Geld & Recht alle pijlers

BKR registratie en hypotheek

24-07-2011 20:42 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag mede-forummers,

graag zou ik van misschien ervaringsdeskundigen horen hoe en wat, want google heeft me nog niet veel verder geholpen.

Enkele jaren geleden heeft mijn vriend op zijn 18e een studenten krediet afgesloten van 5000 euro. Door enkele omstandigheden is dit niet op tijd afgelost. Dit jaar zijn wij echter klaar met het aflossen van de schuld.

Op dit moment huren wij particulier een prachtige, maar erg dure woning. Graag zouden wij een huis gaan kopen, niet nu, maar over 2/3 jaar.

Nu heb ik begrepen dat je bij een BKR-registratie vijf jaar genoteerd staat na het afbetalen van de schuld. Ook heb ik begrepen dat dit moeilijkheden kan opleveren voor het afsluiten van een hypotheek. Enkel is me niet duidelijk of je helemaal geen hypotheek kan krijgen, of dat het wel mogelijk is door de status op te laten heffen....

het maakt niet veel uit of we het op mijn of zijn salaris kopen, aangezien we geregistreerd partners zijn en ik dus ook de registratie heb...

wie weet hier meer over? Kunnen we nu pas over 5 jaar een hypotheek afsluiten, of is er in de tussentijd wel iets mogelijk?

Voor de goede orde, de financieen zijn nu waterdicht geregeld en zo'n schuld als deze zal absoluut niet nog een keer voorkomen ;)
Je kunt pas over 5 jaar een normale hypotheek afsluiten. De negatieve registratie vervalt dan inderdaad pas. Deze is niet eerder op te heffen.

Je zou nu misschien wel een hypotheek kunnen krijgen maar dan betaal je de hoofdprijs aan rente en kun je niet met een betrouwbare aanbieder in zee.

Het is dus een kwestie van geduld hebben.
Er zijn verschillende coderingen. Als jullie voor een hypotheek gaan kijken als het krediet al is afbetaald staat het ook als afbetaald bij BKR. Een hypotheek zal dus wel mogelijk zijn lijkt me, de schuld die je had is namelijk afbetaald.
Echt waar Ikbenanoniem? Dan ben ik slecht op de hoogte. Sorry TO.
Ik ben dus prima op de hoogte:

BKR codes

De Bureau Krediet Registratie (BKR) uit Tiel heeft voor mensen die achterblijven met hun afbetaling van een schuld aan de kredietverstrekker verschillende codes uitgevonden:

Code A – staat voor melding van een betalingsachterstand.

Code H – de schuldenaar is weer gaan betalen. Situatie is weer hersteld.

Code 1 – er is een regeling getroffen met cliënt om tot aflossing van het krediet of lening te komen.

Code 2 – Schuldeiser heeft nog steeds een vordering op u.

Code 3 – ER is minimaal 250 euro afgeboekt van uw rekening om de schuld af te lossen. Mocht dit onderdeel zijn van aflossing van een volledige vordering dan wordt tevens de einddatum vermeld.

Code 4 – de schuldenaar is met de noorderzon vertrokken.
Het hangt idd af van het soort codering en hoe lang de schuld is afbetaald, die codering blijft 5 jaar te zien maar hoeft niet persé een belemmering te betekenen voor je hypotheek, jouw financiële situatie telt ook mee.

Hebt u uw achterstand ingelopen, dan is dit ook zichtbaar bij ons. Een 'H' van Herstel bij de betreffende overeenkomst geeft dit aan. De 'H' wordt alleen vermeld als de overeenkomst doorloopt. Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee de overeenkomst heeft beëindigd, wordt een einddatum bij de overeenkomst geplaatst. De 'A' van Achterstand blijft met de einddatum zichtbaar bij de betreffende overeenkomst. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen uw gegevens over de beëindigde overeenkomst automatisch uit ons bestand. Dus ook de 'A'
anoniem_70260 wijzigde dit bericht op 24-07-2011 21:02
Reden: toevoeging
% gewijzigd
De hoogte van je schuld telt ook mee icm de hoogte van je hypotheek. Ik heb ooit bij een hypotheekbehandelaar gewerkt en dus vele aanvragen moeten beoordelen.

Ik weet niet meer precies hoe het in elkaar stak, maar het was niet zo dat als je ook maar 1 BKR registatie hebt, je dan geen hypotheek kan aanvragen (anders zou iedereen die rood staat op zijn rekening courant ook niets kunnen krijgen...).

Ok, dus als ik het goed begrijp zouden we prima een huis kunnen kopen, mits de financiele situatie gezond is? We hebben twee prima jaarsalarissen, vast contract en hebben deze schuld binnen 12 maanden afbetaald....erg fijn nieuws om te horen, ik was alo bang dat we hier de komende 5 jaar (a 900 euro per maand) zouden moeten blijven wonen
Om het zeker te weten zou je eigenlijk dus gewoon moeten informeren bij je hypotheek verstrekker
quote:Gravinnetje schreef op 24 juli 2011 @ 20:52:

Echt waar Ikbenanoniem? Dan ben ik slecht op de hoogte. Sorry TO.Zoals ik TO lees heeft haar vriend zich niet aan de betalingsverplichting gehouden binnen de gestelde termijn. Dan meldt de crediteur dit bij het BKR met een achterstandscodering. Als de schuld later wel is afbetaald, dan krijg je een herstelcodering maar die blijft dus wel 5 jaar staan.
Informeer eerst eens bij een hypotheekadviseur TO. Ik wil de pret niet drukken, maar mijn man heeft iets soortgelijks gehad en wij konden (ondanks mijn onberispelijke betalingsgedrag en vrij riante inkomen) niet eens een roodstand van 1000 euro op onze betaalrekening krijgen.
Die herstelcodering is toch juist het probleem/ Ik heb dat ook gehad, en dat was wel een probleem eigenlijk. Niet het feit dat ik ergens nog een lening had lopen, maar dat ik ooit toen ik 19 was iets niet op tijd betaald had. (Het zal nu weg zijn neem ik aan, ben 27) Ik heb daarna alles betaald, maar kreeg toen geen lening voor iets anders, ondanks dat het al afbetaald was. Ik weet niet hoe dat werkt met hypotheken misschien vergelijkbaar?
quote:_yellowlove_ schreef op 24 juli 2011 @ 21:10:

Die herstelcodering is toch juist het probleem/ Ik heb dat ook gehad, en dat was wel een probleem eigenlijk. Niet het feit dat ik ergens nog een lening had lopen, maar dat ik ooit toen ik 19 was iets niet op tijd betaald had. (Het zal nu weg zijn neem ik aan, ben 27) Ik heb daarna alles betaald, maar kreeg toen geen lening voor iets anders, ondanks dat het al afbetaald was. Ik weet niet hoe dat werkt met hypotheken misschien vergelijkbaar?

Bij mijn weten dus inderdaad wel Yellow.

Een betalingsafspraak niet nakomen, daar zijn kredietverstrekkers niet happig op. En ze willen dus zien dat "de dader" zich verbeterd heeft qua gedrag. Vandaar dus ook die termijn van 5 jaar.
Hm, dan heb ik toch iets te vroeg gejuicht :( wat is wijsheid, de BKR bellen of een hypotheekverstrekker? Het voelt zo raar een hypotheekverstrekker te bellen aangezien we pas over 2/3 jaar ons serieus willen orienteren, ik heb dus ook nog geen idee waar ik uberhaupt een hypotheek wil afnemen...
Eens met IBA, zou je echt willen adviseren eerst na te gaan of er mogelijkheden zijn.
Je kunt bij de bank voor 2,50 ofzo (dat was het toen bij mij) opvragen wat precies je codering is. Dan weet je tenminste ook waar je over praat? En dan bij de een hypotheekverstrekker vragen hoe het zit? Misschien hebben ze daar wel een folder of iets over? En als je weet welke codering het is, kun je misschien vooruit
quote:gwenstar schreef op 24 juli 2011 @ 21:00:

De hoogte van je schuld telt ook mee icm de hoogte van je hypotheek. Ik heb ooit bij een hypotheekbehandelaar gewerkt en dus vele aanvragen moeten beoordelen.

Ik weet niet meer precies hoe het in elkaar stak, maar het was niet zo dat als je ook maar 1 BKR registatie hebt, je dan geen hypotheek kan aanvragen (anders zou iedereen die rood staat op zijn rekening courant ook niets kunnen krijgen...).

De BKR registratie is op zich het probleem niet. Echter de code Achterstand en Hersteld betekent dat er een betalingsachterstand is geweest en dat de vriend van TO zich geen goede betaler heeft getoond.

Veel mensen verwarren een BKR registratie met een negatieve BKR registratie. Je kunt wel geregistreerd staan, geen achterstanden hebben en dus ook geen problemen krijgen bij het aanvragen van een nieuw krediet.
Als deze kwestie pas over 2/3 jaar aan de orde zou ik er nu geen slapeloze nachten om hebben. Betaal dat krediet af en maak je er nu nog niet te druk om. Over 3 jaar kan de hele financiele markt weer anders zijn dan nu.
Toen ik mijn huis ging kopen had ik ook een bkr-notering van 4 jaar eerder. Rekeningetje vergeten van Wehkamp. Het was ook nog eens best een heftige notering, omdat er een incassobureau aan te pas is gekomen. Het ging ook om een heel lullig bedrag, maar door de codering had ik enorm veel moeite om een hypotheekofferte te krijgen. Op de allerlaatste dag voor de deadline had ik dan toch een offerte, maar het heeft me 10 jaar van mijn leven gekost aan stress. Ik had dus weinig keus en heb niet echt een voordelige rente.

Maar het is dus niet onmogelijk.

Inmiddels woon ik alweer 3 jaar in mijn koophuis. Hoe het nu gaat met het verkrijgen van een hypotheek weet ik niet maar het zal er niet makkelijker op zijn geworden vrees ik...

Misschien is het een idee om eerst een financiering rond te breien voordat je op zoek gaat naar je droomhuis om teleurstellingen te voorkomen? (weet overigens niet of dat kan?)

Succes!!
quote:saar87 schreef op 24 juli 2011 @ 21:14:

Hm, dan heb ik toch iets te vroeg gejuicht :( wat is wijsheid, de BKR bellen of een hypotheekverstrekker? Het voelt zo raar een hypotheekverstrekker te bellen aangezien we pas over 2/3 jaar ons serieus willen orienteren, ik heb dus ook nog geen idee waar ik uberhaupt een hypotheek wil afnemen...

Volgens mij weet jij wel wat jullie status is TO, want je noemt zelf dat de schuld recent is afbetaald/binnenkort wordt afbetaald en dat je dus weet dat die termijn van 5 jaar bestaat.

Je kunt via de bank je status opvragen (kost 4,95 inmiddels), maar verder heb je daar niet veel aan.
quote:saar87 schreef op 24 juli 2011 @ 21:14:

Je vriend kan bij BKR (tegen kosten) zijn gegevens opvragen maar wat heb je er nu aan te weten welke codering erbij staat, feit blijft dat het tot 5 jaar na afbetaling te zien is en BKR kan je niet vertellen of je een hypotheek kan krijgen.

Dat kan een hypotheekverstrekker wel maar je geeft aan pas over 2 a 3 jaar te willen gaan kijken, dan kan jullie situatie wel weer heel anders zijn dan nu dus of dat nu zin heeft..
Mijn man heeft zoiets aan de hand gehad toen we onze hypotheek wilde oversluiten/ verhogen. Een niet betaalde mobiele telefoonrekening via incassoburo was waar het omging. We konden toen geen verhoging van onze hypotheek krijgen in eerste instantie. Pas 5 jaar na de aflossing van de laatste termijn aan het incassobureau.

Eerder kon ook wel maar dan betaal je, zoals al gezegd werd, echt torenhoge rentes. Laat het tzt anders eens voorrekenen.
Jullie hebben inderdaad gelijk dat het pas over een paar jaar aan de orde is, dan heb ik nog zat tijd mijn hoofd er over te breken ;) was voor nu benieuwd, ik zal iniedergeval de status opvragen en dan even gaan bekijken wat ik ermee doe.

bedankt voor het snelle meedenken van eenieder!
Controleer inderdaad even of je al een H hebt staan, want vanaf het moment dat de H er staat blijft deze nog 5 jaar staan. Die H moet er dus zo snel mogelijk komen.
Hai,

Mijn vriend en ik hebben een hypotheek ook al heeft mijn vriend een BKR registratie, meerdere zelfs. Allemaal door domme telefoonrekeningen...

Maar het ligt echt aan de ernst van je registratie en bij wie je een hypotheek wil. Niet iedere bank geeft je een hypotheek als je een registratie hebt.

Wij zijn heel goed geholpen bij de rabobank.

Met een BKR krijg je alleen geen nationale hypotheekgaratie waardoor je net wat meer betaald.

Kijk wel uit voor alle sites die je een hypotheek geven met BKR, want die vragen belachelijke tarieven.

Maar vraag inderdaad voor een paar euro dat formulier aan en je kunt altijd voor vrijblijvend advies bij een bank langs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven