Geld & Recht alle pijlers

Boete gekregen in trein maar was ik wel in overtreding!!?

24-07-2010 12:21 420 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Afgelopen week zat ik in de trein richting Zwolle.

Ik zelf beschik niet over een OV en heb zelf dus ook geen recht op reductie. Maar je mag wel met iemand die wel een OV heeft mee reizen met korting.

Dit doe ik dan ook altijd, in de trein zoek ik iemand die OV heeft en ik vraag of ik mee mag reizen.

Ditmaal trof ik een jongen die een OV had en ik mocht mee reizen, maar hij moest wel eerder uitstappen.

Ik zou als hij de trein had verlaten iemand anders zoeken waarmee ik verder kon reizen.

De conducteur kwam onze kaartjes afknippen voordat de jongen er uit moest. Dus ik viel nog onder zijn korting, dit gaven we dan ook aan.

Maar de conducteur gaf mij een boete aangezien ik tot zwolle moest en ik niet dezelfde treinreis als de jongen had.

Maar nu hoorde ik dat ik tot de halte van de jongen niet in overtreding was. Als ik op de betreffende halte van de jongen ook was uitgestapt (en dat heb ik aangeboden aan de conducteur) was ik niet in overtreding geweest. Alleen ging de conducteur hier niet mee akkoord, en hij nam mijn ID-kaart in met de woorden later bij mij terug te komen. Zonder mijn identiteitskaart was het voor mij ook geen optie de trein te verlaten bij de halte van de jongen.

Nu is mijn vraag, was ik in overtreding? En mocht de conducteur mij de boete uitschrijven?

Alvast bedankt!

Fleurs.
quote:Spinster schreef op 24 juli 2010 @ 12:35:

[...]

Dan kun je dus niet met de trein. Jammer, maar zo werkt het met alles in het leven.

Soms moet je wel he.

En wie niet rijk, is, moet soms slim zijn.

Er zijn trouwens genoeg mensen wel zo aardig dat het kan.

Ik zou het zelf trouwens niet doen. Maar ik kan ook wel een treinkaartje betalen.
quote:Mazou schreef op 24 juli 2010 @ 12:34:

[...]

Voor sommige mensen is een treinkaartje met korting al heel veel geld.

En voor sommige mensen is 55 euro per jaar ook veel geld.

IDan moet je niet met de trein gaan, als je er feitelijk geen geld voor hebt. TO fraudeert door een reductiekaart te kopen terwijl ze er geen recht op heeft.
Dus je gaat dan iedereen in de trein langs om te vragen of je met hem/haar me mag reizen? Pff, lijkt me een heel gedoe!
quote:Fleurs schreef op 24 juli 2010 @ 12:34:

Zwolle bedoel je Coffeepot!

Maar dat had ik inderdaad beter kunnen doen.

Ik ga voortaan dus ook niet meer bij mensen zitten die eerder moeten uitstappen.

Ik neem geen kortingskaart omdat het, behalve deze keer, altijd goed gaat! ;)

en moeilijk is het niet hoor :pJe neemt geen kortingskaart omdat het tot deze keer altijd goed ging? Dan moet je nu ook niet zeuren als het eens een keer NIET goed gaat...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
@ Fleurs wat een achterlijke instelling heb jij zeg. Hoop dat je veel boetes krijgt. Koop zelf zo'n kaart. Ik reis ook op dat traject en als ik je tegenkom heb je dikke pech.
Een kortingskaart is toch veel handiger. Je hebt het er zo uit. Met de boete die je nu kreeg had je hem al bijna bij elkaar en je bent van het hele gezeur af. Ik zou er ook niet moeilijk over doen als iemand het mij vroeg hoor, maar ik vraag me dan wel af: Als die jongen ook een boete had gekregen omdat ie jou op zijn kaart mee liet reizen? Had jij die dan ook betaald?
quote:Mazou schreef op 24 juli 2010 @ 12:37:

[...]

Soms moet je wel he.

Het is niet slim, het is asociaal. Arm zijn geeft je nog niet het recht om die twee zaken door elkaar te halen.
quote:Scarlet72 schreef op 24 juli 2010 @ 12:34:

Overigens heeft mijn zoon ook niet altijd hetzelfde kaartje als ik en reist mee op mijn kortingskaart... Maar hij stapt dan een halte eerder uit (om naar zijn vader te gaan) en ik reis door naar mijn ouders. Daar is bij mij nooit moeilijk over gedaan trouwens.Als jullie hetzelfde kaartje hebben zal niemand moeilijk doen over een halte eerder uitstappen. In het geval van TO weken de kaartjes van TO en de kaarthouder af en stapte de kaarthouder eerder uit.
quote:pipootje wrote on 24 July 2010 @ 12:34:

dat samen reizen is bedoeld voor je vrienden en familie waar je ergens mee heen gaat, niet voor andere willekeurige treinbezoekers! Ik zou mooi nee zeggen als je het mij vroegWat een onzin. Als iemand jou vraagt of-ie mee kan reizen en jij stemt toe, dan reis je samen, klaar. Als je niet samen uitstapt, dan ben je in overtreding en krijg je een boete. Ook klaar...

[...]

Soms moet je wel he.

Ik zou het zelf trouwens niet doen. Maar ik kan ook wel een treinkaartje betalen.

Goed excuus voor de conducteur.....

Als je geen geld hebt voor iets, of dat nou een kortingskaartje is, een broek of een dvd, kun je het niet kopen. Heel simpel. Dat leer je al las je heel klein bent.
quote:CoffeePot schreef op 24 juli 2010 @ 12:34:

[...]

Waarom niet? Van mij mogen mensen altijd meereizen, als ze maar niet geforceerd een praatje aan proberen te knopen als ik overduidelijk een boek aan het lezen ben ofzo. Ze benadelen jou er toch niet mee?

Idd.

En als je bijv. student bent, kun je dus met je OV altijd 3 mensen met korting mee laten reizen.

Je hebt dat OV zelf niet betaalt, dus wat let je om er anderen van mee te laten genieten?

[...]

Soms moet je wel he.

Ik zou het zelf trouwens niet doen. Maar ik kan ook wel een treinkaartje betalen.Juist daarom heb ik een kortingskaart.
quote:CoffeePot schreef op 24 juli 2010 @ 12:34:

[...]

Waarom niet? Van mij mogen mensen altijd meereizen, als ze maar niet geforceerd een praatje aan proberen te knopen als ik overduidelijk een boek aan het lezen ben ofzo. Ze benadelen jou er toch niet mee?Ik heb haar (en de rest van haar gezelschap) wel mee laten reizen, maar dat betekent dan ook dat ze verplicht in mijn buurt moeten blijven, terwijl ik mezelf liever wat afzonder tijdens de reis (boekje, mp3 op, geen aanspraak etc.). Plus dat ik ook 55 euro per jaar moet betalen voor die kaart. Laten ze dat zelf dan ook eens doen i.p.v. een ander te profiteren...
@ Scarlet het is dan ook jouw zoon. Deze conducteur bij TO zal wel door hebben gehad dat ze met iemand aan het reizen was die ze totaal niet kende en gaf haar mooi een boete.
quote:Spinster wrote on 24 July 2010 @ 12:38:

[...]

Het is niet slim, het is asociaal. Arm zijn geeft je nog niet het recht om die twee zaken door elkaar te halen.Asociaal? Omdat je vraagt of je mee mag reizen? Ik zou het zelf nooit doen, maar ik vind het niet asociaal als het netjes gevraagd wordt. Weigeren kan altijd, toch?...
Hoe hoog is de boete?
quote:Spinster schreef op 24 juli 2010 @ 12:38:

[...]

Het is niet slim, het is asociaal. Arm zijn geeft je nog niet het recht om die twee zaken door elkaar te halen.

Ik vind het niet asociaal.

Ik vind het asociaal als mensen last van je hebben. En dat hebben mensen in deze niet, want ze kunnen ook gewoon nee zeggen.
35 euro geloof ik. Dus dat is al bijna een kortingskaart .
quote:Mazou schreef op 24 juli 2010 @ 12:39:

[...]

Idd.

En als je bijv. student bent, kun je dus met je OV altijd 3 mensen met korting mee laten reizen.

Je hebt dat OV zelf niet betaalt, dus wat let je om er anderen van mee te laten genieten?Dat betalen studenten wel degelijk zelf. Ze betalen collegegeld en als ze niet afstuderen dan betalen ze een forse boete per maand dat ze de OV-kaart in bezit hadden. En zelfs als je deze overwegingen weg laat dan betaalt de belastingbetaler nog altijd. Frauderen met die kaart maakt de kosten van studenten voor de belastingbetaler hoger.

[...]

Soms moet je wel he. Als het maar soms is, kun je er ook voor sparen. Door die andere keren niet te gaan.quote:En wie niet rijk, is, moet soms slim zijn.Slim is niet synoniem aan de boel flessen. Zoals ikbenanoniem zegt: je reist feitelijk niet met iemand samen als je een reductiekaartje koopt en instapt, je moet dan nog iemand vinden die geen nee durft te zeggen zo aardig is en dús ben je tot dat moment in ieder geval al in overtreding.
quote:Merelin wrote on 24 July 2010 @ 12:39:

[...]

Goed excuus voor de conducteur.....

Als je geen geld hebt voor iets, of dat nou een kortingskaartje is, een broek of een dvd, kun je het niet kopen. Heel simpel. Dat leer je al las je heel klein bent.En als iemand jou dat geld schenkt, kun je dat wel kopen. Jullie halen zaken door elkaar...
quote:Ligeia schreef op 24 juli 2010 @ 12:40:

[...]

Asociaal? Omdat je vraagt of je mee mag reizen? Ik zou het zelf nooit doen, maar ik vind het niet asociaal als het netjes gevraagd wordt. Weigeren kan altijd, toch?...Ik vind frauderen asociaal.
quote:Spinster schreef op 24 juli 2010 @ 12:38:

[...]

Dit vind ik dus ook. Ik heb het ook niet breed en betaal toch ook elk jaar voor mijn OV abonnement. Waarom kan een ander dat dan niet maar profiteert van een ander?

Ik ben helemaal niet te beroerd om iemand mee te laten reizen op mijn kaart, maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben dat ze op die manier gebruik willen maken van een ander.
quote:Ligeia schreef op 24 juli 2010 @ 12:42:

[...]

En als iemand jou dat geld schenkt, kun je dat wel kopen. Jullie halen zaken door elkaar...

Als je verder reist dan de persoon waarmee jij samen reist reis je dus niet samen. De conducteur kent dat soort trucjes heel goed.

De boete is dus helemaal terecht.

De kortingskaart is bedoeld voor 3 medereizigers. TO is geen medereiziger.
Ik vind het een vorm van fraude, want TO schaft een reductiekaartje aan waar ze geen recht op heeft en gaat achteraf op zoek naar iemand met wie ze mee kan reizen.

En omdat het altijd goed ging, zit ze nu te miepen dat ze een boete krijgt en dat onterecht vindt. Ik denk dat ze het geld van de boete er (helaas) al lang uit heeft met het bespaarde geld.

Als je bij fraude tegen de lamp loopt, moet je ook niet zeuren als je gepakt wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven