Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:marana schreef op 06 augustus 2015 @ 13:45:

Ben het erg met je eens NYC. En ik had daar niet aan gedacht, dat je bij verblijf in het buitenland onder de ziektekostenverzekering uit kunt. Erg slecht dat dit soort mensen een podium krijgen. Net wat Edamame ook zegt, als ze wel met een ambulance wordt afgevoerd, bijv na een aanrijding, wie draait dan voor de kosten op...Inderdaad. Los daarvan: ik vind zo'n zorgverzekering ook een soort verzekering die je voor elkaar hebt. Zoals met de meeste verzekeringen dus eigenlijk. En dus ook kwalijk dat je je daarin ook WIL onttrekken, zelfs als dat dus helemaal niet had gehoeven. Het is al erg genoeg dat voor sommige mensen deze verzekering eigenlijk een te hoge kostenpost is, maar je er moedwillig aan onttrekken onder het mom van 'dan beleef ik ultieme vrijheid'? Snap het gewoon niet waarom je dat wil...
Mijn spulletjes zijn net opgehaald door iemand van de weggeef-groep. Fijn dat het zo geregeld kon worden. En hij was er ook zichtbaar blij mee. Dat maakt het nog eens extra leuk om iets weg te geven, vind ik....

Nog even over de Flair: ik vind het zo jammer dat als het over besparen / consuminderen gaat dat er dan altijd van die extreme gevallen worden uitgezocht die óf enorme profiteurs zijn óf enorme viespeuken óf iets anders heel raars hebben, want het straalt toch een beetje af op de andere "vrekken" vind ik.

Vind dit topic wel fijn... Nog niemand die over theezakjes hergebruiken is begonnen
Wat ik trouwens wel heel graag zou willen (leren) is: hoe je steeds minder de behoefte kunt voelen om ' iets nieuws' nodig te hebben. Of dat nou gaat om kleding, servies, meubilair, electronica etc. En je dus ook niet het gevoel krijgt dat iets gedateerd is of wel eens nodig aan vervanging toe, of erger nog: er op uitgekeken raakt.

Dat lijkt me namelijk wel een hele fijne manier van leven en dat zie ik - hoewel het van persoon tot persoon verschilt - meer bij de generatie van mijn ouders (60+) dan bij mijn eigen generatie of jonger.

Dan bedoel ik dus bijvoorbeeld: mijn ouders hebben bijv een eetkamertafel en een servies, al bijna veertig jaar. Salontafel en fauteuils, al dertig jaar. Lampen, klokken, nog ouder zelfs, ook erfstukken. En echt niet omdat ze heel zuinig/gierig zijn, maar ze raken er niet op uitgekeken, voelen de behoefte minder sterk om nieuwe dingen te willen kopen.

Zelf ben ik echt niet eens zo extreem in de behoefte om te kopen/vernieuwen maar het lijkt me echt heerlijk als je gewoon in spullen investeert en het dan ook de komende dertig jaar gewoon goed vindt.

Misschien dat het ook te maken heeft met het jachtige/veranderlijke bestaan van mijn generatie en jonger, in tegenstelling tot de oudere generatie? Ik werd hier trouwens door getriggerd door het topic van DH een tijdje terug, over nieuwe, echt goede serviezen. Dat er volgens mij nog maar weinig mensen zijn van twintig, dertig, die investeren in zo'n servies en dat over veertig jaar nog steeds gebruiken zonder ooit gedacht te hebben: het is niet goed/mooi/up to date meer... Omdat je voor enkele euro's bij Xenos en Action je borden kunt vervangen en ergens vind ik dat heel jammer.
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken wel de afwasmachine maar niet heel vaak.
quote:Bumba1985 schreef op 06 augustus 2015 @ 14:13:

Mijn spulletjes zijn net opgehaald door iemand van de weggeef-groep. Fijn dat het zo geregeld kon worden. En hij was er ook zichtbaar blij mee. Dat maakt het nog eens extra leuk om iets weg te geven, vind ik....

Nog even over de Flair: ik vind het zo jammer dat als het over besparen / consuminderen gaat dat er dan altijd van die extreme gevallen worden uitgezocht die óf enorme profiteurs zijn óf enorme viespeuken óf iets anders heel raars hebben, want het straalt toch een beetje af op de andere "vrekken" vind ik.

Vind dit topic wel fijn... Nog niemand die over theezakjes hergebruiken is begonnen

in mijn studententijd ooit vijf dagen met 1 theezakje gedaan

(oh dat smaakte echt niet meer, bah!)
quote:NYC schreef op 06 augustus 2015 @ 14:16:

Dat er volgens mij nog maar weinig mensen zijn van twintig, dertig, die investeren in zo'n servies en dat over veertig jaar nog steeds gebruiken zonder ooit gedacht te hebben: het is niet goed/mooi/up to date meer... Leuk dat je het specifiek over serviezen hebt! Ik gebruik namelijk het servies dat mijn ouders voor hun trouwdag hebben gekregen, bijna vijftig jaar geleden. Het was niet meer helemaal compleet toen ik het kreeg, maar met wat extra aankopen via Marktplaats heb ik het toch aardig kunnen aanvullen. Ik gebruik het nu alweer een aantal jaar, en ben er nog steeds blij mee.
Ik dacht dat mensen als Teunie geen zorgverzekering betalen vanuit hun geloof, en dat dat ook legaal is in NL.

Volgens mij heeft ze daar ooit een stukje over geschreven, iets over een verhaal uit de bijbel waarbij vogels eten brachten naar gelovigen (die zich moesten verstoppen) oid., kan het even niet meer terugvinden.

Kwam erop neer dat zij terugvallen op hun eigen gemeenschap als ze met ziekte(kosten) geconfronteerd worden.

Vind dit topic wel fijn... Nog niemand die over theezakjes hergebruiken is begonnen Ik heb een Quooker (nee, niet heel duurzaam, maar wel ontzettend makkelijk! ) en zet thee dus tegenwoordig per kop. Ik gebruik een zakje dus wel meerdere keren, zeker als ik maar alleen thuis ben. Visite krijgt wel altijd een nieuw zakje, en vaker dan vier mokken of zo zet ik er niet mee, want dan is de smaak er wel vanaf (kruidenthee).
@NYC: misschien vind je het dan interessant om wat meer te lezen over geplande veroudering en ... veroudering (kom even niet op het woord, in het engels heet het planned obsolecence en percieved obsolencence)

Het ene is dat ze tegenwoordig producten zo maken dat ze na een X aantal keer gebruiken kapot gaan. Voorbeeld hiervan is panty's. Er is al sinds de jaren '60 een panty die nooit kapot gaat, maarja, als ze die verkopen dan koopt niemand ooit nog een panty, dus maakten ze er eentje die snel kapot gaat

En die andere vorm, percieved obsolecence is dat je ook heel duidelijk ziet dat het oud is. Bijvoorbeeld met hakken: het ene jaar dunne naaldhakken, het jaar erna juist weer dikke hakken. Of telefoons die eerst steeds kleiner werden en nu weer steeds groter....

Dus ja, het is lastig tegenwoordig om tevreden te blijven, want dingen worden ook gewoon niet meer zo gemaakt dat ze voor altijd te gebruiken moeten zijn.
quote:MonicaGeller schreef op 06 augustus 2015 @ 14:22:

Ik dacht dat mensen als Teunie geen zorgverzekering betalen vanuit hun geloof, en dat dat ook legaal is in NL.

Volgens mij heeft ze daar ooit een stukje over geschreven, iets over een verhaal uit de bijbel waarbij vogels eten brachten naar gelovigen (die zich moesten verstoppen) oid., kan het even niet meer terugvinden.

Kwam erop neer dat zij terugvallen op hun eigen gemeenschap als ze met ziekte(kosten) geconfronteerd worden.dat mag inderdaad wel, maar dan moet je een vervangend iets betalen:

http://www.rijksoverheid. ... dsbezwaren-tegen-heb.html

Ik gooi een uur nadat man weg is gegaan en koffie heeft gezet voor 2 bakjes er gewoon 2 scheppen koffie bij in dat gebruikte filter.

Niet uit vrekkerigheid meer uit luiheid zo geboren.
Ik douche ook kort, veel korter dan man en kinderen. Ik kan wassen, conditioner, scrubben en scheren binnen 6/7 minuten. Man doet over alleen zijn haren wassen al een kwartier.

Zet mijn kinderen wel samen onder de douche en om de dag, behalve met dit weer en als ze lekker hebben gerommeld in modder ofzo.
Ik heb ook het servies van mijn moeder overgenomen! Ben er nog steeds erg blij mee.. Daarvoor had ik een nog ouder servies van mijn oudtantes, schitterend van lelijkheid, met bloemen en pauwen.. Maar dat heb ik dus met mijn moeder geruild..

Verder heb ik net voor mijn 40e voor het eerst van mijn leven een eettafel gekocht. Daarvoor had ik die uit mijn ouderlijk huis. Dus met sommige dingen kan ik het wel, niet uitgekeken raken. Het is misschien meer een soort blindheid, het zoals ik een slechtgeverfde muur en ontbrekende plinten op een gegeven moment helemaal niet storend meer vind.

Verder ben ik door van Kooten en de Bie in de jaren 80 erg milieubewust geraakt op het gebied van waterbesparing. Zij hadden een sketch over de kraan uitzetten tijdens tandenpoetsen. Die is bij mij behoorlijk aangeslagen.

En tegelijk kan ik erg genieten van nieuwe kleren voor mezelf en mijn kinderen, dus een echte consuminderaar ben ik niet! En verder eens met NYC. Tenenkrommend, die mensen die over de rug van anderen leven.
quote:marana schreef op 06 augustus 2015 @ 14:24:

[...]

dat mag inderdaad wel, maar dan moet je een vervangend iets betalen:

http://www.rijksoverheid. ... dsbezwaren-tegen-heb.html

Ha zo, dank je, dat wist ik niet, dat ze dan een vervanging moeten betalen.

In België gaat het gewoon allemaal rechtstreeks van je brutoloon af, je betaalt alleen per trimester een paar tientjes aan het ziekenfonds.
quote:prik schreef op 06 augustus 2015 @ 14:20:

[...]

Leuk dat je het specifiek over serviezen hebt! Ik gebruik namelijk het servies dat mijn ouders voor hun trouwdag hebben gekregen, bijna vijftig jaar geleden. Het was niet meer helemaal compleet toen ik het kreeg, maar met wat extra aankopen via Marktplaats heb ik het toch aardig kunnen aanvullen. Ik gebruik het nu alweer een aantal jaar, en ben er nog steeds blij mee.

Geweldig! Mijn ouders hebben al jaren Blau Saks. Weet eigenlijk niet of ze dat voor hun trouwdag hebben gekregen/gekocht of dat mijn moeder het ervoor al had uitgekozen. In de loop der tijd geloof ik ook wel wat onderdelen gesneuveld/weer aangevuld en stiekem zou ik dus eigenlijk ook heel graag Blau Saks willen. Steeds als ik daar ben vind ik het elke keer weer een speciaal servies. Maar voor mij kleven er dus ook herinneringen aan. Ik denk dat mijn vrouw het servies echt compleet niet meer van deze tijd vindt.

En ons servies (Salt en Pepper van Cook en Co) is nog prima intact maar toch niet te vergelijken met echt een servies waar je voor je leven in investeert. Wie weet doen we dat nog wel ooit? En onze (nieuwste) eetkamertafel met stoelen van Hay is mooi, nieuw, hip, wit maar is het een investeringsmeubel voor de komende dertig/veertig jaar? Ik vraag het me af... En ik vraag me dat bij heel veel meubelstukken/accessoires van mensen af.
quote:marana schreef op 06 augustus 2015 @ 14:18:

[...]

in mijn studententijd ooit vijf dagen met 1 theezakje gedaan

(oh dat smaakte echt niet meer, bah!)
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik investeer in goede spullen, heb een uitgebreid servies al jaren en dat gaat nooit weg, bestek idem dito. Ook andere spullen verlaten alleen mijn huis als het kapot is en niet meer te repareren. Ik voel gelukkig niet de behoefte om dingen telkens te vervangen, waarom zou je?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Mijn servies is Arzberg Athena, en dan helemaal wit. Ik vind het nog steeds prachtig en modern. Je zou niet zeggen dat het ontwerp al vijftig jaar oud is.
quote:MonicaGeller schreef op 06 augustus 2015 @ 14:22:

Kwam erop neer dat zij terugvallen op hun eigen gemeenschap als ze met ziekte(kosten) geconfronteerd worden.

Klopt dat noemt men gemoedsbezwaarden. Het gaat erom dat dingen gebeuren omdat god dat wil en je je daar niet aan mag onttrekken. Dus ze hebben geen verzekeringen, ook niet voor WW en AOW. Dat klinkt lekker goedkoop, maar ze moeten dan wel een extra belasting betalen (mits ze werken). Mbt tot ziekte komt het in een speciaal potje bij het College van Zorgverzekeraars. In beiden gevallen geldt dat je maar zoveel krijgt als er in de pot zit, op = op. Dus er zit wel een risico aan, zeker omdat dit een groep is die vaak meer kinderen heeft dan gemiddeld. Maar ja, het is allemaal wel een beetje krom.

Wat ik trouwens wel heel graag zou willen (leren) is: hoe je steeds minder de behoefte kunt voelen om ' iets nieuws' nodig te hebben. Of dat nou gaat om kleding, servies, meubilair, electronica etc. En je dus ook niet het gevoel krijgt dat iets gedateerd is of wel eens nodig aan vervanging toe, of erger nog: er op uitgekeken raakt.

Ik snap wat je bedoelt. Ik weet niet precies waar dat aan ligt, ik zou denken omdat die oude generatie opgegroeid is met meer schaarste? Aan de andere kant als ik naar mijn ouders kijk, die hoeven inderdaad niet zo vaak iets anders, mooi is mooi, en met veel dingen zijn ze jaren blij. Buren van dezelfde leeftijd zijn absoluut niet zo. Ik had regelmatig dat als ik langskwam dat in ieder geval alle meubels anders stonden. Hobbies en verzamelingen veranderde regelmatig en dan ging de hele bups er uit.

Misschien heeft het ook wel te maken met het erbij willen horen, dat men weer zo snel iets nieuws koopt. Of gewoon omdat het soms fijn is om iets nieuws te hebben. Of omdat je denk dat je leven beter wordt met iets dan zonder (lang leven reclames).

Je kunt het wel leren denk ik, misschien beginnen met als je ietse koopt je af te vragen; heb ik het nodig, hoelang wil ik er mee doen, hoe modegevoelig is het enz.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Feeksje1977 schreef op 06 augustus 2015 @ 14:25:

[...]

Ik gooi een uur nadat man weg is gegaan en koffie heeft gezet voor 2 bakjes er gewoon 2 scheppen koffie bij in dat gebruikte filter.

Niet uit vrekkerigheid meer uit luiheid zo geboren. Hé, dat doe ik ook! Maar dan ook nog met een trechter als filterhouder op mijn mok.
quote:Bumba1985 schreef op 06 augustus 2015 @ 14:24:

@NYC: misschien vind je het dan interessant om wat meer te lezen over geplande veroudering en ... veroudering (kom even niet op het woord, in het engels heet het planned obsolecence en percieved obsolencence)

Het ene is dat ze tegenwoordig producten zo maken dat ze na een X aantal keer gebruiken kapot gaan. Voorbeeld hiervan is panty's. Er is al sinds de jaren '60 een panty die nooit kapot gaat, maarja, als ze die verkopen dan koopt niemand ooit nog een panty, dus maakten ze er eentje die snel kapot gaat

En die andere vorm, percieved obsolecence is dat je ook heel duidelijk ziet dat het oud is. Bijvoorbeeld met hakken: het ene jaar dunne naaldhakken, het jaar erna juist weer dikke hakken. Of telefoons die eerst steeds kleiner werden en nu weer steeds groter....

Dus ja, het is lastig tegenwoordig om tevreden te blijven, want dingen worden ook gewoon niet meer zo gemaakt dat ze voor altijd te gebruiken moeten zijn.

Klopt! Hierover heb ik enige tijd geleden alweer een enorm interessante documentaire van de VPRO gezien. Deels is het natuurlijk waar dat we ook afhankelijk zijn van hoe duurzaam een bepaald product gemaakt wordt. Als je koffiezetapparaat na vijf jaar stuk is, moet je een nieuwe kopen, ook al ging de vorige wel dertig jaar mee. Zelfde geldt voor handdoeken waar scheuren en gaten in komen. Mijn eerste set theedoeken nam ik in 1998 mee op kamers. Geen scheur in te bekennen en ze waren toen al minimaal twintig jaar oud. Alles wat ik daarna kocht had de eerste scheuren al binnen een jaar.

Anderzijds is hierdoor denk ik ook in de mensen zelf iets veranderd waardoor ze - in tegenstelling tot vroeger - sneller de behoefte hebben om voor 'goedkoop' te gaan omdat ze het zelf ook na een jaar of drie, vier willen vervangen. Nog voor iets echt aan vervanging toe is, is er de behoefte al om uit te kijken naar nieuwe handdoeken, koffiekopjes of kussentjes voor op de bank. En het lijkt mij zelf dus heel fijn als die behoefte gewoon (vrijwel) nooit komt. Geen idee of zoiets meer een karaktereigenschap is of dat we daadwerkelijk (meer dan we zelf beseffen) in dienst van de consumptiemaatschappij zijn komen staan.
quote:tallyho schreef op 06 augustus 2015 @ 14:33:

Ik investeer in goede spullen, heb een uitgebreid servies al jaren en dat gaat nooit weg, bestek idem dito. Ook andere spullen verlaten alleen mijn huis als het kapot is en niet meer te repareren. Ik voel gelukkig niet de behoefte om dingen telkens te vervangen, waarom zou je?Wij doen al 20+ jaar met een servies van de Blokker. Zo'n goedkoop compleet servies wat je in een keer koopt als je op jezelf gaat. We hadden verwacht dat we dat wel een keer zouden moeten vervangen (en dan inderdaad een goed (duurder) servies), maar het gaat maar niet stuk

Dat lijkt me namelijk wel een hele fijne manier van leven en dat zie ik - hoewel het van persoon tot persoon verschilt - meer bij de generatie van mijn ouders (60+) dan bij mijn eigen generatie of jonger.

Dan bedoel ik dus bijvoorbeeld: mijn ouders hebben bijv een eetkamertafel en een servies, al bijna veertig jaar. Salontafel en fauteuils, al dertig jaar. Lampen, klokken, nog ouder zelfs, ook erfstukken. En echt niet omdat ze heel zuinig/gierig zijn, maar ze raken er niet op uitgekeken, voelen de behoefte minder sterk om nieuwe dingen te willen kopen.

Zelf ben ik echt niet eens zo extreem in de behoefte om te kopen/vernieuwen maar het lijkt me echt heerlijk als je gewoon in spullen investeert en het dan ook de komende dertig jaar gewoon goed vindt.

Misschien dat het ook te maken heeft met het jachtige/veranderlijke bestaan van mijn generatie en jonger, in tegenstelling tot de oudere generatie? Ik werd hier trouwens door getriggerd door het topic van DH een tijdje terug, over nieuwe, echt goede serviezen. Dat er volgens mij nog maar weinig mensen zijn van twintig, dertig, die investeren in zo'n servies en dat over veertig jaar nog steeds gebruiken zonder ooit gedacht te hebben: het is niet goed/mooi/up to date meer... Omdat je voor enkele euro's bij Xenos en Action je borden kunt vervangen en ergens vind ik dat heel jammer.Dat gevoel heb ik dus echt helemaal niet. Ik leef nog steeds tussen spullen uit mijn studenten tijd en vind dat prima. Ik heb veel tweedehands goed, ook goed. Vind het vaak juist zonde om iets nieuws te kopen als het oude het nog doet. Heb dan inmiddels ook mijn hypotheek af kunnen lossen van mijn spaargeld en heb nog steeds genoeg over. Het gaat niet heel hard zo he. Al bespaar ik niet op boodschappen en kattenvoer.
quote:dianaf schreef op 06 augustus 2015 @ 14:39:

[...]

Klopt dat noemt men gemoedsbezwaarden. Het gaat erom dat dingen gebeuren omdat god dat wil en je je daar niet aan mag onttrekken. Dus ze hebben geen verzekeringen, ook niet voor WW en AOW. Dat klinkt lekker goedkoop, maar ze moeten dan wel een extra belasting betalen (mits ze werken). Mbt tot ziekte komt het in een speciaal potje bij het College van Zorgverzekeraars. In beiden gevallen geldt dat je maar zoveel krijgt als er in de pot zit, op = op. Dus er zit wel een risico aan, zeker omdat dit een groep is die vaak meer kinderen heeft dan gemiddeld. Maar ja, het is allemaal wel een beetje krom.

Ik vind dat toch eigenlijk wel heel raar.. Want bij alle verzekeringen (exl overlijdensverzekering) is het toch zo dat je je er juist voor verzekert terwijl je niet weet of je het nodig zal hebben? Maar dat er ook geld en vergoedingen uitgekeerd kunnen worden aan mensen die dit wel overkomt? Eigenlijk onttrekken ze zich dus aan de zorg die anderen wel nodig hebben. Of zijn ze specifiek van mening dat zorg (van de opticien tot de hartchirurg) eigenlijk maar flauwekul is die niemand nodig zou hoeven hebben?

Als je dan echt ballen zou hebben zou je zeggen: ik verzeker me wel, maar wil persoonlijk geen zorg krijgen als ik ziek ben.

Geen zorgverzekering willen afsluiten vind ik feitelijk een aanval op het bestaan van de (gezondheids)zorg in het algemeen.
Blauwe Saks vind ik niet ouderwets, het moet alleen bij je passen. Ik gebruik handdoeken van meer dan 50 jaar oud. Van mijn moeder gekregen uit haar uitzet toen ze ging trouwen. En nog lang niet versleten.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven