Geld & Recht alle pijlers

Bruiloft, wat heeft het gekost?

03-10-2016 22:17 131 berichten
Omdat mijn verloofde en ik volgend jaar willen gaan trouwen en wij nu een grove schatting aan het maken zijn wat wij denken uit te geven ben ik erg benieuwd wat jullie hebben uit gegeven / gaan uitgeven of zouden willen uitgeven.

Ik heb een lijstje gemaakt met punten waarop ik mijn grove calculatie baseer maar uiteraard ben je vrij om punten toe te voegen, weg te laten of je niet aan mijn punten te houden.

Voor de reeds getrouwden onder ons gelieve ook aan te geven of je binnen budget gebleven bent en wat misschien de valkuilen zijn

Mijn verloofde en ik verschillen nog al van mening over wat wij denken dat bepaalde dingen kosten. Nou liggen mijn eisen wel wat hoger en heb ik meer wensen dan hij dus vandaar misschien onze verschillen van inschatting.

Graag jullie ervaringen en meningen!

* Aantal gasten:

- Ceremonie / Burgerlijke stand / kerk

- Receptie

- Feest ( + locatie )

- Eten & dranken

- Decoratie

- Vervoer

- Kleding bruid / bruidegom / bruidsmeisjes en/of bruidsjonkers

- Trouwringen

- Fotografie / Videografie

- Trouwaankondiging (uitnodigen, saves the dates etc.)

- Huwelijksreis

- Overige (bedankjes, onverwachte kosten etc)
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat waren wij veel kwijt dan .

Al snel rond de 17.000 euro exclusief huwelijksreis, die was dan nog eens 6000 euro. Van de 17.000 duizend was de taart, jurk en pak betaald.

Wij hadden overdag 40 gasten die bleven dineren. En op het feest waren er 110 gasten.

Grove berekening.

Jurk 1700

Pak 1300

Taart 350

Band 1200

Fotgraaf 600

Videogr 600

Ringen 1150

Auto 450

Make up 85

Bedankjes 100

Kaarten 225

Waren op locatie getrouwd in de bossen, ook hier het diner en feest gehouden. Kwamen wel uit op ongeveer 5000 euro.

Heel veel geld dus, maar het was echt de moeite waard. Zou het zo weer doen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-10-2016 09:26
Reden: spam
% gewijzigd
DE tip is om goed te bedenken wat jullie belangrijk vinden en daarin te investeren en andere dingen bewust heel goedkoop te doen of te schrappen. Het voelt uiteindelijk veel luxer om echt uit te kunnen pakken met een paar dingen (en wel je eigen favoriete dingen) waarop je niet hoeft te besparen.

Dus ga voor die fantastische fotograaf maar haal je uitnodigingen bij een online budgetzaak, dat soort werk. En wie zegt dat je een taart, een ring of een boeket nodig hebt? Het is net zo goed een bruiloft zonder.

Een paar dingen schrappen scheelt al waanzinnig veel geld.
Gemeente: 25 euro

Jurk + schoenen: 200 euro

Pak man: betaald door fanilie

Restaurant: betaald door familie

Auto: geleend

Fotograaf: familie

Ringen: 75

Kapper: 30

Taart + drinken (thuis): 30

Totaal: 360 euro
quote:Ranma schreef op 03 oktober 2016 @ 22:43:

Ongeveer 8.000 euro. Was €750 goedkoper geweest als de band twee dagen van tevoren niet had afgezegd.

Aantal gasten: 90

- Eten & dranken

1000

Bruidstaart zelf gemaakt en de rest van het eten laten cateren. Veel hapjes, soepen en quiches

90 gasten en dan maar 1000 euro voor eten en drank kwijt zijn terwijl je laat cateren? 10 euro pp?

Op locatie dineren plus drank voor de hele avond kost volgens mij al snel 60 euro pp (even als richtlijn voor de TO), maar door dit in een andere vorm te doen kun je het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt
250 euro in totaal. Kleding hadden we al. We hebben met onze twee getuigen lekker bij ons thuis gegeten. Gemeentelijke lege was 70 euro. 30 minuten en klaar. Ringen 120 euro en de rest was voor lunch inc champagne. Helemaal fijn en helemaal blij met onze dag.
Ceremonie 150€

Jurk 2000

Pak 2000

Bloemen €300

Feest / receptie 3000

Kaarten 100€

Auto huur 100€

Ringen 2500€

Huwelijksreis 2000

Foto's 500

Jurk heb ik Gekregen pak hebben we zelf betaald

Dit is al meer dan 20 jaar geleden
quote:MN-- schreef op 03 oktober 2016 @ 23:00:

Wij moeten nog trouwen deze week maar lijken ongeveer dit kwijt te zijn:

Gasten: 37

Jurk: 1500

Pak man: 650

Bruidsmeisje: 75

Ceremonie: 450

Feest inclusief taart en bbq, zonder sterke drank: 2100

Bedankjes: 100

Gastenboek: 100

Haar + makeup: 100

Auto: gratis

Fotograaf +album: 900

Trouwringen: 800

Totaal 7000.

Hebben ook redelijk veel hiervan niet zelf hoeven betalen.

Hee MN--! Wat leuk zeg, spannend nu, of alles onder controle?

(tvp, ik mag volgend jaar )
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
quote:flipje2 schreef op 04 oktober 2016 @ 07:07:

[...]

Hee MN--! Wat leuk zeg, spannend nu, of alles onder controle?

(tvp, ik mag volgend jaar )Vrijwel alles onder controle :-). Het laatste stukje ligt buiten onze macht. Nog maar 2 nachtjes slapen
quote:MaryCrawley schreef op 04 oktober 2016 @ 02:07:

DE tip is om goed te bedenken wat jullie belangrijk vinden en daarin te investeren en andere dingen bewust heel goedkoop te doen of te schrappen. Het voelt uiteindelijk veel luxer om echt uit te kunnen pakken met een paar dingen (en wel je eigen favoriete dingen) waarop je niet hoeft te besparen.

Dus ga voor die fantastische fotograaf maar haal je uitnodigingen bij een online budgetzaak, dat soort werk. En wie zegt dat je een taart, een ring of een boeket nodig hebt? Het is net zo goed een bruiloft zonder.

Een paar dingen schrappen scheelt al waanzinnig veel geld.En bedankjes. Volgens mij gooit bijna iedereen dat vrij snel weg.
Kosten: de rest van je leven
quote:eagle_eye schreef op 03 oktober 2016 @ 22:21:

- Fotografie / Videografie

Fotograaf gedurende een uur of 5 inclusief shoot: EUR 2000,- (ben zelf ontwerper dus kan zelf het album samenstellen en af laten drukken)

Twee. Duizend. Euro.

€2.000 Euro voor een fotograaf? Meen je dat nou echt? Ik vind dat een krankzinnig bedrag.
Oh dear, how sad, never mind.
20.000

Mijn wordt altijd een beetje emotioneel als hij daar aan terug denkt...
De zee is groen
50 personen 16:00 - 23:00

Strand locatie in NL incl catering en aankleding (ceremonie, borrel, hapjes, eten, feest) - 3500

Ambtenaar (onofficieel) - 300

Trouwen eigen gemeente - gratis

Band en dj - 1500

Fotograaf - 400

Fotoboek - 100

Jurk - 1200

Kleding man - 1000

Kleding kind - 150

Make-up - zelf, dus gratis

Haar - vriendin die kapper is, dus gratis

Ringen - 1000

Verblijf hele weekend - 450

Uitnodigingen / save the date - goede vriend met drukkerij, dus gratis

Cadeautjes gasten - 250

Extra lunch met getuigen - 150

Totaal - 10.000

Geen : boeket, corsage, taart, auto, huwelijksreis

Van ouders/schoonouders 3000 gekregen, 1500 van gasten, 'netto' kostte het ons 5500. Werkelijke prijs: onbetaalbaar! Wat een geweldige dag, inclusief heel weekend met veel van onze gasten, was elke cent dubbel en dwars waard!
quote:nerdopviva schreef op 04 oktober 2016 @ 07:26:

[...]

En bedankjes. Volgens mij gooit bijna iedereen dat vrij snel weg.

Dat inderdaad.. Wij hadden voor iedereen bedankjes en ik denk dat bijna de helft is blijven staan.

En in ons geval was het gewoon een doosje met wat snoepjes.

Mensen zagen het over het hoofd, wilden het niet aannemen etc.

Echt, zonde van de tijd die ik erin heb gestoken.

Verder waren wij ruim 9.000 verder.

Locatie ( ceremonie, toost, borrel, diner voor 52 man, avondfeest voor 135 man): 6500,-

Ringen: 220,-

DJ: 800,-

Make up: 55,-

Kapper: Gratis, huwelijkscadeau

Boeket + corsages: 85,- ( Enkel de inkoop bloemen betaald, vriendin van mijn moeder heeft het boeket en 12 corsages gemaakt)

Fotograaf: 800,- ( Bevriend met man en een leuke prijsafspraak kunnen maken)

Gemeenteleges: 350,- Getrouwd op locatie, waar we nog een bedrag voor de locatiehuur hadden moeten betalen, maar omdat we de volledige dag hebben gevierd op locatie, werd dit geschrapt.

Schoenen: 75,-

Ondergoed: 75,-

Uitnodigingen: 75,-

Bedankjes: 45,-

Auto: van mijn moeder

Jurk + hoepel + sluier: van ouders + oma

Pak + schoenen: van ouders man

En ik zal vast her en der wat vergeten zijn.

Ik vond het geweldig, had het niet anders willen doen
- Ceremonie / Burgerlijke stand / kerk €750 voor de Nederlandse, €2000 voor die in de tropen (maar dat was incl. locatie en eten voor 4 personen)

- Receptie geen

- Feest ( + locatie ) geen afhuurkosten

- Eten & dranken €1700 incl. fooi, bbq en drank voor 45 man

- Decoratie geen

- Vervoer geen

- Kleding bruid / bruidegom / bruidsmeisjes en/of bruidsjonkers €800 voor pak man + jurk voor mij (geen bruidsjurk)

- Trouwringen €1200

- Fotografie / Videografie €150 en prachtige foto's geworden. Geen shoot, gewoon foto's van de dag, niet dat stijve/gemaakte

- Trouwaankondiging (uitnodigen, saves the dates etc.) geen

- Huwelijksreis €4000 voor een maand, daar komen dus die huwelijkskosten nog apart bij (zie eerder), omdat wij in de tropen zijn getrouwd en toen pas in NL

- Overige (bedankjes, onverwachte kosten etc) bedankjes waren een souvenir, ongeveer €50 en iedereen heeft ze nog! Ze zijn ook wel echt heel mooi.

Toevoeging: huwelijkse voorwaarden à €1000 en mijn bruidsboeket was een tientje.

€11.660,- was dan volgens mij de totale rekening. En dat klopt wel ongeveer want ik had €12.000 in mijn hoofd. Make-up en haar door vriendin laten doen, schoenen en sieraden had ik al, trouwvervoer was de fiets, geen videograaf of band of dj, geen dansfeest (houden man en ik beiden niet van).

Was een dure maand, maar wel een fantastische maand! En aangezien de meesten hetzelfde bedrag aan een dag uitgeven ben ik heel tevreden
Ik vraag me wel af hoe lang geleden men getrouwd is als ik ceremonieprijzen zie. Hier is normaal bij gemeente minimaal 450, budget ceremonie 250 en uiteraard soms gratis.
2 jaar geleden ben ik getrouwd, en dat heeft ongeveer 2000 euro gekost, incl. de ringen en kleding.

We hebben het erg klein gehouden en zijn dan wel wat luxer uit eten geweest. Trouwauto en fotograaf kregen we van onze ouders cadeau, omdat ze onze dag wel heel mager vonden

Hoewel ik vroeger altijd droomde van een enorme bruiloft met alles erop en eraan, was dit precies de juiste bruiloft voor ons. Alles klopte en het was een hele bijzondere dag.

Wat een verschillen in totaalbedragen hier zeg, echt wel enorme bruiloften moeten dat geweest zijn; ook superleuk zo'n feest en jurk!
quote:MN-- schreef op 04 oktober 2016 @ 08:17:

Ik vraag me wel af hoe lang geleden men getrouwd is als ik ceremonieprijzen zie. Hier is normaal bij gemeente minimaal 450, budget ceremonie 250 en uiteraard soms gratis.Hier ruim €500 voor een doordeweekse middag. Wij hadden dan nog locatiehuur erbij (maar dat was bijna niets) omdat het zo intens droevig gesteld is met de stadhuizen van Amsterdam. Budgetversie hadden ze 2 jaar geleden iig niet.
Zit flink onder het gemiddelde hier!

Gemiddeld is toch wel 15.000 tegenwoordig..

Wij zaten daar nogal boven, maar hadden ook heel veel gasten.

80 daggasten en 60 avondgasten. Alles was op 1 locatie: ceremonie, daarna bruidstaart + bubbels, toen borrel, vervolgens 4-gangen diner (hebben een hekel aan een buffet), daarna feest.

Vervolgens bleven we slapen met 18 man en hadden we de volgende dag een uitgebreid ontbijt.

Alleen dat was al bijna 20.000.

Onze fotografen waren de andere huge kostenpost: 4000 euro.

We hebben er geen seconde spijt van gehad! Hadden het alleen wel met iets minder gasten willen vieren, maar dat kon niet, omdat man uit zeer groot gezin komt..
€4000 voor een fotograaf???

Wauw! Wat zijn dat voor foto's, hologrammen ofzo?
Ik betaalde niet zo lang geleden 600 voor een ambtenaar op locatie. Op een zaterdag, want dat scheelt ook hier.
De zee is groen
Wij zijn laatst ook -heel globaal- aan het rekenen geslagen en dat werd het volgende:

Gasten: +/- 150

's avonds rond 19.30 een ceremonie met aansluitend feest tot 01.00 uur (wij zouden er anders overdag teveel mensen bij willen hebben en dat wordt met een diner simpelweg te duur, dan maar zo).

Gemeente € 450 (vrijdagavond, op locatie. wilde eerst zaterdagavond maar dat was helemaal drie keer zo duur)

Notariskosten voor wijzigen/aanmaken testamenten € 500

Jurk incl. accessoires, kapper etc. (make-up zal ik zelf doen) € 2500

Pak en schoenen € 1000

Kleding voor neefje en nichtje € 100 (bruidskinderen)

Uitnodigingen € 250

Even een frietje halen met beider gezinnen, voordat alles begint € 50

Ringen € 150 (gewone relatie-/vriendschapsringen van Lucardi, geen trouwringen)

Vervoer geen, we gaan samen op de fiets naar de locatie (vijf minuten van ons huis)

Huur locatie € 600

Decoratie/bloemen € 400

Fotograaf (eind van de middag voor ceremonie) € 500

Catering locatie +/- €3750

Muziek/dj/band +/- € 1500

Bedankjes € 225

Totaal bijna € 12.000.

Huwelijksreis doen we niet, gewoon een normale vakantie ergens dat jaar. Ook geen photobooth of gastenboek ofzo, het gaat ons om een gezellig feestje met vrienden en muziek.

Sommige dingen misschien te groot of te krap begroot, ik weet ook nog niet of- en wat wij cadeau krijgen van schoonouders of mijn moeder.

Ik vond een maandagochtend bij de Gemeente prima om alles te regelen voordat wij aan kinderen beginnen, vriend wil mij héél graag in zo'n mooie trouwjurk zien en liever een 'echte' bruiloft. Nog even kijken hoe en wanneer ivm sparen
Huwelijkse voorwaarden en testamenten: 1.000

Leges (uittreksel burgerlijke stand, trouwakte etc.): 50

Uitnodigingen (zelf gemaakt): 25

Ringen (zelf ontworpen): 1.000

Vervoer: nihil (eigen auto)

Taart voor onszelf en de getuigen: zelfgebakken appeltaart, ik schat een euro of 3?

Kleding: weet ik niet meer, maar konden we daarna ook nog aan

Fotograaf: gratis

Tiengangendiner voor 20 personen: 1.000

Huwelijksreis: een mooie reis van tien weken (heel duur, maar dat hadden we er graag voor over)
Die kosten zijn inderdaad vaak hoog. Via de officiele weg zouden wij voor de BABS 1200 kwijt zijn geweest. Dit kan je onzeilen door gratis te trouwen en de BABS in te huren voor een onofficiele ceremonie. Onze gasten hebben hier niks van gemerkt, is vrijwel 1 op 1 met een officiele ceremonie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven