Geld & Recht alle pijlers

Buitenlandstage dochter en mijn huurtoeslag

19-12-2018 16:57 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat in 2020 9 maanden in het buitenland stage lopen zij ontvangt dan ook een vergoeding immers ze zal daar moeten wonen en leven.
3 maanden van dat jaar zal zijn vrij zijn van stage en dus ook geen vergoeding hebben, logisch, die 3 maanden zal zij in principe weer thuis komen wonen.

Nu blijkt dus dat ook al woont zij maar 3 maanden dat jaar thuis, haar volledige vergoeding bij mijn bruto jaarinkomen wordt gerekend wat inhoudt dat ik voor dat jaar geen huurtoeslag mag ontvangen.
Hoe krom, mijn dochter woont niet thuis dat geld wordt gebruikt voor haar kosten ter plaatse en is niet mijn inkomen ik heb er ook geen baat bij maar het wordt wel meegerekend.

Ik kan mijn huur niet betalen zonder toeslag en zij kan het verschil ook niet bijleggen immers zij moet zelf iets huren.

Ik zal dus moeten gaan rond zoeken ( familie ) of zij daar die andere 3 maanden ingeschreven kan staan, is fraude want ze woont bij mij, maar wat moet ik anders?

Is er iemand die dit ook aan de hand heeft gehad?
Alle reacties Link kopieren
mijn hemel, hier kan geen mens meer wijs uit toch?
TO, ik zou samen met dochter op school gaan informeren en ook een afspraak maken bij de belastingdienst en van daaruit verder gaan kijken naar hoe en wat.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een pb!
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Meest eenvoudige oplossing is dat dochter '
- ze regelt woonruimte op een vakantiepark / camping / antikraak voor als ze terug komt en geeft dit adres op bij de GBA als woonadres vanaf 1 jan 2019 (of 2020 / 2021). Zie het als noodoplossing, daarbij rekening houdende met het verbod op permanent wonen op een vakantiepark / camping.
- ze regelt de huur van een postbus en de machtiging / sleutel dat moeder de post kan ophalen. Veel instanties werken met digitale berichtenboxen. Regel dat alles zoveel mogelijk digitaal gaat en niet per post.
- bij de GBA (gemeentelijke basisadministratie) meldt dat zij per 1 jan 2019 (of 2020 / 2021) niet meer woont op het oude adres maar op het nieuwe adres X.


Omdat GBA en veel instanties met elkaar samenwerken zal deze wijziging automatisch worden door gegeven.


Als dochter dan weer thuis komt wonen, dus ná die beruchte 3 maanden, dan zit je in het nieuwe jaar. Dan kan dochter zich weer op adres van moeder inschrijven.

Dochter doet er goed aan een eigen zorgverzekering te hebben (dus niet bijgeschreven op polis moeder). Ze moet contact opnemen met haar zorgverzekering en navragen of zij verzekerd is voor zorgkosten in het buitenland en zo ja, voor welke zorgkosten en wie gecontracteerd is. Ook kan het raadzaam zijn een reisverzekering af te sluiten ivm zorgkosten / repatriëring et cetera. Dit kunnen ze bij de zorgverzekering vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
20-12-2018 11:28
Wat een onzin. Vertrekken naar het buitenland is doodeenvoudig.
Oh ja? Waar en hoe is dochter TO dan verzekerd? Want ze gaat zich niet in een ander land vestigen, ze gaat 4 maanden stage lopen.

Je kunt je inderdaad heel makkelijk uitschrijven bij de GBA als "vertrokken naar het buitenland". In de meeste andere landen bestaat niet zoiets als een GBA dus je hoeft daarvoor ook niet ergens anders ingeschreven te staan.

Het probleem is echter dat als je nergens anders ingeschreven staat je onder geen enkel sociaal stelsel valt. Dat is wél zo als je officieel emigreert, maar daar is hier helemaal geen sprake van.

Ik heb 4 keer in 4 verschillende landen seizoenswerk gedaan en heb in een vijfde land een korte opleiding gevolgd. Al die keren ben ik gewoon in Nederland ingeschreven gebleven want anders zou ik nergens verzekerd zijn, bijvoorbeeld. De enige keer dat ik me wel uitgeschreven heb was toen ik emigreerde, maar toen had ik uiteraard ook werk, een huis, een zorgverzekering en betaalde ik belasting en dat soort dingen in het land waar ik woonde. Daarvan moest ik overigens bij terugkomst in Nederland ook bewijs aanleveren want anders had ik een aantal jaar sociale premies terug moeten betalen.

Vanuit die ervaring zeg ik dat je "gewoon" uitschrijven als "vertrokken naar het buitenland" als je helemaal niet gaat emigreren volgens mij echt niet verstandig is en je meer problemen dan profijt opleveren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
20-12-2018 18:01
Meest eenvoudige oplossing is dat dochter '
- ze regelt woonruimte op een vakantiepark / camping / antikraak voor als ze terug komt en geeft dit adres op bij de GBA als woonadres vanaf 1 jan 2019 (of 2020 / 2021). Zie het als noodoplossing, daarbij rekening houdende met het verbod op permanent wonen op een vakantiepark / camping.
- ze regelt de huur van een postbus en de machtiging / sleutel dat moeder de post kan ophalen. Veel instanties werken met digitale berichtenboxen. Regel dat alles zoveel mogelijk digitaal gaat en niet per post.
- bij de GBA (gemeentelijke basisadministratie) meldt dat zij per 1 jan 2019 (of 2020 / 2021) niet meer woont op het oude adres maar op het nieuwe adres X.


Omdat GBA en veel instanties met elkaar samenwerken zal deze wijziging automatisch worden door gegeven.


Als dochter dan weer thuis komt wonen, dus ná die beruchte 3 maanden, dan zit je in het nieuwe jaar. Dan kan dochter zich weer op adres van moeder inschrijven.

Dochter doet er goed aan een eigen zorgverzekering te hebben (dus niet bijgeschreven op polis moeder). Ze moet contact opnemen met haar zorgverzekering en navragen of zij verzekerd is voor zorgkosten in het buitenland en zo ja, voor welke zorgkosten en wie gecontracteerd is. Ook kan het raadzaam zijn een reisverzekering af te sluiten ivm zorgkosten / repatriëring et cetera. Dit kunnen ze bij de zorgverzekering vertellen.
Ja, zo zou ik het ook doen. Sterker nog, zo héb ik het alle keren gedaan. Ik was al uit huis dus studentenkamer opgezegd / onderverhuurd, postadres geregeld, moeder lief aangekeken of ze eens per periode mijn post even ging checken, extra reisverzekering geregeld voor de zaken die niet onder de zorgverzekering vielen en gaan met die banaan. Maar zeker niet uitgeschreven uit NL.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Annapicobella schreef:
20-12-2018 15:14
Je hebt een pb!
Je hebt een reactie terug!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even kort contact met school gehad en een afspraak staan voor na de kerstvakantie.
De desbetreffende docent gaf wel kort aan dat er een mogelijkheid is om een van de twee stages middels kost en inwoning te regelen zodat de andere stage maar voor 5 maanden aan inkomen zal gelden, in dat geval zou er geen probleem zijn.
Dit is afhankelijk van het desbetreffende hotel.

Voor Berlijn geldt een hoge vergoeding omdat de student daar alles zelf moet regelen voor bijvoorbeeld Antwerpen of Dubai en nog een aantal landen geldt dat er via het hotel kost en inwoning geregeld kan worden en de student een klein bedrag aan vergoeding ontvangt. De student blijft wel in NL ingeschreven staan.
De school heeft wereldwijd contracten met de hotels en regelen samen met de studenten de stage, dit als antwoord op iemand die aangaf dat dochter toch ook eea kan regelen aangezien zij een buitenland stage regelt.

De reden waarom dit in deze fase nog niet is gecommuniceerd is omdat zij de studenten in de eerste instantie hun keuzes wilden laten bepalen op basis van wensen, zonder zich te laten afleiden door bijkomende zaken.

Snap ik, alleen ik ben iemand die dan wel meteen gaat uitzoeken, misschien niet handig maar goed ( leermomentje?)

Ook even kort met mijn vader gesproken en hij gaat eea uitzoeken hij gaf wel aan omdat hij in het noorden van NL woont en ik in het zuiden of dit geen problemen op zal leveren met DUO oid ook iets om uit te zoeken. Een uitwonende beurs lijkt dan niet logisch immers woonplaats en school liggen nogal uit elkaar en of zij kijken naar het feit dat ze in het buitenland is weet ik niet, immers de belasting doet dat ook niet.

Voor nu parkeer ik het even we zien dat er verschillende mogelijkheden zijn en een daarvan is een stage met kost een inwoning dat dochter dan wellicht een keuze moet maken die afwijkt van haar wens is dan zo, ook zij zal water bij de wijn moeten doen.

Het heeft alles even flink op scherp gezet ( positief ) mijn kwetsbare positie het volwassen worden van dochter en dat niet alles maar via mij kan ook al doet zij al veel zelf, het heeft bij haar ook veel aan het denken gezet ze is geen prater en het overviel haar dat eea niet mogelijk is of middels goed uitzoek werk anders zal moeten gaan lopen, en dan nog even ageerde ze maar ik kan geen ijzer met handen breken, wat iemand al terecht aangaf ook dit hoort bij het volwassen worden en zij zal dan ook haar bijdrage moeten leveren, in welke vorm dan ook.

Nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken de adviezen tips veel eye openers ook, en zeker niet verkeerd om weer met een meer heldere blik alles tegemoet te zien.
We hebben nog ruim de tijd en ik vertrouw er op dat het goed gaat komen!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
20-12-2018 19:13
Oh ja? Waar en hoe is dochter TO dan verzekerd? Want ze gaat zich niet in een ander land vestigen, ze gaat 4 maanden stage lopen.

Je kunt je inderdaad heel makkelijk uitschrijven bij de GBA als "vertrokken naar het buitenland". In de meeste andere landen bestaat niet zoiets als een GBA dus je hoeft daarvoor ook niet ergens anders ingeschreven te staan.

Het probleem is echter dat als je nergens anders ingeschreven staat je onder geen enkel sociaal stelsel valt. Dat is wél zo als je officieel emigreert, maar daar is hier helemaal geen sprake van.

Ik heb 4 keer in 4 verschillende landen seizoenswerk gedaan en heb in een vijfde land een korte opleiding gevolgd. Al die keren ben ik gewoon in Nederland ingeschreven gebleven want anders zou ik nergens verzekerd zijn, bijvoorbeeld. De enige keer dat ik me wel uitgeschreven heb was toen ik emigreerde, maar toen had ik uiteraard ook werk, een huis, een zorgverzekering en betaalde ik belasting en dat soort dingen in het land waar ik woonde. Daarvan moest ik overigens bij terugkomst in Nederland ook bewijs aanleveren want anders had ik een aantal jaar sociale premies terug moeten betalen.

Vanuit die ervaring zeg ik dat je "gewoon" uitschrijven als "vertrokken naar het buitenland" als je helemaal niet gaat emigreren volgens mij echt niet verstandig is en je meer problemen dan profijt opleveren.
Als je voor een korte periode vertrekt naar een EU land, kun je gewoon in Nederland verzekerd blijven voor ziektekosten. Daar moet je wel een formulier (s1) voor invullen, maar dat is het ook.
Wat fijn to dat je nu weet dat het goed komt.
Scheelt een hoop zorgen.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
21-12-2018 06:50
Ik heb even kort contact met school gehad en een afspraak staan voor na de kerstvakantie.
De desbetreffende docent gaf wel kort aan dat er een mogelijkheid is om een van de twee stages middels kost en inwoning te regelen zodat de andere stage maar voor 5 maanden aan inkomen zal gelden, in dat geval zou er geen probleem zijn.
Dit is afhankelijk van het desbetreffende hotel.

Voor Berlijn geldt een hoge vergoeding omdat de student daar alles zelf moet regelen voor bijvoorbeeld Antwerpen of Dubai en nog een aantal landen geldt dat er via het hotel kost en inwoning geregeld kan worden en de student een klein bedrag aan vergoeding ontvangt. De student blijft wel in NL ingeschreven staan.
De school heeft wereldwijd contracten met de hotels en regelen samen met de studenten de stage, dit als antwoord op iemand die aangaf dat dochter toch ook eea kan regelen aangezien zij een buitenland stage regelt.

De reden waarom dit in deze fase nog niet is gecommuniceerd is omdat zij de studenten in de eerste instantie hun keuzes wilden laten bepalen op basis van wensen, zonder zich te laten afleiden door bijkomende zaken.


We hebben nog ruim de tijd en ik vertrouw er op dat het goed gaat komen!
Zie je, ik wist wel dat er via school vast ook nog allerlei mogelijkheden zouden blijken! je bent heus niet de enige ouder voor wie dit anders zou gelden, namelijk. Fijn dat je gerust gesteld bent en dat er een oplossing komt. Ga je tenminste wat geruster de feestdagen in.
Am Yisrael Chai!
Voor Berlijn geldt een hoge vergoeding omdat de student daar alles zelf moet regelen voor bijvoorbeeld Antwerpen of Dubai en nog een aantal landen geldt dat er via het hotel kost en inwoning geregeld kan worden en de student een klein bedrag aan vergoeding ontvangt.
Dan zou ik een lijst met die landen opvragen en daar de 2 stages uit kiezen. Is Hongkong/Singapore/Bangkok geen optie?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-12-2018 09:45
Dan zou ik een lijst met die landen opvragen en daar de 2 stages uit kiezen. Is Hongkong/Singapore/Bangkok geen optie?
Ze moet 2 x 3 keuzes maken daaruit zal ook nog bij veel deelnemers worden geloot en bij enkele hotels zullen ook via skype sollicitatierondes zijn.
Er kunnen 4 a 5 leerlingen per hotel geplaatst worden en het gaat om 4 klassen.

Ze weet nu wat de mogelijkheden vanuit huis zijn en verder mag ze het zelf gaan regelen en haar keuzes bepalen op haar wensen, de mogelijkheden en de kansen die ze zal krijgen.

FV ik ben inderdaad een stuk geruster en ga zeker de feestdagen prettiger in.....detail, ik ga zelf een paar dagen met de kerst naar Berlijn....de stad waar dit topic vooral om ging :proud:
Fijn dat je een stap verder bent gekomen, TO! Fijne zorgeloze kerst!
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
21-12-2018 11:09


FV ik ben inderdaad een stuk geruster en ga zeker de feestdagen prettiger in.....detail, ik ga zelf een paar dagen met de kerst naar Berlijn....de stad waar dit topic vooral om ging :proud:
Fijne dagen alvast en veel plezier in Berlijn!
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven