Geld & Recht alle pijlers

Boete voor bellen in de auto

25-02-2025 21:56 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een (niet NL-sprekende) vriendin die het al niet zo breed heeft is vandaag gepakt toen ze belde in de auto. Kennelijk is ze op beeld gezet door zo'n nieuwe camera/scanner en daarna staande gehouden. Bij een winkelcentrum binnen de bebouwde kom.

Ze had de telefoon op haar schoot en belde handsfree met haar moeder in haar thuisland die vrij ernstig ziek is. Ze heeft de telefoon natuurlijk wel aangenomen maar niet aan haar oor gehad en gelijk op handsfree gezet.

Is dat terecht? Weet iemand dat? Ik heb haar gezegd dat ze bezwaar moet maken.
https://www.boete.nu/2023/06/08/boete-t ... op-schoot/

Ik.zou het aanvechten
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2021/0 ... -op-schoot
Het staat op beeld, dus dan moet het duidelijk zijn toch?

En dat ze het niet breed heeft is toch totaal niet ter zake doende.
En dat ze geen NL spreekt doet ook niet ter zake.
Telefoon op schoot is niet vasthouden, dus als er beeldmateriaal is kan ze de boete succesvol aanvechten.
Ook niet Nederlanders of Nederlandssprekenden moeten zich aan de wet houden, ik vind dat deel van he verhaal geen verzachtende omstandigheid.
Zieke moeder wel, maar dan nog is ze betrapt. Ze kan de foto opvragen, bezwaar indienen en uiteindelijk in beroep gaan via de rechter etc.
Voor het aannemen de telefoon wel in de hand gehad? Dan is de boete terecht. Je mag hem helemaal niet vasthouden tijdens het bedienen, alleen volledig handsfree mag.
Aanvechten is natuurlijk haar recht, maar ik geef haar weinig kans als er een foto is.
Ik heb ook ooit zo'n boete gehad. Had de telefoon op mijn been liggen en met het draaien in de bocht hield ik hem vast zodat hij niet van mijn been viel. Ik ben aangehouden door een Politiewagen. Helaas terecht.
Binnen de bebouwde kom had ze vast wel even een (parkeer)plek kunnen vinden om stil te gaan staan en haar moeder terug te bellen. Het was geen kwestie van leven of dood toch?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Ze heeft de telefoon aangenomen, die handeling had niet gemogen, en daarna nog de moeite genomen om 'm op handsfree te zetten. Ze is zelfs staande gehouden, dan wordt aanvechten pittig want het woord van de ambtenaar weegt heel erg zwaar ten opzichte van de hare.

Buitenlands, financiën, moeder, is niet relevant.
Tuurlijk is het terecht.

Auto rijden is auto rijden.
Als je gaat bellen, zorg je dat je ergens op een veilige plek stilstaat.

Ongeluk zit een klein hoekje.
Ik heb te snel gelezen, maar ja het aannemen en op handsfree zetten betekent dat ze haar telefoon in de hand heeft gehad. Daarmee is de boete dus geheel terecht.

Alleen het op schoot hebben van de telefoon is wel toegestaan.
Het niet breed hebben, geen Nederlands spreken en een zieke moeder hebben zijn geen redenen om de boete niet te betalen. Ze is betrapt, dat is pech hebben. Had ze maar een plekje moeten opzoeken om stil te staan en terug te bellen. Ze is staande gehouden, dat is jammer maar helaas. Ook voor haar gelden gewoon de regels.
noah_bloem wijzigde dit bericht op 25-02-2025 22:31
19.15% gewijzigd
Het leven is kut, het leven is zuur
Maar alles smaakt beter uit de frituur*

*Quote vanuit de psychiatrische instelling
CocaCola schreef:
25-02-2025 22:21
Auto rijden is auto rijden.
Als je gaat bellen, zorg je dat je ergens op een veilige plek stilstaat.
Jij voert nooit een gesprek in een rijdende auto ook?
.
MrsM schreef:
25-02-2025 22:24
Ik heb te snel gelezen, maar ja het aannemen en op handsfree zetten betekent dat ze haar telefoon in de hand heeft gehad. Daarmee is de boete dus geheel terecht. Maar als ze dat aannemen niet gezien hebben ? Dan zou je toch ook kunnen zeggen dat je dat eerder / op een legale plek hebt gedaan ? Want op schoot hebben en handsfree bellen mag wel ?

Alleen het op schoot hebben van de telefoon is wel toegestaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik snap sowieso niet waarom men gaat bellen met een telefoon op schoot. Dan ding vliegt toch overal naartoe in de bocht of inhalen etc? Doe hem dan in je bh oid.. of nog beter gewoon ergens veilig stoppen en daar bellen
Voor iedereen een groene tuin
blijfgewoonbianca schreef:
25-02-2025 22:31

Ja als je een coulante agent treft wel. :)

En dan is er volgens mij ook nog zoiets als bewijslast? Maar daar weet ik het fijne niet van eerlijk gezegd.
Of koop een houder ofzo.
.
Ik snap niet dat er mensen zijn die niet handfree bellen. Koop een headsetje, heb je al voor een tientje, je hebt je handen vrij. Ik vind het ontiegelijk dom gedrag.
Sierlijk schreef:
25-02-2025 22:47
Ik snap niet dat er mensen zijn die niet handfree bellen. Koop een headsetje, heb je al voor een tientje, je hebt je handen vrij. Ik vind het ontiegelijk dom gedrag.
Dit. Of zoek een parkeerplaats. En anders niet zeuren over een boete. Je brengt anderen en jezelf in gevaar.
Ze heeft hem op de speaker gezet? Want waarom ligt ie anders op schoot, als ie handsfree was via carkit, had je de telefoon gewoon in je tas kunnen laten liggen. Natuurlijk is die boete terecht.
Sierlijk schreef:
Ja, dat snap ik ook niet.... Een headsetje, of een houder aan je dashboard. Hoe simpel kan het zijn.

Maar goed, tja, ze is vast niet staande gehouden omdat er geen bewijs was? Balen van het geld. Maar wel eigen schuld als ze inderdaad heeft opgenomen en 'm op speaker heeft gezet, dus ik gok dat ze gewoon moet betalen.
Sierlijk schreef:
Ik snap dat hele telefoon op schoot ook niet. Dat ding kan gaan schuiven.
Voor een paar euro heb je een houdertje of zo’n magneet. Kun je je telefoon ook nog als navigatie gebruiken.
En rijden mensen dan de hele rit met die telefoon op schoot? Bij bij zit hij altijd in mijn tas. Of in een houder, afhankelijk van welke auto. Als ik mijn telefoon in mijn tas heb en mijn telefoon is niet verbonden met de navigatie, neem ik dus niet op. Dat overleef je toch wel?
Er staat inderdaad dat op schoot hebben niet hetzelfde is als vasthouden.
Maar er staat ook het volgende:

Het OM benadrukt - zoals ook door het Hof opgemerkt in dit arrest - dat het hebben van je mobiel op schoot niet straffeloos is als daardoor gevaarlijk verkeersgedrag ontstaat. Dan wordt namelijk artikel 5 van de Wegenverkeerswet overtreden en daarvoor kan een verbaal worden opgemaakt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven