Geld & Recht alle pijlers

Bindend plaatsingsassessment bij functiewijziging, mag dat?

03-06-2026 22:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk al ruim 10 jaar bij een grote zorgorganisatie in een staffunctie op het gebied van kwaliteit.

Binnen een organisatiewijziging wordt mijn huidige functie opgeheven en vervangen door een nieuwe functie op een hoger functieniveau. De werkzaamheden van de nieuwe functie komen grotendeels overeen met wat ik nu al doe, al wordt de functie anders gepositioneerd binnen de organisatie.

Er zijn evenveel medewerkers als beschikbare functies. Er is dus geen sprake van krimp.

Wat ik ingewikkeld vind:

Er zijn geen negatieve beoordelingen of verbetertrajecten geweest.
Ik heb de afgelopen jaren alleen ontwikkel-/waarderende gesprekken gehad.
Ik ben betrokken geweest bij het meedenken over de nieuwe functie.
Volgens HR betreft het een gewijzigde functie.
In eerste instantie werd gesproken over beoordelen of de functie passend is.

Later is echter aangegeven dat er onvoldoende zicht is op het functioneren van de huidige medewerkers en daarom wordt een assessment ingezet. Tijdens een gesprek is aangegeven dat dit geen ontwikkelassessment is, maar een assessment dat bepalend is voor plaatsing.

Mijn vragen:

1.Is het gebruikelijk om bij een gewijzigde functie een bindend plaatsingsassessment in te zetten?
2.Kan een werkgever zich beroepen op onvoldoende zicht op functioneren als er geen negatieve beoordelingen of verbetertrajecten zijn geweest?
3.Hoe wordt juridisch gekeken naar een situatie waarin medewerkers de werkzaamheden feitelijk al jarenlang uitvoeren?
4. Wanneer is sprake van een gewijzigde functie en wanneer van een nieuwe functie?

Ik ben benieuwd hoe HR-professionals, OR-leden of arbeidsjuristen hier tegenaan kijken.
Heb je al contact gezocht met de OR binnen jullie organisatie?
De werkzaamheden komen grotendeels overeen zeg je. Niet 100% dus. De nieuwe taken, liggen vooral die op een hoger functieniveau? Kun jij die taken direct of binnen afzienbare tijd (1-4 maanden) zelfstandig uitvoeren?

Is de functie 'uitwisselbaar' met je huidige functie? Als die uitwisselbaar is (maar dat zal niet, gezien de hogere positionering), moet je werkgever je op die functie plaatsen. Is hij niet uitwisselbaar, maar komen de taken grotendeels overeen, dan zal je werkgever moeten beargumenteren waarom jij niet geschikt bent. Misschien doen ze dat door middel van dat assessment? Ik moet zeggen dat ik deze manieer van plaatsen in de praktijk nog niet ben tegengekomen. Een beetje organisatie/manager weet toch wat zijn/haar mensen kunnen?

Ben je lid van een vakbond, en is die vakbond betrokken bij deze reorganisatie? Dan zou ik daar ook zeker even informeren.
Ik ken dit vooral om het proces 'transparant' te houden en zodoende alle mensen te beoordelen. Het is best mogelijk dat er collega's in dezelfde situatie zitten, maar waar wel twijfels over zijn. Een beetje 'gelijke monniken, gelijke kappen'-verhaal.

Stom, want het brengt spanning met zich mee. Als ik jouw verhaal lees, denk ik niet dat je je veel zorgen hoeft te maken. Je kunt je leidinggevende of HR best een keer vragen hoe het zit en waarom ze voor deze procedure kiezen, omdat er vanuit je eigen traject geen haperingen zitten en je waarschijnlijk zo door kunt stromen. Ze weten wat je kunt, je eigenschappen enz.
Binnen een organisatiewijziging wordt mijn huidige functie opgeheven en vervangen door een nieuwe functie op een hoger functieniveau. De werkzaamheden van de nieuwe functie komen grotendeels overeen met wat ik nu al doe, al wordt de functie anders gepositioneerd binnen de organisatie.

Er zijn evenveel medewerkers als beschikbare functies. Er is dus geen sprake van krimp.

Later is echter aangegeven dat er onvoldoende zicht is op het functioneren van de huidige medewerkers en daarom wordt een assessment ingezet. Tijdens een gesprek is aangegeven dat dit geen ontwikkelassessment is, maar een assessment dat bepalend is voor plaatsing.

Is er binnen die hele organisatiewijziging nergens sprake van krimp, of alleen op die nieuwe functie niet? Wat is er gezegd over de consequentie van het niet behalen van die assessment? Want wat willen ze dan doen met een medewerker die niet zou voldoen aan de nieuwe functie, gaan ze daar ontslag voor aanvragen terwijl er geen sprake is van krimp?
Zarah schreef:
04-06-2026 01:03
De werkzaamheden komen grotendeels overeen zeg je. Niet 100% dus. De nieuwe taken, liggen vooral die op een hoger functieniveau? Kun jij die taken direct of binnen afzienbare tijd (1-4 maanden) zelfstandig uitvoeren?

Is de functie 'uitwisselbaar' met je huidige functie? Als die uitwisselbaar is (maar dat zal niet, gezien de hogere positionering), moet je werkgever je op die functie plaatsen. Is hij niet uitwisselbaar, maar komen de taken grotendeels overeen, dan zal je werkgever moeten beargumenteren waarom jij niet geschikt bent. Misschien doen ze dat door middel van dat assessment? Ik moet zeggen dat ik deze manieer van plaatsen in de praktijk nog niet ben tegengekomen. Een beetje organisatie/manager weet toch wat zijn/haar mensen kunnen?

Ben je lid van een vakbond, en is die vakbond betrokken bij deze reorganisatie? Dan zou ik daar ook zeker even informeren.
Dat is precies mijn vraag.

De nieuwe functie is hoger gewaardeerd en organisatorisch anders gepositioneerd, maar inhoudelijk bouwt deze grotendeels voort op werkzaamheden die ik al jarenlang uitvoer. Het gaat vooral om een doorontwikkeling van een bestaande staffunctie binnen een nieuwe organisatiestructuur.

Wat de situatie bijzonder maakt, is dat de werkgever de functie aanvankelijk als een gewijzigde functie heeft aangemerkt. Later is echter aangegeven dat er onvoldoende zicht is op het functioneren van de betrokken medewerkers en daarom wordt een bindend plaatsingsassessment ingezet om te bepalen of de functie passend is.

Er zijn geen negatieve beoordelingen, verbetertrajecten of disfunctioneringsdossiers. Wel zijn er in de afgelopen jaren reguliere gesprekken gevoerd en is er geïnvesteerd in opleidingen en ontwikkeling.

Mijn vraag is daarom vooral of het gebruikelijk is om bij een gewijzigde functie een bindend plaatsingsassessment te gebruiken om passendheid vast te stellen, terwijl de betrokken medewerkers het werk grotendeels al uitvoeren.

Ja, ik ben lid van de vakbond en heb inmiddels ook contact gezocht.
S-Groot schreef:
04-06-2026 08:46
Is er binnen die hele organisatiewijziging nergens sprake van krimp, of alleen op die nieuwe functie niet? Wat is er gezegd over de consequentie van het niet behalen van die assessment? Want wat willen ze dan doen met een medewerker die niet zou voldoen aan de nieuwe functie, gaan ze daar ontslag voor aanvragen terwijl er geen sprake is van krimp?
Voor zover ik weet is er binnen de bredere organisatiewijziging wel sprake van veranderingen, maar voor onze specifieke functie niet van krimp. Er zijn evenveel functies als medewerkers.

Dat maakt het voor mij juist lastig te begrijpen. De huidige functie vervalt en daarvoor komt een nieuwe functie terug. Volgens HR gaat het om een gewijzigde functie.

Wat precies de consequenties zijn van een negatieve uitkomst van het assessment is mij nog niet volledig duidelijk. Er is wel aangegeven dat het assessment gebruikt wordt om te bepalen of de functie passend is. Wanneer de functie niet passend wordt geacht, wordt vervolgens gekeken of sprake is van een geschikte functie. Als dat ook niet het geval is, volgt volgens de communicatie van HR boventalligheid.

Dat roept bij mij inderdaad dezelfde vraag op als die jij stelt: wat gebeurt er als er geen sprake is van krimp, er evenveel functies als medewerkers zijn en iemand niet passend wordt bevonden voor de gewijzigde functie?
Lois schreef:
04-06-2026 07:12
Ik ken dit vooral om het proces 'transparant' te houden en zodoende alle mensen te beoordelen. Het is best mogelijk dat er collega's in dezelfde situatie zitten, maar waar wel twijfels over zijn. Een beetje 'gelijke monniken, gelijke kappen'-verhaal.

Stom, want het brengt spanning met zich mee. Als ik jouw verhaal lees, denk ik niet dat je je veel zorgen hoeft te maken. Je kunt je leidinggevende of HR best een keer vragen hoe het zit en waarom ze voor deze procedure kiezen, omdat er vanuit je eigen traject geen haperingen zitten en je waarschijnlijk zo door kunt stromen. Ze weten wat je kunt, je eigenschappen enz.
Dat argument van gelijke monniken, gelijke kappen kan ik op zich volgen. Als werkgever wil je misschien iedereen langs dezelfde meetlat leggen.

Waar mijn twijfel vooral zit, is dat de reden die wij hebben gekregen een andere lijkt te zijn. Er is aangegeven dat er onvoldoende zicht zou zijn op ons functioneren vanwege de onduidelijke positionering van de functie in de afgelopen jaren. Daarom zou niet beoordeeld kunnen worden of de nieuwe functie passend is.

Dat vind ik lastig te rijmen met het feit dat er geen sprake is van disfunctioneren, er wel gesprekken zijn gevoerd en wij deze werkzaamheden al jarenlang uitvoeren. Bovendien zijn wij betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe functie.

Als de boodschap was geweest: "We willen iedereen op dezelfde manier beoordelen om het proces objectief te houden", dan had ik dat waarschijnlijk makkelijker kunnen plaatsen dan de boodschap dat er onvoldoende zicht op ons functioneren zou zijn.
Zarah schreef:
04-06-2026 00:55
Heb je al contact gezocht met de OR binnen jullie organisatie?
Nog niet formeel. Ik ben eerst zelf alle documenten en communicatie aan het verzamelen om goed te begrijpen hoe het proces precies loopt en welke afspraken er zijn gemaakt.

De OR is wel betrokken bij de organisatiewijziging en de adviesaanvraag rondom de functie. Omdat ik zelf nog vragen heb over de kwalificatie van de functie en de rol van het assessment, overweeg ik wel om dit bij de OR neer te leggen.
Veel licht natuurlijk ook aan dat "grotendeels gelijke taken". Wat komt erbij, zijn daar specifieke vaardigheden of kennis voor nodig? Stel dat een nieuwe taak wordt "zelfstandig opereren van patiënten" dan is het duidelijk dat jullie allemaal BIG geregistreerd arts moeten zijn. Ook al is dit maar een uurtje in de week en doe je de rest van de week je huidige taken.
Hiervoor moet je juist bij de OR zijn. Die hebben (al dan niet) toestemming gegeven en zouden dus al die zaken die jij nog zelf wilt onderzoeken, al moeten hebben. Ik zou ze gelijk al inschakelen, met de opmerking dat je ook zelf wel de info wilt verzamelen. De vakbond is natuurlijk je juridische ondersteuning, dus daar ook zeker aan de bel blijven trekken of ze willen meekijken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven