Geld & Recht alle pijlers

Cashstuffing

10-05-2025 17:05 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom wel eens filmpjes op youtube tegen over cashstuffing waarbij mensen allerlei spelletjes doen zoals dobbelen, kleuren etc en dan het gewonnen geld in een bepaald mapje voor een bepaald doel doen en dan op een kaartje bijhouden wat er in het mapje zit. Sommige mensen hadden ook een agenda vol met mapjes waar al voor honderden euro’s in zat. Sommigen pinden ook een bepaald bedrag per maand en dan gingen ze dobbelen om te kijken hoeveel er uit gegeven mocht worden aan de boodschappen etc.

Ben niet van plan het zelf te gaan doen want heb liever niet teveel contant geld in huis en betaal liever geen hele grote bedragen in contant maar ik vraag me wel af waarom mensen dit doen. Lukt het sparen dan beter? Of kun je je dan beter aan een bepaald budget houden?

Zijn er mensen op dit forum mensen die dit doen?
Ik zat gisteren weer wat filmpjes en ik dacht echt hoeveel organizers heb jij wel niet? (en stiften, dobbelstenen etc). Die vrouw had meer dan 1000 euro, misschien wel 2000 euro in al die verschillende mapjes. Ze had in het filmpje 390 euro gespaard ofzo en op het eind had ze die 390 euro lekker uitgegeven. Ik dacht nee je hebt die 390 euro in verschillende organizers gedaan en er spelletjes mee gespeeld. En eentje legde ook uit hoe ze die challenges maakte in canva, dan lamineert etc. En dat dan weer verkoopt op Etsy. Echt heel fascinerend, en dat mensen serieus van die kaartjes kopen met afbeeldingen geplukt van het internet. Doet me denken aan vroeger toen ik banners maakte voor mezelf en anderen voor in de handtekening op flora. En dat sommige makers ruzie maakten met mensen die zonder toestemming gebruikt werden door iemand.
Graze schreef:
17-05-2025 12:00
Ik zat gisteren weer wat filmpjes en ik dacht echt hoeveel organizers heb jij wel niet? (en stiften, dobbelstenen etc). Die vrouw had meer dan 1000 euro, misschien wel 2000 euro in al die verschillende mapjes. Ze had in het filmpje 390 euro gespaard ofzo en op het eind had ze die 390 euro lekker uitgegeven. Ik dacht nee je hebt die 390 euro in verschillende organizers gedaan en er spelletjes mee gespeeld. En eentje legde ook uit hoe ze die challenges maakte in canva, dan lamineert etc. En dat dan weer verkoopt op Etsy. Echt heel fascinerend, en dat mensen serieus van die kaartjes kopen met afbeeldingen geplukt van het internet. Doet me denken aan vroeger toen ik banners maakte voor mezelf en anderen voor in de handtekening op flora. En dat sommige makers ruzie maakten met mensen die zonder toestemming gebruikt werden door iemand.

Nee, zeg dit nu niet, mijn ADHDbrein gaat meteen naar hoe kan ik dit zelf vast veel mooier en beter maken met mijn designs en ook verpatsen op Etsy.... :lol: :lol: :lol: :lol: :hihi:
nerdopviva schreef:
11-05-2025 10:00
Ik dacht eigenlijk het hele filmpje: je hebt 15 euro liggen, koop een spaarpot, stop die 15 euro erin en klaar.
Dat werkt dus niet he? Daar kwam ik als kind achter. Had ik eindelijk 5 gulden bij elkaar gespaard en toen had ik dus een portemonnee nodig vond ik. Dus ik voor fl. 4,95 een portemonnee gekocht, had ik nog maar 5 cent om er in te stoppen. Leermoment ten top!

OT ik zou juist het overzicht verliezen met cash, pin is king bij mij. Maar als het voor jou werkt om wel wat spaarzamer met je geld om te gaan, waarom dan niet?
Het lijkt meer een hobby waar je (een beetje) geld aan uitgeeft dan een efficiënte manier van sparen!
Ik zag laatst een filmpje van iemand die cashstuffing en restocking video’s analyseerde. Allemaal hebben ze de nieuwste colour coded mapjes, pennen en stickers, etc. Natuurlijk ook een link naar de Amazon store front waar je dit moois allemaal aan mag schaffen.

Kortom, de bedoeling was toch wel dat je veel ging kopen.
pina wijzigde dit bericht op 20-05-2025 14:57
10.09% gewijzigd
Jammer dat er hier redelijk negatief naar gekeken wordt.

Ik moet ook zeggen dat ik geen vijf verschillende mapjes heb, maar 2. Eentje voor de langere 'challenges' zoals geld opzij zetten voor sinterklaas, kerst en de vakantie en een mapje waar ik het geld in wegstop voor de boodschappen en de kleinere challenges zoals een maandchallenge en seizoenschallenge. Ik pin na mijn salaris wat ik nodig heb voor boodschappen die maand (130 euro per week doe ik nu) en dan ligt het er aan of we die maand 4 of 5 weken hebben. Geld dat ik aan het einde van de week over heb gaat in de kleingeldchallenge en in mijn spaarpot waarna ik aan het einde van die challenge 50 euro heb gespaard die ik niet heb gevoeld. De grotere muntjes gaan in de maandchallenge of seizoenschallenge. Als die is afgerond kan ik dat weer gebruiken voor de kerst sinterklaas of vakantiechallenge. Zo kan ik in kleinere etappes meer sparen. Ik heb het niet op mijn rekening of portemonnee dus uitgeven kan ik niet. Dat werkt voor mij.
cashstuffing helpt mij om spaardoelen te behalen en minder geld uit te geven

Mij helpt dat ook. Ik spaar gewoon elke week briefjes van 50 tot ik het nodig heb voor een grote uitgave en dan vul ik het langzaam weer aan.
MissNuada schreef:
17-05-2025 11:48
Ik tikte al eerder dat ik ook zoiets blijkt te doen maar kleinschaliger en zonder al die kinderachtige poespas.
Idee van potjes en bezuinigen en dan verdelen wat je over hebt voor andere doelen, niks mis mee.

Daar is inderdaad niks mis mee, fijn dat het voor jou goed werkt.
Het is voor mij naast de verbazing over het cash geld vooral ook de verbazing over wat ze allemaal kopen om geld te kunnen sparen. Zo bespaar je niet, imo. Het is dan vooral een soort van knutselhobby of spelletjes doen met geld.
Coffee is never my cup of tea
Falathiel schreef:
20-05-2025 08:59

Ik moet ook zeggen dat ik geen vijf verschillende mapjes heb, maar 2. Eentje voor de langere 'challenges' zoals geld opzij zetten voor sinterklaas, kerst en de vakantie en een mapje waar ik het geld in wegstop voor de boodschappen en de kleinere challenges zoals een maandchallenge en seizoenschallenge. Ik pin na mijn salaris wat ik nodig heb voor boodschappen die maand (130 euro per week doe ik nu) en dan ligt het er aan of we die maand 4 of 5 weken hebben. Geld dat ik aan het einde van de week over heb gaat in de kleingeldchallenge en in mijn spaarpot waarna ik aan het einde van die challenge 50 euro heb gespaard die ik niet heb gevoeld. De grotere muntjes gaan in de maandchallenge of seizoenschallenge. Als die is afgerond kan ik dat weer gebruiken voor de kerst sinterklaas of vakantiechallenge. Zo kan ik in kleinere etappes meer sparen. Ik heb het niet op mijn rekening of portemonnee dus uitgeven kan ik niet. Dat werkt voor mij.
Dit vind ik ook nuttig en snap ik helemaal. Maar ik zie ook filmpjes met allemaal challenges met dobbelstenen en die verschuiven gewoon veel geld heen en weer. Jij spaart echt voor doelen en dat doet Kristel loves cashstuffing op instagram ook. Kan mij goed voorstellen dat dat werkt voor mensen. Net zoals sparen met spaarpotjes in de bankapp werkt voor mij. Ik laat ook automatisch bedragen afronden in de bankapp bij elke betaling. Ongemerkt spaar je dan toch een leuk bedrag per maand (vorige maand had ik € 95!).
Ik heb wel veel potjes, maar geen cash potjes.
Ik vind dat iedereen het zelf moet weten. Kreeg alleen laatst wel heel veel jeuk van iemand die dit deed en haar kinderen, die nog jong zijn, daarin betrekt. Zij kregen zeg 5 euro zakgeld en daar moesten ze dan 3 euro van betalen voor kostgeld en de hypotheek en dan hielden ze 2 euro van over, maar ook daar zaten weer restricties aan vast. Zo konden de kinderen al op jonge leeftijd leren hoe het werkt later. :bonk: Niet helemaal mijn ding.
Stressed is just desserts spelled backwards
Marianneke schreef:
20-05-2025 09:11
Het is voor mij naast de verbazing over het cash geld vooral ook de verbazing over wat ze allemaal kopen om geld te kunnen sparen. Zo bespaar je niet, imo. Het is dan vooral een soort van knutselhobby of spelletjes doen met geld.
Ja ik ook. Eentje heeft een stuk of 10 organizers als het er niet meer zijn, sommigen zijn special voor 1 challenge. Dan moet die organizer nog al die mapjes hebben, leuk aangekleed etc. Dan nog zo'n geld bakje en andere bakjes, een speciaal dobbel bakje, tig verschillende dobbelstenen en kleurtjes qua stiften. En dan nog al die challenges, een lamineer apparaat en vellen etc. Sommigen hebben echt meer dan duizend euro contant in huis. Wat ik ook niet slim vind in geval van inbraak, diefstal of brand etc. Ik zou het niet fijn vinden als mensen weten dat ik zoveel geld in huis heb.

Het is niet dat ik deze mensen belachelijk wil maken, helemaal niet. Als dit je helpt en je het leuk vind waarom niet. Het fascineert me maar dit vind ik wel next level. In vergelijking met gewoon sparen of laten we zeggen 2 organisers met challenges en wat stiften omdat je cashstuffing leuk vind om te doen.
Graze schreef:
20-05-2025 15:24
Ja ik ook. Eentje heeft een stuk of 10 organizers als het er niet meer zijn, sommigen zijn special voor 1 challenge. Dan moet die organizer nog al die mapjes hebben, leuk aangekleed etc. Dan nog zo'n geld bakje en andere bakjes, een speciaal dobbel bakje, tig verschillende dobbelstenen en kleurtjes qua stiften. En dan nog al die challenges, een lamineer apparaat en vellen etc. Sommigen hebben echt meer dan duizend euro contant in huis. Wat ik ook niet slim vind in geval van inbraak, diefstal of brand etc. Ik zou het niet fijn vinden als mensen weten dat ik zoveel geld in huis heb.

Het is niet dat ik deze mensen belachelijk wil maken, helemaal niet. Als dit je helpt en je het leuk vind waarom niet. Het fascineert me maar dit vind ik wel next level. In vergelijking met gewoon sparen of laten we zeggen 2 organisers met challenges en wat stiften omdat je cashstuffing leuk vind om te doen.
Dat is namelijk hoe ze hun geld verdienen. Niet met de methode. Maar met de affiliate links naar de diverse producten.
Heel wat jaren geleden hielp het mij om net teveel geld over te maken naar een spaarrekening en zoveel te besparen/puzzelen om het tóch te redden. Uiteindelijk zijn het toch allemaal trucjes die tussen de oren zitten om het voor iemand werkbaar te maken.

Aanvulling: ik doe juist niets met cash geld
Live Life to the fullest
Interessant is dat, hoe verschillend dat is. Ik ben qua geld juist erg digitaal gericht en haal er plezier uit om extra te sparen om rond uit te komen in een potje. Als er eind van de maand 1173 ergens staat, dan stort ik dus 27 bij. Of 77. Maar ik kan ook echt 2,83 bij overschrijven om rond uit te komen.
Ik doe het per ongeluk. Ik vind dat ik meer cash moet betalen, om te voorkomen dat cash steeds minder gefaciliteerd wordt, dus zo nu en dan pinde ik wat flappen.
Waar ik vervolgens mee vergat te betalen. :facepalm:

Heb nu besloten het maar in een potje te doen en als spaargeld voor de vakantie te zien. Wel lekker, zo'n bedragje buiten de boekhouding.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

pina schreef:
20-05-2025 17:16
Dat is namelijk hoe ze hun geld verdienen. Niet met de methode. Maar met de affiliate links naar de diverse producten.
Dat denk ik dus ook.
En monotizen van hun filmpjes, kliks en kijkers levert ook wel wat op, zeker bij grotere kanalen.
Marianneke schreef:
20-05-2025 09:11

Het goed bekijken van elke categorie qua uitgaven en dan bewust minder uit geven aan iets is besparen. Dat kan je dan voor wat anders gebruiken, budgetteren lijkt mijzelf een betere term.

Maar vind de meeste filmpjes en methodes die ik heb gezien idd nogal infantiel.
Falathiel schreef:
20-05-2025 08:59

Ik vind het juist wel leuk, al dat gekleur en gegoochel met mapjes. Wat eerder al geschreven werd: het is een soort dopamine hunten.

Maar zet je dan aan het begin van de maand geld weg voor kerst sinterklaas vakantie, of doe je dat alleen met geld wat je overhoudt van je boodschappenbudget?
Want dat is wat ik aan het cashstuffen niet snap - bijv. met je weekbudget - je zult op je weekbudget misschien 5 of 10 euro overhouden, door een beetje slim in te kopen of op aanbiedingen te letten. Als je die meevallers opzij zet, dan spaar je over het hele jaar hooguit €520,-. Als je structureel meer geld overhoudt, dan is je weekbudget eigenlijk ruimer begroot dan nodig. Of begroot je je weekbudget met opzet ruim zodat je het niet aan andere dingen uitgeeft?
MissNuada schreef:
21-05-2025 08:06
Het goed bekijken van elke categorie qua uitgaven en dan bewust minder uit geven aan iets is besparen. Dat kan je dan voor wat anders gebruiken, budgetteren lijkt mijzelf een betere term.

Maar vind de meeste filmpjes en methodes die ik heb gezien idd nogal infantiel.
Ik vind het zo merkwaardig ingewikkeld. Je kunt sowieso bij elke uitgave goed nadenken of die echt nodig is, daarvoor hoef je die uitgave niet eerst te categoriseren. Maar als het voor anderen werkt dan werkt het natuurlijk!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven