Geld & Recht alle pijlers

bruto uurloon en fietsplan

31-08-2013 21:25 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak gebruik van het fietsplan van mijn werk. Nu blijkt echter dat mijn bruto uurloon lager is dan normaal. Dit is al een paar maanden het geval. Ik heb toen bij personeelszaken navraag gedaan. En de "uitleg" was dat dit te maken heeft met het fietsplan. Ik heb dat aangenomen, en verder er niet meer over nagedacht. Het geval is echter dat ik veel vakantie uren heb opgebouwd, en deze laat ik soms uitbetalen. Nu worden deze vakantieuren ook afgerekend met het lagere uurloon. Nu is mijn vraag: klopt dit? Zijn er mensen die dit ook hebben?
Heb je geen loonstrook waar precies op staat hoe het verrekend is?

Bijvoorbeeld:

brutosalaris 2500

inhouding fietsplan 70

Brutosalaris: 2430
Nee, dat staat er dus niet op vermeldt. Er wordt helemaal geen fietsplan vermeld op mijn loonstrook. In mijn contract staat bruto 15 per uur. En op mijn loonstrook staat 40 uur a 14 euro. En dat dit met mijn fietsplan te maken heeft daar kan ik nog mee accoord gaan. Maar dat mijn vakantieuren ook tegen 14 euro gaan, daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Ik denk dat het weinig uitmaakt. Je uurloon wordt verlaagd tot je het bedrag van de fietsaanschaf hebt terugbetaald. Als die verlaging ook bij vakantie-uren plaatsvindt, is het bedrag eerder voldaan.
Kortste klap is langs personeelszaken gaan en daar je vragen te stellen. Wij weten verder niet hoe een en ander bij jou verrekend wordt. Wel bijzonder trouwens dat het niet zichbaar is op de loonstrook.
@ sophie_emma, dat zou ook nog kunnen inderdaad.

@ Tuorrebout, dat ga ik maandag ook zeker doen. Maar ik laat me waarschijnlijk "ompraten" en dan denk ik het zal wel kloppen, zonder dat ik het snap. Dus vandaar mijn vraag hier op het forum.

Meestal komen er heel goede antwoorden

Zo ook vanavond.
Idee: niet eerder weggaan bij pz voordat je het snapt.

Of een vervolgafspraak maken, zodat je het nog een kerk uitgelegd krijgt met ke loonstroken van thuis.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Als PZ het niet uit kan leggen, moet je naar een advokaat (bureau voor rechtshulp).

Ik DENK dat een fietsplan verrekend wordt met jouw verdiende geld,

en NIET met jouw gewerkte uren.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Klinkt mij dubieus in de oren.

Je fietsplan wordt namelijk NA je bruto loon EERST afgetrokken van het loon en DAARNA gaat pas de belasting eroverheen.

Dus er zou moeten staan:

Bruto uurloon: 15 euro

fietsplan: 1 euro

Loonheffing berekent over 14 euro

Dus ergens op je loonstrook moet je oude werkelijke bruto salaris staan, anders lijkt me dat het fietsplan je niet zo voordelig uitkomt als je denkt...
Werkgever kan kiezen hoe het fietsplan verrekend wordt.

"Afhankelijk van de vorm die uw werkgever kiest kunt u de verrekening laten plaatsvinden door verschillende brutoloon componenten zoals vakantiegeld, 13e maand, verlaging brutoloon"

Bron: http://www.bedrijfsfietse ... /?/voorwaarden/werknemer/
No one can make you feel inferior without your consent. - Eleanor Roosevelt
Als de fiets met het bruto loon verrekend wordt mag dat niet met een aparte post fietsplan op de strook. Dus niet 2100 salaris - 50 euro fietsplan, maar gewoon 2050 euro salaris. Veel bedrijven en salarisadministrateurs weten dat niet maar de fiscus schrijft dit zo voor. Officieel geldt dit voor alles dat middels het cafetariamodel verrekend wordt.
quote:Doreia schreef op 01 september 2013 @ 12:46:[/

Dus ergens op je loonstrook moet je oude werkelijke bruto salaris staan, anders lijkt me dat het fietsplan je niet zo voordelig uitkomt als je denkt...Dat klopt dus ook, je ww recht gaat omlaag en inderdaad, je vakantieuren gaan dus ook tegen het lagere loon.
Dat het van je bruto salaris af gaat klopt, maar toen je de fiets kocht moet je met PZ overlegd hebben hoe of het afgerekend wordt.

Bv. Fiets kostte E 530

PZ gaat afhouden 5 maanden x E 100, beginnende in September

en 1 x 30 euro in maand Februari.

Dat schema moet al vastliggen en jullie samen, dus jij met PZ overeengekomen zijn!

Of kan er 1 week vakantie ingeleverd zijn. Dan moet je daar ook een berekening van hebben. B.v. 5 dagen x uurloon = een bepaald bedrag

En dat moeten ze allemaal zwart op wit aan je kunnen laten zien.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Een tip, als je toch zoveel vakantie-uren hebt staan. Lever die boventallige uren in zijn geheel in voor je fietsplan. Dat is een behoorlijke verlaging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven