Geld & Recht alle pijlers

Burenoverlast

18-07-2013 15:43 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dit graag "even in de groep gooien":

Wij hebben al jaren overlast van onze buurjongen (en zijn vrienden) ivm het rijden op brommers en quads in hun weiland wat achter ons huis gelegen is. Dit hebben we toch altijd gedoogd. Sinds een jaar heeft hij een crossmotor aangeschaft. Al vanaf de eerste keer dat hij met dat ding in de wei reed hebben wij bij zijn vader geklaagd gezien het feit dat deze motor echt enorm lawaaierig is. Er zijn meerdere gesprekken over geweest, maar vooralsnog wordt er nog steeds veel met de crossmotor in de wei gereden (soms uren achtereen, maar 10 minuten is met deze herrie al teveel en onverdragelijk) en onderhand is ons geduld wel eens op. Onlangs hebben we de politie maar eens gebeld toen er savonds na tienen gecrosst werd en de buren zelf sarcastisch zeiden "bel de politie maar". Deze zijn geweest en hebben de buren hierop aangesproken en hebben later ons ook nog even gesproken. De agent vertelde dat ze weinig kunnen doen tegen het crossen omdat het een afgesloten eigen terrein is. De agent was van mening dat ze alleen vanuit geluidsoverlast wat konden doen.

Nou wees een collega mij op het bestaan van het Besluit geluidproduktie sportmotoren, onder artikel 2 staat:

Het is verboden een sportmotor te gebruiken:

a. die het krachtens artikel 4, eerste lid, vastgestelde geluiddrukniveau overschrijdt, of

b. anders dan in een inrichting die behoort tot categorie 19.1, onder g, aanhef, en 2°, van bijlage I, onder C, bij het Besluit omgevingsrecht, en het bevoegd gezag voor die inrichting een omgevingsvergunning heeft verleend.

Op basis hiervan heb ik een melding gedaan bij de gemeente. Deze hebben contact met ons opgenomen en ze gaan in ieder geval ter plekke kijken en foto's maken. Maar de ambtenaar van de gemeente dacht dat het juridisch erg lastig wordt ze daadwerkelijk aan te pakken.

Nou is onze buurjongen vanuit diverse redenen bekend met de politie en er kan gesteld worden dat hij niet gauw onder de indruk is van autoriteiten. Zijn vader vind het lastig om tegen zijn zoon op te treden (zoon is inmiddels 19 en groter dan zijn vader), plus hij is van het type dat vind dat iedereen zich aan hun moet aanpassen en is niet snel genegen zelf aanpassingen te doen tbv de omgeving. Ik verwacht eigenlijk dat als de gemeente inderdaad te weinig juridische grond heeft om het gecross aan te pakken, dat het alleen maar erger zal worden en voorlopig niet zal ophouden.

Heeft iemand nog andere ideeën of ervaring met dit soort zaken?

(Overigens hebben andere buren mij ook verteld overlast te ervaren, zij hebben hier nog niets mee gedaan qua klacht ofzo, omdat zij de buurman en zijn zoon intimiderend vinden en zelf zijn het hele zachtaardige mensen)

(overigens hebben wij ook last van stof en stank van de crossmotor)
John bellen natuurlijk.
De politie kan toch meten hoe sterk het geluid is? En aan de hand daarvan kijken of je klacht terecht is of niet? Is het toch niet hard genoeg?
quote:Frizzy schreef op 18 juli 2013 @ 16:16:

John bellen natuurlijk.

Het is misschien niet serieus bedoeld, maar zoiets lijkt me wel een goede oplossing.

Buurtbemiddeling bijvoorbeeld.
Hmm het klinkt mij alsof je geen poot hebt om op te staan. Op eigen terrein mag (gelukkig) heel veel, ik denk dat je alleen de geluidsoverlast na een bepaald tijdstip kunt aanpakken, je zou ook eens met de buurjongen zelf kunnen praten.

En anders aanmelden voor Bonje met de buren, is ook weer eens wat anders dan die eeuwige coniveer of stampende bovenbuurvrouw en kunnen wij allemaal mee genieten
Wie is John?

De politie kan inderdaad een geluidsmeting doen, maar daar gaan ze niet onmiddelijk op over. En dit was pas de eerste keer dat we de politie hebben ingeschakeld, omdat we het eerst minnelijk geprobeerd hebben. Alleen is het natuurlijk wel zo dat als wij elke keer de politie bellen, de buren ons daar erg op aan gaan kijken en op escalatie/burenruzie zitten we niet te wachten. Daarom hoopte ik dat een instantie als de gemeente zich kon laten gelden, bijv omdat B&W geen vergunning voor crossterrein hebben afgegeven. Dan zijn de lijnen wat minder direct. Maar de gemeenteambtenaar was bang juridisch te weinig munitie te hebben.

Dit is overigens al zijn 2e crossmotor, zijn eerste is in beslag genomen ivm rijden op de openbare weg zonder rijbewijs, kenteken en met 100km/uur waar je 60 mag. Die heeft hij niet meer teruggekregen. En deze nieuwe is nog lawaaieriger dan die eerste :( (meer PK)
@ballys, wij zijn al een jaar met buurman en ook buurjongen in gesprek. Maar buurjongen is van het type niet willen deugen. En buurman is van het type niet willen opvoeden, maar ook geen moeite willen doen voor zijn kinderen. (hij zou bijv zijn zoon ook naar het officiële motorcrossterrein kunnen brengen wat op 20 autominuten van ons af ligt, maar dat is te veel moeite). Ergens heb ik ook wel medelijden met de buurjongen, maar nu is er qua overlast gewoon een bepaalde grens overschreden.
in de categorie andere ideëen....

Verf zijn crossmotor s'nachts eens knalroze met zo'n leuke spuitbus van de Hema, zal je zien dat ie er niet meer op wil crossen
Lorem Ipsum
Is de buurjongen bezig met het halen van zijn (auto/motor)rijbewijs? Kan hij zelf naar dat officiële terrein en dat vereenvoudigt misschien het maken van afspraken.
Goed dat je ook met de buurjongen zelf heb gepraat, helaas zonder gewenst effect.

Hou mijn idee van Bonje met de buren in gedachte( of zeg ik dit nu alleen uit eigenbelang )
@turquasi Goed idee.. . Maarre ik denk dat we dan represailles kunnen verwachten.

@pip De buurjongen is bezig met het halen van zijn autorijbewijs dat wel, maar ik denk dat we daar niet veel verbetering uit kunnen verwachten (hoop er wel op natuurlijk) en hij is al een paar keer gezakt, dus of hij poging nummer 99.999 wel het gaat halen dat weet ik niet.

@ballys Sorry ik woon onder een steen dus ik ken Bonje met de buren niet, maar ik zie via google dat het een TV programma is en nooit van mijn leven dat ik zoiets op de TV ga uitvechten. iew!
-knip-

(aub dit niet quoten, ik haal dit later weer weg ivm herkenbaarheid)
O bah het wordt steeds vervelender.

Ik denk dat je de juiste stappen hebt genomen.

Een andere optie is natuurlijk het accepteren en er het beste van maken het klinkt alsof je veel buiten ruimte hebt, dus misschien zijn bomen op de erfscheiding of een walletje een optie? Het geeft in ieder geval een hoop minder ergenissen en ruzies met de buren

Ps het programma is peop, niet de moeite waard om op te zoeken, maar hylarisch als je je verveeld en kan lachen om de ergenissen die daar besproken worden
Ervoor zorgen dat ie een vriendin krijgt. Heeft ie het te druk met andere dingen dan urenlang rondcrossen op zo'n dom ding.
Ik opteer voor een eiland ergens in the middle of nowhere en daar stoppen we alle asociale, lawaaischoppende, geen rekening met een ander houdende mensen op. Ben benieuwd wat er dan zou gebeuren.

De pest is namelijk, tegenover, onder, boven, naast lawaaischoppende, asociale buren wonen vaak zachtaardige niet lawaaierige buren die wel rekening houden met een ander. Koekje van eigen deeg in het kwadraat als je ze allemaal bij elkaar stopt .

Ik heb het ook zoooo gehad met mijn buren, nog even volhouden en dan gelukkig weg hier.
Heb je wel aangifte gedaan over wat er met je huisdier is gebeurd?
Wow dat is wel heel shocking, van je huisdier. Ik zou zeggen blijven melden en politie bellen.
De rijdende rechter?

Wel vervelend, hoop dat ze snel wat voor jullie kunnen doen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik hoop het echt voor je dat het het crossen voor hem gaat vervellen , wat lastig TO ...
Hoi Renner,

Je kon het tv programma bonje bij de buren niet? En de rijdende rechter ken je dat wel..die lost ook vaak zulke dingen op.Hij gaat ook luisteren en horen hoeveel herrie jullie horen, en hoeveel herrie die cross-motor maakt.En hij hoort beide situatie's en daarna komt er een besluit, en daar valt dan (eigenlijk) niks meer tegen te doen.
quote:Beauke schreef op 18 juli 2013 @ 17:19:

Heb je wel aangifte gedaan over wat er met je huisdier is gebeurd?Ben ik ook wel benieuwd naar.
Geef 'm een fleshlight.Of een vriendin.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Nu ga ik heel raars zeggen, maar ooit overwogen om te verhuizen? Wat jullie nu meemaken is heel vervelend en als de buren daar nog heel lang blijven lijkt het mij daar niet zo prettig wonen. Nu zal de zoon vast een keertje uit huis gaan, maar als dit nog jaren zo doorgaat. .

Ik weet dat veel mensen zeggen: ik laat mij niet wegjagen, maar ik weet wel dat gemoedsrust ook heel belangrijk is.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Als de politie geen geluidmeting wil doen, moet je een 'verzoek tot handhaving' indienen. Dan moeten ze wel actie gaan ondernemen en uitzoeken wat de geluidsbelasting is.

Andere optie voor geluidsoverlast: misschien kun je de regionale milieudienst benaderen. Die zijn vaak meer ervaren met geluidmetingen.
Helaas geen goede tips. Of hopen dat hij idd snel zijn rijbewijs haalt om vervolgens de straten onveilig te maken in zijn Golf GTI (of welk ding momenteel in is), of hopen dat hij een vriendin krijgt.

Een 19 jarige zal denk ik weinig verschil zien tussen de politie of gemeente, komen alleen kijken vanwege de zeikende buren. Dus ik zou als je er werk van wil maken, de politie blijven bellen.

Ik zou ook de kriebels krijgen, zeker na het incident met huisdier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven