Buitenland en zorgverzekering.
dinsdag 21 september 2010 om 17:51
Ik studeer sinds 2 jaar in het buitenland, dacht dat ik alles prima geregeld had met zorgverzekering en zorgtoeslag. Zorgverzekering is verplicht zolang ik niet "economisch actief" ben. In maart dit jaar ben ik begonnen met een bijbaantje, in juni weer gestopt.
Het is mij alleen totaal niet duidelijk of ik nu verplicht ben om een basiszorgverzekering aan te houden (met bijbehorende zorgtoeslag) of niet. Ik ben nu namelijk alleen in het buitenland met studie als doel. Heb ik nu nog recht op zorgtoeslag of is die in maart vervallen? Ondanks dat ik nu niet meer werk.
Ik weet dat het ontzettend stom is dat ik dit niet eerder uitgezocht heb .
Het is mij alleen totaal niet duidelijk of ik nu verplicht ben om een basiszorgverzekering aan te houden (met bijbehorende zorgtoeslag) of niet. Ik ben nu namelijk alleen in het buitenland met studie als doel. Heb ik nu nog recht op zorgtoeslag of is die in maart vervallen? Ondanks dat ik nu niet meer werk.
Ik weet dat het ontzettend stom is dat ik dit niet eerder uitgezocht heb .

dinsdag 21 september 2010 om 20:08
quote:Marels schreef op 21 september 2010 @ 18:26:
Je woont in het buitenland en studeert daar ook? Dus feitelijk heb je niks meer met Nederland te maken?
Dan ben je verzekeringsplichtig in het land waar je nu woont.Helaas niet, je bent basiszorgverzekeringsplichtig (leuk scrabblewoord) als je studeert in het buitenland. Als je niet verzekert bent moet je later 130% van de premie gaan betalen!
Je woont in het buitenland en studeert daar ook? Dus feitelijk heb je niks meer met Nederland te maken?
Dan ben je verzekeringsplichtig in het land waar je nu woont.Helaas niet, je bent basiszorgverzekeringsplichtig (leuk scrabblewoord) als je studeert in het buitenland. Als je niet verzekert bent moet je later 130% van de premie gaan betalen!
dinsdag 21 september 2010 om 20:13
Als je je hebt laten uitschrijven als ingezetene in een Nederlandse woonplaats, dan hoef je hier geen zorgverzekering meer te betalen.
Mijn dochter heeft dit gedaan toen ze een jaar in het buitenland heeft gestudeerd. In de ogen van de burgerlijke stand was ze geemigreerd.
Mijn dochter heeft dit gedaan toen ze een jaar in het buitenland heeft gestudeerd. In de ogen van de burgerlijke stand was ze geemigreerd.
"Boring conversation anyway"
dinsdag 21 september 2010 om 21:18
woensdag 22 september 2010 om 10:47
quote:BriannaF schreef op 21 september 2010 @ 20:13:
Als je je hebt laten uitschrijven als ingezetene in een Nederlandse woonplaats, dan hoef je hier geen zorgverzekering meer te betalen.
Mijn dochter heeft dit gedaan toen ze een jaar in het buitenland heeft gestudeerd. In de ogen van de burgerlijke stand was ze geemigreerd.Correct!
Mijn dochter heeft dit gedaan toen ze een jaar in het buitenland heeft gestudeerd. In de ogen van de burgerlijke stand was ze geemigreerd.Correct!

woensdag 22 september 2010 om 17:46
Maar atelier, als student in buitenland ben je niet altijd verplicht je uit te schrijven bij de GBA. En moet je niet ergens ingeschreven staan om stufi te ontvangen? Ik ben de details inmiddels vergeten, maar het is wel een administratief dramaatje om langere tijd voor studie naar buitenland te gaan.