Geld & Recht alle pijlers

CJIB nep-mail

11-05-2014 16:54 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn bejaarde moeder ontving het volgende mailtje. In eerste instantie joeg het haar de stuipen op het lijf. Gelukkig heeft ze niet op de links (die ik niet gekopieerd krijg, geklikt):

Geachte bestuurder,

U hebt een beschikking en vervolgens twee aanmaning ontvangen voor het overtreden van een verkeersvoorschrift.

Het openstaande bedrag is niet volledig op de rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bijgeschreven.

Daarom zullen wij de bank opdracht gegeven uw rekening te blokkeren per maandag 12 mei 2014.

Alleen persoonlijk bij het BKR zelf kunt u inzage krijgen in de informatie die het BKR over u ontvangt.

Het blokkeren van rekening betekent dat de toegang tot uw rekening geblokkkeerd is met ingang 12-05-2014 voor een periode van vier werken.

Betalen

U kunt direct online betalen met ukash via onze website. U dient hieronder te klikken en de ukashprepaid te kopen.

online ukash kopen

Let op: nadat uw Ukash (prepaid credit) heeft gekocht dient u de 19 cijferige nummercode hieronder

te activeren om de betaling af te ronden.

aanmaning betalen

Het volledige bedrag van Eur 100,99 (inclusief kosten) moet uiterlijk 11-05-2013 worden betaald. Doet u dit niet, dan wordt u per 12-05-2014 geregisteerd bij BKR.

Voorkom blokkade van uw rekening.

Hoogachtend,

Centraal Justitieel Incassobureau

De mail had het officieele briefhoofd van het CJIB. Heeft het zin om dit door te sturen naar de politie?
Ze worden steeds inventiever. Een rekening blokkeren haha!
Ja natuurlijk! Dat je dat hier nog moet vragen, zeg. Ook doormailen aan het CJIB en BKR. Meteen doen, dit zijn oplichters.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:beelicious schreef op 11 mei 2014 @ 16:56:

Ze worden steeds inventiever. Een rekening blokkeren haha!Je zal ze de kost niet willen geven die erin trappen............gelukkig zijn de links niet te kopieëren, gingen er nog meer ze aanklikken.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Deze mail is bekend Dit staat op hun site.

.CJIB waarschuwt voor vervalste boetes

16-04-2014

Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) waarschuwt voor vervalste bekeuringen. Volgens het incassobureau van justitie zijn er mensen die een nepbekeuring op de mat hebben gekregen.

Controleren

Het CJIB stelt dat mensen die een bekeuring krijgen, kunnen controleren of deze echt is. De informatie op de valse bonnen verschilt op een aantal punten namelijk van de informatie op de originele bekeuring. Let daarom op de volgende zaken:

- Controleer de informatie over de overtreding. Kunt u de overtreding hebben gemaakt?

- Kijk of het rekeningnummer overeenkomt met het rekeningnummer voor het betalen van verkeersboetes. Het nummer is: NL28 RBOS 0569988888 ten name van het CJIB.

- Staat het juiste telefoonnummer van het CJIB op de brief? Het nummer is: 058 - 234 21 30.

Het CJIB adviseert mensen die een vervalste bekeuring hebben gekregen contact op te nemen met de politie.
Thanks, Gismo.

Ik moest er wel om lachen, het enige wat mijn moeder bestuurd, is een E-bike. Ik zei al tegen haar: "Wat heb je gedaan, je fiets opgevoerd en de maximaal toegestane snelheid overtreden?"

Er zullen inderdaad genoeg mensen zijn, die de links aanklikken met alle gevolgen vandien.

Ik ga er morgen mee langs het politieburo.
Sowieso klinkt "Geachte bestuurder" natuurlijk al wel heel fake. Net of hun jouw naam dan niet zouden weten
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:nina69 schreef op 11 mei 2014 @ 17:05:

Thanks, Gismo.

Ik moest er wel om lachen, het enige wat mijn moeder bestuurd, is een E-bike. Ik zei al tegen haar: "Wat heb je gedaan, je fiets opgevoerd en de maximaal toegestane snelheid overtreden?"

Die kunnen tegenwoordig ook heel hard hoor
quote:carrie-bradshaw schreef op 11 mei 2014 @ 18:07:

Sowieso klinkt "Geachte bestuurder" natuurlijk al wel heel fake. Net of hun jouw naam dan niet zouden weten

Als je voor- of achternaam ontbreekt, zou je achter de oren kun krabben: "Is dit niet nep?" Bij echte twijfel zou ik inderdaad contact opnemen met de politie of CJIB om te kijken of je echt geflitst bent. Anders zou je je moeten kunnen herinneren dat een agent je staande heeft gehouden en op de bon heeft geslingerd.

Phishers (e-mails met het doel je gebruikersnaam en wachtwoord te ontfutselen of te beroven) weten zelden je voor en achternaam want ze hebben geen database waar deze zaken in staan. Ze vullen slechts hun database met gestolen c.q. gephishte gebruikersnaam en wachtwoord.
World of Warcraft: Legion
quote:nina69 schreef op 11 mei 2014 @ 16:54:

Het blokkeren van rekening betekent dat de toegang tot uw rekening geblokkkeerd is met ingang 12-05-2014 voor een periode van vier werken.

4 werken?
Dat het CJIB geen mails verstuurt, schrijft het op

https://www.cjib.nl/Actue ... -2014/phishing-mails.aspx
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven