Geld & Recht alle pijlers

Boete

16-01-2016 14:23 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, ik zal proberen om mijn probleem zo goed mogelijk uit te leggen. Als er vragen zijn stel ze gerust.

Vorig jaar had ik telefonisch een afspraak gemaakt met een diëtiste. Die afspraak zou doorgaan op 9 januari 2016 om 10:00u. Dat heb ik ook meteen in mijn agenda gezet. Toen ik echter daar kwam, was alles daar donker en de deur was op slot. Ik heb gebeld maar ik kreeg telkens de voicemail die vermelden dat ze die dag gesloten waren. Ik ben dan kwaad naar huis gegaan en heb mijn nood op Facebook geklaagd. Een paar dagen later kwam mijn vader langs om te vragen wat er gebeurd was. Ik leg hem alles uit, waarop hij zegt dat ze nooit op zaterdag open zijn. En dat dat helemaal niet kan dat ik op die dag een afspraak had. Maar dan ga ik dat toch niet in mijn agenda zetten? Nu een paar dagen later krijg ik een brief in mijn bus dat ik op 9 januari 2016 niet aanwezig was en dus een boete van 15¤ dien te betalen. Ik heb daarop een mail gestuurd dat ik wel degelijk aanwezig was en heb gebeld en dat ik die boete dus niet betaal. Kort daarop kreeg ik een mail terug waarin zij beweerden dat er wél een diëtiste aanwezig was en dat ik die boete zal moeten betalen. Oh ja en dat ik wel aan de deur had moeten bellen. Tja daar hebben ze aan de telefoon niks van gezegd. En misschien ook niet onbelangrijk: in de mail stond dat ze op maandagavond wel open zijn. Dat vond Ik raar dus ik heb een mail terug gestuurd en gezegd dat 9 januari 2016 wel een zaterdag is en geen maandag. Daar heb ik nu nog geen antwoord op. Het is een lange tekst dus ik hoop dat het duidelijk is. Nu mijn vraag: Is die boete terecht of niet?
quote:doornroosje9 schreef op 16 januari 2016 @ 16:15:

[...]

Je kan anderen niet veranderen, maar je kan jouw reactie op anderen wel veranderen. Dus leren omgaan met je opvliegendheid en het te heftig reageren.Tja das waar ik reageer soms te heftig. Heel mijn leven ben ik gepest geweest zowel thuis als op school. Dat ze me hier nu ook uitlachen terwijl ik simpel om raad vraag zit me dan ook niet echt lekker. Dus ja dan probeer ik mij te verdedigen. Hoewel dat toch geen zin heeft. Want uiteindelijk word ik weer belachelijk gemaakt.
Blijkbaar hebben zij een fout gemaakt, aangezien ze het achteraf ook weer hebben over 9 januari. Maar jij had op maandag gewoon even kunnen bellen: "Ik stond zaterdag voor een dichte deur, misschien heb ik de datum verkeerd opgeschreven. Wanneer was mijn afspraak precies?"

Daarmee voorkom je dat ze je zomaar opeens een rekening gaan sturen of sta je in ieder geval sterker als je er een krijgt.

Kortom: het is fout gegaan bij de diëtiste, maar jij had er gewoon achteraan moeten gaan.
Zippiex, je reageert inderdaad zeer heftig.

Probeer eerst te kalmeren en neem dan opnieuw contact op en leg de situatie uit.

Je frustratie van vroeger mbt het pesten uit je ook nu hier. Welke frustraties uit je ten aanzien van die diëtiste waarvan zij geen weet heeft?

Ik heb geleerd...een communicerend mens is te helpen. Als niemand communiceert op een constructieve wijze kom je geen stap verder. En zal de frustratie over en weer enkel groeien.

Beter kun je leren om anders met frustratietolerantie om te gaan cq deze te vergroten. Dus naast een diëtiste is wellicht tevens andere hulp ook welkom in je leven?

Ik schrijf dit nu zo, jij leest het op een manier, en wellicht vind je mijn bericht niet terecht of niet prettig. Echter ik schrijf het niet om je te plagen, of te pesten of om je van repliek te dienen. Ik schrijf het omdat ik op oprecht denk te voelen en tussen de regels doorte lezen dat er meer aan de hand is en dat je in wezen nu handelt als een kat in het nauw, terwijl je liever anders zou willen.
quote:Zippixie25 schreef op 16 januari 2016 @ 16:20:

[...]

Tja das waar ik reageer soms te heftig. Heel mijn leven ben ik gepest geweest zowel thuis als op school. Dat ze me hier nu ook uitlachen terwijl ik simpel om raad vraag zit me dan ook niet echt lekker. Dus ja dan probeer ik mij te verdedigen. Hoewel dat toch geen zin heeft. Want uiteindelijk word ik weer belachelijk gemaakt.Probeer de tips eruit te halen. Als bijna iedereen schrijft dat het mss geen goed idee was om niet aan te bellen en te gaan klagen op facebook, kan je dat ook gewoon aannemen. Bel hen op maandag, leg rustig uit dat je zaterdag voor de deur stond, het heel donker was binnen en jij dus dacht dat ze de afspraak vergeten waren. Of het mogelijk is om een nieuwe afspraak te maken.
Life is short. Eat dessert first.
quote:Zippixie25 schreef op 16 januari 2016 @ 16:20:

[...]

Tja das waar ik reageer soms te heftig. Heel mijn leven ben ik gepest geweest zowel thuis als op school. Dat ze me hier nu ook uitlachen terwijl ik simpel om raad vraag zit me dan ook niet echt lekker. Dus ja dan probeer ik mij te verdedigen. Hoewel dat toch geen zin heeft. Want uiteindelijk word ik weer belachelijk gemaakt.

Dat zijn reacties op jouw heftige manier van reageren, er wordt niet meteen lollig gedaan. Dus zie het zoals het is: jouw manier van reageren lokt ook weer bepaalde reacties uit. Meer niet.

Als er weer iets misgaat, probeer dan rustig te blijven en het niet meteen persoonlijk te maken. Eerst uitzoeken hoe het zit en wat er precies is misgegaan, ipv meteen keihard in de aanval. Dat werkt alleen averechts, selffulfilling prophecy. Jij denkt dat je onrecht aangedaan wordt, waardoor je heftig reageert en de ander inderdaad geen zin heeft om jou op wat voor manier dan ook tegemoet te komen.
Was je eerder bij die dietiste geweest?

Zoniet, heb je dan misschien aan de verkeerde deur gestaan?
Als in de mail staat dat ze op maandagavond WEL open zijn, stond de afspraak bij hen 22.00 uur, 10 uur in de avond, op een dag die bij hen kennelijk als maandag 9 januari 2016 genoteerd staat.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Moiren_ schreef op 16 januari 2016 @ 16:05:

[...]

Er is nóg een Belg? Ze moeten bij Viva echt wat aan het deurbeleid gaan doen.

Als ze aan kunnen bellen worden ze toegestaan.

Oh wacht dat klopt niet .
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
Ik zou het niet ongebruikelijk vinden om klanten ( die voor 't eerst een afspraak maken?) ervan op de hoogte te stellen dat ('s avonds) de ruimte niet vrij toegankelijk is, maar dat er moet worden aangebeld (waarbij ik er van uit ga, dat deze diëtiste haar beroep niet thuis in de huiskamer uitoefent).
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

quote:doornroosje9 schreef op 16 januari 2016 @ 16:09:

[...]

Even een serieuze reactie. Heb je al hulp? In één van je vorige topics schreef je dat je ging kijken voor hulp om beter met je bordeline om te gaan?Ik ga om de de 2 weken met iemand praten. Heb het nog wel moeilijk soms
quote:Bitje93 schreef op 16 januari 2016 @ 15:25:

Wanneer ik ergens voor een gesloten deur sta, probeer telefonisch contact te zoeken waarbij ik te horen krijg dat men gesloten is, dan is het laatste dat in mij op komt wel, om ook nog even aan te gaan bellen. Oef toch nog een van de weinigen hier die mij begrijpt. ☺

Ik neem toch aan dat wanneer er iemand aanwezig was zoals beweerd, die persoon ook de telefoon wel op neemt wanneer ze toch op een patiënt zit te wachten.
quote:Moiren_ schreef op 16 januari 2016 @ 16:03:

[...]

Laat je nu een scheet ofzo? Nee das prot

Roosje, jij bent nog wel de uitzonderBelg.
quote:Lamprei schreef op 16 januari 2016 @ 16:17:

De boete lijkt mij helemaal terecht. De diëtiste weet niet beter dan dat jij afgelopen zaterdag niet bent komen opdagen. Het is heel normaal dat hulpverleners de deur niet open hebben staan zodat jan en alleman zomaar binnen kunnen lopen.

Precies. Het is doorgaans geen winkel waar je spontaan even binnenloopt.

Ze ontvangen cliënten op afspraak. Tijdens kantooruren, maar in overleg wellicht ook s avonds of in het weekend. Dan is de diëtiste die de afspraak heeft waarschijnlijk ook de enige aanwezige. En is het niet zo gek dat ze dan de voordeur niet open heeft staan. Vanwege de veiligheid, èn omdat ze een afspraak heeft waarbij ze niet gestoord kan worden.

Ik vind het ook niet zo heel onvoorstelbaar dat ze dat de telefoon niet aan heeft. Ze heeft op zaterdag geen algemene bereikbaarheid (want normaliter niet open), dus is ze specifiek aan het werk voor een bepaalde afspraak en niet om de telefoon te bemannen.

Disclaimer: als er geen misverstand is geweest wb de dag natuurlijk.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Zippixie25 schreef op 16 januari 2016 @ 16:16:

[...]

Nee die blablabla was: We zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag... Allez alle dagen behalve zaterdagAhhhhh dan snap ik het
Mijn tandarts maakt ook afspraken op zaterdag of 's avonds. Dan is ze alleen niet telefonisch bereikbaar. En het pand zit dicht inderdaad: aanbellen dus.
Ik heb werkelijk waar nog nooit bij een professioneel bedrijf (tandarts, dokter, fysio, etc.) aan hoeven te bellen om binnen te komen voor een afspraak. Ook niet in het weekend, ook niet 's avonds. Mijn eerste reactie bij een donker pand, deur op slot en telefonisch niet bereikbaar, zal dus zeker niet aanbellen zijn

Daarnaast zegt TO dat op de deur stond dat ze zaterdag gesloten zijn en dat ze dat ook in de voicemail te horen kreeg.

Nu reageert TO misschien heftig en vinden sommige forummers (net zoals mijn puber) het leuk om dan juist de spot te gaan drijven, maar ik zie toch echt niet in waarom TO nu de boete zou moeten betalen. Toegeven, de volgende maandag niet bellen, is niet handig. Maar ik vind de dietiste best agressief door gelijk een factuur te sturen en zo afwijzend te zijn naar TO haar mail!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
quote:Broedkippetje schreef op 16 januari 2016 @ 18:45:

[...]

Precies. Het is doorgaans geen winkel waar je spontaan even binnenloopt.

Ze ontvangen cliënten op afspraak. Tijdens kantooruren, maar in overleg wellicht ook s avonds of in het weekend. Dan is de diëtiste die de afspraak heeft waarschijnlijk ook de enige aanwezige. En is het niet zo gek dat ze dan de voordeur niet open heeft staan. Vanwege de veiligheid, èn omdat ze een afspraak heeft waarbij ze niet gestoord kan worden.

Ik vind het ook niet zo heel onvoorstelbaar dat ze dat de telefoon niet aan heeft. Ze heeft op zaterdag geen algemene bereikbaarheid (want normaliter niet open), dus is ze specifiek aan het werk voor een bepaalde afspraak en niet om de telefoon te bemannen.

Disclaimer: als er geen misverstand is geweest wb de dag natuurlijk.Maar als dat allemaal zo is dan hang je een mooi geprint briefje op dat cliënten/patienten in het weekend en 's avonds aan moeten bellen?
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Waarom zou aan TO in de mail geantwoord zijn dat ze maandagavond wel geopend zijn?

TO had geen afspraak op maandag, TO had een afspraak op 9 januari.

quote:IBAOHI schreef op 16 januari 2016 @ 20:34:

Ik heb werkelijk waar nog nooit bij een professioneel bedrijf (tandarts, dokter, fysio, etc.) aan hoeven te bellen om binnen te komen voor een afspraak. Ook niet in het weekend, ook niet 's avonds. Mijn eerste reactie bij een donker pand, deur op slot en telefonisch niet bereikbaar, zal dus zeker niet aanbellen zijn

Daarnaast zegt TO dat op de deur stond dat ze zaterdag gesloten zijn en dat ze dat ook in de voicemail te horen kreeg.

Nu reageert TO misschien heftig en vinden sommige forummers (net zoals mijn puber) het leuk om dan juist de spot te gaan drijven, maar ik zie toch echt niet in waarom TO nu de boete zou moeten betalen. Toegeven, de volgende maandag niet bellen, is niet handig. Maar ik vind de dietiste best agressief door gelijk een factuur te sturen en zo afwijzend te zijn naar TO haar mail!Danku ik vond het ook schandalig dat ik meteen een boete kreeg, vooral omdat ik het ook niet breed heb. Mijn omgeving zei ook dat ik dat zeker niet moet betalen.
quote:Zippixie25 schreef op 16 januari 2016 @ 20:40:

[...]

Danku ik vond het ook schandalig dat ik meteen een boete kreeg, vooral omdat ik het ook niet breed heb. Mijn omgeving zei ook dat ik dat zeker niet moet betalen.

Of je het niet of wel breed hebt, doet er niet toe. Ook niet of je meteen een boete krijgt voor zoiets of de eerste keer ( bij het niet verschijnen op een afspraak) of eerst een waarschuwing.

Het doet er toe of de afspraak voor 9 januari 2016 is gemaakt, een zaterdag ( om 10.00 uur) of voor maandag(avond) en dat is geen 9 januari 2016.

Je moet naar de dietist en de eerste kans die je krijgt, donker, grijp je aan om niet te hoeven.

Aanbellen is ook al te veel energie?

Had ze een rode loper moeten neerleggen? Misschien zat ze in haar kantoor, niet zichtbaar vanaf de straat en voordeur, milieuvriendelijk de lampen uit te laten.
Ik werd wakker en ineens was iedereen allergisch, vooral voor ware balans.
quote:Kritispurelaif schreef op 16 januari 2016 @ 20:57:

Je moet naar de dietist en de eerste kans die je krijgt, donker, grijp je aan om niet te hoeven.

Aanbellen is ook al te veel energie?

Had ze een rode loper moeten neerleggen? Misschien zat ze in haar kantoor, niet zichtbaar vanaf de straat en voordeur, milieuvriendelijk de lampen uit te laten.pardon? Ik heb moeite genoeg gedaan! Heb drie keer gebeld! Als ik een afspraak maak, dan zorg ik dat ik bereikbaar ben!
@Zippixie25, lees je ook de berichten waarin staat dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben?

En als je een nieuwe afspraak maakt, stel dan 23 of 30 januari voor; of 6 februari.

quote:simbalabimba schreef op 16 januari 2016 @ 21:03:

@Zippixie25, lees je ook de berichten waarin staat dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben?Ja zeker, ik heb op enkele van die betichten geantwoord 😉

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven