Geld & Recht alle pijlers

Comfortabel bedrag spaargeld

18-06-2018 19:04 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav een ander topic waarin iemand stelde dat ze zich comfortabel voelde bij €500,- spaargeld op de bank, vraag ik mij af bij welk minimale bedrag op de spaarrekening voel jij je comfortabel?

Ik merk bij mij dat het bedrag hoger wordt naarmate ik ouder wordt. Net na mijn studeren vond ik €1000,- prima. Inmiddels voel ik pas rust als ik minimaal €20.000 heb.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook minimaal 10K. Sparen vind ik lastig. Ik heb in mijn eentje een koophuis en ik houd ontzettend van kleding kopen. Ik spaar bijna niks. Omdat ik graag wil verhuizen en dat nu echt als doel heb hoop ik eindelijk eens goed te gaan sparen.
lady_day wijzigde dit bericht op 18-06-2018 19:40
0.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
18-06-2018 19:11
Maar je hebt pas rust met 20000 op de bank? Zo niet wat dan?
Misschien omdat ik alleenstaande ouder ben, ik weet het eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
5000 is nodig
10.000 is meer stabiel

alles erboven is mooi meegenomen.


Maarja, heb je spaargeld en koop je een auto op afbetaling? Ik niet, want dit kan altijd nog.


Ik kocht een nieuwe auto, en moest onder elke matras het geld vandaan halen. Lenen kan altijd nog als het nodig is....
Alle reacties Link kopieren
Vijf miljoen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
In tegenstelling tot de meeste Viva-forummers ben ik ondanks een goed salaris altijd een zeer slechte spaarder geweest. Ik ben pas de laatste jaren fanatieker en gerichter aan het sparen en reserveren. Omdat ik denk dat dat hoort.

Voordien heb ik er overigens geen moment van wakker gelegen. Sterker nog, ik stond ook vaak rood. Ik ben in loondienst en bij verlies baan heb ik hoogstwaarschijnlijk recht op WW. Ik heb geen gezin om voor te zorgen en heb een lage huur. Ik heb geen auto die ik zou moeten vervangen en geen kosten aan onderhoud of uitbreiding van mijn huis. Een kapotte wasmachine kan worden vervangen, en dat is dan ook het hoogste bedrag dat ik kan bedenken van iets dat meteen vervangen zou moeten worden. Ik leef ruim, dus er kan een hoop vanaf voordat het leven echt spartaans wordt.

Ik kan inderdaad niet 3 maanden zonder inkomen, maar mijn redenering is dat 3 maanden zo om zijn, dus in zou dat erg zonde vinden daar mijn spaargeld aan op te maken, dus dan zit ik maar liever meteen aan de start van een nieuwe oplossing.

Dus tja. Mijn spaardoel als reservepotje is nu €25.000, maar dat is gebaseerd op niets. Daar werk ik nu aan, maar ik ben pas op ongeveer de helft.
Alle reacties Link kopieren
Zolang ik kan sparen voel ik me comfortabel, ongeacht het bedrag op de spaarrekening. Als ik niet meer zou kunnen sparen zou ik zenuwachtiger worden, want dat spaargeld raakt ooit ook op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kleine EUR 60.000,- en mijn man zo ongeveer het dubbele; in ieder genoeg om het een tijd op uit te kunnen zingen als het nodig zou zijn.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Rond de €13.000 persoonlijk spaargeld.
Ik spaar namelijk ook vooruit voor mijn belastingaanslag, ik ben namelijk zzp-er. Voor mij staan die bedragen los van elkaar.
Ik weet ook dat mijn man ook flink spaargeld heeft, dus als 1 vam beide tijdelijk geen werk heeft kunnen we de vaste lasten e.d. blijven betalen.

Bij minder voel ik me niet fijn.
Toen ik jonger was, is het weleens voorgekomen dat mijn moeder het water niet kon betalen en we dus afgesloten werden.
Dat wil ik nooit meer meemaken. Dus zorg ik ervoor dat spaargeld heb
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar nu net voor het eerst in mijn leven en momenteel vind ik alles boven de 1000 al enorm comfortabel voelen.
Alle reacties Link kopieren
Comfortabel in ons geval zou 10.000 zijn. Kan je reparaties aan je huis doen als dat nodig is en een andere auto kopen.
We hebben dankzij een erfenis nu rond een ton, maar we gaan er wel van uitgeven, nieuwe meubels, pvc vloer, boven nog dubbel glas. De kinderen een gedeelte geven.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tja ons inkomen is niet dusdanig dat we enorm kunnen sparen, comfortabel zou ik me pas voelen bij een bedrag van 50.000. Dus ik voel me al mijn hele leven oncomfortabel (NOT).

Maar goed hier sparen we dus voor alles, heb allerlei spaardoelen met bedragen;
vakantie 750
apparatuur (wasmachine e.d.) 1500
huis/inboedel 2000
auto (apk/beurt) 500
Overig 10.000

vakantiepotje is nu leeg omdat ik de (kampeer)vakantie heb betaald, de rest van de doelbedragen staan nog. Daarbij is ons huis hypotheekvrij over 4 jaar, dus bij verkoop levert dat straks genoeg op.
Alle reacties Link kopieren
Ons spaarekening is ongeveer 75.000 op dit moment. Ik wil minimaal 50.000 hebben op de spaarrekening.
Waarom? Gewoon omdat het mij rust en zekerheid geeft.
Ik zie het als een soort verzekering dat ik dan een extra potje achter de hand heb voor als er wat gebeurt.
Wat ook grappig is dat ik kan genieten wat ik allemaal kan kopen met het geld, bijvoorbeeld een mooie BMW ofzo, (zonder dat ik het echt doe).
Alle reacties Link kopieren
Ik had rond de €6000 met ex samen, veel aangeschaft daarvoor etc. Na uit elkaar gaan en huis met overwaarde verkopen, nu in mijn eentje €18.000
Voelt heel prettig moet ik zeggen, maar voelde me hiervoor ook oké met €6.000 samen. Er zijn zoveel mensen die elk dubbeltje moeten omkeren. Ik mag een paar keer per maand uiteten, kleding kopen, leuke dingen doen en eten waar ik zin in heb, cadeautjes kopen voor iemand. Nee, ik mag dus zeker niet klagen vind ik. Maar al zou een dierbare het nodig hebben, zou ik het zo geven. Nodig heb ik het namelijk niet (nu).
Alle reacties Link kopieren
mijn minimumbedrag schuift steeds omhoog met de spaarrekening mee.

Eigenlijk denk ik dat ik helemaal geen minimumbedrag heb dat ik perse op de rekening moet hebben staan.
Zolang ik aan het einde van de maand geld over hou zonder daar echt extra moeite voor te moeten doen heb ik rust. Dat voelt voor mij heerlijk comfortabel, de spaarrekening zelf niet.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
18-06-2018 19:44
In tegenstelling tot de meeste Viva-forummers ben ik ondanks een goed salaris altijd een zeer slechte spaarder geweest. Ik ben pas de laatste jaren fanatieker en gerichter aan het sparen en reserveren. Omdat ik denk dat dat hoort.

Voordien heb ik er overigens geen moment van wakker gelegen. Sterker nog, ik stond ook vaak rood. Ik ben in loondienst en bij verlies baan heb ik hoogstwaarschijnlijk recht op WW. Ik heb geen gezin om voor te zorgen en heb een lage huur. Ik heb geen auto die ik zou moeten vervangen en geen kosten aan onderhoud of uitbreiding van mijn huis. Een kapotte wasmachine kan worden vervangen, en dat is dan ook het hoogste bedrag dat ik kan bedenken van iets dat meteen vervangen zou moeten worden. Ik leef ruim, dus er kan een hoop vanaf voordat het leven echt spartaans wordt.

Ik kan inderdaad niet 3 maanden zonder inkomen, maar mijn redenering is dat 3 maanden zo om zijn, dus in zou dat erg zonde vinden daar mijn spaargeld aan op te maken, dus dan zit ik maar liever meteen aan de start van een nieuwe oplossing.

Dus tja. Mijn spaardoel als reservepotje is nu €25.000, maar dat is gebaseerd op niets. Daar werk ik nu aan, maar ik ben pas op ongeveer de helft.

Dus je hebt een goed salaris, geen auto, een lage huur, rond de 12000 euro spaargeld en je kunt niet 3 maanden vooruit? Dat is 4000 per maand..

Denk dat de meeste mensen wel meteen een nieuwe baan willen nadat ze werkloos zijn geraakt, maar dat lukt niet altijd hè.
FireMe schreef:
18-06-2018 22:02
Dus je hebt een goed salaris, geen auto, een lage huur, rond de 12000 euro spaargeld en je kunt niet 3 maanden vooruit? Dat is 4000 per maand..

Denk dat de meeste mensen wel meteen een nieuwe baan willen nadat ze werkloos zijn geraakt, maar dat lukt niet altijd hè.
Oh zo bedoel je. Ja, die €12.000 zou ik daar dan niet voor willen gebruiken, dan zou ik gewoon zuiniger leven en dan dus van WW leven. Ik zie dit spaargeld als iets dat ik apart moet houden voor andere calamiteiten. Niet voor inkomsten, want dat is dan geen structurele oplossing.

Maar je hebt gelijk hoor, zo had ik het niet bekeken, €4.000 is wel net wat meer dan ik nu netto per maand heb hoor. Zo goed verdien ik ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan binnenkort voor 25000 verbouwen , dan is er nog maar 7000 over, maar is ons huis pico bello in orde, er staan geen grote uitgaven (1000+) meer gepland, en we sparen ongeveer 5000 per jaar, los van vakantie, toch wordt ik er onrustig van,
Ik vind het wel een interessante vraag. Wij zijn onlangs verhuisd maar er moet nog veel in huis gebeuren (lees: ik kan zo voor 30.000-50.000 euro aan klussen opsommen). Kinderen zijn nog klein (peuter en kleuter), daarvoor sparen we de kinderbijslag. Hypotheek is een flink stukje omhoog gegaan dus het sparen per maand wordt minder.
Vraag is nu: hoe ver gaan we onze spaarrekening leeg trekken om te investeren in het huis?
Ik denk zelf dat ik wel minimaal 20.000-25.000 euro over wil houden, maar vraag me nog steeds wel af wat nu echt 'nodig' is.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
18-06-2018 19:44


Ik kan inderdaad niet 3 maanden zonder inkomen, maar mijn redenering is dat 3 maanden zo om zijn, dus in zou dat erg zonde vinden daar mijn spaargeld aan op te maken, dus dan zit ik maar liever meteen aan de start van een nieuwe oplossing.
Dit vind ik wel een mooie gedachte. Of je nu eerst 10 maanden WW krijgt en dan nog 3 maanden je spaargeld opmaakt, of gewoon binnen die 10 maanden WW je nieuwe bron van inkomsten vindt, dat maakt dan ook niet zoveel meer uit.
Alle reacties Link kopieren
gregie schreef:
18-06-2018 19:40
5000 is nodig
10.000 is meer stabiel

alles erboven is mooi meegenomen.


Maarja, heb je spaargeld en koop je een auto op afbetaling? Ik niet, want dit kan altijd nog.


Ik kocht een nieuwe auto, en moest onder elke matras het geld vandaan halen. Lenen kan altijd nog als het nodig is....
Dit. En dat is dan van man en mij samen.
Die WW staat natuurlijk niet gelijk op je rekening. En zou in mijn geval serieus weinig zijn. Ik heb wel eens WW gehad van nog geen 700 euro per maand. Ik verdiende daarvoor niet super, maar ik was dáárvoor ook een tijdje werkloos geweest. En die tijd telde ineens mee. Dan heb ik liever geld op de rekening, hoor.

Vroeger vond ik 20.000 een lekker bedrag. Sinds ik een auto heb gekocht, probeer ik 'm op 10.000 te houden. Dat lukt meestal precies tot ik op vakantie ga. Haha. Dan zit ie daar weer onder.

Eerder stond mijn huis ook onder water, wat best voor stress zorgde. Nu staat ie lekker in de plus. Dat is ook een fijn idee. Als het echt moet, verkoop ik m'n huis en ben ik 80.000 euro rijker dan nu (en woon ik in een stom flatje, maar ja).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook het gevoel dat het veilige bedrag steeds op opschuift met het saldo op de rekening.

Wij kunnen echter (karig dat wel) rondkomen op 1 salaris (mits de niet verdienende partner nog de kinderen op kan vangen) en verdienen bijna hetzelfde, dus dat scheelt veel zorgen. We hoeven dus helemaal niet zo veel noodgeld aan te houden. Als ik echt een bedrag zou moeten noemen; vind ik 10.000 wel het minimum (koophuis, 2 jonge kinderen)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Het hangt er een beetje vanaf wat eraan zit te komen....
Bijvoorbeeld: over maximaal 4 jaar moet er een nieuwe auto, ik wil elk jaar bedrag x extra aflossen aan mijn hypotheek, ik wil bedrag y voor een normale vakantie, maar over 3 jaar wil ik wat verder met de kinderen en daarnaast heb ik een buffer nodig van 15.000 voor kapotte wasmachines, onderhoud en onvoorziene kosten.

Wat ik eigenlijk doe is spaardoelen aanmaken voor dat soort dingen. Ik stort dan maandelijks een bedrag op elk doel. De hoogte hangt af van de termijn waarop het nodig is.

Een buffer mag van mij ook op. Dus als ik een buffer heb voor onderhoud, kapotte inventaris en de auto, en ik heb dat daaraan opgemaakt - dan begin ik weer opnieuw. Dan word ik niet zenuwachtig omdat het weg is, maar vind ik dat ik het goed bij elkaar heb gespaard voor de doelen die ik had.
Ik maak ook spaardoelen aan. Ik heb potjes voor kleding, schoenen, school, vakantie, ozb etc.

En ik wil eigenlijk mijn banksaldo elk jaar laten groeien met 1000 euro. Lukt niet altijd want vorig jaar had ik een flinke onverwachte uitgave.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo’n spaarder.
Mijn inkomen is oké en ik hoef niet te vrezen voor mijn baan.

Momenteel zet ik geld opzij voor het vervangen van mijn auto volgend jaar.
Voelt iets beter als mijn normale “omgekeerde sparen” (kopen van doorlopend krediet en dan aflossen).

Qua ruimte kan ik vrijwel alles vervangen als het stuk gaat. Wasmachine, verwarmingsketel, desnoods tegelijk. En dat telt.
When in doubt, the auditor is always right!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven