Geld & Recht alle pijlers

Bouw dakterras: frusterend!

05-05-2017 09:17 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben een huis gekocht met de mogelijkheid tot het bouwen van een dakterras. Het dak is 50 vierkante meter (10 bij 5) groot. Mooi groot voor de bouw van het dakterras dacht ik. Echter nu blijkt dat bij de vergunningaanvraag er waarschijnlijk nog maar 6 vierkante meter dakterras overblijft! Gisteren gebeld met een medewerker van de gemeente; volgens hem moet er minimaal twee meter ruimte overblijven aan alle kanten (twee zijden grens aan straat en twee zijden grenst aan buren). Op deze manier hou je dus bijna geen dakterras over. Aangezien de bouw van dakterras nogal prijzig is, zitten we nu heel erg over te twijfelen of we dit voor zo'n klein stukje ruimte wel waard vinden. Echter hebben we bij ons huis geen tuin, dus was voor ons een dakterras eigenlijk wel essentieel. Erg frusterend dat dit eruit komt, en op dit moment ben ik vooral ook erg verdrietig. Als we dit van tevoren hadden geweten (ik weet mijn schuld had ik eerder naar moeten informeren) dan hadden we het huis nooit gekocht

Wanneer ik echter om mij heen kijk naar andere dakterrassen zijn deze wel een stuk groter. Zie ik hier wellicht iets over het hoofd? De officiële vergunningsaanvraag met bouwtekeningen moeten we nog indienen, dus wellicht valt het mee maar vrees voor het ergste..Wie herkent mijn verhaal en heeft al ervaring met de bouw van een dakterras (gemeente Utrecht) en kan mij hierin wat tips geven. Wordt zeker gewaardeerd en hoor het heel graag!
Ik zou eens informeren bij de buren hoe dit dat dan gedaan hebben. En wellicht zijn de regels in de loop van de jaren gewoon veranderd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Waar gaan die twee meter af dan? Dan wordt het 6 bij 3? Dat is nog altijd 18 m2, voor meubels is dat niet klein. Maak een vloer van die oppervlakte met een open omheining en plaats verplaatsbare bloembakken buiten de omheining. Dan rek je het al een heel stuk op.

En vraag goed na of dit een vergunning is die zonder toestemming van de buren kan worden afgegeven. Wellicht dat het met toestemming wel breder mag.
Het mag wel als de buren toestemming geven en als het direct aan een weg grenst:

https://www.utrecht.nl/wo ... kterras-of-balkon-bouwen/
Ik lees hier: https://www.utrecht.nl/wo ... kterras-of-balkon-bouwen/ dat als buren toestemming geven, je wel tot de erfgrens mag bouwen.
quote:patchouli_ schreef op 05 mei 2017 @ 09:28:

Waar gaan die twee meter af dan? Dan wordt het 6 bij 3? Dat is nog altijd 18 m2, voor meubels is dat niet klein. Maak een vloer van die oppervlakte met een open omheining en plaats verplaatsbare bloembakken buiten de omheining. Dan rek je het al een heel stuk op.Het huis is 5 meter breed. Als daar 4 meter af gaat (2 meter aan elke kant) hou je een meter over.
quote:nerdopviva schreef op 05 mei 2017 @ 09:30:

[...]

Het huis is 5 meter breed. Als daar 4 meter af gaat (2 meter aan elke kant) hou je een meter over.

Ik las verkeerd, het gaat om een vier zijden dakterras. Ik dacht met één zijde tegen het huis, een terras tegen een verdieping aan dus.....

dan hou je inderdaad niks over.

Liggen die andere dakterrassen op de daken van dezelfde soort huizen TO? Zijn dat ook jouw buren?
quote:patchouli_ schreef op 05 mei 2017 @ 09:35:

[...]

Ik las verkeerd, het gaat om een vier zijden dakterras. Ik dacht met één zijde tegen het huis, een terras tegen een verdieping aan dus.....

dan hou je inderdaad niks over.

Liggen die andere dakterrassen op de daken van dezelfde soort huizen TO? Zijn dat ook jouw buren?Ik moest ook even kijken hoor Ik denk dat de enige oplossing toch bij de buren ligt. Al geeft één buur maar toestemming, dat scheelt toch weer twee meter. En bij de voor- en achterkant mag je volgens mij wel tot de rand.
Bedankt voor jullie reacties en adviezen tot nu toe!

In de huidige situatie zou er dus van alle zijden 2 meter afgaan, dan hou je nog maar 1 bij 6 meter over. Erg weinig dus inderdaad.

Ik hoop dat we dan in ieder geval toestemming krijgen van de buren. Ik ken ze nog niet, dus gaat wel spannend worden of ze hier toestemming voor willen verlenen. Verder lees ik inderdaad dat je ook dichterbij de grens mag bouwen als je pand grens aan een openbare weg. Nu is het inderdaad zo dat twee zijden van ons pand grens aan een openbare stoep en straat. Zal hier nog even verder op induiken. Is in ieder geval al wel een opluchting dat er wellicht toch nog wat mogelijkheden zijn.
In Amsterdam moet je een meter van de dakrand het hek neer zetten. Maar verder mag je gewoon tegen de erfgrens een hek neer zetten.

Stem wel met de vve af, want daken zijn gezamenlijk bezit.
Ook gehad. Hebben een hoekhuis dus met de ene buur afgesproken om beide op de grens te bouwen en aan de buitenkant gewoon geen echt hek gemaakt, maar een pergola en dan van de buiten kant klimop (als afscheiding) bol naar de pergola laten groeien (heel onduidelijk?) zodat we alsnog de totale oppervlakte hebben en beschutting. Alleen aan de voorkant 2 meter uit de gevel gebleven door een flinke plantenbak en op de loze ruimte achter de plantenbak hebben we de bakken voor de kussens en tuinspullen staan....mooi weggewerkt ook zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven