Geld & Recht alle pijlers

Buren niet blij met onze garage

22-03-2017 14:27 1101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag even jullie advies.
spawater82 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:11
96.01% gewijzigd
quote:Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 18:53:

[...]

Dat klopt, vorige maand waren er problemen met de gemeente, idd over parkeerplaatsen die de gemeente op onze gezamenlijke privéterein wilde plaatsten (dit ging overigens alle eigenaren aan, dus ging niet over mij persoonlijk) Daarvoor had ik een discussie met mijn bouwer over het boren of heien van palen (heb ik ook een topic over geopend, foei foei foei). Godzijdank heb ik naar de aannemer geluisterd en gaan we nu boren ipv heien.

Volgende maand zal ik vast advies vragen over tegels en keukens en de maand erop over de tuininrichting (oh nee, dat doe ik nu al) Dit is de eerste en ook de laatste keer dat wij een huis bouwen en leer graag van ervaringen van andere. Maar daar is het forum toch ook voor?

aan alle andere bedankt voor jullie tips en adviezen, zatten namelijk hele nuttig dingen tussen!Ik ben heel wat keren verhuisd zonder advies van het vivaforum. Het geeft ook wel aan dat je onzeker bent met plannen maken.
quote:[Oudblond schreef op 22 maart 2017 @ 18:50[/message]:

Valentina, jij hebt het huis gekocht met een schutting die door de klimop omgaat. En je kan er op jouw terrein voor zorgen dat die klimop niet bij je muren of dak komt. Als je nieuwbouw neerzet zit je toch niet te wachten op klimop van de buren die je muren en dak beschadigt?maar wie zegt dat die buren er klimop tegenaan laten groeien?
wij slapen nooit.
quote:Ceylon schreef op 22 maart 2017 @ 18:55:

[...]

Ik probeer me dit even voor te stellen hoor. Begrijp ik het nu goed dat zij een hekwerk willen waar ze dus doorheen kunnen kijken? Zodat de tuin groter lijkt dan ie in werkelijkheid is?? Op zich mooi hoor, daar niet van, maar dan moeten je buren dat 1) ook mooi vinden en 2) het geen probleem vinden dat de buren alles kunnen zien wat jij in je tuin doet. Ze hadden dus op tien vingers kunnen natellen dat de kans op een open hekwerk niet zo heel erg groot zou zijn.

Nog los van het feit dat ze dan met hun terras bijna in jouw keuken zouden zitten.Ja, zij willen aan onze zijde een hekwerk dat open is. Aan de andere zijde plaatsen ze een schutting. Waarom ze twee verschillende dingen willen snap ik niet, maar dat moeten ze zelf weten. Het hekwerk vind ik prima, mits het dicht wordt gezet met planten (klimop) Ik kan wel 2 jaar wachten totdat het vol gegroeid is, maar manlief wil dat niet. Hij wil privacy, dus hij is voor kant en klare heggen of een schutting.
quote:7102 schreef op 22 maart 2017 @ 18:56:

[...]

Ik ben heel wat keren verhuisd zonder advies van het vivaforum. Het geeft ook wel aan dat je onzeker bent met plannen maken.Verhuizen of een huis van scratch bouwen is toch net iets anders.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 19:01:

[...]

Ja, zij willen aan onze zijde een hekwerk dat open is. Aan de andere zijde plaatsen ze een schutting. Waarom ze twee verschillende dingen willen snap ik niet, maar dat moeten ze zelf weten. Het hekwerk vind ik prima, mits het dicht wordt gezet met planten (klimop) Ik kan wel 2 jaar wachten totdat het vol gegroeid is, maar manlief wil dat niet. Hij wil privacy, dus hij is voor kant en klare heggen of een schutting.

Klimop zou ik niet doen. Dat gaat echt overal zitten.

Ik zou ook voor een dichte schutting gaan.
quote:valentinamaria schreef op 22 maart 2017 @ 18:56:

[...]

maar wie zegt dat die buren er klimop tegenaan laten groeien?Niemand, maar om dat te vermijden zou het dom zijn als TO als 'goedmakertje' zou zeggen : 'jullie mogen met die blinde muur doen wat jullie willen'.

[...]

Ja, zij willen aan onze zijde een hekwerk dat open is. Aan de andere zijde plaatsen ze een schutting. Waarom ze twee verschillende dingen willen snap ik niet, maar dat moeten ze zelf weten. Het hekwerk vind ik prima, mits het dicht wordt gezet met planten (klimop) Ik kan wel 2 jaar wachten totdat het vol gegroeid is, maar manlief wil dat niet. Hij wil privacy, dus hij is voor kant en klare heggen of een schutting.

Echt vriendelijk klinkt dit ook niet.

Er is weinig overleg mogelijk zo te lezen, ook over andere dingen.
quote:[Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 19:01[/message]:

[...]

Ja, zij willen aan onze zijde een hekwerk dat open is. Aan de andere zijde plaatsen ze een schutting. Waarom ze twee verschillende dingen willen snap ik niet, maar dat moeten ze zelf weten. Het hekwerk vind ik prima, mits het dicht wordt gezet met planten (klimop) Ik kan wel 2 jaar wachten totdat het vol gegroeid is, maar manlief wil dat niet. Hij wil privacy, dus hij is voor kant en klare heggen of een schutting.ze wilden dus een soort open tuin aan jullie kant en nu zetten jullie er een muur neer.....:)
wij slapen nooit.

[...]

Ja, zij willen aan onze zijde een hekwerk dat open is. Aan de andere zijde plaatsen ze een schutting. Waarom ze twee verschillende dingen willen snap ik niet, maar dat moeten ze zelf weten. Het hekwerk vind ik prima, mits het dicht wordt gezet met planten (klimop) Ik kan wel 2 jaar wachten totdat het vol gegroeid is, maar manlief wil dat niet. Hij wil privacy, dus hij is voor kant en klare heggen of een schutting.Dan heeft dat open hekwerk (duur) geen enkele zin voor de buren want dan kijken ze tegen een klimopwant aan en is dat hek wat ze mooi vinden omdat ze een ruimtelijk gevoel houden totaal nutteloos. Daar gaan ze dus nooit mee akkoord gaan. Er is geen oplossing voor de wensen van de buren. Als ze dit allemaal willen, dan hadden ze het huis van Ceylon moeten kopen of 3 percelen van de kavel en dan bouwen op het middelste.
quote:valentinamaria schreef op 22 maart 2017 @ 19:10:

[...]

ze wilden dus een soort open tuin aan jullie kant en nu zetten jullie er een muur neer.....:) En nog een huis ook. Stel je voor! De horror!
quote:[Oudblond schreef op 22 maart 2017 @ 19:13[/message]:

[...]

En nog een huis ook. Stel je voor! De horror!die mensen zagen zichzelf al, liggend op hun loungeset, gluren bij de buren.
wij slapen nooit.

[...]

Wij hadden bij ons vorige huis juist tussen de terrassen een muurtje (samen selluf gemetseld) en daarna pas de schutting. Omdat we inderdaad niet op elkaars terras wilden kijken.

Tussen ons en de achterburen stonden van die houten schermen, met af en toe een raamwerk ertussen, waar we clematis enzo hebben gezet. Klimop zou ik zelf niet voor kiezen, maar clematis, kamperfoelie, klimroos, passiebloem, er zijn genoeg mooie klimmers die niet meteen je stenen kapot vreten.

Maar jullie buren willen dus een hekwerk en dan kijken ze jouw keuken in. Andersom hebben zij totaal geen privacy op dat stuk, omdat jullie daar dan uitzicht op hebben.

Zou mijn keuze ook niet zijn eerlijk gezegd. Ik zou het logischer vinden als ze zo´n hek aan de achterkant zouden zetten, dus bij de sloot, met het oog op toekomstige ukkies.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Oudblond schreef op 22 maart 2017 @ 19:11:

[...]

Dan heeft dat open hekwerk (duur) geen enkele zin voor de buren want dan kijken ze tegen een klimopwant aan en is dat hek wat ze mooi vinden omdat ze een ruimtelijk gevoel houden totaal nutteloos. Daar gaan ze dus nooit mee akkoord gaan. Er is geen oplossing voor de wensen van de buren. Als ze dit allemaal willen, dan hadden ze het huis van Ceylon moeten kopen of 3 percelen van de kavel en dan bouwen op het middelste.Eh.. ik wil hier zelf blijven wonen . Maar inderdaad, wij hebben heel wat uitkijk. Heerlijk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:gelderka schreef op 22 maart 2017 @ 19:09:

Je wilde advies?

Laat het eerst even zakken. Neem een kop thee en kijk wat je aan het doen bent.

Al voor dat je weet wat hen stoort, wil je hun op basis van één opmerking al 'tegemoet komen' ; en je hebt geen flauw idee wat dat betekent, want jullie garage gaat gewoon gebouwd worden. Je gaat ze dus helemaal niet tegemoet komen - en het is ook niet aan te raden om iets anders te verpakken als een tegemoetkoming.

Laat het zakken. En geef hen de tijd om hetzelfde te doen.

Op dit moment zijn zij zich aan het realiseren dat jullie volledig in je recht staan, dat de vergunning verleend is, en dat ze hier op een nieuwbouwkavel gewoon rekening mee hadden moeten houden.

Geef ze even de tijd om de teleurstelling te verwerken.

Je kunt prima een gesprek aangaan, maar laat ze uitspreken wat zij verwachten. Dus niet zelf allerlei toezeggingen gaan doen over hekjes, meebetalingen, rozenstruiken of wat-dan-ook. Laat ze eerst eens uitspreken wat ze eigenlijk willen.

Garage weg? Gaat niet gebeuren, klaar. En dat ga je ook niet compenseren met een rozenstruikje.

Ook allerlei andere toezeggingen (bv om hekwerkjes of klimop op de garage te laten groeien) zou ik afhouden, want als je er over 5 jaar op terug wilt komen ben je verzekerd van ruzie.

Standaard mantra: Eerst maar eens zien hoe het eruit ziet voordat we er iets tegenaan laten groeien.+1
.
quote:Ceylon schreef op 22 maart 2017 @ 19:20:

[...]

Eh.. ik wil hier zelf blijven wonen . Maar inderdaad, wij hebben heel wat uitkijk. Heerlijk.Wij zijn stadsmensen maar uitzicht - ruimtelijk gevoel - is voor mij ook belangrijk. Daarom hebben we een 'hoge' flat gekocht met ramen van vloer tot plafond en met als buurgebouw een laag Rijksmonument voor onze neus. Vrij zicht, geen risico dat er een flat tegenover ons gebouwd wordt, geen gordijnen en toch op 10 minuutjes fietsen van het stadscentrum.
@gelderka: bedankt voor je advies. Ik ga het inderdaad gewoon even afwachten. Maar ik wil wel goed voorbereid het gesprek in.

De buurman heeft namelijk aangegeven dat ze best drammerig zijn en vaak hun zin krijgen (dit was nog voor het gedoe over onze bijgebouw). Ze regelen ook een hoop en bijten zich overal in vast. Nu zijn de andere bewoners en wij vooral met onze eigen woning bezig, terwijl zij al 20 stappen verder zijn. Ze nemen eigenlijk het voortouw in alles en nemen een beetje een voorzittersrol op zich. Waterkwaliteit van de sloot? Daar heeft niemand aan gedacht, maar zij hebben al 10 mensen gebeld en nagevraagd hoe en wat en dingen in gang gezet.
Spa, dat klinkt niet fijn. 'Warme burenrelatie' denk ik niet dat je gaat ervaren. Laat alles inderdaad bezinken en ga vooral zakelijk het gesprek aan. Luister wat ze willen. Maar ga niet in emotie: jullie vergunningen zijn in orde, jullie mogen en gaan zo bouwen. Laat je niet verleiden om hun bouwovertredingen er in te gooien of zo.
quote:Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 19:28:

@gelderka: bedankt voor je advies. Ik ga het inderdaad gewoon even afwachten. Maar ik wil wel goed voorbereid het gesprek in.

De buurman heeft namelijk aangegeven dat ze best drammerig zijn en vaak hun zin krijgen (dit was nog voor het gedoe over onze bijgebouw). Ze regelen ook een hoop en bijten zich overal in vast. Nu zijn de andere bewoners en wij vooral met onze eigen woning bezig, terwijl zij al 20 stappen verder zijn. Ze nemen eigenlijk het voortouw in alles en nemen een beetje een voorzittersrol op zich. Waterkwaliteit van de sloot? Daar heeft niemand aan gedacht, maar zij hebben al 10 mensen gebeld en nagevraagd hoe en wat en dingen in gang gezet.

Oef...

De enige manier om ze af te kappen is waarschijnlijk door te zeggen; vergunning is er, over twee weken beginnen we. Klaar.

(Weet je zeker dat het in het plaatselijke sufferdje heeft gestaan? Ik ken mensen waarbij de gemeente dat even vergeten was, je wilt niet weten wat daar de gevolgen van kunnen zijn!).
quote:7102 schreef op 22 maart 2017 @ 18:56:

[...]

Ik ben heel wat keren verhuisd zonder advies van het vivaforum. Het geeft ook wel aan dat je onzeker bent met plannen maken.Wat fijn toch dat jij het allemaal zo goed weet!
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Fasten your seatbelt dan maar.

Ik ben erg allergisch voor zulke regeltypes die overal met de neuzen vooraan staan.
quote:Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 19:28:

De buurman heeft namelijk aangegeven dat ze best drammerig zijn en vaak hun zin krijgen (dit was nog voor het gedoe over onze bijgebouw). Ze regelen ook een hoop en bijten zich overal in vast. Nu zijn de andere bewoners en wij vooral met onze eigen woning bezig, terwijl zij al 20 stappen verder zijn. Ze nemen eigenlijk het voortouw in alles en nemen een beetje een voorzittersrol op zich. Waterkwaliteit van de sloot? Daar heeft niemand aan gedacht, maar zij hebben al 10 mensen gebeld en nagevraagd hoe en wat en dingen in gang gezet.En dat zeg je 9 pagina's later pas.
quote:7102 schreef op 22 maart 2017 @ 19:45:

[...]

En dat zeg je 9 pagina's later pas.Dat siert TO net, dat ze in de OP een casus neerpent zonder oordeel. Ze vraagt om advies. Niets meer en niets minder. Ook haar reacties op advies getuigen van een open visie. Dat buur een zeiker is, doet niets af aan de strekking van haar vraag en haar reacties illustreren alleen maar dat zij streeft naar goede verhoudingen.
Inderdaad, je hebt alle troevenin handen. Je gaat erheen met een aardogheidje en gaat zitten, maakt meelevende geluidjes bij hun verhaal, knikt begrijpend en kijkt moeilijk. Vraagt naar hun ideeën en gevoelens, laat ze droedelen op de tekening en zegt dat het erg lastig voor ze is.

Dan zeg je dat je blij bent dat ze al hun bezwaren hebben uitgesproken en dat ze de volgende keer eens bij jou op de koffie moeten komen.

En vervolgens hou je de relatie warm, en praat je veel over hun andere projectjes.

Zelf zeg je eventueel het ook heel lastig te vinden maar dat de vergunning rond is en dat je een deadline hebt maar ja, omstandigheden, kosten, vergunningen, lastig , lastig , vervelend maar niks meer aan te doen. Helaas pindakaas.
Ik heb het zojuist met ml erover gehad. We gaan erheen en doen idd geen toezegging. We geven aan dat het ook niet onze eerste keus was/is om op de erfgrens te bouwen, maar we hier gezien de bestemmingsplan-eisen niet onderuit kunnen.

We zullen het bouwproces zelf in de gaten houden dat het bijgebouw echt op de erfgrens komt en niet erover. Dat ze het zelf ook in de gaten kunnen houden en mochten ze iets verkeerds zien, dan kunnen ze altijd contact met ons opnemen.

Willen ze tzt iets tegen de muur aan plaatsen dan kan dat in overleg met ons. We gaan nu vooral sturen op het verhaal samen eruit te komen en dingen in overleg te doen voor een goede verstandhouding.
quote:Ceylon schreef op 22 maart 2017 @ 19:35:

[...]

Oef...

De enige manier om ze af te kappen is waarschijnlijk door te zeggen; vergunning is er, over twee weken beginnen we. Klaar.

(Weet je zeker dat het in het plaatselijke sufferdje heeft gestaan? Ik ken mensen waarbij de gemeente dat even vergeten was, je wilt niet weten wat daar de gevolgen van kunnen zijn!).Oh nee dat weet ik niet om heel eerlijk te zijn, heb ik ook niet gecontroleerd. Het heeft wel online gestaan en het is ook online gepubliceerd. Maar is het dan niet gewoon een probleem van de gemeente? Ze waren namelijk wel slordig met een hoop dingen. Bouwrente veel te hoog, dat is na de aanslag gecorrigeerd. Buren morgen voor parkeren terwijl wij en andere eigenaren dat niet mogen vanwege de bestemming tuin. Dan is parkeren niet toegestaan etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven