Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Yes kerstpakket is binnen. Altijd zo leuk. Was een bon waarbij je zelf kon kiezen wat je wilde. Twee cadeaubonnen gekozen. Attractiepark en bon bij parfumerie. Nog wat om naar uit te kijken.

Hebben jullie al iets gekregen?
Ja, ik heb ook mijn kerstpakket ontvangen; een pakket van Rituals en een kortingsbon van 50 euro voor een bungalowpark. Dat zijn precies dingen waar ik niks mee zal doen, ik ga kijken of er mensen in mijn omgeving zijn die het goed kunnen gebruiken en er blij mee zijn. De pakketten zijn voor iedereen hetzelfde, ik kan me niet voorstellen dat al mijn mannelijke collega's blij worden van een rituals pakket. Maar, ik wil ook niet ondankbaar zijn, ben hartstikke blij dat ik een baan met vast contract heb, en dat ik het daar naar mijn zin heb.

Over armoede; ik vind basisbehoeften een dak boven het hoofd, passende kleding (al dan niet tweedehands), gezond en gevarieerd eten, internet thuis en inderdaad een budget voor vervoer. Want sociaal leven kan ook bij mensen thuis met budget eten en drinken, maar als je daar niet komt raak je inderdaad in een sociaal isolement. Hoe meer ik in dit topic lees en meeschrijf en er blogs over lees, hoe belangrijker ik het vind om hierin voor mezelf te zorgen en vooruit te kijken, want armoede met zulke zorgen lijkt me echt heel naar.
Mijn man heeft zijn pakket ook al binnen, hij krijgt altijd een klassiek levensmiddelenpakket. Qua producten gaat dat wel vrij goed. Er zitten maar een paar dingen in die echt niet op komen (een potje hot dipsaus en een reep extra pure chocolade). Met de chocolade kan ik mijn vader in ieder geval wel blij maken. De hot dipsaus moet ik nog even vragen of iemand er belang bij heeft. Er zat ook nog een kortingsbon in voor een bungalowpark en een code voor een maand gratis meespelen met de postcodeloterij.

Zelf heb ik dit jaar geen pakket gehad, ik werk niet, vandaar. Maar in het verleden ook wel eens zo'n ritualspakket gehad en ook bij ons was het voor mannen en vrouwen hetzelfde. Die mannen werden er ook niet blij van. Het meest blij werd ik wel van de dingen waar ik zelf iets kon uitkiezen (van VVV-bon tot een georganiseerde kerstmarkt waar je voor een x-bedrag mocht uitzoeken).
Wat een hoge waardes qua kerstpakketten! Ik kreeg een bol.com-cadeaubon van 35 euro. Man krijgt ook zoiets qua waarde, klassiek pakket met eten etc. Vaak een land als thema.
Ik heb m'n kerstpakket ook gekregen. Ook een rituals pakket en een cadeaubon. Het is nu m'n 4e kerstpakket bij dit bedrijf en m'n 3e rituals pakket
Hoezo hoge waarde? Die kortingsbon van 50 euro is niet iets waar het bedrijf 50 euro voor neer heeft geteld. Ik vind die kortingsbonnen in een pakket nooit zo voordelig. Op internet kan ik veel voordeligere aanbiedingen scoren. Verder lees ik cadeaubonnen en rituals pakket, daar kan ik vanaf hier de waarde niet van vaststellen.

Ik ben erg tevreden met de kerstpakketten van afgelopen jaren. Het was altijd een bon waarmee je via een speciale internetpagina een heleboel keuze had, zoals producten, activiteiten, tijdschriftabonnementen en goede doelen. Qua bedrag varieert het van 50 tot 70 euro. Dat vind ik zelf een flink bedrag en ik ben er ook erg blij mee (daar bestel ik dus vaak een tijdschriftabonnement van, wat ik normaal zelf niet koop, maar toch van geniet)
Nja Nijevelt, het klinkt wel leuk, een waardebon twv 50 euro voor korting op een bungalowpark, maar dat is natuurlijk niets. Zonder zo'n bon zou je door acties in de gaten te houden ook wel zo'n korting kunnen krijgen. Je moet nog steeds veel uitgeven om die bon te gebruiken. En die maand postcodeloterij, wat voor voorwaarden hangen daar aan vast?
Wij krijgen altijd een carrouselcadeau. We kunnen dus zelf kiezen. De cadeaubonnen die erin zitten zijn 25 euro waard. Ik probeer dan altijd een cadeau te kiezen wat minimaal net zoveel kost. Vorig jaar kon je dus bijvoorbeeld kiezen tussen een boekenbon van 25 euro, of een boek. Zo'n boek kost altijd minder dan 25 euro dus dan zou ik de bon doen. Nu een pan gekozen, net als vorig jaar eigenlijk, zo heb ik cadeau's die nuttig zijn en die we gebruiken.
Internet hoort voor mij ook bij de basis behoeften. Net als het hebben van vervoer. Welk vervoer nodig is als basis behoefte hangt denk ik van iemand zijn situatie af. Ik kan mijn werk niet uitvoeren zonder een auto tot mijn beschikking te hebben, dus voor mij hoort deze ook tot een basis behoefte. Maar ik zou op zicht niet eens een auto voor mezelf nodig hebben, een deel auto zou in principe ook mogelijk zijn...

Verder natuurlijk gezonde voeding, kleding, schoenen, een warm dak boven je hoofd en sociale contacten. En de mogelijkheid om je kinderen te laten studeren/ een opleiding te bieden zonder torenhoge schulden achteraf. Wat ik in de huidige maatschappij ook steeds minder vanzelfsprekend vind...

Kerstpakket: wij kunnen kiezen tussen een vlees/vis pakket of vvv-bonnen. Ik eet geen vlees, dus ik ga altijd voor de vvv-bonnen. €65,- vrij te besteden :-) Ik koop er eigenlijk altijd boeken van....
quote:Marana_ schreef op 14 december 2016 @ 08:10:

Nja Nijevelt, het klinkt wel leuk, een waardebon twv 50 euro voor korting op een bungalowpark, maar dat is natuurlijk niets. Zonder zo'n bon zou je door acties in de gaten te houden ook wel zo'n korting kunnen krijgen. Je moet nog steeds veel uitgeven om die bon te gebruiken. En die maand postcodeloterij, wat voor voorwaarden hangen daar aan vast?Postcodeloterij is gewoon 1e maand gratis. Die actie hebben ze ook vaker (en je moet er dus om denken dat je het ding na die 1e maand stopzet, dat mag wel) En inderdaad, de bungalowbon is niet geldig in combinatie met andere acties. Als ik hem voor mijn zomervakantie wil gebruiken dan ben ik ondanks de korting nog veel meer kwijt dan op de plek waar we anders heen gaan. Bovendien moet ik verplicht bedlinnen huren, wat ik eigenlijk niet wil.
Kerstpakket geef ik altijd weg aan iemand die het slechter heeft dan wij en die zijn altijd te vinden.
--
Nee, ik weet natuurlijk niet wat het de werkgever gekost heeft, die bonnen. Ik vond het als veel overkomen, vanuit de werkgever geredeneerd.

Die kortingsbonnen voor bungalowparken zijn inderdaad als werknemer weinig interessant. Wij hebben ook wel eens zo'n bon gekregen van schoonouders. 50 euro korting, maar inderdaad altijd alleen op de standaardprijs. Terwijl wij vaak last minute boeken en dan is de prijs nog veel lager dan de standaardprijs minus de korting.
quote:Nijevelt schreef op 14 december 2016 @ 09:34:

Nee, ik weet natuurlijk niet wat het de werkgever gekost heeft, die bonnen. Ik vond het als veel overkomen, vanuit de werkgever geredeneerd.

Die kortingsbonnen voor bungalowparken zijn inderdaad als werknemer weinig interessant. Wij hebben ook wel eens zo'n bon gekregen van schoonouders. 50 euro korting, maar inderdaad altijd alleen op de standaardprijs. Terwijl wij vaak last minute boeken en dan is de prijs nog veel lager dan de standaardprijs minus de korting.Die bonnen kosten niets extra, volgens mij moet je dat gewoon zien als reclame, Landal en Postcodeloterij geven dit regelmatig weg. Van de bungalowbon ga ik in ieder geval ook geen gebruik maken. Postcodeloterij denken we nog even over na.
Ik heb vorige week mijn kerstpakket gehad, letterlijk 6 december. Gewoon het standaard levensmiddelenpakket en zo'n hippe mand met zo'n deksel erop en zo'n travelmok.

Qua eten zaten er maar 3 dingen in die ik niet eet (melkchocolade, quichevulling met rundvlees en kaas). Dit heeft inmiddels allemaal al een andere bestemming gevonden. De rest gaat gedurende de komende weken wel op. Geloof dat er nog een mix voor pizzabodems in zit, dat is altijd wel een succes.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ik ben prima tevreden met de inhoud van mijn pakket. Een hamamdoek en een pakket met biologisch eten. Er zit wel wat in wat ik zelf ook niet eet maar daar kan ik mijn moeder of zusjes vast blij mee maken en de rest gaat naar het inzamelpunt voor de voedselbank.

Ik vind het ook wel fijn dat mijn werkgever dit soort dingen altijd biologisch doet. Ook voor lunches en zo zijn ze daar erg mee bezig. Dat vind ik zeker een pluspunt voor mijn werkgever.
Wat een fijne kerstpakketten zeg. Ik zou een bon/keuze ook het fijnst vinden en dan niet zo'n reclame kortingsbon maar juist zo'n bol.com bon van 35 euro van Nijevelt of die VVV bon. Wij krijgen de laatste jaren een traditioneel levensmiddelen pakket met 1 niet-levensmiddel ding erin (kaasplank of schaal o.i.d.).

Dit jaar is het gelukkig redelijk bruikbaar, maar afgelopen jaren was het vaak zo dat ik veel dingen niet gebruikte. Dus die gingen dan naar familie, de kringloop, voedselbank of belandden achter in de kast om na een aantal jaar te ontdekken dat de houdbaarheid verstreken was en weggegooid te worden.

Het lastige met sommige dingen uit zo'n pakket vind ik dat ik denk dat de voedselbank er niet zoveel aan heeft. Bijv taartgarnering of andere vrij specifieke ingredienten die je niet los kunt eten en niet in normale gerechten gebruikt. Of toastjes, maar dan zonder smeersel erbij. Dan moeten die mensen die op een minimum zitten dat zelf erbij aanschaffen, terwijl die toastjes relatief bijna niks kosten ten opzichte van de smeersels. Dit jaar waren het meer dingen als koekjes en zoutjes, maar ook daarvan ben ik bang dat de voedselbank er in deze tijd mee overladen wordt, terwijl iets als rijst, pasta of (blik)groente daar veel welkomer zou zijn. (Of vul ik nu teveel in? Schattigmeisje, jij weet dit beter denk ik?) Gelukkig lust ik de koekjes en chips heel goed zelf, dus wat dat betreft dit jaar geen probleem.

Ik blijf het altijd wel lastig vinden. Aan de ene kant ben ik dankbaar dat ik uberhaupt een baan heb en zo'n pakket als extraatje krijg. Wat zou ik dan zaniken? Aan de andere kant vind ik het soms ook wel verspilling om, in mijn geval, 10.000 werknemers allemaal hetzelfde pakket te geven, terwijl sommige dingen door de helft van de mensen niet gebruikt worden. Niet iedereen neemt de moeite om dingen uit te delen aan anderen of naar de kringloop en voedselbank te brengen en ook daar hebben ze er niet altijd zoveel aan. Dus ik ben bang dat er heel veel op de afvalhoop terecht komt. Ook daarvoor zou zo'n bon eigenlijk veel beter zijn.
Mooier dan mijn kerstpakket is trouwens dat ik inmiddels heb gehoord dat mijn functie definitief wordt en dat ik daarmee voor het eerst een echte vaste baan heb, zonder herplaatsingsdreiging. Heel blij mee!

En ik heb meteen ook de knoop over het aantal uren doorgehakt en geregeld dat ik met ouderschapsverlof 28 uur ga werken waarvan 3 dagen op het werk en 4 uur thuis. Dus de tussenvorm die een aantal van jullie al voorstelde. Ik ga het in eerste instantie voor een half jaar aanvragen, dan kan ik altijd nog terug als blijkt dat het niet prettig werkt.
Eens nicole, ik ben inderdaad ook bang dat veel weggegooid wordt. Daarom ben ik ook heel blij dat mijn werkgever een bon uitdeelt. Maar ja, bij ons op de werkvloer wordt er dan natuurlijk weer gemiept dat ze zo'n bon niks vinden en liever een pakket met eten krijgen ('dingen die je toch nooit eet, maar het uitpakken is zo leuk!'). Snap ik niet, want je kunt voor die bon echt bijna alles kopen.

Crosspost: gefeliciteerd met je vaste aanstelling! Geeft een hoop rust. En fijn dat je het kunt regelen met 28 uur!
Nicole, gefeliciteerd!

Kerstpakket is afwachten bij ons.

Morgen gezellige avond met zijn allen. Vorig jaar kregen we een heel mooi pakket met nuttige dingen en wat eetbare dingen. Echt super leuk!

Jaar ervoor niets.... nou ja, een fles wijn met een kerstkaart. Ik was serieus in de veronderstelling dat ze vergeten waren geld in de enveloppe te doen. Want de jaren daarvoor kregen we ook altijd een fles wijn met envelop en 50 euro vrij te besteden.

Alle collega's stonden dus erg raar te kijken.

Maar vorig jaar hebben ze dat dus anders aangepakt en er wel een super van pakket van gemaakt. Ben heel benieuwd naar dit jaar.

Ik wacht het af.
Bedankt!

Dat het uitpakken zo leuk is daar kan ik echt niet bij. Het uitpakken van dingen waar ik wat mee kan vind ik leuk, maar het uitpakken van dingen die of in je kast staan te verstoffen en je het overzicht ontnemen, of die in de prullenbak belanden, of waarvoor je allerlei moeite moet gaan doen om ze ergens te krijgen waar iemand er wel blij van wordt (in een periode waarin de meeste mensen al druk zat zijn)? Ik snap niet dat mensen dat leuk vinden. Ik krijg er een beetje het beeld bij van een 3-jarige peuter, die helemaal wild wordt van cadeaupapier scheuren en een cadeau ervaart als een groot cadeau als het fysiek van een groot formaat is.
Haha ik had ook een hamamdoek in mijn kerstpakket. Verder standaard voedselpakket. Gaat hier wel allemaal op.

Bij ons op het werk kun je ook direct je hele pakket donderen aan de voedselbank. Dan stop je je ophaalbon in een donatiekist en gaan die pakketten direct naar de voedselbank.
Ik vond het altijd wel leuk zo'n kerstpakket met levensmiddelen. Eigenlijk aten we alles ook wel op. Sinds een paar jaar krijg ik een cadeaukaart waarmee ik op een website iets kan uitzoeken. Dingen als: pannen, fohn, messenset etc. Die daar altijd veel duurder zijn dan in de winkel tijdens een aanbieding. Die kies ik daarom ook nooit. Ik heb mijn cadeaukaarten 2 jaar opgespaard en toen was het bedrag groot genoeg om een dagje naar een attractiepark te kunnen met mijn gezin. Dat was wel erg leuk.

Man krijgt nog wel steeds een levensmiddelenpakket.
@nicole123, gefeliciteerd! Wat fijn!

Ik word wel nederig van de mensen hier die echt heel zuinig aan moeten doen! Wow, een boodschappenbudget van 20 euro per week voor twee personen en daar dan ook nog eens nauwelijks je hand voor omdraaien... Ik realiseerde me net dat ik nog zo'n 50 euro boodschappengeld over had voor een week voor mezelf alleen, en toen dacht ik: oeh, dat is best krap
Man is zelfstandig en krijgt vaak leuke pakketten van klanten. Een bon van een kledingmerk, een doos interieur artikelen. Met sinterklaas geeft een klant een feest voor alle kinderen van het personeel met cadeaus en sint, heel erg leuk en gul. Rituals is wel hardnekkig zeg, ik vind het chemisch spul. Je krijgt het ook wel cadeau op benefiet dingen en feestjes van films/bladen.

@Nicole, super! Een heerlijke manier om het jaar af te sluiten.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Nicole, wat geweldig dat je een vast contract hebt, zeker omdat dat nauwelijks voorkomt bij jullie. Je nieuwe uren klinken als een mooie oplossing en verstandig dit via osv te doen. Ik heb toen mijn contract laten aanpassen na een proefperiode via osv. Ik zou inmiddels eigenlijk vier uur erbij willen maar dat zal niet zomaar lukken. Maar ik heb nog wel wat andere ideeën, betere ideeën eigenlijk om dat op te lossen. Wie weet.

Wij krijgen allebei al jaren geen kerstpakket meer, als ik jullie posts lees krijg ik het idee dat we zo'n beetje de enigen zijn Nee, ik ken meer werkgevers waar dit het geval is. Maar ik mis ook niks. Voorheen kregen we zo'n boekje waar je iets uit kon kiezen, maar op dag 1 waren vrij veel dingen niet te bestellen, ook niet later, de leukste dingen uiteraard. Waardeloos... Maar zo'n bon voor een bungalowpark, echt, doe dan niks. Teveel strings attachted en lang niet iedereen doe je een plezier met zo'n park, mij ook niet, en ik heb kleine kinderen...

Ik krijg wel hier en daar wat van werkrelaties, niet zo veel en het aantal is minder geworden naarmate de economische crisis voortduurde, maar heel attent van ze.

Ik denk dat er inderdaad veel verspild wordt met kerstpakketten, en dan niet alleen voedsel. Al vind ik zo'n traditioneel kerstpakket stiekum toch het leukst. En rituals doet goede zaken in dec zo te lezen.

Ik vond dat ook in de kraamtijd altijd zo zonde, allerlei cadeaus waar je niets mee doet, zoveel verspilling van geld en spullen. Afgelopen Sinterklaas had ik hetzelfde gevoel met de stapel cadeaus die mijn kinderen gekregen hadden. We hebben nu alweer een deel ervan kunnen weggooien omdat het rommel is en er is onvoldoende gekeken naar wat ze leuk vinden of al hebben. Zo zonde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven