Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi Guusje, hier ook geen vast budget voor boodschappen, in de zin van een bedrag waar ik van mezelf niet overheen mag. Toch, als ik het gemiddelde over een langere periode neem (bijhouden in Excel geeft veel inzicht!) kom ik altijd ongeveer op 45-50 euro per week. Dit is voor één persoon en een kat, en ook inclusief schoonmaakmiddelen, wc papier en shampoo en zo.

Ik zou persoonlijk niet gelijk een heel strak budget nemen, dat kan demotiverend werken. Eerst eens inzicht krijgen in wat je nu uitgeeft, en dan bv. proberen een tientje per week minder... lukt dat goed, dan nog een tientje eraf etc. totdat je een voor jullie goed evenwicht hebt gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 volwassenen en 2 kinderen en ik heb wel min of meer een budget, maar het is wat ruimer berekend, zodat ik het wel red. Eerst had ik 100 euro per week en dat was meestal net te krap. Nu heb ik 120 euro per week en houd ik meestal wel wat over. Alleen met een verjaardag red ik het niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
En in geval van een verjaardag mag ik er overheen gaan van mezelf. Ik kan ook nog steeds gebruik maken van aanbiedingen die ik wil.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben (2 volwassenen) een budget van ongeveer 350 per maand, dat is voor eten, schoonmaakmiddelen, Nespresso-cupjes en eten bestellen. Ik zou een budget per week ook heel onhandig vinden, want de ene week heb je meer nodig dan de andere week (aanbiedingen e.d.) en dan werkt een maandbudget voor ons gewoon beter.

Als we over hebben blijft dit op de gezamenlijke rekening staan, in de nieuwe maand beginnen we weer gewoon met 350 euro.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Wij hebben dan wel weer een weekbudget, van 80,-. Voor ons is dat ruim genoeg dat we aanbiedingen kunnen inslaan wanneer nodig etc. De aanbiedingen die we echt gebruiken zijn vaak genoeg in de aanbieding, dus als we bijvoorbeeld voor 10,- gehakt inslaan en invriezen in kleine porties kunnen we daarmee gewoon toe tot de volgende aanbieding. Of een keer een extra lading wc-papier, en soms gewoon allebei. Scheelt wel dat we met z'n tweeën zijn en geen kind in de luiers hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een budget van 125 per week. 2 volwassenen en 2 pubers.

Ik wil echt even een rem... soms ga ik alle dagen van de week naar de Jumbo en ben ik per keer 30 euro kwijt...

Dat moet anders kunnen dacht ik zo.

Ik heb ook een Excel waar ik alle lasten in bijhoudt en dat geeft me wel rust ,)

Beetje controle freak 😁
Alle reacties Link kopieren
Guusje34 schreef:
22-05-2018 16:45
Ik heb een budget van 125 per week. 2 volwassenen en 2 pubers.

Ik wil echt even een rem... soms ga ik alle dagen van de week naar de Jumbo en ben ik per keer 30 euro kwijt...

Dat moet anders kunnen dacht ik zo.

Ik heb ook een Excel waar ik alle lasten in bijhoudt en dat geeft me wel rust ,)

Beetje controle freak 😁
Ik doe niet aan budget en let niet extreem op maar wat ik wel merkte dat heel veel scheelde gewoon eens in de week boodschappen doen dat werkt echt het beste. Ondanks dat ik niet bezuinigd had bewust was ik toch minder aan boodschappen kwijt afgelopen jaar. (en het zou makkelijker zuiniger kunnen maar dat hoeft op dit moment niet)
Alle reacties Link kopieren
pimpelmeesje123 schreef:
22-05-2018 16:50
Ik doe niet aan budget en let niet extreem op maar wat ik wel merkte dat heel veel scheelde gewoon eens in de week boodschappen doen dat werkt echt het beste. Ondanks dat ik niet bezuinigd had bewust was ik toch minder aan boodschappen kwijt afgelopen jaar. (en het zou makkelijker zuiniger kunnen maar dat hoeft op dit moment niet)
Klopt idd. Ik ga sowieso 2 keer per week, maar dan 1 keer naar de Lidl en 1 keer naar de Jumbo. Van houdbare producten heb ik een bepaalde voorraad waarmee ik ruimschoots de week doorkom en dat vul ik op de dag dat ik boodschappen doe weer aan. Warm eten plan ik dus een paar dagen van te voren in wat we gaan eten en ik pas de boodschappen daarop aan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben inderdaad ook geen budget, maar gebruiken gemiddeld zo’n €100 per week voor 2 volwassenen, 2 kinderen in de luiers en een kat. Dit bedrag is inclusief schoonmaakmiddelen/wasmiddel, luiers en kattenvoer.

Ik doe de wekelijkse boodschappen bij de Lidl en daarnaast nog voor een paar dingen naar de Albert Heijn. Wat hier goed werkt is een weekmenu maken. Zo kan ik gericht boodschappen doen en hoef ik weinig eten weg te gooien. Voorraad is beperkt, ik ga toch 1-2x per week naar de winkel. Omdat ik voor een hele week avondeten in huis heb, komen we niet vaak voor verrassingen te staan.
Daarnaast kook ik zonder pakjes en zakjes, denk dat dat ook veel scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer zuinig boodschappen te doen, zodat ik meer geld heb om aan andere dingen te besteden die ik belangrijker vind. Ik heb geen inkomen om het beide luxe te kunnen doen.
Ik geef voor mezelf gemiddeld op jaarbasis 150 euro per maand uit aan boodschappen, inclusief niet-eten zoals verzorgingsproducten en een klein huisdier. Hier reken ik geen grote evenementen in mee (zoals een verjaardag of een kerstdiner). Ik drink geen koffie, thee of fris, dus ik haal geen drinken in huis. Verder eet ik weinig luxe producten zoals kaas, noten, vis etc. Ik haal het wel eens, maar niet wekelijks.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijd zo'n 300 per maand geprobeerd voor 2 personen, maar dat is voor ons eigenlijk net te krap. Wij zitten nu ook zo rond de 350.

Het zou wel kunnen maar ik vind goed en gezond eten belangrijk en we houden ook van variatie. Ik maak ook een week menu en deze stem ik vaak af op de aanbiedingen. Ik kook graag uitgebreid en vries ook veel in.
En ja, er valt ook te bezuinigen op dingen als koekjes, Franse kaas, ijs etc, maar dat wil ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Guusje34 schreef:
22-05-2018 16:45
Ik heb een budget van 125 per week. 2 volwassenen en 2 pubers.

Ik wil echt even een rem... soms ga ik alle dagen van de week naar de Jumbo en ben ik per keer 30 euro kwijt...

Dat moet anders kunnen dacht ik zo.

Ik heb ook een Excel waar ik alle lasten in bijhoudt en dat geeft me wel rust ,)

Beetje controle freak 😁
Ik zou dan eens voor jezelf proberen te achterhalen waar dat aan ligt. Wat heb je de afgelopen tijd gekocht en waar heb je spijt van? Heb je dingen weg moeten gooien die je gekocht had, omdat je ze achteraf gezien niet (in die hoeveelheid) nodig had? Heb je bepaalde luxeproducten gekocht die je eigenlijk niet nodig had / die het niet waard waren? Werk je met een lijstje of laat je je verleiden door wat er in de supermarkt aantrekkelijk uitziet? Ik vind het voor mezelf veel nuttiger om dit soort vragen te stellen dan om strikt een bepaald budget aan te houden (tenzij je echt vast zit aan zo'n budget omdat je anders in het rood komt te staan). Soms geef ik namelijk best wel heel veel uit, maar is dat heel bewust en was het het waard. Soms geef ik veel minder uit maar zaten er wel minder zinvolle aankopen tussen of hebben we dingen weg moeten gooien. Op die laatste soort dingen wil ik graag besparen, op de bewuste aankopen niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier alleenstaand met hond. Ik werk niet echt met een budget maar in de winkel gebruik ik wel mijn 'gezond verstand'in wat ik een reële prijs vind voor producten.

Dit jaar wel met de doelstelling begonnen om minder uit te geven aan snackjes etc voor de hond, maar dat is een beetje versloft. Hij krijgt ook een vrij dure brok sinds een maand, niet de allerduurste maar wel aan de prijzige kant. Aan de andere kant zie ik dat hij het er goed op doet en het erg lekker vind dus ja... (ook ivm vermoeden van allergie) Aan kauwsnacks en beloningssnoepjes koop ik dan liever kwaliteit ipv goedkope troep waar hij straks alleen maar tandplak/tandsteen van krijgt. Het is een beetje een verwend luxe paardje(geef het maar eerlijk toe) :-$

Ik ben verder niet ontevreden met wat ik uitgeef aan boodschappen. Kom iedere maand nu gemakkelijk rond (dit jaar echt een stuk meer inkomen dan 2017 dezelfde periode) ook al gaat er dus iets teveel uit aan dingetjes voor de hond. Het is ook wel leuk hem een beetje te verwennen en als je hem met zoveel smaak ziet eten of hem dolblij ziet met een knuffeltje van 5 euro.. tjsa..


Hoe is het trouwens verder bij jullie? Al plannen of bestemming voor het vakantie geld of gaat het in de spaarpot?

Ik ga zelf niet (of niet ver) op vakantie, de plannen zijn nog niet concreet. Dus bij mij gaat het denk ik in potje 'nieuwe auto'. Mijn auto heeft inmiddels best wat op de teller en vorig jaar was ik niet zo blij met 1000 euro onderhoudskosten. Het plan is dus de auto een keer te vervangen voor een wat jongere versie. Dat gaat wel minimaal naar het laatste kwartaal dit jaar als ik niet nog langer wacht.
Alle reacties Link kopieren
Guusje34 schreef:
22-05-2018 16:45
Ik heb een budget van 125 per week. 2 volwassenen en 2 pubers.

Ik wil echt even een rem... soms ga ik alle dagen van de week naar de Jumbo en ben ik per keer 30 euro kwijt...

Dat moet anders kunnen dacht ik zo.

Ik heb ook een Excel waar ik alle lasten in bijhoudt en dat geeft me wel rust ,)

Beetje controle freak 😁
Weekmenu maken zodat je niet iedere dag hoeft te gaan.
Maak een boodschappenlijstje
Indien mogelijk, gebruik een scanner, zodat je tijdens het boodschappen doen al kunt zien hoeveel je kwijt gaat zijn voor wat op dat moment in je kar ligt.
Bij ons is een deel van het vakantiegeld al naar tickets voor een festival gegaan. Verder hebben we geen plannen. Waarschijnlijk wat oppotten, en weer wat boeken kopen :proud: want die hebben we noooooit genoeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg geen volledig jaar vakantiegeld (want december begonnen bij deze werkgever). Wij hebben nog 2 nieuwe stoelen gekocht voor de eettafel, verder spaar ik nog wat voor de studie en gaat er nog wat naar de gewone spaarrekening. Verder geen plannen voor het vakantiegeld.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik ga geen budgetten meedelen.

Wel wil ik een opmerking maken over consuminderen en hoe je budget wat ruimte kan geven met besparing.

Gisteren was ik vergeten een paar elektrische apparaten uit te schakelen.
Ik was weg geweest en doe het anders altijd.
Toevallig in een kort tijdsbestek het verbruik gecontroleerd drie dagen op een rij.
Het viel me op dat in een paar uur opeens i.p.v. 0,5 kWh er meer dan 1 kWh was verbruikt. Wat ik normaal gebruik, geeft niet zo'n toename.

Maar een warmhoudplaatje van koffiezetter. Op jaarbasis zou dat op 300 - 400 kWh extra uitkomen. Normaal schakel ik dat uit, omdat de koffie anders toch niet meer lekker is als deze zo lang staat in te dampen.
Klopt, ik zet die daarom ook altijd meteen uit, gewoon omdat de koffie er niet lekkerder van wordt. Nooit beseft dat dat ding ook nog eens zoveel energie vreet :wtf:
Ons koffiezetapparaat verbruikt helemaal geen stroom :mrgreen:

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat je apparaten uit zou moeten schakelen als je weggaat. Het enige wat ik doe is alle opladers uit de stopcontacten halen, zodra ik de deur uit ga. Maar dat heeft ook met brandveiligheid te maken.

Wij krijgen binnenkort geld terug van de elektriciteitsmaatschappij. We zitten met zijn tweeën op iets meer dan de helft van wat andere Nederlanders met zijn tweeën verbruiken. Qua water zouden we wel iets meer mogen besparen, kom ik nu achter. Heeft iemand daar nog tips voor? (wij hebben geen koophuis en geen tuin, dus tonnen regenwater en dergelijke zijn geen optie)
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
04-06-2018 21:04
Ons koffiezetapparaat verbruikt helemaal geen stroom :mrgreen:

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat je apparaten uit zou moeten schakelen als je weggaat. Het enige wat ik doe is alle opladers uit de stopcontacten halen, zodra ik de deur uit ga. Maar dat heeft ook met brandveiligheid te maken.

Wij krijgen binnenkort geld terug van de elektriciteitsmaatschappij. We zitten met zijn tweeën op iets meer dan de helft van wat andere Nederlanders met zijn tweeën verbruiken. Qua water zouden we wel iets meer mogen besparen, kom ik nu achter. Heeft iemand daar nog tips voor? (wij hebben geen koophuis en geen tuin, dus tonnen regenwater en dergelijke zijn geen optie)
Kijk eens naar jullie douchegedrag, hoe vaak en hoe lang douche je en kun je daar op besparen. Installeer een waterbesparende douchekop, dat kan ook in een huurhuis. Moet het warm water van ver komen? Bij ons komt het van de zolder en duurt het lang voor ik warm water in de keuken heb. Ik wil dus niet voor ieder wissewasje de warme kraan aanzetten, meerdere minuten op warm water wachten enz. Ik gebruik het wacht water dus onder andere voor het omspoelen van dingen (koffiekan, thermosfles, waterkoker en koffiezetapparaat vullen enz.)
Kleine ontdekking gedaan. Een moeilijk te openen glazen pot met groenten.
Met bepaalde flessenopeners kan je het ontluchten en de druk er af halen.
Deksel is dan simpel en zonder hulpmiddelen te openen.

Die ene poot is flesopener en het hele ding is handig hulpmiddel als een lipje afbreekt. Afbeelding Gaat na langere tijd wel roesten als het vochtig wordt.

Hier staat een moeilijke uitleg. https://nl.wikihow.com/Een-klemmende-pot-openmaken
Het pootje van die blikopener heeft geen scherpe punt. Het deksel kan je beetje optillen net als van de kleinere kroonkurk van metaal.
Bijvoorbeeld het deksel van de Markant potten.
O ja, het water.
Korte programma's schijnen meer energie en water te verbruiken volgens testen.
Wasmachine was deels ook boosdoener.
Maar is helemaal afhankelijk van persoonlijk gebruik en wasgoed.
Is een paar keer de meter bekijken als je een was draait. Registreren en dan vergelijken. Een paar weken is soms genoeg om dat beter in te passen.
Kort wassen programma of alleen maar uitspoelen. Het maakt verschil. Schijnbaar, maar is even meten of het echt zo is bij de in gebruik zijnde machine.
EDIT2: IK heb een paar testen bekeken op merken en in die testen komen toch wel bepaalde verschillen die ik niet had verwacht. De duurste scoort laag op energie. Is totaal onverwacht. Is test van december 2017. Edit end.


Edit: helemaal off-topic en zeer discutabel. Het "schoon" moeten spoelen van plastic afval. Lukt niet met alle verpakkingen even goed.
Ik heb een deegspatel, een pannenlikker en een flessenlikker. Daarmee krijg ik zelfs een pot mosterd bijna helemaal leeg. Scheelt wel water.
Vet mag ook niet in het riool. Geeft vetluis en stank. Beetje anders tijd en uitbesteden. Maar is een totaal ander topic. Daar zou die discussie dan gevoerd moeten worden. Ik doe het gewoon simpeler. Vet uit een pan veeg ik met toiletpapier of keukenrol uit de pan. Het vet mag niet in riool. Het er meteen uit halen scheelt ook schoon maken. Papiertje bij gewone afval, maar het vloeibare vet kan je ook speciaal potje gieten en dan inleveren bij bepaalde supermarkten. Met dat papiertje haal je het vet weg uit pan en is het in gewone afwas sneller schoon.
De laatste tijd sta ik ook vaak tussen mannen die allemaal plastic tassen kopen voor boodschappen. Voor pizza's, chips en blikken bier. :)
Maar de door mij gevolgde manier is voor mij het minst tijdrovende. Meest mensen hebben daar geen zin in. Ik heb geen plaats voor vaatwasser.

Het scheelt me een rit naar de kringloop. Een klein doosje met die prullen. Vooral oudere tupperware levert handige hulpjes. De mijne zijn authentiek en van mezelf. Is wel zo'n lekker fris idee.
Tekst is wit gemaakt om sneller te lezen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 11-06-2018 17:00
Reden: DE MORAAL van het ecitverhaal. Keukenkasten opruimen geeft ook terug van kwijt geweest. Niet ales hoeft naar kringloop. Daar liggen ze soms wel.
61.78% gewijzigd
Nou de kogel is door de kerk: de salderingsregeling gaat vanaf 2020 op de schop :-|
Alle reacties Link kopieren
Niet geheel onterecht, lijkt me. Tenslotte krijg ik nu de volle mep betaald voor stroom die ik teruglever, terwijl in de prijs die je betaalt als je stroom afneemt nog wat kosten zijn verwerkt.
En over niet al te lange tijd komt er vast wel een rendabele accu op de markt.
Ik hoop het :) Wij hebben wel gekeken voor een Tesla Powerpack, die kan geloof ik zo'n 6 kWh opslaan. Op erg zonnige dagen wekken wij zo'n 20 kWh op, dus dan zet het niet veel zoden aan de dijk.

Ik denk dat het toch een kwestie wordt van beter inplannen, bijvoorbeeld de wasmachine zo instellen dat ie gaat draaien op de tijd dat de zonnepanelen het meeste opleveren enz. Zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven