie.

Er zijn evenveel medewerkers als beschikbare functies. Er is dus geen sprake van krimp.

Wat ik ingewikkeld vind:

Er zijn geen negatieve beoordelingen of verbetertrajecten geweest.
Ik heb de afgelopen jaren alleen ontwikkel-/waarderende gesprekken gehad.
Ik ben betrokken geweest bij het meedenken over de nieuwe functie.
Volgens HR betreft het een gewijzigde functie.
In eerste instantie werd gesproken over beoordelen of de functie passend is.

Later is echter aangegeven dat er onvoldoende zicht is op het functioneren van de huidige medewerkers en daarom wordt een assessment ingezet. Tijdens een gesprek is aangegeven dat dit geen ontwikkelassessment is, maar een assessment dat bepalend is voor plaatsing.

Mijn vragen:

1.Is het gebruikelijk om bij een gewijzigde functie een bindend plaatsingsassessment in te zetten?
2.Kan een werkgever zich beroepen op onvoldoende zicht op functioneren als er geen negatieve beoordelingen of verbetertrajecten zijn geweest?
3.Hoe wordt juridisch gekeken naar een situatie waarin medewerkers de werkzaamheden feitelijk al jarenlang uitvoeren?
4. Wanneer is sprake van een gewijzigde functie en wanneer van een nieuwe functie?

Ik ben benieuwd hoe HR-professionals, OR-leden of arbeidsjuristen hier tegenaan kijken.
Heb je al contact gezocht met de OR binnen jullie organisatie?