Buitenland en zorgverzekering.
dinsdag 21 september 2010 om 17:51
Ik studeer sinds 2 jaar in het buitenland, dacht dat ik alles prima geregeld had met zorgverzekering en zorgtoeslag. Zorgverzekering is verplicht zolang ik niet "economisch actief" ben. In maart dit jaar ben ik begonnen met een bijbaantje, in juni weer gestopt.
Het is mij alleen totaal niet duidelijk of ik nu verplicht ben om een basiszorgverzekering aan te houden (met bijbehorende zorgtoeslag) of niet. Ik ben nu namelijk alleen in het buitenland met studie als doel. Heb ik nu nog recht op zorgtoeslag of is die in maart vervallen? Ondanks dat ik nu niet meer werk.
Ik weet dat het ontzettend stom is dat ik dit niet eerder uitgezocht heb .
Het is mij alleen totaal niet duidelijk of ik nu verplicht ben om een basiszorgverzekering aan te houden (met bijbehorende zorgtoeslag) of niet. Ik ben nu namelijk alleen in het buitenland met studie als doel. Heb ik nu nog recht op zorgtoeslag of is die in maart vervallen? Ondanks dat ik nu niet meer werk.
Ik weet dat het ontzettend stom is dat ik dit niet eerder uitgezocht heb .

dinsdag 21 september 2010 om 20:08
quote:Marels schreef op 21 september 2010 @ 18:26:
Je woont in het buitenland en studeert daar ook? Dus feitelijk heb je niks meer met Nederland te maken?
Dan ben je verzekeringsplichtig in het land waar je nu woont.Helaas niet, je bent basiszorgverzekeringsplichtig (leuk scrabblewoord) als je studeert in het buitenland. Als je niet verzekert bent moet je later 130% van de premie gaan betalen!
Je woont in het buitenland en studeert daar ook? Dus feitelijk heb je niks meer met Nederland te maken?
Dan ben je verzekeringsplichtig in het land waar je nu woont.Helaas niet, je bent basiszorgverzekeringsplichtig (leuk scrabblewoord) als je studeert in het buitenland. Als je niet verzekert bent moet je later 130% van de premie gaan betalen!
dinsdag 21 september 2010 om 20:13