Buren bouwen op onze grond
donderdag 19 mei 2011 om 18:09
Wij wonen in een leuk huis met grote tuin maar wel heeft die tuin een wat onhandige vorm. Toen wij hier kwamen wonen waren onze, en de tuin van de buren, al zo ingedeeld als nu. Nu hebben we ivm renovatie tuin laatst de plattegrond van ons perceel opgevraagd bij het kadaster en zien we dat de buren kennelijk een stuk tuin hebben wat volgens de tekening van ons is. Gaat om circa 3 a 4 m2. Ik lig er niet zo wakker van maar nu het huis van de buren ivm scheiding te koop staat wil ik wel weten wat ik nu het beste kan doen. Als ze dat stuk terug zouden moeten geven hebben ze geen achterom meer. Wie heeft er enig idee hoe ik dit het beste af kan kaderen?
donderdag 19 mei 2011 om 18:15

donderdag 19 mei 2011 om 18:16
quote:mormeltje08 schreef op 19 mei 2011 @ 18:09:
Als ze dat stuk terug zouden moeten geven hebben ze geen achterom meer. Weet je zeker dat de buren geen recht van overpad hebben? Zit er bij de stukken van jullie huis geen notariele akte waarin zoiets staat? (erfdienstbaarheid heet dan dan officieel dacht ik) ik zou eerst eens goed gaan zoeken!
Als ze dat stuk terug zouden moeten geven hebben ze geen achterom meer. Weet je zeker dat de buren geen recht van overpad hebben? Zit er bij de stukken van jullie huis geen notariele akte waarin zoiets staat? (erfdienstbaarheid heet dan dan officieel dacht ik) ik zou eerst eens goed gaan zoeken!
anoniem_14002 wijzigde dit bericht op 19-05-2011 18:16
Reden: wel goed lezen Klaas...
Reden: wel goed lezen Klaas...
% gewijzigd
donderdag 19 mei 2011 om 18:18
donderdag 19 mei 2011 om 18:19
Ik zou het toch wel gaan regelen, ik denk eerst laten zien aan je buren, als die niet willen luisteren via je rechtshulpverzekering, anders een advocaat die thuis is in onroerend goed. Volgens mij is verjaring hiervoor 10 jaar maar dat is alleen als ze het alleen als pad gebruiken (recht van overpad), als ze het korter in gebruik hebben zou ik het wel aankaarten. Ze kunnen het beter eerst met jou regelen dan dat je het bij een eventuele bezichtiger van hun huis ter sprake brengt.
Nee dat zit er zeker te weten niet in. Die achterom was er altijd al en lijkt op zich ook logisch daarom is het me nooit opgevallen. Ze kunnen nu over gemeentegrond tot aan hun poort maar als ik me aan de erfgrens vast zou houden dan moeten ze via een vijver in hun tuin komen. Wij zijn in de rij het eerste huis waarvan de tuin niet aan het water grenst. Ik heb de buurman al eens met onze bevindingen geconfronteerd uiteraard maar lag (en lig) er niet wakker van. Hij reageerde ietwat lakoniek dat het altijd zo is geweest. Het is verder een prima man en ik had totaal geen zin om de verhoudingen te verstoren. Nu ze het huis te koop hebben staan vind ik het wat anders.
Het lijkt me overigens wel goed dat de nieuwe koper al voor de koop op de hoogte is dat dat ene stukje van jullie is.
Anders kun je er een heleboel gedoe mee krijgen en meteen al een slechte verstandhouding.
(terwijl het voor de koop misschien een kleinigheid is)
Anders kun je er een heleboel gedoe mee krijgen en meteen al een slechte verstandhouding.
(terwijl het voor de koop misschien een kleinigheid is)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
donderdag 19 mei 2011 om 18:21
quote:Moonlight82 schreef op 19 mei 2011 @ 18:19:
Het lijkt me overigens wel goed dat de nieuwe koper al voor de koop op de hoogte is dat dat ene stukje van jullie is.
(terwijl het voor de koop misschien een kleinigheid is)Ja dat bedoel ik dus.
(terwijl het voor de koop misschien een kleinigheid is)Ja dat bedoel ik dus.

donderdag 19 mei 2011 om 18:29
quote:mormeltje08 schreef op 19 mei 2011 @ 18:22:
En ik zou dat stuk best willen verkopen hoor....alleen geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Gaat misschien om nog geen 500,- euro en heb geen idee wat de kosten zijn omdat weer kadastraal vast te laten leggen.http://www.kadaster.nl/pdf/Tarievenlijst_Jan2011.pdf
bovenaan blad 3, niet schrikken.
En ik zou dat stuk best willen verkopen hoor....alleen geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Gaat misschien om nog geen 500,- euro en heb geen idee wat de kosten zijn omdat weer kadastraal vast te laten leggen.http://www.kadaster.nl/pdf/Tarievenlijst_Jan2011.pdf
bovenaan blad 3, niet schrikken.
donderdag 19 mei 2011 om 18:31
quote:mormeltje08 schreef op 19 mei 2011 @ 18:28:
Maar als er recht van overpad was dan had dat toch in het koopcontract moeten staan.Niet persé, als het al die jaren stilzwijgend toegestaan is en langer dan 10 (?) jaar zo is, vervalt het automatisch in een recht van overpad, terwijl er niets van op papier staat.
Maar als er recht van overpad was dan had dat toch in het koopcontract moeten staan.Niet persé, als het al die jaren stilzwijgend toegestaan is en langer dan 10 (?) jaar zo is, vervalt het automatisch in een recht van overpad, terwijl er niets van op papier staat.
donderdag 19 mei 2011 om 18:33
Van het kadaster:
Wat houdt het recht van overpad in?
Antwoord:
Het recht van overpad betekent dat u gebruik mag maken van andermans eigendom om uw perceel te verlaten en te bereiken. Dit recht van overpad ziet u vaak bij de paadjes tussen de achtertuinen van rijtjeshuizen: een deel van dit achterpad is van u, maar u moet altijd vrije doorgang verlenen aan uw medebewoners. Recht van overpad is een vorm van erfdienstbaarheid. De ander heeft de plicht dit te gedogen en het pad in stand te houden. Het recht hangt aan een onroerende zaak en blijft bij verkoop in stand.
Kan een grondstuk door verjaring in eigendom worden verkregen?
Antwoord:
Ja, een grondstuk kan net als elke zaak door verjaring worden verkregen door de bezitter.
Voor een grondstuk geldt de verjaringstermijn voor registergoederen: iemand die het grondstuk gedurende 20 jaar (10 jaar bij tegoeder trouw) onafgebroken in bezit heeft wordt daardoor eigenaar van het grondstuk. Voor de aanpassing van de wijziging van de tenaamstelling is er tussenkomst door een notaris nodig. Om na te gaan of er daadwerkelijk sprake kan zijn van verjaring, dient er contact op te worden genomen met een notaris.
Wat houdt het recht van overpad in?
Antwoord:
Het recht van overpad betekent dat u gebruik mag maken van andermans eigendom om uw perceel te verlaten en te bereiken. Dit recht van overpad ziet u vaak bij de paadjes tussen de achtertuinen van rijtjeshuizen: een deel van dit achterpad is van u, maar u moet altijd vrije doorgang verlenen aan uw medebewoners. Recht van overpad is een vorm van erfdienstbaarheid. De ander heeft de plicht dit te gedogen en het pad in stand te houden. Het recht hangt aan een onroerende zaak en blijft bij verkoop in stand.
Kan een grondstuk door verjaring in eigendom worden verkregen?
Antwoord:
Ja, een grondstuk kan net als elke zaak door verjaring worden verkregen door de bezitter.
Voor een grondstuk geldt de verjaringstermijn voor registergoederen: iemand die het grondstuk gedurende 20 jaar (10 jaar bij tegoeder trouw) onafgebroken in bezit heeft wordt daardoor eigenaar van het grondstuk. Voor de aanpassing van de wijziging van de tenaamstelling is er tussenkomst door een notaris nodig. Om na te gaan of er daadwerkelijk sprake kan zijn van verjaring, dient er contact op te worden genomen met een notaris.